C Crank skrev:
Som någon skrev så är den gröna omställningen inte längre lönsam och att investera i solceller är inte lönsamt längre. Extra tufft för alla dom som tog lån för sådana installationer också då dom får betala för att bli av med elen och samtidigt ränta på lånet.

Inte bara minuspriser när solen skiner utan även när vinden blåser vindkraften blöder pengar också, och det blir intressant att se vem som slantar upp pengar när den första generationen måste göra dyra servicearbeten.

Batterier är även det svårt att få lönsamhet i, visst har man solceller och kan få ett batteri till rätt pris så kan det vara lönsamt på lång sikt så länge man inte lånar till dessa. Men batterier som HomeVolt är nog på väg att dö ut då man kan få nästan dubbelt så stora batterier för liten extra peng. HomeVolt har ju marknadsförts för att man ska tjäna på nätbalansering men dessa intäkter har på sistone sjunkit snabbt till någon hundring i månaden, utöver det måste man betala månadsavgift på ca 50-70kr. HomeVolt nätbalancering blir värdelös när man har effektavgift också för den är raka motsatsen till effektopps kapning, har man jämnat ut kurvan så vill man inte börja ladda batteriet mitt på dagen för att få några kronor i grid reward för det kan kosta mycket i anda änden med effektavgift, blir ännu tuffare när det blir 15min priser.
Lönsamt är ett svårt begrepp. Jag föredrar att räkna med cash out/cash in i stället. Om du får in lika mycket som du betalar så är det ok. Du tjänar inget men betalar heller inget. Detta under x antal år. Sedan om x är 8, 9,10 eller mer är eg inte jätteintressant.
Men för den som tittar på solceller I dag så kan jag ge följande råd. Räkna inte med att försäljning ger särskilt mycket. Det är egenförbrukning som ger intäkt. Fokusera inte på att maximera produktionen, utan sikta på många timmar i stället. Dvs paneler I öst/väst är mer värt än paneler I söder. Solceller ger inte mycket under vintern, men det de ger, som du egenförbrukar, är gött mos.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Lönsamt är ett svårt begrepp. Jag föredrar att räkna med cash out/cash in i stället. Om du får in lika mycket som du betalar så är det ok. Du tjänar inget men betalar heller inget. Detta under x antal år. Sedan om x är 8, 9,10 eller mer är eg inte jätteintressant.
Men för den som tittar på solceller I dag så kan jag ge följande råd. Räkna inte med att försäljning ger särskilt mycket. Det är egenförbrukning som ger intäkt. Fokusera inte på att maximera produktionen, utan sikta på många timmar i stället. Dvs paneler I öst/väst är mer värt än paneler I söder. Solceller ger inte mycket under vintern, men det de ger, som du egenförbrukar, är gött mos.
Jo visst är det skönt att vara självförsörjande till stor del och jag har också solceller på två tak så jag får en bred kurva från morgon till kväll också. Har haft mina i snart 5 år så jag har fått hyfsad återbetalning under den tiden. Från slutet på februari till mitten på maj är den bästa tiden då man har värmen på hemma också. På sommaren är det bra när man vill ladda bilen, dessutom extra bra om man har en stor pool som behöver värmas också.

Kommer att köpa ett batteri mest för att jag tycker det är skoj att vara självförsörjande och att jag har pengarna till det, har inte så höga effekttoppar att kapa sedan jag bytte värmesystem heller och har maxat på ca 3kWh under vintern med värme på i 150kvm hus.

Men visst saker kan svänga snabbt och det har vi sett senaste åren, nät avgiften, effektavgift skatten kan dra iväg och med 15min mätning för effektavgift så kan det bli dyrt att köra kaffekokaren och några andra grejer samtidigt i köket då det inte längre smetas ut på en timmes meldelvärde och då blir batterier ännu bättre att ha. Men batteriernas kapacitet kanske är dubbelt så stor till halva priset eller lägre om 10år… som sagt man kan bara spekulera och ingen vet vad som är rätt i det långa perspektivet.

Men att låna till det och tro att det ska betala sig snabbt och sedan börja generera pengar funkar inte längre, så det är viktigt att vara medveten om det annars kommer man bli besviken och kanske generera en snyfthistoria i kvällstidningen.

Men köpa ett batteri borde väl vara ett sätt att rädda den tidigare dåliga investeringen i solceller som visade sig närmast värdelös med noll eller minuspris?

blackarrow blackarrow skrev:
Men köpa ett batteri borde väl vara ett sätt att rädda den tidigare dåliga investeringen i solceller som visade sig närmast värdelös med noll eller minuspris?
Det beror på, hur mycket man betalar för ett batteri.

• Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
Har haft mina i fem år så jag tycker inte det var så dålig investering för min del. Även om elpriserna är noll så tjänar jag mycket på egenanvändning hela våren när solen skiner och värmen är på. Och på sommaren pumpar jag in så mycket som möjligt av överskottet i elbilen, snart har jag två elbilar och kan då ta tillvara på mer av elen jag producerar. Om fem år är jag pensionär och då är solcellerna betalda, kan då leva billigt då jag sänkt min förbrukning till 6000kwh per år och sedan kan jag ladda bilen gratis när solen skiner. Så jag är väldigt nöjd med mina solceller.

Men det är väldigt långa återbetalningstiden på batterier också, många nya märken som kanske inte heller finns kvar om några år så dessa kanske måste skrotas när dom går sönder. Batteri köper jag för att det är skoj men räknar inte med någon snabb återbetalning, tror inte man kan rädda upp en dyr och dålig solcellsinvestering man gjort nyligen med lånade pengar genom att köpa ett batteri tyvärr.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jo visst är det skönt att vara självförsörjande till stor del och jag har också solceller på två tak så jag får en bred kurva från morgon till kväll också. Har haft mina i snart 5 år så jag har fått hyfsad återbetalning under den tiden. Från slutet på februari till mitten på maj är den bästa tiden då man har värmen på hemma också. På sommaren är det bra när man vill ladda bilen, dessutom extra bra om man har en stor pool som behöver värmas också.

Kommer att köpa ett batteri mest för att jag tycker det är skoj att vara självförsörjande och att jag har pengarna till det, har inte så höga effekttoppar att kapa sedan jag bytte värmesystem heller och har maxat på ca 3kWh under vintern med värme på i 150kvm hus.

Men visst saker kan svänga snabbt och det har vi sett senaste åren, nät avgiften, effektavgift skatten kan dra iväg och med 15min mätning för effektavgift så kan det bli dyrt att köra kaffekokaren och några andra grejer samtidigt i köket då det inte längre smetas ut på en timmes meldelvärde och då blir batterier ännu bättre att ha. Men batteriernas kapacitet kanske är dubbelt så stor till halva priset eller lägre om 10år… som sagt man kan bara spekulera och ingen vet vad som är rätt i det långa perspektivet.

Men att låna till det och tro att det ska betala sig snabbt och sedan börja generera pengar funkar inte längre, så det är viktigt att vara medveten om det annars kommer man bli besviken och kanske generera en snyfthistoria i kvällstidningen.
Solceller är en långsiktig investering på samma sätt som att byta fönster eller isolera vinden. För den som vill göra klipp så är nog förbättringar på en fastighet inte rätt grej. Att låna pengar till investeringen eller hämta i madrassen har inget med lönsamhet att göra. Kapital kostar precis detsamma oavsett, eftersom man måste jämföra med alternativa investeringar.
Förutsättningarna för individen är väldigt olika. Det som kan vara en klok investering för den ena kan vara katastrof för den andra. T ex så köpte jag en LLVP som betalade sig själv på mindre än 4 år. Men det gick ju inte att köpa en till med samma återbetalning. För nr 2 landar återbetalningen på det dubbla. Sen köpte jag solceller. Kalkylen var en återbetalning på 10 år. Nu ser det ut att bli 11 år i stället. Eller möjligen 12 år eftersom 60-öringen försvinner. Men när investeringen är avskriven så blir lönsamheten oerhört bra. Men om jag gjort tvärt om. Dvs först investerat i solceller och sedan i LLVP så hade utfallet blivit helt annat. Då hade solcellernas återbetalning förkortats medan det blivit tvärtom för LLVP. I nuläget tittar jag på batteri, eller fönsterbyte. Och då snackar vi om återbetalning på 30-40 år. Det tycks nog vara galet men det lutar nog åt fönsterbyte. Och då handlar det om ett alternativ som innebär att måla fönster. Det ger på kort sikt inte ett piss i förtjänst. Därför kan man byta dem och ändå "räkna hem". Slutsats; det är inte ren matematik utan en palett av faktorer.
I mitt fall så ser jag solcellerna som en vinst trots att de behöver 11-12 år för att skrivas av och jag hittar ingen åtgärd på huset som slår det.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Om du köpte för stor solcellsanläggning i förhållande till din egenförbrukning så blev kanske avskrivningen längre än önskvärt. Att försöka rädda det med ett batteri är nog svårt. Men det behöver inte heller göra det värre. Det går inte att uttala sig generellt eftersom individens förutsättningar är så olika.
Någon byter fönster för hundratusentals kronor. Hur mycket "förtjänst" innebär det. Svårt att säga. Mer än hundra år avskrivning, men det är väl ändå förtjänst. Elräkningen minskade ju med flera kronor.

lilytwig lilytwig skrev:
Solceller är en långsiktig investering på samma sätt som att byta fönster eller isolera vinden. För den som vill göra klipp så är nog förbättringar på en fastighet inte rätt grej. Att låna pengar till investeringen eller hämta i madrassen har inget med lönsamhet att göra. Kapital kostar precis detsamma oavsett, eftersom man måste jämföra med alternativa investeringar.
Förutsättningarna för individen är väldigt olika. Det som kan vara en klok investering för den ena kan vara katastrof för den andra. T ex så köpte jag en LLVP som betalade sig själv på mindre än 4 år. Men det gick ju inte att köpa en till med samma återbetalning. För nr 2 landar återbetalningen på det dubbla. Sen köpte jag solceller. Kalkylen var en återbetalning på 10 år. Nu ser det ut att bli 11 år i stället. Eller möjligen 12 år eftersom 60-öringen försvinner. Men när investeringen är avskriven så blir lönsamheten oerhört bra. Men om jag gjort tvärt om. Dvs först investerat i solceller och sedan i LLVP så hade utfallet blivit helt annat. Då hade solcellernas återbetalning förkortats medan det blivit tvärtom för LLVP. I nuläget tittar jag på batteri, eller fönsterbyte. Och då snackar vi om återbetalning på 30-40 år. Det tycks nog vara galet men det lutar nog åt fönsterbyte. Och då handlar det om ett alternativ som innebär att måla fönster. Det ger på kort sikt inte ett piss i förtjänst. Därför kan man byta dem och ändå "räkna hem". Slutsats; det är inte ren matematik utan en palett av faktorer.
I mitt fall så ser jag solcellerna som en vinst trots att de behöver 11-12 år för att skrivas av och jag hittar ingen åtgärd på huset som slår det.
Jo visst är det svårt att räkna på alla parametrar och när det gäller en fastighet då det ofta blir långa tider för att räkna hem investeringarna, men i slutänden är det bra för värdet på fastigheten. En fastighet som är välisolerad med nya fönster och solceller har låga driftskostnader, och den dagen man vill sälja så räknar man lätt hem den investeringen.

Solceller är dessutom bra om man har pool som skall värmas från maj-sept eller om man har elbilar. Så skönt att ha en gratis tankad bil rätt många månader under året också. Bekvämlighets saker som att köra AC med en luftvärmepump gratis på sommaren också, så det handlar inte bara om att tjäna igen pengarna snabbt.

Samma sak med batteri så är det bekvämt att ha då man hela tiden slipper planera när disk tvätt skall startas, man kommer hem lagar mat samtidigt som ungarna vill starta tv och playstation eller spela pc kokplattor Micro ugn vattenkokare mm vi måste hela tiden tänka på att inte köra allt samtidigt. Så jag tycker ett batteri har stor bekvämlighets betydelse för oss. Vi har 150kr per kWh topp på vinterhalvåret och snart blir det 15min mätning och då blir det svårare att undvika onödiga toppar. Får man då 10kw topp under 15min så blir effektavgiften 1500kr den månaden, surt för det är verkligen pengar som försvinner till inget.

Allt går att räkna på och motivera för och emot i oändlighet. I år så skippar vår familj charterresan och köper att batteri för semesterkassan istället, hur ska man räkna med en sådan parameter… :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om du köpte för stor solcellsanläggning i förhållande till din egenförbrukning
Hur vet man, om en solcellsanläggning är för stor i förhållande till egenförbrukning?

H he-peter skrev:
Hur vet man, om en solcellsanläggning är för stor i förhållande till egenförbrukning?
Det är en räkneövning där du jämför olika scenario. Egenförbrukning, speciellt morgon och kväll, ger bra besparing. Export mitt på dagen ger nästan inget.

lilytwig lilytwig skrev:
Det är en räkneövning där du jämför olika scenario. Egenförbrukning, speciellt morgon och kväll, ger bra besparing. Export mitt på dagen ger nästan inget.
Men är det då inte mer relevant, hur mycket anläggningar kostar, mindre relevant, hur stor den är.

H he-peter skrev:
Men är det då inte mer relevant, hur mycket anläggningar kostar, mindre relevant, hur stor den är.
Det är två parametrar som hänger ihop.

lilytwig lilytwig skrev:
Det är två parametrar som hänger ihop.
På garaget kan vi sätta upp 10 paneler för ca 13.000 installerat o klart, kopplat in på befintligt växelriktare. Mot morgonsolen.

Har redan 19kwp på huset och köper ca 3.600kwh/år.

Enligt detta forum är våran anläggning redan för stor. Men jag tycker ändå, att det blir bra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
lilytwig lilytwig skrev:
Gällande framtida elpriser tycker jag att man ska vara försiktig, min uppfattning är att vi inte vet elpriserna för kommande decennier, däremot vet vi allt om de historiska.

H he-peter skrev:
På garaget kan vi sätta upp 10 paneler för ca 13.000 installerat o klart, kopplat in på befintligt växelriktare. Mot morgonsolen.

Har redan 19kwp på huset och köper ca 3.600kwh/år.

Enligt detta forum är våran anläggning redan för stor. Men jag tycker ändå, att det blir bra.
D djac skrev:
Gällande framtida elpriser tycker jag att man ska vara försiktig, min uppfattning är att vi inte vet elpriserna för kommande decennier, däremot vet vi allt om de historiska.
Det är ju riktigt. Elpriset kan komma att ändras. Det har ju sjunkit rejält senaste åren. Men om/när effektavgift på export införs så blir det mindre lönsamt att exportera jämfört med i dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.