458 028 läst ·
5 870 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det är bara svårt att förstå vad som avses om man inte vill förstå, eller vill låtsas att man inte förstår.M Martin Lundmark skrev:Hej lilytwig
När du skriver om vår elkraftförsörjning måste du skilja på Elnätsbolaget (som ansvarar för elnätet och elenergitransporten där) från Elhandelsbolaget som ansvarar för den elenergi vi köper och säljer.
Jag har varit tvungen att läsa igenom ditt inlägg flera gånger men är ändå inte klar över vad du syftar på.
Du skriver; ”Att använda priset på el för att reglera tillförseln av energi fungerar till viss del, men det är som att leva kvar i 60-talet.”
Vad menar du här? Att elpriset sätts efter tillgång och efterfrågan infördes först i mitten på 1980 talet.
Du skriver ”Även om priset i viss mån avspeglar tillgång/efterfrågan så är det bara en approximering. Vad man vill åstadkomma är inte en prisutjämning utan en balans av nätet.”
Menar du här en balans mellan tillförd eleffekt och uttagen effekt genom elnätet? Talar du här om Elhandelsbolaget eller Elnätsbolagets uppgift.
Du skriver: ”Elnätsbolagen borde genast sätta upp api med info om hur nätet bäst belastas så att både de som levererar och förbrukar kan agera.” Menar du här belastningen av själva elnätet (effektflödet genom elnätet som hanteras av Elnätsbolaget) eller om köpt eller såld elenergi av Elhandelsbolagen till elanvändare?
Du skriver; ”Snart får vi effekttaxa. Den kommer att innebära att man kommer att flytta en del av sin förbrukning de billigaste timmarna till de något dyrare. Om pris är en indikator på överskott så kommer problemet att förvärras.”
Här verkar du blanda effektavgiften, som hör till Elnätsbolaget, med elenergin som hanteras av Elhandelsbolaget. De är olika bolag som har olika uppgifter och mål med sin verksamhet och som inte får blandas ihop.
Du skriver; ”Det finns i dag teknik för att kunna hantera elöverskott från microproducenter så att inmatning till nätet anpassas till balansen i detsamma, men i stället för att använda de möjligheterna så vill man höja taxorna. Och javisst det är ju det bekväma sättet så varför anstränga sig?”
Elöverskott från microproducenter handlar om elenergin som säljs av Elhandelsbolaget.
När du skriver ”använda de möjligheterna så vill man höja taxorna” Vilka taxor avser du här, är det taxor från Elnätsbolaget som inte skall blandas ihop med Elhandelsbolaget?
När du i ett inlägg inte har en tydlig skillnad mellan Elnätsbolaget (som ansvarar för elnätet och elenergitransporten där) från Elhandelsbolaget som ansvarar för den elenergi vi köper och säljer.
Då är det väldigt svårt för mig, och för övriga läsare här på byggahus, att förstå vad du avser.
Skillnaden mellan elleverantörer och nätägare är solklar.
Det är inte det det handlar om. Det handlar om styrmedel för att få bättre balans i tillgång och efterfrågan både när det gäller energi och nättjänster.
De styrmedel som främst finns är pris (kostnad) för energi. Vad en microproducent har nytta av för att kunna styra sin anläggning är input från både elleverantör och nätägare.
Att föra fram tesen om att microproducenter tvingar fram dyrbar ombyggnad av nätet och därför ska de betala för det är djupt okunnigt. Ge oss i stället förutsättningar för att kunna leverera exakt det som efterfrågas i stället.
Det är fullt görbart och till låg kostnad.
Men så gjorde man ju inte på 60-talet.
Det här är i grunden inga tekniska frågor, du snuddar vid det själv, ge subventioner eller sätt tullar och du offrar effektiviteten, ge företagen privata monopol och du offrar funktionaliteten i grunden. Du kan uppenbarligen Ohms lag men inget om de liknande kommersiella lagarna, det är förmodligen därför som branschens propaganda biter så bra på dig, du upprepar ju bara pamfletternas texter som en bot.lilytwig skrev:
Det är bara svårt att förstå vad som avses om man inte vill förstå, eller vill låtsas att man inte förstår.
Det är inte det det handlar om. Det handlar om styrmedel för att få bättre balans i tillgång och efterfrågan både när det gäller energi och nättjänster.
De styrmedel som främst finns är pris (kostnad) för energi. Vad en microproducent har nytta av för att kunna styra sin anläggning är input från både elleverantör och nätägare.
Att föra fram tesen om att microproducenter tvingar fram dyrbar ombyggnad av nätet och därför ska de betala för det är djupt okunnigt. Ge oss i stället förutsättningar för att kunna leverera exakt det som efterfrågas i stället.
Jag är absolut inte för subventioner. Sådana kan vara effektiva för att stödja en aktivitet i starten, men ska avvecklas så snart syftet är uppnått, eller att de skapar problem eller snedvrider marknaden.
Och det lyckades inte så bra när det gäller microproduktion är ju budskapet som framförs. Därför ska dessa producenter nu få betala för att nätet måste byggas om.
Jo men det kommer inte att fungera. Så fort det blir en kostnad i stället för en intäkt för att leverera till nätet så kommer man att stänga av. Med detta förlorar man en stor nytta. Vad jag efterfrågar är ett intelligentare sätt att styra, baserat på behov. I dag är det svenska kraftnät som styr via några elleverantörer och så får man pengar tillbaka den vägen. Man väntar till skadan har uppstått och försöker sedan reparera i stället för att styra upp initialt.
Och det lyckades inte så bra när det gäller microproduktion är ju budskapet som framförs. Därför ska dessa producenter nu få betala för att nätet måste byggas om.
Jo men det kommer inte att fungera. Så fort det blir en kostnad i stället för en intäkt för att leverera till nätet så kommer man att stänga av. Med detta förlorar man en stor nytta. Vad jag efterfrågar är ett intelligentare sätt att styra, baserat på behov. I dag är det svenska kraftnät som styr via några elleverantörer och så får man pengar tillbaka den vägen. Man väntar till skadan har uppstått och försöker sedan reparera i stället för att styra upp initialt.
Hej lilytwiglilytwig skrev:
Det är bara svårt att förstå vad som avses om man inte vill förstå, eller vill låtsas att man inte förstår.
Jag framför inte ”tesen om att microproducenter tvingar fram dyrbar ombyggnad av nätet och därför ska de betala för det”
Utan jag återger det Energimarknadsinspektionen skriver om; ”Mikroproduktion av el” där det bland annat i ingressen står: ”Elen som du producerar via solceller eller vindkraftverk går i första hand till din egen elanvändning. Om du producerar mer el än du använder kan du antingen sälja eller lagra ditt överskott.”
https://ei.se/konsument/el/mikroproduktion-av-el
Skrivningen ”i första hand till din egen elanvändning” innebär att stödet till batterier är till för att du främst skall använda elenergin från solcellerna själv.
Inte främja att du köper och säljer elenergi som då flera gånger måste passera elnätet där din villa är ansluten. Ett sådant pendlande effektflöde skapar spänningsvariation i elnätet närmast villan, som spänningregleringen, i den delen av elnätet, inte är byggt för.
Det är om ditt agerande med solceller och batterier kräver nätförstärkningar som Energimarknadsinspektionen förtydligat, att den som orsakar kostnader för nätförstärkningar skall betala.
Använder du solcellsenergin ”till din egen elanvändning”, och inte sänder ut effekt från villan och till elnätet, då uppstår rimligen inget behov av elnätsförstärkningar.
Jag betalar på helåret ungefär 1,40kr/kWh, sommarmånaderna ligger det på 3-4kr/kWh, detta för en tjänst som i princip inte kostar något att producera, näten fick man billigt genom Sydkraft 2001 och sen dess har man bara fakturerat, trots detta har man rekordhöga nätavgifter.M Martin Lundmark skrev:Hej lilytwig
Jag framför inte ”tesen om att microproducenter tvingar fram dyrbar ombyggnad av nätet och därför ska de betala för det”
Utan jag återger det Energimarknadsinspektionen skriver om; ”Mikroproduktion av el” där det bland annat i ingressen står: ”Elen som du producerar via solceller eller vindkraftverk går i första hand till din egen elanvändning. Om du producerar mer el än du använder kan du antingen sälja eller lagra ditt överskott.”
[länk]
Skrivningen ”i första hand till din egen elanvändning” innebär att stödet till batterier är till för att du främst skall använda elenergin från solcellerna själv.
Inte främja att du köper och säljer elenergi som då flera gånger måste passera elnätet där din villa är ansluten. Ett sådant pendlande effektflöde skapar spänningsvariation i elnätet närmast villan, som spänningregleringen, i den delen av elnätet, inte är byggt för.
Det är om ditt agerande med solceller och batterier kräver nätförstärkningar som Energimarknadsinspektionen förtydligat, att den som orsakar kostnader för nätförstärkningar skall betala.
Använder du solcellsenergin ”till din egen elanvändning”, och inte sänder ut effekt från villan och till elnätet, då uppstår rimligen inget behov av elnätsförstärkningar.
Tom EON har vett att säga att effektavgifterna blir nog lite för mycket och drar ut på det, cry me a river!
EON har genom sin utan konkurrens högsta nätdebitering arbetat upp en skuld till sina kunder på hundratusentals kronor per abonnent, jag föreslår att de tar av de pengarna och löser problemen.
När du i inlägg #5 191 skriver; ”Ge oss i stället förutsättningar för att kunna leverera exakt det som efterfrågas i stället”
Vad är det du här menar som skall levereras av villakunder, och som efterfrågas just från villakunder?
Vem är det som efterfrågar detta?
Ge även en källa.
Det är ju inte bara jag som skall förstå vad du avser . Utan även de övriga som läser vår dialog.
När vi skriver här på byggahus gör vi det för att hjälpa varandra.
Redigerat:
Här kommer en ny aspekt. USA går tydligen ut och varnar för kinesiska växelriktare. De kan vara trojanska hästar som öppnar upp lokala nätverk och kan sänka elnäten med dolda funktioner…
Jag vet förstås inte om det stämmer, men det är ett intressant perspektiv…
Jag vet förstås inte om det stämmer, men det är ett intressant perspektiv…
Det är ingen ny aspekt, det gäller all uppkopplad elektronik, kameror, skrivare, robotdammsugare, etc och det är inte bara kinesisk, det förekommer nog i sådan från fler länder, USA är också ganska berömda på området.Nissens skrev:
Jag vet förstås att risken för detta finns, precis som med annat som folk kopplar in i sina nätverk (wifi) hemma. Däremot har jag inte sett att myndigheterna i USA sagt att de faktiskt har hittat detta i växelriktare tidigare, inte heller då att det har tagits upp i trådarna här.D djac skrev:
Det jag däremot inte tänkt innan är möjligheten för dom att påverka elnätet med hjälp av växelriktarna. Det var det jag i första hand menade med ny aspekt.
Japp, vi har ju sett tydliga ställningstagande runt telekommunikation, samma borde vara tydligare för andra infrastrukturområden, som el men egentligen allt. Med de förändringar vi ser i världen är det högaktuellt och vi kommer säkert se skärpta regulatoriska krav från EU.Nissens skrev:
Jag vet förstås att risken för detta finns, precis som med annat som folk kopplar in i sina nätverk (wifi) hemma. Däremot har jag inte sett att myndigheterna i USA sagt att de faktiskt har hittat detta i växelriktare tidigare, inte heller då att det har tagits upp i trådarna här.
Det jag däremot inte tänkt innan är möjligheten för dom att påverka elnätet med hjälp av växelriktarna. Det var det jag i första hand menade med ny aspekt.
Många i EU använder fortfarande Huaweis radio i mobilnäten, detta då de inte kan se innehållet i trafiken pga kryptering. Men extern styrning skulle ju kunna användas för att stänga ned hela (eller stora delar av) nätet vid exempelvis en attack från Ryssland. Jag är inte särskilt bekväm med att detta accepteras...D djac skrev:
Frågan är ju om det då kan komma krav på att byta installerade växelriktare…D djac skrev:
Säg inte det. Om det potentiellt kan hota elförsörjningen i landet så blir det en säkerhetsfråga. Det är nya tider…D djac skrev:
Visst, men det är ju rätt likt läget där man kopplar upp diverse på sitt privata wifi. Det är ju en slags cloud också…D djac skrev:
Jag har inte pratat med EI men väl med min elnätsleverantör. De säger att de problem med dubbel effektriktning som du beskriver inte finns i dag men de är medvetna om att de kan uppstå. De tror inte heller att de kommer inom de närmaste åren. Om effektavgift för inmatning till nätet så svarar de att det inte är aktuellt. Dels för att det inte behövs och dels för att det inte är tillåtet. På frågan om effektstyrning av solceller så är svaret att de tittar på det, men att microproducenter står för så liten del av effekten att det inte finns anledning till åtgärder.
Idag (22 maj 2025) har NyTeknik en artikel med rubriken; ”Solkraften ökar – nu måste elnätet också hänga med ”
I ingressen där kan vi läsa; ”Allt fler stora solkraftsparker byggs i Sverige. Det ger mer billig och förnybar el – men innebär även att elnätet måste hantera risker för överspänning, obalanser och att strömmen flödar åt fel håll.”
https://www.nyteknik.se/energi/solkraften-okar-nu-maste-elnatet-ocksa-hanga-med/4362062
Senare i artikeln så säger Christian Roos, ansvarig för anslutningar på Eon; ”Ett nytt fenomen kopplat till solel är omvänd effektriktning, alltså att elen går i motsatt riktning mot vad näten än gång i tiden byggdes för. I stället för att strömma ut till elkunderna händer det allt oftare att elen går åt andra hållet, från elkunden till nätstationen. Äldre nätstationer kan därför behöva byggas om eller ersättas. Kontrollutrustningen måste exempelvis kunna mäta och styra flöden i båda riktningarna, och brytare måste kunna stänga av strömmen oavsett var den kommer ifrån.”
Jag vet inte vilken elnätsägare du är ansluten till men här talar i alla fall EON, om det jag flera gånger här i byggahus tagit upp gällande, ”omvänd effektriktning” i sina elnät.