H he-peter skrev:
Tänker du på något särskilt inlägg?
Nej, rätt många inlägg faktiskt. Det är många som ifrågasätter problemet med omvänt spänningsfall och vad det kan orsaka för problem.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Vi måste nog differentiera mellan utbyggnadskostnader (investitioner) och belastning av nätet (driftkostnader)
Det första är totalt dominerande för din nätkostnad. Sedan kan den kostnaden tas ut per kWh, per månad, per max untyttjad effekt elelr på andra sätt, men den är den klart dominerande kostnaden.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, rätt många inlägg faktiskt. Det är många som ifrågasätter problemet med omvänt spänningsfall och vad det kan orsaka för problem.
Nu är det även betydligt fler delar i systemet som påverkas och som är svåra att få bra robusta driftsäkra lösningar på. Detta då särskilt vid större inkopplingar, så klart även vid småanläggningar om de blir i större grad utbyggda och så skevt utlagda sett till export/import. Det sistnämnda dämpas säkert naturligt ekonomiskt när det inte är så gynnsamt att leka Vattenfall på egen hand.

Men när som du skriver inte ens spänningshållning/reglering accepteras lite på en höft här på BH varför då gå in på de mer tekniska delarna i nästa led.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blandar du rätt vilt, bara för att företagen har lyckats öka sina inkomster på (vad jag anser) otillbörligt sätt, så innebär inte det någonting för något annat i denna diskussionen.
Det gör det, tycker jag, det handlar ju om att man blåser upp ett problem, dvs man tar ett korn av fakta, och gör det till något helt centralt. Det är det gamla "rök och speglar", verkligheten är att problemet är litet, dvs få ställen, att det för det mesta löses i samband med andra åtgärder, som i sig genererar mer pengar. Att positionera det som de gör innebär att de kan, och har kunnat, öka debiteringen under lång tid med detta som argument men i verkligheten har det inte inneburit några kostnader. Dvs dagens debiteringsnivå innehåller redan betalning för alla uppgraderingar som någonsin kommer att krävas, ovanpå detta kommer nya anslutningar ge bolagen ännu mer intäkter.

D djac skrev:
Det gör det, tycker jag, det handlar ju om att man blåser upp ett problem, dvs man tar ett korn av fakta, och gör det till något helt centralt. Det är det gamla "rök och speglar", verkligheten är att problemet är litet, dvs få ställen, att det för det mesta löses i samband med andra åtgärder, som i sig genererar mer pengar. Att positionera det som de gör innebär att de kan, och har kunnat, öka debiteringen under lång tid med detta som argument men i verkligheten har det inte inneburit några kostnader. Dvs dagens debiteringsnivå innehåller redan betalning för alla uppgraderingar som någonsin kommer att krävas, ovanpå detta kommer nya anslutningar ge bolagen ännu mer intäkter.
De hade haft samma utrymme utan effekttariffer. De hade haft samma utrymme utan solpaneler. Du kan ju inte hävda att de har tagit ut höga avgifter i form av avgifter för anslutning av solpaneler, eller?

Nu tycker jag att du är helt ute och cyklar faktiskt. Man kan ha rejäla åsikter om taket för elnätsavgifterna, men de saker som du hävdar skulle ligga bakom detta får de inte ens ta ut på det sätt som du hävdar att de försöker ta ut det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
De hade haft samma utrymme utan effekttariffer. De hade haft samma utrymme utan solpaneler. Du kan ju inte hävda att de har tagit ut höga avgifter i form av avgifter för anslutning av solpaneler, eller?

Nu tycker jag att du är helt ute och cyklar faktiskt. Man kan ha rejäla åsikter om taket för elnätsavgifterna, men de saker som du hävdar skulle ligga bakom detta får de inte ens ta ut på det sätt som du hävdar att de försöker ta ut det.
Detta är inte mina ord, EI säger att de har blivit förda bakom ljuset i många år och en nätägare har bekräftat detsamma.

D djac skrev:
Detta är inte mina ord, EI säger att de har blivit förda bakom ljuset i många år och en nätägare har bekräftat detsamma.
De må ha blivit förda bakom ljuset, men inte i form av kostnader för att ansluta solpaneler. Detta då de inte får ta betalt för dessa på den vanliga avgiften för konsumenter.

GK100 GK100 skrev:
Nu är det även betydligt fler delar i systemet som påverkas och som är svåra att få bra robusta driftsäkra lösningar på. Detta då särskilt vid större inkopplingar, så klart även vid småanläggningar om de blir i större grad utbyggda och så skevt utlagda sett till export/import. Det sistnämnda dämpas säkert naturligt ekonomiskt när det inte är så gynnsamt att leka Vattenfall på egen hand.

Men när som du skriver inte ens spänningshållning/reglering accepteras lite på en höft här på BH varför då gå in på de mer tekniska delarna i nästa led.
Jag har efterfrågat mer detaljerad information, jag har generellt svårt att bara få ett påstående utan förklaring på ett problem.

Fick inga svar eller reaktioner på mitt förra inlägg.

Det är olämpligt att man som företag (på en monopolmarknad dessutom) säljer in något (solceller i detta fallet) utan att behöva stå för konsekvenserna för det sen.
Detta måste man ha vetat på förhand.

X xLnT skrev:
Jag har efterfrågat mer detaljerad information, jag har generellt svårt att bara få ett påstående utan förklaring på ett problem.

Det är olämpligt att man som företag (på en monopolmarknad dessutom) säljer in något (solceller i detta fallet) utan att behöva stå för konsekvenserna för det sen.
Detta måste man ha vetat på förhand.
Det är olika legala entiteter som driftar elnäten och som har sålt in solpanelerna. Nu blandar du ihop äpplen med apelsiner.

• Haha
djac
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur ser en sådan utbyggnad ut, vilka komponenter byts?

Jag tycker mig inte ha sett någon illustration eller strukturerad text som (tydligt/enkelt) förklarar problematiken som nu verkar ha uppstått med (mängden) mikroproducenter.
De stora nätägarna har ju massvis med resurser för att öka förståelsen hos sina konsumenter.
Kanske något @Bo.Siltberg skulle kunna illustrera eller iaf på ett mer tekniskt plan förklara?

Det är nog självklart för de flesta att man ska betala för sin belastning, men man vill ju att det ska vara skäligt och så rättvist som möjligt utifrån förutsättningarna.
Min uppfattning är inte att effektavgifterna är detta så som många nätägare valt att införa det.

Problemet med att införa en avgift på exporterad effekt/energi är att ingen kommer vilja exportera något (om man går minus på totalen).
Så det kommer inte kunna införas, om man nu vill att mikroproducenterna ska bidra med sina anläggningar.
Jag följer tyvärr inte denna tråd pga tidsbrist. Vad är frågan? Varför man behöver förstärka lokalnätet vid utökad lokal produktion?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag följer tyvärr inte denna tråd pga tidsbrist. Vad är frågan? Varför man behöver förstärka lokalnätet vid utökad lokal produktion?
Precis, åtminstone jag har ingen klar bild över problemet. Om det är inom sista transformatorn eller mellan olika transformatorer. Vilka komponenter som tar skada eller påverkas negativt, vad majoriteten är dimensionerade för i ett typiskt nät mm.

D
pacman42 pacman42 skrev:
De må ha blivit förda bakom ljuset, men inte i form av kostnader för att ansluta solpaneler. Detta då de inte får ta betalt för dessa på den vanliga avgiften för konsumenter.
Exakt hur de har utfört bedrägeriet vill de nog inte avslöja, det är ju deras affärshemlighet, likaså vill nog inte EI att detaljerna ska komma ut, pinsamt för de också. Det som jag anser väsentligt är att nu när detta kommit upp så bör ju inte eventuella uppgraderingar av näten innebära att de ytterligare kan öka sina debiteringar, det är ju konstaterat och medgivit att de redan har tagit betalt för detta, utan att ha några kostnader.

Som kund är detta egentligen allt av intresse, exakt vilka artikelnummer de kommer beställa tror jag få bryr sig om.

X xLnT skrev:

Hej xLnT

Detaljerad information, om elnätets uppbyggnad, samt konsekvensen av den förändrade elanvändningen de senaste ungefär 10-20 åren går inte att leverera i ett trådinlägg.

Det bästa är i så fall att få en kurs (eller flera) i hur man bygger elkraftnät och hur elkraftnäten är uppbyggda och fungerar eller att köpa läroböcker i ämnet och börja studera. För att få svaret ” detaljerad information” behöver du troligtvis flera olika böcker och kurser.

Jag har ett antal gånger i denna tråd skrivit en mycket förenklad beskrivning av hur spänningsregleringen i våra distributionsnät är uppbyggda. Till exempel här #4 114 här #3 065 och här #1 853. Bland annat, även här, #4 114, här #4 629 och här #4 314 så har jag berört ämnet

Våra elnät är sedan många år byggda enligt Velanders formel. Bland annat i ett inlägg #306 i en annan tråd här på byggahus ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat” har jag gett en kortfattad beskrivning till detta.

(Det hade inte skadat om du själv gett en mera detaljerad beskrivning av vad du ville ha mera detaljerad beskrivning av.
För teknikområdet, elkraftförsörjningen, är stort.) 😉

Redigerat:
D djac skrev:
Exakt hur de har utfört bedrägeriet vill de nog inte avslöja, det är ju deras affärshemlighet, likaså vill nog inte EI att detaljerna ska komma ut, pinsamt för de också. Det som jag anser väsentligt är att nu när detta kommit upp så bör ju inte eventuella uppgraderingar av näten innebära att de ytterligare kan öka sina debiteringar, det är ju konstaterat och medgivit att de redan har tagit betalt för detta, utan att ha några kostnader.

Som kund är detta egentligen allt av intresse, exakt vilka artikelnummer de kommer beställa tror jag få bryr sig om.
De kan dock ändra hur de debiterar i enlighet med de reglementen de följer. Så räkna inte med att det blir Status Quo

M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Detaljerad information, om elnätets uppbyggnad, samt konsekvensen av den förändrade elanvändningen går inte att leverera i ett trådinlägg.

Det bästa är i så fall att få en kurs (eller flera) i hur man bygger elkraftnät och hur elkraftnäten är uppbyggda och fungerar eller att köpa läroböcker i ämnet och börja studera. För att få svaret ” detaljerad information” behöver du troligtvis flera olika böcker och kurser.

Jag har ett antal gånger i denna tråd skrivit en mycket förenklad beskrivning av hur spänningsregleringen i våra distributionsnät är uppbyggda. Till exempel här #4 114 här #3 065 och här #1 853. Bland annat, även här, #4 114, här #4 629 och här #4 314 så har jag berört ämnet

Våra elnät är sedan många år byggda enligt Velanders formel. Bland annat i ett inlägg #306 i en annan tråd här på byggahus ”Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat” har jag gett en kortfattad beskrivning till detta.
Jag började läsa dina inlägg (för länge sen, inte de du skrev nu), men de var tyvärr skrivna på en nivå jag inte klarade av, på mer än ett sätt.
Jag skulle tex kunna redogöra för transmission i ett fibernät på ett otroligt komplicerat sätt, men även rätt kortfattat på enstaka meningar vad det väsentliga i frågan gäller.

Skulle det inte gå att summera det väsentliga på ett pedagogiskt sätt?

Tex hur ser toleransnivåerna ut normalt, går det att säga att vid x% av totaleffekten stationen kan hantera nedströms blir det problem med omvänt spänningsfall eller vilka parametrar bestämmer/avgör att det blir problem?

Det har ju kopplats in en betydande del produktion i befintliga anläggningar UTAN att förändra i nätstationerna.
Så hur räknar man ut när det blir ett problem?

Vilken konsekvens får det omvända spänningsfallet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.