D Daniel 109 skrev:
Är det inte det?
Det skulle jag inte säga, jag fick min servisledning utbytt samt bytte dom transformator jag var ansluten mot för att dom inte kunde hålla spänningen inom toleransnivåerna.
Ändå är det rätt många procents differens mot 230V, åt båda håll.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast hur mycket det påverkar med elbilsladdning varierar lite med vilket området det är. Vi skall inte glömma att vårt elnät i många områden med villor är dimensionerat för att alla (eller iaf många) värmde sina hus med direktverkande el.

Så de har iaf en gång varit ganska kralligt dimensionerade just för det lastfallet.

Om det sedan är finns kvar idag (eller om man knaprat på de marginalerna vid ändringar/tillbyggnad) och i så fall var och i vilken omfattning, det skall jag låta vara osagt, men allt var inte dimensionerat för en brödrost, radio och två lampor.

Mitt eget hus har själv gjort den resan. Man biffade upp matningen när man gjorde sig av med blanktråden in på vinden och det har varit elvärmt under ganska många år av sin livstid.
Det har väl varit mycket av/på eller?
Där mängden anslutningar överlappat effektuttaget, eller är jag fel ute?
Nån form av överbokning har man ju räknat på.

Det är nog många som laddar elbilar med 11kW, samtidigt som antingen induktionshällen och/eller ugnen körs.
Det har man ju försökt lösa med effektavgift, som jag tycker är en i grunden bra tanke som som hittills implementerats märkligt.

D Daniel 109 skrev:
Du får betala större delen av vattentaxan även då, om du är inom verksamhetsområdet.
Vad menar du?

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det är skillnad. Om mikroproducenterna tvingar fram utbyggnad pga omvänt spänningsfall så är det ffa producenterna som får nyttan. Men den skall säkert delas med konsumenterna också med någon magisk procentsats.

Det verkar vara väldigt svårt för mikroproducenterna här i forumet att inse att de faktiskt kan tvinga fram ombyggnation
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det jag här skriver om, är de kostnader (framtida kostnadsökningar) i distributionsnäten som vi som elanvändare, genom vårt agerande, faktiskt kan påverka.

Du kan om du vill, fortsätta med ditt ständigt upprepande mantra “prisökningarna beror på vinstökningar”. Men hindra inte samtidigt mig att berätta vad villaägare kan göra för att framöver hålla nere ökningarna av sina elnätskostnader.

Tyvärr har många, tidigare inte lyssnat på beskrivningarna om, att det är vi elanvändare när vi t.ex. beställer en ny elanslutning eller förändring av vår nuvarande anslutning (t.ex. anslutning av solceller) skall betala eventuella kostnader för detta.

Det är de som använder elnäten som betalar alla kostnader.

Nu och de närmaste 4 åren så rullas nu bl.a. kostnader ut (se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”) som beror på nödvändiga elnätsförändringar för villaägare t.ex. genom installation av solceller som redan gjorts.

De kostnader som, på det sättet genom vårt handlande, krävt förstärkningar/ombyggnationer som redan är genomförda kan vi naturligtvis inte komma undan.

Däremot så kan vi framöver genom vårt handlande även undvika att lägga på extra kostnadsökningar för elnäten. Den informationen försöker jag att ge elanvändare här.

Vi skriver här på byggahus för att hjälpa varandra.
Nu har jag ställt in växelriktaren till mina paneler så att den inte matar ut någon effekt till nätet; OM spotpris + nätnytta + skattereduktion < 0.
I övrigt begränsas utmatad effekt baserat på en beräkning som har spotpris och effektavgift som input. Om effektavgiften gör att intäkt uteblir så anpassas limit för utmatning. Denna beräkning har fortfarande några buggar, men fungerar I stort. Automatiseringen är inte helt löst, men det blir klart innan nyår.

X xLnT skrev:
Det skulle jag inte säga, jag fick min servisledning utbytt samt bytte dom transformator jag var ansluten mot för att dom inte kunde hålla spänningen inom toleransnivåerna.
Ändå är det rätt många procents differens mot 230V, åt båda håll.
Då löste de väl problemet? Eller är avvikelsen fortfarande för stor?

X xLnT skrev:
Vad menar du?
Just det. Om man har en fastighet inom verksamhetsområdet så blir man tvångsansluten till avloppet. Om man då har egen brunn debiteras man för det vattnet. Kostnaden är nästan lika stor eftersom den största kostnaden är för just avloppet.

Är man utanför verksamhetsområdet är det i praktiken för att man anses var för dyr att ansluta. Då snyltar man definitivt inte på kollektivet.

X xLnT skrev:
Säljs gott om begagnade växelriktare för några tusenlappar.
En ny panel kostar 700:- ex moms.
Weland montagesystem kostar i princip inget begagnat.
Kan man inte montera det på tak kostar en markställning inte mycket att snickra ihop.
Jag byggde en med 45gr vinkel för 10paneler för någon tusenlapp.
En elektriker behöver du väl oavsett för batteriet?
Tar gärna förslag på vad man kan köpa detta för ska montera ett eget markstativ på min mark och sen bara just ha för husbehov och ladda elbilen mm. Förhoppningsvis har det kommit lite roliga tjänstebilar med V2x när jag ska hämta ut en ny bil om lite mer än ett år

D Daniel 109 skrev:
Just det. Om man har en fastighet inom verksamhetsområdet så blir man tvångsansluten till avloppet. Om man då har egen brunn debiteras man för det vattnet. Kostnaden är nästan lika stor eftersom den största kostnaden är för just avloppet.

Är man utanför verksamhetsområdet är det i praktiken för att man anses var för dyr att ansluta. Då snyltar man definitivt inte på kollektivet.
Man blir inte debiterad för vattnet, man blir debiterad för möjligheten att få rinnande färskvatten.
Men man blir inte beskattad för vattnet man brukar från sin brunn.

Anser du att man borde bli beskattad för energin man själv tillverkar eller vilken poäng försöker du göra?

A A.M SKÅNE skrev:
Tar gärna förslag på vad man kan köpa detta för ska montera ett eget markstativ på min mark och sen bara just ha för husbehov och ladda elbilen mm. Förhoppningsvis har det kommit lite roliga tjänstebilar med V2x när jag ska hämta ut en ny bil om lite mer än ett år
Vad ska du ha för något?

X xLnT skrev:
Vad ska du ha för något?
Behöver en växelriktare, paneler ca 12-18 st. Stativ pular jag ihop själv men har noll koll på vart man ska leta egna grejer. Batteri hoppar jag i tron på att bilen kan funka sen som batteri

A A.M SKÅNE skrev:
Behöver en växelriktare, paneler ca 12-18 st. Stativ pular jag ihop själv men har noll koll på vart man ska leta egna grejer. Batteri hoppar jag i tron på att bilen kan funka sen som batteri
Ska du ansluta det mot elnätet?

A A.M SKÅNE skrev:
Lycka till med att bara ladda bilen. Denna graf visar effekten från solen per kvadratmeter där jag bor.

Graf över solstrålning i watt per kvadratmeter under tre dagar i maj, med varierande nivåer. Används för att diskutera solenergi för biluppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur skall bilen kunna laddas när energin inte räcker till? Bilen kommer att larma och rapportera fel på laddsystemet...

• Gilla
Crank
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ska du ansluta det mot elnätet?
Nej bara till mitt hus.

A A.M SKÅNE skrev:
Nej bara till mitt hus.
Jag hade funderat lite till på den lösningen.

pacman42 pacman42 skrev:
Lycka till med att bara ladda bilen. Denna graf visar effekten från solen per kvadratmeter där jag bor.

[bild]

Hur skall bilen kunna laddas när energin inte räcker till? Bilen kommer att larma och rapportera fel på laddsystemet...
Bor i Skåne. Bra placering på solceller. Men jag är för novis för att kunna utläsa vad det där innebär i praktiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.