457 948 läst ·
5 869 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Hej Martin,M Martin Lundmark skrev:Hej
När det gäller elnäten kapacitet närmast villorna så är det spänningsvariation det främsta bekymret och inte nätets effektförluster som många vill beskriva.
Nätets effektförluster finns med naturligtvis med vid dimensionering av distributionsnäten och dess spänningreglering. Men det brukar oftast vara spänningsfallet som är det största bekymret. Detta bekymmer ökar om du har omvänd effektriktning i delar av distributionsnätet till villorna.
Jag vet fortfarande inte hur du tänker hantera detta.
Både gällande att tex undvika att tillföra mängder av kommunikation som kan störas av överbelastningsattacker eller intrång.
Samt att den som äger solcellerna känner att han inte får producera när det är sol och han vill sälja
Om elpriset är på en för låg nivå för att kärn- och vattenkraftens långsiktiga lönsamhet på dagen då är den rimligen ännu mindre lönsam på natten
Det jag vill säga med det, är att just nu så utövar kraftslagen ”kannibalism” på varandra.
Du skriver; ”Du vill ändå fortfarande inte fatta”
Undvik då mig som ett hinder för din förträffliga idé, för den svenska elförsörjningen.
Tag istället och presentera din lösning för Ei, Energiforsk, Energimyndigheten etc.
Det är naturligtvis betydligt viktigare att du kan visa dem förträffligheten, av din lösning, än att du lyckas övertyga mig.
Den totala prisnivån för elgenerering är idag för låg och det undergräver på sikt möjligheten att vi har tillräcklig effektkapacitet kalla vintrar.
Jag efterfrågar en robust elkraftförsörjning med rimligt låga elpriser.
Tack för din tålamod.
Tror Du, jag kommer erhåller ärligt information av min nätägare, om elen från mina solceller har lämnat våran gata, eller om den har blivit förbrukat av mina grannar? Om elen har gått igenom nästa nätstation, eller om den har stannat här i byn.
Blir det så, att vi microproducenter kommer betalar exakt den kostnaden, som motsvarar hur mycket vi har belasta nätet. Eller blir det hitta på kalkyler, som främst gynnar aktieägarna.
Du fokusera mycket på att förklara det tekniska. Tack för det. Men det finns en djupt misstro i samhället mot nätägarna och näthandel.
Det spelar ju ingen roll om din el så enbart under en sekund går genom nästa transformator, så är ju ombyggnationen nödvändig.H he-peter skrev:Hej Martin,
Tack för din tålamod.
Tror Du, jag kommer erhåller ärligt information av min nätägare, om elen från mina solceller har lämnat våran gata, eller om den har blivit förbrukat av mina grannar? Om elen har gått igenom nästa nätstation, eller om den har stannat här i byn.
Blir det så, att vi microproducenter kommer betalar exakt den kostnaden, som motsvarar hur mycket vi har belasta nätet. Eller blir det hitta på kalkyler, som främst gynnar aktieägarna.
Du fokusera mycket på att förklara det tekniska. Tack för det. Men det finns en djupt misstro i samhället mot nätägarna och näthandel.
Det spelar ingen roll om det är din el som går genom transformatorn i fel riktning. det kan lika gärna vara strömmen från en annan solpanel i grannbyn som gör det, då måste det byggas om där. Kostnaden som orsakas får inte tas ut enbart på den enda abonnenten som ligger bakom problemet, utan den skall tas ut över kollektivet, i detta fall produktionskollektivet.
SÅ, det spelar ingen roll om det är ett bekymmer på din gata eller inte.
Det verkar som att det jag frågar efter (lokaliseringssignaler kallas det tydligen) redan är på gång. Det är detta jag kikade på hemma hos en microproducent i Italien.M Martin Lundmark skrev:Hej
När det gäller elnäten kapacitet närmast villorna så är det spänningsvariation det främsta bekymret och inte nätets effektförluster som många vill beskriva.
När man dimensionerar elnät så märker man detta.
Nätets effektförluster finns med naturligtvis med vid dimensionering av distributionsnäten och dess spänningreglering. Men det brukar oftast vara spänningsfallet som är det största bekymret. Detta bekymmer ökar om du har omvänd effektriktning i delar av distributionsnätet till villorna.
Både gällande att tex undvika att tillföra mängder av kommunikation som kan störas av överbelastningsattacker eller intrång.
Samt att den som äger solcellerna känner att han inte får producera när det är sol och han vill sälja
Om elpriset är på en för låg nivå för att kärn- och vattenkraftens långsiktiga lönsamhet på dagen då är den rimligen ännu mindre lönsam på natten
Det jag vill säga med det, är att just nu så utövar kraftslagen ”kannibalism” på varandra.
Du skriver; ”Du vill ändå fortfarande inte fatta”
Undvik då mig som ett hinder för din förträffliga idé, för den svenska elförsörjningen.
Tag istället och presentera din lösning för Ei, Energiforsk, Energimyndigheten etc.
Det är naturligtvis betydligt viktigare att du kan visa dem förträffligheten, av din lösning, än att du lyckas övertyga mig.
Den totala prisnivån för elgenerering är idag för låg
Detta undergräver på sikt möjligheten att vi t.ex. har tillräcklig effektkapacitet kalla vintrar.
Används för att skydda nätet OCH att undvika att vaska solel i onödan.
M Martin Lundmark skrev:Hej
Det jag vill säga är att just nu så utövar kraftslagen ”kannibalism” på varandra.
Varsågod och presentera din lösning för Ei, Energiforsk, Energimyndigheten etc
Det är betydligt viktigare att du kan visa dem förträffligheten, av din lösning, för den Svenska elförsörjningen än att du lyckas övertyga mig.
Den totala prisnivån för elgenerering är idag för låg och det undergräver på sikt möjligheten att vi har tillräcklig effektkapacitet kalla vintrar.
Hej lilytwiglilytwig skrev:
Låter ju bra om du får det du önskar dig.
Nu ska väl kostnaden slås ut på samtliga kunder som kommer till gagn av utbyggnaden?pacman42 skrev:
Det spelar ju ingen roll om din el så enbart under en sekund går genom nästa transformator, så är ju ombyggnationen nödvändig.
Det spelar ingen roll om det är din el som går genom transformatorn i fel riktning. det kan lika gärna vara strömmen från en annan solpanel i grannbyn som gör det, då måste det byggas om där. Kostnaden som orsakas får inte tas ut enbart på den enda abonnenten som ligger bakom problemet, utan den skall tas ut över kollektivet, i detta fall produktionskollektivet.
Är väl inte prövat vad som avses med "till gagn" eller någon som vet hur det ska tolkas?
Rekommendationen är att konsumenter skall betala för utbyggnad som gynnar konsumenter och producenter för utbyggnad som gynnar producenter. Hur det skall fördelas när bägge gynnas? Ja, det är väldigt öppet tror jag.X xLnT skrev:
Rätta mig om jag har fel, men det finns väl ingen klar skillnad i en utbyggnad så långt ut i nätet att man kan skilja på de två kundgrupperna?pacman42 skrev:
Om vi håller oss till mikroproducenter, det är lite skillnad till större förbrukare/producenter.
Jo, det är skillnad. Om mikroproducenterna tvingar fram utbyggnad pga omvänt spänningsfall så är det ffa producenterna som får nyttan. Men den skall säkert delas med konsumenterna också med någon magisk procentsats.X xLnT skrev:
Det verkar vara väldigt svårt för mikroproducenterna här i forumet att inse att de faktiskt kan tvinga fram ombyggnation i nätet.
Hur ser en sådan utbyggnad ut, vilka komponenter byts?pacman42 skrev:
Jo, det är skillnad. Om mikroproducenterna tvingar fram utbyggnad pga omvänt spänningsfall så är det ffa producenterna som får nyttan. Men den skall säkert delas med konsumenterna också med någon magisk procentsats.
Det verkar vara väldigt svårt för mikroproducenterna här i forumet att inse att de faktiskt kan tvinga fram ombyggnation i nätet.
Jag tycker mig inte ha sett någon illustration eller strukturerad text som (tydligt/enkelt) förklarar problematiken som nu verkar ha uppstått med (mängden) mikroproducenter.
De stora nätägarna har ju massvis med resurser för att öka förståelsen hos sina konsumenter.
Kanske något @Bo.Siltberg skulle kunna illustrera eller iaf på ett mer tekniskt plan förklara?
Det är nog självklart för de flesta att man ska betala för sin belastning, men man vill ju att det ska vara skäligt och så rättvist som möjligt utifrån förutsättningarna.
Min uppfattning är inte att effektavgifterna är detta så som många nätägare valt att införa det.
Problemet med att införa en avgift på exporterad effekt/energi är att ingen kommer vilja exportera något (om man går minus på totalen).
Så det kommer inte kunna införas, om man nu vill att mikroproducenterna ska bidra med sina anläggningar.
5:30 matar ut 182W solel, min mor som är granne och hänger på samma stolpe drar 396W. Tycker det krävs rejäla avgifter för det. 🤣 Brorsans hus har inga paneler än. Kanske bäst med ett lokalt elnätet.pacman42 skrev:
Det spelar ju ingen roll om din el så enbart under en sekund går genom nästa transformator, så är ju ombyggnationen nödvändig.
Redigerat:
Vi kan nog släppa hela det här ämnet, de senaste dagarna har ju det tidigare varit en aning bekräftats, både av EI och nätägarna.
Diskussionen här är bara ett spridande av skickligt konstruerad desinformation, spår av fakta som förvrängs och ges felaktiga proportioner, detta bör inte spridas vidare för då kan denna förvrängda bild uppfattas som verkligheten.
Det som är fakta är att EI nu kan berätta att det mesta av de avgifter som stigit så kraftigt har inte använts till elnäten och de angivna skälen för prisökningarna har varit konstruerad lögn, exakt samma som drivs här. Det finns alltså skäl för en revision och korrigering, antar att de som bedragit EI och kunderna bör få en rättslig prövning.
Ett bolag, Vattenfall, har nu öppet berättat att de pengar de lyckats komma över på detta sätt har skyfflats vidare inom koncernen, det ger skäl att anta att det finns medbrottslingar på koncernnivå. De säger dock att i framtiden ska de nog använda mer pengar till elnät, det är ju bra men normalt inget man som bedragare kommer undan ansvar med.
Diskussionen här är bara ett spridande av skickligt konstruerad desinformation, spår av fakta som förvrängs och ges felaktiga proportioner, detta bör inte spridas vidare för då kan denna förvrängda bild uppfattas som verkligheten.
Det som är fakta är att EI nu kan berätta att det mesta av de avgifter som stigit så kraftigt har inte använts till elnäten och de angivna skälen för prisökningarna har varit konstruerad lögn, exakt samma som drivs här. Det finns alltså skäl för en revision och korrigering, antar att de som bedragit EI och kunderna bör få en rättslig prövning.
Ett bolag, Vattenfall, har nu öppet berättat att de pengar de lyckats komma över på detta sätt har skyfflats vidare inom koncernen, det ger skäl att anta att det finns medbrottslingar på koncernnivå. De säger dock att i framtiden ska de nog använda mer pengar till elnät, det är ju bra men normalt inget man som bedragare kommer undan ansvar med.
Nu blandar du rätt vilt, bara för att företagen har lyckats öka sina inkomster på (vad jag anser) otillbörligt sätt, så innebär inte det någonting för något annat i denna diskussionen.D djac skrev:Vi kan nog släppa hela det här ämnet, de senaste dagarna har ju det tidigare varit en aning bekräftats, både av EI och nätägarna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Än så länge... Det byggs som sagt fortfarande ut solkraft ganska kraftigt (ja inte på villatak men i större anläggningar), så den kurvan kommer nog att pressas vad det lider. Vi får se hur nära vindkraften på natten den kommer.lilytwig skrev: