457 942 läst ·
5 869 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Har förkovrat mig lite av det jag lyckats hitta. Här är två intressanta rapporter (med risk att den första kanske är lite gammal).
https://energiforskmedia.blob.core....gder-solkraft-energiforskrapport-2018-539.pdf
https://energiforsk.se/media/34196/2025-1094-acceptansgransberakningar-i-distributionsnat.pdf
De gav dock inte så många tekniska svar som jag var ute efter. När man gör nätförstärkningar så verkar man antingen överdimensionera transformatorn och/eller dra större/fler kablar (för att minska resistansen).
@Martin Lundmark vet du vilka komponenter som byts ut när man förstärker elnätet för att hantera produktion, som då inte kommer konsumenterna till gagn?
Det verkar inte som att förse transformatorer långt ut i nätet med automatiska lindningskopplare är en bra idé, som jag tror någon här undrade om det skulle hjälpa.
https://energiforskmedia.blob.core....gder-solkraft-energiforskrapport-2018-539.pdf
https://energiforsk.se/media/34196/2025-1094-acceptansgransberakningar-i-distributionsnat.pdf
De gav dock inte så många tekniska svar som jag var ute efter. När man gör nätförstärkningar så verkar man antingen överdimensionera transformatorn och/eller dra större/fler kablar (för att minska resistansen).
@Martin Lundmark vet du vilka komponenter som byts ut när man förstärker elnätet för att hantera produktion, som då inte kommer konsumenterna till gagn?
Det verkar inte som att förse transformatorer långt ut i nätet med automatiska lindningskopplare är en bra idé, som jag tror någon här undrade om det skulle hjälpa.
Fast ni vet vi ju att prisökningarna beror på vinstökningar, det har ju bolagen själva tillstått, då kan du väl inte fortsätta upprepa lögnen, du är ju helt Trumpsk?M Martin Lundmark skrev:Hej he-peter
Vad jag förstår så nekade inte EON er anslutning.
Men de vill ha betalt om åtgärder kostar. Detta eftersom det är vi som ansluter oss till elnätet som betalar elnätets kostnader. Det kan även ta tid att bygga om elnäten så kunder kan ansluta sig och då får man vänta, du beskriver det ju själv.
Nej, man ansluter naturligtvis normalt inte kunder om man inte kan se till att elnätet fungerar bra.
Bekymret är att eftersom elnäten inte är avsedda för den omvända effektriktningen så måste men i varierande grad förstärka och bygga om elnäten om många vill anslutna solceller i dessa distributionsnät.
Delar av det vi nu ser i form av ökande kostnader för elnäten se tråden; ”Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”, beror på den typen av förstärkningar och ombyggnationer av distributionsnäten.
[länk]
Förstärkningar och ombyggnationer av distributionsnäten som har sin grund i hur vi velat använda elnäten och till exempel ansluta solceller på villataken.
När elnäten behöver förstärkningar och ombyggnationer då rullas dessa kostnaderna oftast ut i efterhand och många gånger under flera år.
Det är inte orimligt att det framöver kommer att visa sig att finns villaägare vars ökade elnätskostnader äter upp vinsten av att installera solceller.
Hej djacD djac skrev:
Prisökningarna beror inte enbart på vinstökningar.
Skapa inte en osanning.
Vidga din verklighetsuppfattning.
Om vi som är anslutna till de ca 150 olika elnäten i Sverige skall förstå de kostnadsökningar som nu uppkommer och redovisas genom elnätsbolagen, de närmaste 4 åren (se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”), då kan inte vårt mantra vara ett ständigt upprepande av “prisökningarna beror på vinstökningar”.
Vi kan rimligen inte ändra på att EON äger elnät och ger avkastning till sina aktieägare.
MEN vi kan undvika att vi som elanvändare genom vårt handlande, ökar på kostnadsökningarna.
Många av de som läser våra inlägg här är dessutom anslutna till någon av de andra ca 150 olika elnäten.
Vi skriver här på byggahus för att hjälpa varandra.
xLnTX xLnT skrev:Har förkovrat mig lite av det jag lyckats hitta. Här är två intressanta rapporter (med risk att den första kanske är lite gammal).
[länk]
[länk]
Även om jag utbildat och mött mängder av de elkraftingenjörer som arbetar inom elkraftföretagen så kan jag inte svara på detaljfrågor hur de arbetar med att hantera omvänd effektriktning i redan byggda distributionsnät till villor, eftersom jag inte arbetar där, utan ibland får frågor eller har en dialog.
Men det jag vet är att man inte kan ”runda” fysikens lagar och att det är kostsamt att bygga om elnäten.
Förutom att överdimensionera transformatorn (som har ett dominerande induktivt spänningsfall) och/eller dra större/fler kablar (som har ett dominerande resistivt spänningsfall) så kan man t.ex. sektionera näten (dela upp näten) så att inmatning av effekt sker i vissa delar av elnäten, eller t.ex flytta grupper av villor med inmatning till andra delar av distributionsnäten.
Man sätter reglertransformatorer där strömmen är lägre (på högre spänningsnivå) eftersom linningskopplare då har mindre slitage och får längre livslängd, mindre underhållsbehov och säkrare drift.
Att ”förse transformatorer långt ut i nätet med automatiska lindningskopplare” vore därför kostsamt och jag har mött ett antal fall som bekräftat svårigheten och kostnaden.
Förändringen att börja med två effektriktningar i redan byggda distributionsnät till villor, som skett de senaste åren, innebär rimligen i vissa fall stora kostnader. Kostnader som vi nu delvis ser rulla ut i form av höjda elnätskostnader. Se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”
Då vet du mer än Vattenfall själva, ring dem och korrigera!M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Prisökningarna beror inte enbart på vinstökningar.
Skapa inte en osanning.
Vidga din verklighetsuppfattning.
Om vi som är anslutna till de ca 150 olika elnäten i Sverige skall förstå de kostnadsökningar som nu uppkommer och redovisas genom elnätsbolagen, de närmaste 4 åren (se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”), då kan inte vårt mantra vara ett ständigt upprepande av “prisökningarna beror på vinstökningar”.
Vi kan rimligen inte ändra på att EON äger elnät och ger avkastning till sina aktieägare.
MEN vi kan undvika att vi som elanvändare genom vårt handlande, ökar på kostnadsökningarna.
Många av de som läser våra inlägg här är dessutom anslutna till någon av de andra ca 150 olika elnäten.
Mer än hälften av kunderna finns hos de tre stora och om det skulle kostnadsökningar så ska detta då givetvis inte resultera i prisökningar, efter deras medgivande. Den enda möjliga slutsatsen är att dessa ryms i de nuvarande priserna. På det sättet är iaf jag inte speciellt intresserad av deras eventuella kostnadsökningar, det bör isf bli en övervinstminskning och det tror jag inte någon här har något emot.
Du hjälper bara storbolagen när du förmedlar deras retorik, och idag när de själva medgivit att de länge inte använt prishöjningarna till näten så skorrar det oerhört falskt.
Ok, bilden börjar klarna för mig (tror jag).M Martin Lundmark skrev:xLnT
Även om jag utbildat och mött mängder av de elkraftingenjörer som arbetar inom elkraftföretagen så kan jag inte svara på detaljfrågor hur de arbetar med att hantera omvänd effektriktning i redan byggda distributionsnät till villor, eftersom jag inte arbetar där, utan ibland får frågor eller har en dialog.
Men det jag vet är att man inte kan ”runda” fysikens lagar och att det är kostsamt att bygga om elnäten.
Förutom att överdimensionera transformatorn (som har ett dominerande induktivt spänningsfall) och/eller dra större/fler kablar (som har ett dominerande resistivt spänningsfall) så kan man t.ex. sektionera näten (dela upp näten) så att inmatning av effekt sker i vissa delar av elnäten, eller t.ex flytta grupper av villor med inmatning till andra delar av distributionsnäten.
Man sätter reglertransformatorer där strömmen är lägre (på högre spänningsnivå) eftersom linningskopplare då har mindre slitage och får längre livslängd, mindre underhållsbehov och säkrare drift.
Att ”förse transformatorer långt ut i nätet med automatiska lindningskopplare” vore därför kostsamt och jag har mött ett antal fall som bekräftat svårigheten och kostnaden.
Förändringen att börja med två effektriktningar i redan byggda distributionsnät till villor, som skett de senaste åren, innebär rimligen i vissa fall stora kostnader. Kostnader som vi nu delvis ser rulla ut i form av höjda elnätskostnader. Se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”
Jo jag förstod genom ovan rapporter att automatiska lindningsomkopplare placerades primärt på primärsidan av den orsaken. Det blev snabbt klart att det inte hade varit lämpligt att sätta såna längre ut i nätet.
Så det verkar som att enda sättet att hantera problemet på, är att bygga om nätet (genom sektionering av inmatningabb) genom att spida ut det mer.
Det verkar vara det mest rationella iaf, verkar som att det inte ger så mycket att överdimensionera trafon.
Innebär det inte att vi är nära maxkapaciteten för vad elnätet klarar av att hantera? Det lär ju inte vara ekonomiskt försvarbart att fortsätta sektionera som man gör idag?
För även om man skapar ekonomiska straff för inmatning, så folk inte VILL mata in effekt när det kostar pengar så finns ju risken fortfarande att man skulle kunna sänka elnätet om man gjorde det.
Som väl är tanken med effektavgiften?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
I det här fallet "ja". Vi har ju redan sett denna effekt i exv Holland, där invertrar redan klipper på överspänning (~250V) vid inmatning. Dvs med den omvända effektriktningen så är det lokala nätet redan "fullt." Men eftersom de inte är så smarta så betyder det att spänningen lokalt ligger och pendlar just runt 250V. Så man kan inte, utan att bygga om sina invertrar "sänka" det lokala elnätet. Det finns spärrar. Men dessa är långtifrån perfekta och förhindrar just bara lokal katastrof. Inte mycket mer.X xLnT skrev:Innebär det inte att vi är nära maxkapaciteten för vad elnätet klarar av att hantera? Det lär ju inte vara ekonomiskt försvarbart att fortsätta sektionera som man gör idag?
För även om man skapar ekonomiska straff för inmatning, så folk inte VILL mata in effekt när det kostar pengar så finns ju risken fortfarande att man skulle kunna sänka elnätet om man gjorde det.
Att bygga om näten så att man kan leverera mer från lokalproducenter blir naturligtvis orimligt (säger jag) dyrt i förhållande till den nytta man får sett till samhället i stort. Jag har tidigare i tråden (om det inte är en annan tråd) citerat den forskning som visar att det kostar i runda slängar dubbelt så mycket per kWh att få solel från paneler på enskilda villatak jämfört med solel från solcellsparker. Det är ingen försumbar skillnad.
Så det är tveksamt om vi ens vill ha fler solpaneler på villatak enkom av det skälet. Om vi dessutom måste bygga om sista steget i elnäten till stor kostnad så är det bara lök på den laxen.
Så både för den enskilde (som det ser ut idag) och för samhället så är inte frågan om man sett till helheten egentligen bara skall ha solpaneler på villatak enkom för eget bruk. Dvs huvudsyftet måste ses som att förbruka genererad el själv. Någon "storskalig" försäljning av sådan el kan inte vara syftet. *)
*) Och även om man skulle kunna tillåta viss försäljning så länge de nuvarande näten inte bottnar, dvs med styr och reglerteknik som inte finns eller åtminstone är utrullad idag; så får vi dessutom stora och intressanta rättvisefrågor. Vem skall få tillåtas att sälja sin el om det finns många intressenter? Och med vilken hänsyn taget till vad skall detta beslut fattas?
Hej djacD djac skrev:Då vet du mer än Vattenfall själva, ring dem och korrigera!
Mer än hälften av kunderna finns hos de tre stora och om det skulle kostnadsökningar så ska detta då givetvis inte resultera i prisökningar, efter deras medgivande. Den enda möjliga slutsatsen är att dessa ryms i de nuvarande priserna. På det sättet är iaf jag inte speciellt intresserad av deras eventuella kostnadsökningar, det bör isf bli en övervinstminskning och det tror jag inte någon här har något emot.
Du hjälper bara storbolagen när du förmedlar deras retorik, och idag när de själva medgivit att de länge inte använt prishöjningarna till näten så skorrar det oerhört falskt.
Det jag här skriver om, är de kostnader (framtida kostnadsökningar) i distributionsnäten som vi som elanvändare, genom vårt agerande, faktiskt kan påverka.
Du kan om du vill, fortsätta med ditt ständigt upprepande mantra “prisökningarna beror på vinstökningar”. Men hindra inte samtidigt mig att berätta vad villaägare kan göra för att framöver hålla nere ökningarna av sina elnätskostnader.
Tyvärr har många, tidigare inte lyssnat på beskrivningarna om, att det är vi elanvändare när vi t.ex. beställer en ny elanslutning eller förändring av vår nuvarande anslutning (t.ex. anslutning av solceller) skall betala eventuella kostnader för detta.
Det är de som använder elnäten som betalar alla kostnader.
Nu och de närmaste 4 åren så rullas nu bl.a. kostnader ut (se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”) som beror på nödvändiga elnätsförändringar för villaägare t.ex. genom installation av solceller som redan gjorts.
De kostnader som, på det sättet genom vårt handlande, krävt förstärkningar/ombyggnationer som redan är genomförda kan vi naturligtvis inte komma undan.
Däremot så kan vi framöver genom vårt handlande även undvika att lägga på extra kostnadsökningar för elnäten. Den informationen försöker jag att ge elanvändare här.
Den enda anledningen till att solkraft på villatak är lönsam är att man kan undkomma skatt och nätavgifter. Något som missgynnar övriga konsumenter.
Jag tycker att du ska fortsätta skriva om att nätet behöver uppgraderas, det stämmer säkert på sina ställen, sen om nätbolagen behöver just din hjälp i arbetet det kan jag inte bedöma.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Det jag här skriver om, är de kostnader (framtida kostnadsökningar) i distributionsnäten som vi som elanvändare, genom vårt agerande, faktiskt kan påverka.
Du kan om du vill, fortsätta med ditt ständigt upprepande mantra “prisökningarna beror på vinstökningar”. Men hindra inte samtidigt mig att berätta vad villaägare kan göra för att framöver hålla nere ökningarna av sina elnätskostnader.
Tyvärr har många, tidigare inte lyssnat på beskrivningarna om, att det är vi elanvändare när vi t.ex. beställer en ny elanslutning eller förändring av vår nuvarande anslutning (t.ex. anslutning av solceller) skall betala eventuella kostnader för detta.
Det är de som använder elnäten som betalar alla kostnader.
Nu och de närmaste 4 åren så rullas nu bl.a. kostnader ut (se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”) som beror på nödvändiga elnätsförändringar för villaägare t.ex. genom installation av solceller som redan gjorts.
De kostnader som, på det sättet genom vårt handlande, krävt förstärkningar/ombyggnationer som redan är genomförda kan vi naturligtvis inte komma undan.
Däremot så kan vi framöver genom vårt handlande även undvika att lägga på extra kostnadsökningar för elnäten. Den informationen försöker jag att ge elanvändare här.
Gällande nätpriserna och bolagens kostnader för dessa så är det precis lika sant, enligt de själva, att de inte alls behövt lägga mer pengar på näten utan har ökat sina priser för att tjäna mer, i detta har de lurat kunder och EI att det var motiverat för att deras kostnader skulle ha ökat, detta har de nu sagt att det inte har stämt.
Vi valde att inte säkra upp och har 63A kvar. Förbrukning av el sker huvudsakligen under sommarn. En sommar månad inköp ca 8.000kwh (efter installation av solceller), en vintermånad inköp ca 1.000 kwh.M Martin Lundmark skrev:
Idén var lite kort att sätta upp laddare för eldrivna båtar. Men vi gjorde inte det och det verkar ju inte blir så många sådana heller.
Hej xLnTX xLnT skrev:Ok, bilden börjar klarna för mig (tror jag).
Jo jag förstod genom ovan rapporter att automatiska lindningsomkopplare placerades primärt på primärsidan av den orsaken. Det blev snabbt klart att det inte hade varit lämpligt att sätta såna längre ut i nätet.
Så det verkar som att enda sättet att hantera problemet på, är att bygga om nätet (genom sektionering av inmatningabb) genom att spida ut det mer.
Det verkar vara det mest rationella iaf, verkar som att det inte ger så mycket att överdimensionera trafon.
Innebär det inte att vi är nära maxkapaciteten för vad elnätet klarar av att hantera? Det lär ju inte vara ekonomiskt försvarbart att fortsätta sektionera som man gör idag?
Det jag försökte beskriva i inlägg #5 271 är, att det vi nu ser, att t.ex. 60 öringen och stöd till solceller minskar är en naturlig effect av att verkligheten (naturlagarna) börjar visa att man inte bara kan ta politiska beslut för att man vill, eller tycker så.
Har man inte elkraftteknisk förståelse och förankring då riskerar man att genomför “reformer” som till slut visar sig “kostar mer än det smakar”.
Jag tycker att inlägg #5 287 och #5 289 , här i tråden, även pekar åt det hållet
Hej djacD djac skrev:
När jag skriver här på “byggahus” så gör jag det för att hjälpa villaägare m.fl. att hålla nere framtida kostnadsökningar i elnäten.
Som bolagen själv beskriver så finns ingen sådan koppling, då måste man först köpa en majoritetsägarandel i bolagen! Jag upprepar också att för oss kunder finns det ett mycket begränsat intresse av att hålla nere nätbolagens kostnader, däremot hade det varit bra om vi kunde få deras priser reviderade.M Martin Lundmark skrev:
Hej djacD djac skrev:
Vet du, egentligen, vad du pratar om?
Du verkar inte heller läsa och förstå vad jag skriver.
Det verkar mest, som om du driver någon konstig konspirationsteori
Jag avser därför att avstå från, att du här får ge näring åt den konspirationsteorin och förvirra byggahus läsare.
Tack för dialogen.