lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
I det här fallet "ja". Vi har ju redan sett denna effekt i exv Holland, där invertrar redan klipper på överspänning (~250V) vid inmatning. Dvs med den omvända effektriktningen så är det lokala nätet redan "fullt." Men eftersom de inte är så smarta så betyder det att spänningen lokalt ligger och pendlar just runt 250V. Så man kan inte, utan att bygga om sina invertrar "sänka" det lokala elnätet. Det finns spärrar. Men dessa är långtifrån perfekta och förhindrar just bara lokal katastrof. Inte mycket mer.

Att bygga om näten så att man kan leverera mer från lokalproducenter blir naturligtvis orimligt (säger jag) dyrt i förhållande till den nytta man får sett till samhället i stort. Jag har tidigare i tråden (om det inte är en annan tråd) citerat den forskning som visar att det kostar i runda slängar dubbelt så mycket per kWh att få solel från paneler på enskilda villatak jämfört med solel från solcellsparker. Det är ingen försumbar skillnad.

Så det är tveksamt om vi ens vill ha fler solpaneler på villatak enkom av det skälet. Om vi dessutom måste bygga om sista steget i elnäten till stor kostnad så är det bara lök på den laxen.

Så både för den enskilde (som det ser ut idag) och för samhället så är inte frågan om man sett till helheten egentligen bara skall ha solpaneler på villatak enkom för eget bruk. Dvs huvudsyftet måste ses som att förbruka genererad el själv. Någon "storskalig" försäljning av sådan el kan inte vara syftet. *)

*) Och även om man skulle kunna tillåta viss försäljning så länge de nuvarande näten inte bottnar, dvs med styr och reglerteknik som inte finns eller åtminstone är utrullad idag; så får vi dessutom stora och intressanta rättvisefrågor. Vem skall få tillåtas att sälja sin el om det finns många intressenter? Och med vilken hänsyn taget till vad skall detta beslut fattas?
Ja, jag noterade att NL, DE och BE har/hade ca 4x mer soleffekt/inv än vad vi har/hade i sverige vid samma tidpunkt. Funderade över om man byggde elnät olika i dessa länder eller om dom faktiskt stått inför samma utmaningar som vi nu gör och kunde hantera det.

Hur anser ni man bör hantera problemet framåt?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
*) Och även om man skulle kunna tillåta viss försäljning så länge de nuvarande näten inte bottnar, dvs med styr och reglerteknik som inte finns eller åtminstone är utrullad idag; så får vi dessutom stora och intressanta rättvisefrågor. Vem skall få tillåtas att sälja sin el om det finns många intressenter? Och med vilken hänsyn taget till vad skall detta beslut fattas?
Bra beskrivet, sista punkten är en intressant tanke, nu när vi är där vi är så att säga, i en del fall är det ju till och med samma bolag som har näten som sålt solcellsinstallationen, med försäljning av elen som ett argument.

X xLnT skrev:
Ja, jag noterade att NL, DE och BE har/hade ca 4x mer soleffekt/inv än vad vi har/hade i sverige vid samma tidpunkt. Funderade över om man byggde elnät olika i dessa länder eller om dom faktiskt stått inför samma utmaningar som vi nu gör och kunde hantera det.

Vilket problem syftar du på?

D Daniel 109 skrev:
Vilket problem syftar du på?
Att hålla stabil/jämn spänning i hela sitt lokalnät med anslutna (mikroproducenter).

D Daniel 109 skrev:
Den enda anledningen till att solkraft på villatak är lönsam är att man kan undkomma skatt och nätavgifter. Något som missgynnar övriga konsumenter.
Hur menar du? Kan du utveckla det resonemanget?

D Daniel 109 skrev:
Den enda anledningen till att solkraft på villatak är lönsam är att man kan undkomma skatt och nätavgifter. Något som missgynnar övriga konsumenter.
Delvis samma om man odlar potatis i eget grönsaksland.

M Martin Lundmark skrev:
xLnT
Även om jag utbildat och mött mängder av de elkraftingenjörer som arbetar inom elkraftföretagen så kan jag inte svara på detaljfrågor hur de arbetar med att hantera omvänd effektriktning i redan byggda distributionsnät till villor, eftersom jag inte arbetar där, utan ibland får frågor eller har en dialog.

Men det jag vet är att man inte kan ”runda” fysikens lagar och att det är kostsamt att bygga om elnäten.

Förutom att överdimensionera transformatorn (som har ett dominerande induktivt spänningsfall) och/eller dra större/fler kablar (som har ett dominerande resistivt spänningsfall) så kan man t.ex. sektionera näten (dela upp näten) så att inmatning av effekt sker i vissa delar av elnäten, eller t.ex flytta grupper av villor med inmatning till andra delar av distributionsnäten.

Man sätter reglertransformatorer där strömmen är lägre (på högre spänningsnivå) eftersom linningskopplare då har mindre slitage och får längre livslängd, mindre underhållsbehov och säkrare drift.

Att ”förse transformatorer långt ut i nätet med automatiska lindningskopplare” vore därför kostsamt och jag har mött ett antal fall som bekräftat svårigheten och kostnaden.

Förändringen att börja med två effektriktningar i redan byggda distributionsnät till villor, som skett de senaste åren, innebär rimligen i vissa fall stora kostnader. Kostnader som vi nu delvis ser rulla ut i form av höjda elnätskostnader. Se t.ex. tråden “Elnätsavgifterna rekordhöjs i år”
Missade att svara på två punkter tidigare.
De åtgärder som görs tycker jag ändå kommer till gagn för konsumenter, kanske inte direkt, men ju fler som börjar nyttja elbilsladdning så kan dom belasta stationen mer än tidigare. Vilket man inte hade kunnat göra om man inte byggde ut eller sektionerade om.

Tycker det är en komplicerad fråga att få till på ett rättvist sätt för alla.

Elavgifterna ska väl inte höjas på totalen?
Har inte läst den tråden än, men det är så jag uppfattat Ei.

H he-peter skrev:
Eller har egen brunn.

X xLnT skrev:
Eller har egen brunn.
Bättre exempel än mitt 👍

X xLnT skrev:

Jag skapar en tråd nu ikväll där vi bara kör tekniska delar både högt och lågt. Hoppas du och en del andra vill bidra med synpunkter, tankar, inlägg. För egen del kommer jag inte hacka ner på hur huvudlösa eller felaktiga de än är i sammanhanget. Däremot kommer det inte gå att återtugga eller på andra sätt fortsätta i galna spår när de är utredda. (Går gör det såklart men man framstår kanske som .....).

Vi siktar på att någorlunda vettigt dimensionera lite olika nättyper efter tex linjetäthet osv. Nivån blir steget under regionnät dvs 50 kV och neråt så vi får med de ofta nämnda lindningskopplarna som ligger där vanligtvis. Ser lite till vilken penetration av lokalproduktion typ egnahem som i de olika fallen skapar problem mm.

Som överkurs tittar vi sen också på hur skydd och planer för dem påverkas i den nya miljön. Alltså dynamisk parametersättning av reläskydd pga skilda driftläggningar, effektflöden osv. Hur agerar man inom och vid yttre anslutning av mikronät om de skulle få spridning dvs större "Kalmarfall".

Detta bör vara bröd och smör för alla som googlar lite och sen kastar in något halvtuggat i trådarna. Vi tar det lugnt lär oss om det passar och kommer kanske fram till att tex Martins gamla område är ett eget fack som man inte bara huxflux är flygfärdig inom precis som med det mesta annat.

Grundtonen (förutom 50 Hz) får bli "Jag kan ohms lag har funderat och ser inga problem i kvarteret, men vänta lite nu ....)

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag skapar en tråd nu ikväll där vi bara kör tekniska delar både högt och lågt. Hoppas du och en del andra vill bidra med synpunkter, tankar, inlägg. För egen del kommer jag inte hacka ner på hur huvudlösa eller felaktiga de än är i sammanhanget. Däremot kommer det inte gå att återtugga eller på andra sätt fortsätta i galna spår när de är utredda. (Går gör det såklart men man framstår kanske som .....).

Vi siktar på att någorlunda vettigt dimensionera lite olika nättyper efter tex linjetäthet osv. Nivån blir steget under regionnät dvs 50 kV och neråt så vi får med de ofta nämnda lindningskopplarna som ligger där vanligtvis. Ser lite till vilken penetration av lokalproduktion typ egnahem som i de olika fallen skapar problem mm.

Som överkurs tittar vi sen också på hur skydd och planer för dem påverkas i den nya miljön. Alltså dynamisk parametersättning av reläskydd pga skilda driftläggningar, effektflöden osv. Hur agerar man inom och vid yttre anslutning av mikronät om de skulle få spridning dvs större "Kalmarfall".

Detta bör vara bröd och smör för alla som googlar lite och sen kastar in något halvtuggat i trådarna. Vi tar det lugnt lär oss om det passar och kommer kanske fram till att tex Martins gamla område är ett eget fack som man inte bara huxflux är flygfärdig inom precis som med det mesta annat.

Grundtonen (förutom 50 Hz) får bli "Jag kan ohms lag har funderat och ser inga problem i kvarteret, men vänta lite nu ....)
Detta ser jag fram emot.
Svårt att veta om du syftar på mig, jag vill gärna förstå djupare om hur saker fungerar, vart gränser går osv. Därav ifrågasätter jag, ambitionen är således inte att klanka ner på något område eller person, även om jag kanske inte alltid har korrekt språkbruk eller ens hyfs.
Jag förstår att området är komplicerat, att det tar lång tid att utbilda sig och skaffa erfarenhet som krävs för att förstå teorin och praktiken i hela ledet.
Jag är tacksam för den tid de med den kunskapen lägger på forumet, så vi som vill får stilla sin nyfikenhet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Att hålla stabil/jämn spänning i hela sitt lokalnät med anslutna (mikroproducenter).
Är det inte det?

H he-peter skrev:
Nja, potatis har ett värde. Elen är i praktiken gratis dagtid på sommaren. Det är skatt och överföring som kostar något.

X xLnT skrev:
Eller har egen brunn.
Du får betala större delen av vattentaxan även då, om du är inom verksamhetsområdet.

X xLnT skrev:
Missade att svara på två punkter tidigare.
De åtgärder som görs tycker jag ändå kommer till gagn för konsumenter, kanske inte direkt, men ju fler som börjar nyttja elbilsladdning så kan dom belasta stationen mer än tidigare. Vilket man inte hade kunnat göra om man inte byggde ut eller sektionerade om.
Fast hur mycket det påverkar med elbilsladdning varierar lite med vilket området det är. Vi skall inte glömma att vårt elnät i många områden med villor är dimensionerat för att alla (eller iaf många) värmde sina hus med direktverkande el.

Så de har iaf en gång varit ganska kralligt dimensionerade just för det lastfallet.

Om det sedan är finns kvar idag (eller om man knaprat på de marginalerna vid ändringar/tillbyggnad) och i så fall var och i vilken omfattning, det skall jag låta vara osagt, men allt var inte dimensionerat för en brödrost, radio och två lampor.

Mitt eget hus har själv gjort den resan. Man biffade upp matningen när man gjorde sig av med blanktråden in på vinden och det har varit elvärmt under ganska många år av sin livstid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.