lilytwig lilytwig skrev:
Du hackar hela tiden på solcellsägare. Du fattar inte att solcellsanläggningar kan regleras ner. Ingen gör det eftersom incitament saknas. Varför sluta leverera in till nätet om man får betalt? Elnätsägare är tvungna att följa lagar och förordningar precis som alla andra och de ska ta emot den el som erbjuds. Från årsskiftet försvinner skattereduktionen för microproducenter. Då kommer många att dra ner sin export. Det blir dock styrt av spotpris, inte belastningen på nätet. Elnätsägarna gör fortsatt reklam för att villaägare skall investera i microproduktion. Erbjuder betalt för nätnytta. Det är bara landets enda expert på elnät som klagar. Var litet proaktiv i stället. Se till att skapa de data som behövs för att styra i stället. I Italien är man en bit på väg. Där har man förstått att solel kan vara värdefull. Det kan iofs vara så att den anläggning jag blivit förevisad är en prototyp, men det verkar fungera.
Det viktigaste i så fall är att varje energislag får betalt för den nytta det bidrar med. Det skulle innebära att solpanelsägarna får ännu mindre betalt än i dag.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag kunde inte undgå att snubbla över denna tråden där jag ser att vissa förespråkar solceller på vad jag anser vara helt felaktiga grunder. Normalt sett så blandar jag mig inte i vad folk tycker och tänker men eftersom solceller är ett hett ämne och vissa går i tankar att eventuellt lägga sina hårt inarbetade pengar på paneler så har jag en del att säga.

Att äga en solcellsanläggning som privatperson anser jag personligen är en rent av dum investering. Återbetalningstiden är varierar emellan 8-15 år och det finns inga garantier för att dessa siffror kommer att bestå under en överskådlig framtid. Jag anser att en tryggare investering är en aktiefond, riskerna sprids ut och det finns en möjlighet att DRA SIG ur precis när som helst.

En solcellsanläggning är en fast installation som innebär ansvar som anläggningsinnehavare, det är ingenting som man kan bli av med genom att trycka på en säljknapp, och det är heller inte den frihet som många säljare målar upp det som. Invertern som är den komponent som omvandlar spänningarna från solcellerna till växelspänning som sedan kan skickas ut på nätet SLUTAR FUNGERA VID STRÖMAVBROTT. Man kommer alltså som innehavare av en solcellsanläggning stå utan ström vid ett eventuellt strömavbrott och detta är avsiktligt, att en solcellsanläggning fortsätter att producera ström efter strömavbrott kräver att man projekterar för ö drift och detta är en betydligt mer kostsam och komplex installation än en vanlig solcellsanläggning.

Kort och gott, man står utan ström som solanläggningsinnehavare precis som alla andra, när väl strömavbrottet kommer.

Elnätet är inte stabilt per automatik, det krävs en hel del arbete ifrån nätägarna för att hålla det balanserat. När elnätet väl går ner är det heller inte något som är enkelt att få igång igen.

Ska jag montera en elbilsladdare tillexempel så är reglerna hos en av dom lokala nätägarna sådana att jag endast får montera 16A laddare utan att varsko dem. Ska högre laddströmmar tillåtas så omfattas denna laddare av anmälningsplikt, det vill säga att jag måste söka tillstånd hos nätägaren innan jag kan montera upp en billaddare med högre kapacitet än 16A. Det senaste tillståndet i en mindre by i Nordnorge tog 7 veckor ifrån att jag förberett och skickat in en ansökan. Detta för att det konstant arbetas med att balansera nätet, nätet kan bara ta in så mycket som det matar ut. Det finns absolut ingen buffert som man inte räknar in de extremt kostsamma anläggningarna vars enda uppgift det är att balansera.

Dom har också i den region där jag är verksam förbjudit en-fas solcellanläggningar som matar in ström på nätet på endast en fas. Endast ansökningar på solcellsanläggningar för 3-fas blir godkända, detta för att inmatning via en fas till strömnätet orsakar en problematisk obalans.

Jag har installerat flertalet solcellsanläggningar på privatbostäder och min erfarenhet är att det ofta kommer med en bitter eftersmak hos kunden. De enda som varit riktigt nöjda med privata solcellsanläggningar är de som redan har en MYCKET hög elförbrukning, så som större växthus med uppvärmning. Detta eftersom elnätsavgifterna utgår vid lokal produering av elektricietet, men som installatör är solceller något som jag aldrig skulle vilja ha på mitt tak. Det finns givetvis ett regelverk på hur dessa ska installeras för att maximera säkerheten, men den stora skillnaden mellan solceller och en matning från elnätet är att solceller fortsätter producera DC och det går inte att få stopp då dem och det är inga små ljusbågar som kommer på DC sidan.

Taket är också något som kräver underhåll och det är även det en kostnad som inte är så blygsam, har man monterat solcellerna på taket så kommer dessa behöva demonteras vid renovering så att kostnaderna ökar.

Sedan är solceller en potentiell brandrisk och på ett av företagen där jag är verksam har man bestämt sig för att inte montera DC brytare överhuvudtaget, detta eftersom att man identifierat återkommande brandincidenter på grund av dessa brytare. Vårat tillvägagångsätt är idag att alltid montera invertern på utsidan av huset (på en riktgit stor brandplatta om det är trävägg), och låta inverterns egna brytare vara brytplatsen för räddningstjänsten (en inverter har alltid en egen brytare). Ska kunden tvunget ha invetern inomhus vilket redan har inträffat en gång så gör vi hål i väggen och sätter en lucka för att räddningstjänsten ska kunna sticka in handen och bryta invertern.

Vänder man blickarna emot Europa så har ägarna till solcells anläggningar fått ett bryskt uppvaknande (i polen bland annat), vissa har fått välja emellan att stänga av sina anläggningar eller att köpa till batterilagring. Detta eftersom det utfärdas BÖTER om man matar ut ström på nätet vid fel tidpunkt. Detta är en praxis som jag tror står vid dörren även hos Svenska ägare av solcellsanläggningar.

Med betoning på "Tror"

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det viktigaste i så fall är att varje energislag får betalt för den nytta det bidrar med. Det skulle innebära att solpanelsägarna får ännu mindre betalt än i dag.
Energi och elnät är skilda saker. Energipriser sätts på nordpool och jag tror inte de eg bryr sig om energislag. Hur man värderar nätnytta vet jag inte, men antar att det är något årsmedelvärde. Nätnyttaersättningen kommer från nätbolagen och nyttan är ju mycket större på vintern än i högsommaren. Det skulle nog inte vara fel om den var 0 på sommarhalvåret och 4-5 ggr högre än i dag under vinterhalvåret. Men det löser inte problemet med överlast i näten eller att energi löper baklänges i nätet. Men så länge nätbolagen inte kan redovisa styrdata eller vettiga tariffer så lär problemet kvarstå.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker, som en del andra här inte att det behöver betyda att allt blir dåligt, man använder ju el själv också och enbart nätavgifterna är ju höga när man köper, nu när 60-öringen försvinner så slutar nog många mata ut el vid låga priser också. Man kommer tjäna lite mindre helt enkelt.

Däremot sparar man när man självanvänder och därför har jag personligen gärna fler paneler, för att kunna försörja hemmet under större del av året och ladda bilarna med full fart på sommaren, sen kan man ju lagra i batteri under peakar, eller undvika pristoppar helt.

Jag håller med alla som påpekar att det inte är en guldgruva, detta kräver tålmodighet och rätt förväntningar.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D djac skrev:
Trots dina goda, men mycket smala, kunskaper så har du inte tillgång till data, där är vi lika. Det betyder att jag utgår från offentligt delad data, inte hörsägen. Det du hela tiden påstår händer är inte verkligt, det är en personlig oro som du har, det var det tex många som byggde upp under pandemin, de läste för mycket och det byggde på.

Det är alltså tvärtom, jag är torr och tråkig, baserar det jag säger på fakta som elnätsföretagen redovisar, men du spekulerar baserat på stark bias.

Skulle det vara så att det publiceras rena lögner, så är jag ute och cyklar men det tror jag faktiskt inte.
Hej djac

Den data jag känner till, (muntligt och skriftligt) är naturligtvis (självklart) långt mer än vad jag kan dela med andra här på byggahus.se

Jag kan naturligtvis dra slutsatser, och i mitt tankearbete använda dessa kunskaper och data, men jag kan naturligtvis inte publicera dem här, eller ange dem som källa. Även om jag ofta anger källa till det jag påstår (till skillnad mot många andra som skriver här):

Därför så har jag naturligtvis en betydligt bredare kunskapsbas än den jag publicerar här och jag har fortlöpande kontakter med de som arbetar med elkraftfrågor och fyller där på kunskapsbasen

När jag har ett förtroendebaserat samtal med till exempel en elkraftkonsult om en elkvalité (EMC-baserad) problematik, då för jag den naturligtvis inte vidare här.

Många saker, som jag mötte under min tid på ABB Corporate research, har jag inte skrivit eller pratat om, förrän saken blivit offentliggjord kanske 3–15 år senare. Vissa saker som jag mött har jag aldrig berättat.

Du skriver; ”Det betyder att jag utgår från offentligt delad data, inte hörsägen” och det är bra att du gör det.

Det jag utgår ifrån är, förutom ”offentligt delad data”, dessutom ifrån muntlig och skriftlig information som inte är offentlig. Vissa delar blir så småningom offentligt.

Som du förstår så mängden ”offentligt delad data”, bara en bråkdel av den data som finns inom elkraftsbranschen.

För att bygga upp det svenska elkraftsystemet och sedan sköta driften av detta system så kan det självklart inte bara bygga på ”offentligt delad data”. Den som tror det är naiv.

Skulle vi försöka handla så, då kollapsar elkraftförsörjningen.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nu är tråden uppe i 5500 inlägg och mycket har dryftats om det ena och andra, går inte in på det. En del relevant och sakligt och en del lite motsägelsefullt. Ingen glömd och inte gömd.
Genom att läst en del inlägg, så finns det dom som tror sig vara lycksökare med solen och vädrar/de många kronor till plånboken. Nu är kanske inte det någon form av säker inkomstkälla, det finns moln som sätter solen i skugga. Nu tänker inte jag sätta paneler,men tanken som elgubbe är enligt följande.
All el som produceras av panelerna ska förbrukas internt, då blir utfallet ekonomiskt givande. Det innebär då att inte sätta upp en herrejösses med paneler, bara så det räcker till eget bruk.
Nu kan jag inte det med solel, om det sätts upp för tex 6 kW och egenförbrukning är bara tex 4kW, vad händer då i panelerna och styrning. Går det att använda så eller går det inte.
Samt att solel ska då byggas som ett eget system, med separat elcentral och inte tänka på något som ska säljas. Då kan en VVB på 300 liter laddas med elpatron ( kanske även en extra tank för värmen på 1000 L ) och ev.batterier. Med lite enkel styrning kan bil och matlagning samsas.
Inga avgifter eller annat tillkommer och glad är nog plånboken,

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Nu är tråden uppe i 5500 inlägg och mycket har dryftats om det ena och andra, går inte in på det. En del relevant och sakligt och en del lite motsägelsefullt. Igen glömd och inte gömd.
Genom att läst en del inlägg, så finns det dom som tror sig vara lycksökare med solen och vädrar/de många kronor till plånboken. Nu är kanske inte det någon form av säker inkomstkälla, det finns moln som sätter solen i skugga. Nu tänker inte jag sätta paneler,men tanken som elgubbe är enligt följande.
All el som produceras av panelerna ska förbrukas internt, då blir utfallet ekonomiskt givande. Det innebär då att inte sätta upp en herrejösses med paneler, bara så det räcker till eget bruk.
Nu kan jag inte det med solel, om det sätts upp för tex 6 kW och egenförbrukning är bara tex 4kW, vad händer då i panelerna och styrning. Går det att använda så eller går det inte.
Samt att solel ska då byggas som ett eget system, med separat elcentral och inte tänka på något som ska säljas. Då kan en VVB på 300 liter laddas med elpatron ( kanske även en extra tank för värmen på 1000 L ) och ev.batterier. Med lite enkel styrning kan bil och matlagning samsas.
Man kan ställa in växelriktaren så att ingen el exporteras men man får ju bara full effekt vid full sol, om man säger så, hur man då vill dimensionera för att täcka sina behov är ju ett personligt beslut, paneler är billiga och man kan ju faktiskt ha större effekt i sina paneler än sin växelriktare.

J jonaserik skrev:
Nu är tråden uppe i 5500 inlägg och mycket har dryftats om det ena och andra, går inte in på det. En del relevant och sakligt och en del lite motsägelsefullt. Ingen glömd och inte gömd.
Den enklaste och vanligaste installationen är en inverter som har ett antal "strängar" (DC ingångar) och en AC tillkoppling. På dessa så kopplar du ett antal paneler i serie, efterhand som solen varierar så kommer inspänningen på DC sidan att variera, men beroende på hur stor spänningsvariation invertern kan arbeta med samt hur många paneler du har kopplat samman kan den producera både vid mycket sol eller lite sol, inverters för privata anläggningar brukar jobbar på 800 volt DC medan solparker har inverter som klarar runt 1500 volt DC. Vill man ha sol el en längre preiod under dagen så fördelas strängarna i olika vädersträng. Sträng 1 får jobba på morgonen och sträng 2 vid middagstids och sträng 3 emot kvällningen. Antalet paneler kan överstiga inverterns max effekt, invertern levererar bara vad den kan leverera. Så för en inveter på 12KW kan du har 3 st strängar med 12 KW vardera. Invertern känner själv av nätspänningen och anpassar sig efter denna så att den levererar ut överskottet, vissa fabrikat klarar av mer än en inverter och dom är då medvetna om varandra och klarar att jobba tillsammans. Men dom är konstruerade så att vid spänningsbortfall från elnätet så stänger dom av sig.

En annan begränsande faktor är inverterns temperatur, blir invetern väldigt varm så kommer den att självbegränsa sig. Så ett tips är att hitta en sval plats att ha den, den har också fläktar så beroende på hur känslig du är för ljud rekommenderar jag att inte ha den på boningshuset.

D djac skrev:
Om man vill veta hur mycket strömavbrott vi har i Sverige och hur det har utvecklats: [länk]
Intressant läsning. Mitt nät är bättre än medelnätet, men...
...de är sämre på längre oannonserade avbrott än medelnätet i landet.

Detta är fullt logiskt, jag bor i en rätt liten kommun med eget nätbolag. Vi har ett relativt gammalt elnät med mycket luftledningar. Det innebär att avbrotten som sker ofta tar tid att laga, men eftersom det är relativt korta ledningar per användare av nätet så blir det färre avbrott än i det svenska medelnätet.

Efter Gudrun var vi utan ström i tre dygn då det var stora mängder luftledningar som det fallit träd över.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
Utvecklingen är positiv, det måste vara solcellerna! ;)

ÅrGenomsnittligt antal avbrott/årGenomsnittlig avbrottstid/år (minuter)
ca 20051,5–2,0120–180 min
ca 20151,2100–110 min
ca 20230,7–0,870–80 min

J jonaserik skrev:
Ett extra tips är att investera i en mobiltelefon med värmekamera om du har en större anläggning, anläggningen som jag beskrev har ingen diagnosfunktion som upptäcker om en panel är trasig och det finns heller ingen princip som detta skulle kunna implementeras på om man har en klassisk inverter med strängar. Vi utför regelbundna kontroller med värmekameraförsedd drönare. Enda sättet att kontrollera att man inte går miste om effekt på...

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
K KenNo skrev:
Ett extra tips är att investera i en mobiltelefon med värmekamera om du har en större anläggning, anläggningen som jag beskrev har ingen diagnosfunktion som upptäcker om en panel är trasig och det finns heller ingen princip som detta skulle kunna implementeras på om man har en klassisk inverter med strängar. Vi utför regelbundna kontroller med värmekameraförsedd drönare. Enda sättet att kontrollera att man inte går miste om effekt på...
Intressant, berätta mer!

Och.. varför har ingen berättat om mobiler med värmekamera tidigare, kommer kosta i googlande detta!

D djac skrev:
Man kan ställa in växelriktaren så att ingen el exporteras men man får ju bara full effekt vid full sol, om man säger så, hur man då vill dimensionera för att täcka sina behov är ju ett personligt beslut, paneler är billiga och man kan ju faktiskt ha större effekt i sina paneler än sin växelriktare.
Är med på det du skriver. Men tänker mer att egenförbrukning, måste vara mest ekonomiskt att ha för större förbrukare i huset. Lite knöligt tänker jag mig, om spis och övriga förbrukare ska vara bortkopplat från nätet. Men därom hur det görs är jag lyckligt omedveten om, verkar som att det finns möjlighet att ställa in så inget går ut på nätet. Då nästa bra fråga, normalt ska nätägaren godkänna utmatning, hur är det om jag bara skulle ha förbrukning av egenproduktion. Tänker då på att det bara finns paneler som räcker för eget bruk. Klart att dom inte kommer att ge max, men en elpatron bryr sig inte om spänningen sjunker en del. Det dom ger, det ger dom, oavsett 1 -2 eller 3kW från panelerna och en spänning som kan gå ner.
Rätta mig om min tanke är fel om det.

D djac skrev:
Utvecklingen är positiv, det måste vara solcellerna! ;)

ÅrGenomsnittligt antal avbrott/årGenomsnittlig avbrottstid/år (minuter)
ca 20051,5–2,0120–180 min
ca 20151,2100–110 min
ca 20230,7–0,870–80 min
Hej
Stormarna Gudrun och Per innebar en skärpning för elnätsbolagen med stilleståndskostnader Det innebar i sin tur bl.a. nedgrävning av kabel som rimligen innebar mindre avbrott men höjda elnätsavgifter

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.