433 112 läst ·
5 592 svar
433k läst
5,6k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Ja, de vanliga journalistiska reflektionerna, vad var syftet, hur var planen, kunde du gjort något annorlunda, vad kan man göra nu, osv, osv, en kompletterande intervju med sakkunnig, ställa detta projektet mot ett lyckat. Ja det finns massor som kunde gjorts och hade gjorts om det varit en riktig redaktion.M Martin Lundmark skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 741 inlägg
Tja, tror du att försäljare av solceller gjorde det när det begav sig? Har vi något exempel på att det gjordes då?M Martin Lundmark skrev:
Det är ju det mångas argument här går ut på; dvs att solcellsguldåldern inte kunde hålla, och att vi nu står inför det som kunde insets.
Hej lars_stefan_axelssonlars_stefan_axelsson skrev:
Det jag vill lyfta fram är att det saknas elkraftkunskap i samhället och att konsekvensen är dåliga teknikval och investeringar som kostar mycket och är improduktivt.
Och de som borde kunna hjälpa oss saknar sedan mer än ca 10–30 år, sakkunskap i de som de uttalar sig om
Vi har till exempel Villaägarföreningen som skall värna om villaägarens intressen men inte kan tekniskt i de eltekniska frågor som det driver. De kan inte heller ta emot tekniska synpunkter och råd
Vi har Konsumentverket som vid mina kontakter har journalister som inte heller kan ta emot återkoppling i form av tekniska synpunkter och råd.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 741 inlägg
Hej lars_stefan_axelssonlars_stefan_axelsson skrev:
Jag har ju nyss i inlägg #5 359 här i tråden berättat om Energiforsk rapport, nr:2025:1115, med rubriken Dynamisk spänningsreglering”
https://energiforsk.se/media/34486/2025-1115-dynamisk-spa-nningsreglering.pdf
Eftersom det är elkraftteknisk kunskap sedan många år hur våra distributionsnät till villor sedan mer än 60 år är uppbyggda (det som bland annat står i inledningen i rapporten) så borde det förmedlas når man började tala om solceller på villataken för drygt 10 år sedan.
Jag vet ju vad branschen i stort drev för några år sedan och då var det att installera upp till den förbrukning man har, detta skulle då vara en generell tumregel. Själv tycker jag att man ska ta det ett par steg till och använda sina egna förutsättningar och sina egna målsättningar, min upplevelse är att det är här det brister.lars_stefan_axelsson skrev:
"If it sound too good to be true, it probably is!"lars_stefan_axelsson skrev:
Ja verkligen, jag uppfattar det som att de som är missnöjda med sina solceller har haft fel förväntningar, det är ingen sedelpress utan en tråkig åtgärd som ska användas rätt över lång tid.pacman42 skrev:
Vissa här pratar om hur härligt man tjänar pengar på aktier, jag har varit med om lååånga perioder då man bara förlorar där också, det har uppenbarligen inte de.. haha
M Martin Lundmark skrev:Hej lars_stefan_axelsson
Det jag vill lyfta fram är att det saknas elkraftkunskap i samhället och att konsekvensen är dåliga teknikval och investeringar som kostar mycket och är improduktivt.
Och de som borde kunna hjälpa oss saknar sedan mer än ca 10–30 år, sakkunskap i de som de uttalar sig om
Vi har till exempel Villaägarföreningen som skall värna om villaägarens intressen men inte kan tekniskt i de eltekniska frågor som det driver. De kan inte heller ta emot tekniska synpunkter och råd
Vi har Konsumentverket som vid mina kontakter har journalister som inte heller kan ta emot återkoppling i form av tekniska synpunkter och råd.
Nu är Martin på G igen. Jo det saknas elkraftkunskap hos vanligt folk. Hur förvånande är det? Värre är att det saknas kunskap om reglerteknik hos en del andra. Återigen; växelriktare som omvandlar energi från solceller till elenergi kan styras. Det behöver inte bli överspänning eller energi som flödar baklänges i systemet. I princip alla växelriktare kan styras från 0 till100%. Men för att styra behövs någon input. Jag har försökt att spänningsstyra med nätspänningen, men det fungerar inte hos mig. Spänningen går t ex aldrig över 243 volt.M Martin Lundmark skrev:Hej lars_stefan_axelsson
Jag har ju nyss i inlägg #5 359 här i tråden berättat om Energiforsk rapport, nr:2025:1115, med rubriken Dynamisk spänningsreglering”
[länk]
Eftersom det är elkraftteknisk kunskap sedan många år hur våra distributionsnät till villor sedan mer än 60 år är uppbyggda (det som bland annat står i inledningen i rapporten) så borde det förmedlas når man började tala om solceller på villataken för drygt 10 år sedan.
Spotpris kan användas till viss del. Jag gör det redan i dag. Exporterar inte till negativ intäkt. När 60-öringen försvinner så blir det något tightare. Men de timmar som spotpris+nätnytta är mindre än noll är försvinnande få.
Snart kommer effekttaxa på förbrukning. Kanske även på inmatning. Det kan ge viss effekt, men blir bara en apporoximering av verkligheten. Vad som behövs är styrdata likt spotpris men i realtid. Gör det tillgängligt och så reglerar vi efter det.
Håller helt med!lilytwig skrev:
Nu är Martin på G igen. Jo det saknas elkraftkunskap hos vanligt folk. Hur förvånande är det? Värre är att det saknas kunskap om reglerteknik hos en del andra. Återigen; växelriktare som omvandlar energi från solceller till elenergi kan styras. Det behöver inte bli överspänning eller energi som flödar baklänges i systemet. I princip alla växelriktare kan styras från 0 till100%. Men för att styra behövs någon input. Jag har försökt att spänningsstyra med nätspänningen, men det fungerar inte hos mig. Spänningen går t ex aldrig över 243 volt.
Spotpris kan användas till viss del. Jag gör det redan i dag. Exporterar inte till negativ intäkt. När 60-öringen försvinner så blir det något tightare. Men de timmar som spotpris+nätnytta är mindre än noll är försvinnande få.
Snart kommer effekttaxa på förbrukning. Kanske även på inmatning. Det kan ge viss effekt, men blir bara en apporoximering av verkligheten. Vad som behövs är styrdata likt spotpris men i realtid. Gör det tillgängligt och så reglerar vi efter det.
Sen om det inte är möjligt just nu att dynamisk (efter elnätets behov) styra invertern, så kan man ju tänka sig, att statisk begränsa hur mycket inverter mata ut till nätet. Så fort nätägaren börjar faktura mig, för att jag använder nätet för att mata ut, kommer jag begränsa min inverter. Mai månad fick vi ca 550 SEK för såld el. Om effektavgift och överföringsavgift för export kommer, är det bara att gå över till nollmatning och maxa egenförbrukning.
Som någon skrev så är den gröna omställningen inte längre lönsam och att investera i solceller är inte lönsamt längre. Extra tufft för alla dom som tog lån för sådana installationer också då dom får betala för att bli av med elen och samtidigt ränta på lånet.
Inte bara minuspriser när solen skiner utan även när vinden blåser vindkraften blöder pengar också, och det blir intressant att se vem som slantar upp pengar när den första generationen måste göra dyra servicearbeten.
Batterier är även det svårt att få lönsamhet i, visst har man solceller och kan få ett batteri till rätt pris så kan det vara lönsamt på lång sikt så länge man inte lånar till dessa. Men batterier som HomeVolt är nog på väg att dö ut då man kan få nästan dubbelt så stora batterier för liten extra peng. HomeVolt har ju marknadsförts för att man ska tjäna på nätbalansering men dessa intäkter har på sistone sjunkit snabbt till någon hundring i månaden, utöver det måste man betala månadsavgift på ca 50-70kr. HomeVolt nätbalancering blir värdelös när man har effektavgift också för den är raka motsatsen till effektopps kapning, har man jämnat ut kurvan så vill man inte börja ladda batteriet mitt på dagen för att få några kronor i grid reward för det kan kosta mycket i anda änden med effektavgift, blir ännu tuffare när det blir 15min priser.
Inte bara minuspriser när solen skiner utan även när vinden blåser vindkraften blöder pengar också, och det blir intressant att se vem som slantar upp pengar när den första generationen måste göra dyra servicearbeten.
Batterier är även det svårt att få lönsamhet i, visst har man solceller och kan få ett batteri till rätt pris så kan det vara lönsamt på lång sikt så länge man inte lånar till dessa. Men batterier som HomeVolt är nog på väg att dö ut då man kan få nästan dubbelt så stora batterier för liten extra peng. HomeVolt har ju marknadsförts för att man ska tjäna på nätbalansering men dessa intäkter har på sistone sjunkit snabbt till någon hundring i månaden, utöver det måste man betala månadsavgift på ca 50-70kr. HomeVolt nätbalancering blir värdelös när man har effektavgift också för den är raka motsatsen till effektopps kapning, har man jämnat ut kurvan så vill man inte börja ladda batteriet mitt på dagen för att få några kronor i grid reward för det kan kosta mycket i anda änden med effektavgift, blir ännu tuffare när det blir 15min priser.
Nej vi kan nog inte se någon dynamisk info/styrning inom nära framtid. Här är vi helt klart efter t ex Italien, där man redan har det i drift. Kan vara att det möjligen var ett test/experimentellt, men jag fick se det IRL förra sommaren. Men som sagt; jag kommer inte att exportera en enda kWh till noll, eller minus, pris.H he-peter skrev:Håller helt med!
Sen om det inte är möjligt just nu att dynamisk (efter elnätets behov) styra invertern, så kan man ju tänka sig, att statisk begränsa hur mycket inverter mata ut till nätet. Så fort nätägaren börjar faktura mig, för att jag använder nätet för att mata ut, kommer jag begränsa min inverter. Mai månad fick vi ca 550 SEK för såld el. Om effektavgift och överföringsavgift för export kommer, är det bara att gå över till nollmatning och maxa egenförbrukning.