433 209 läst ·
5 592 svar
433k läst
5,6k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Finns hur mycket som helst skrivet om det redan.A A.M SKÅNE skrev:
Då hade jag sökt den informationen ur redan befintliga källor. Som här tex, om du förstår engelska.A A.M SKÅNE skrev:
Solpaneler på villatak betyder inte nödvändigtvis en oönskad belastning av nätet. Nätägaren kan ju reglerar hur mycket man får mata ut. Ner till nollmatning t.ex.lars_stefan_axelsson skrev:
När man ansöker om att kopplar in en inverter, kunde nätägaren säga, hur mycket man får mata ut.X xLnT skrev:
Vi körde nollmatning ett antal månader innan vi fick mata ut el till nätet.
Det är ju inte solpaneler som ställer till det, det som kan vara oönskad är att anläggningar mata ut el.
Så gör elnätsbolagen redan.H he-peter skrev:
Det är utformningen av begränsningarna och varför dom behövs (som det är tänkt ska leda till hållbar utbyggnad) vi diskuterar (för tillfälletH he-peter skrev:
Ja det tänkte jag med. Därför förstår jag inte, att det kan blir oönskade effekte i nätet. Det måste ju betyda, att nätägaren tillåter mer, än nätet klarar av. Jag förstår inte, varför nätägaren skulle göra så.X xLnT skrev:
Jag förstår, teoretisk det med omvänd effektriktning och spänningsfall osv, men är detta verkligen ett problem i nätet här i Sverige. Och om det är så, varför tillåter nätägaren det? Inte teoretisk, rent praktiskt i verkligheten.
Sen kanske det blev fel i enstaka villaområden, men är det verkligen ett stort problem överallt? Eller mer av teoretisk slag.
Det skrivs lite odifferentierad här. Det skrivs "Så det är tveksamt om vi ens vill ha fler solpaneler på villatak" (liksom solpaneler är ett problem), men problemet (om överhuvudtaget) är ju att inverter mata ut el till nätet. Och i fall det ursaker oönskade tekniska situationer, att nätägaren tillåter mer än vad det skulle.X xLnT skrev:
Jag vet inte hur nätägarna resonerar kring det.H he-peter skrev:Det skrivs lite odifferentierad här. Det skrivs "Så det är tveksamt om vi ens vill ha fler solpaneler på villatak" (liksom solpaneler är ett problem), men problemet (om överhuvudtaget) är ju att inverter mata ut el till nätet. Och i fall det ursaker oönskade tekniska situationer, att nätägaren tillåter mer än vad det skulle.
Det innebär ju en risk, en mjukvarustyrd begränsning kontra avsäkring som är fysisk.
Med allt vad det innebär.
Avtalen mellan kund och nät måste tillåta sänkningen. Avtalet med elleverantören måste också tillåta detta då deras prognoser för produktion kommer att bli fel. Inte helt enkelt att få till i praktiken...X xLnT skrev: