458 419 läst ·
5 879 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Hej lilytwiglilytwig skrev:
Nu kör du på med de där argumenten igen. Är tydligen svårt att förstå reglerteknik. Återigen; solceller kan enkelt regleras. Hur stor effekt som matas ut i nätet kan styras. Men ingen ställer sådana krav. I andra delar av Europa gör man det. På vissa ställen finns statiska regler men det finns även nätägare med api där data för styrning kan hämtas.
Vi som har solceller här hemma och som ligger i framkant av att ta till oss teknik löser problemet på egen hand. Som läget är nu så styr vi på pris. Om spot går under 60 öre plus nätnytta så stänger vi av. När 60 öringen försvinner så är det bara att justera efter det.
Nu är det iofs på G med balanstjänster även för ren solel, inte bara i samband med billaddning. Det kommer att generera Grid Rewards, vilket kommer att göra solceller alltmer lönsamma.
Det jag beskriver är hur vi sedan minst 50 år har byggt upp eldistributionen till villor baserat på Velanders formel (som utgick ifrån att elmätaren avlästes en gång per år). Även hur spänningsnivån vid villorna regleras i en gemensam reglertransformator. Vars reglerteknik baseras på den upppmätta strömmen i elnätet och det spänningsfall som uppstår i effektriktningen på grund av nätimpedansen.
Sedan beskriver jag hur bland annat Energimarknadsinspektionen infört effektavgifter för effekt i båda riktningarna (till/från husen). Att de som orsakar kostnader för förstärkningar i elnäten skall bekosta detta. Samt att bidrag och stöd gällande solceller och batterier nu har anpassats för att vi i huvudsak skall använda egenproducerad elenergi till villan.
Att som he-peter ”köra nollmatning” innebär att man till stor del undviker att störa det uppbyggda sättet för spänningreglering och kan därmed ofta undvika att vi behöver bygga om (förstärka) redan uppbyggda distributionsnät (som inte är billigt).
Om du vill införa den styrning som du beskriver; ”I andra delar av Europa gör man det.” så kan du lämpligast ta upp det med Energimarknadsinspektionen, och sedan beskriva för oss här vad de svarade.
Redigerat:
Vart har du läst att man tar ut effektavgift på exporterad energi?M Martin Lundmark skrev:Hej lilytwig
Det jag beskriver är hur vi sedan minst 50 år har byggt upp eldistributionen till villor baserat på Velanders formel (som utgick ifrån att elmätaren avlästes en gång per år). Även hur spänningsnivån vid villorna regleras i en gemensam reglertransformator. Vars reglerteknik baseras på den upppmätta strömmen i elnätet och det spänningsfall som uppstår i effektriktningen på grund av nätimpedansen.
Sedan beskriver jag hur bland annat Energimarknadsinspektionen infört effektavgifter för effekt i båda riktningarna (till/från husen). Att de som orsakar kostnader för förstärkningar i elnäten skall bekosta detta. Samt att bidrag och stöd gällande solceller och batterier nu har anpassats för att vi i huvudsak skall använda egenproducerad elenergi till villan.
Att som he-peter ”köra nollmatning” innebär att man till stor del undviker att störa det uppbyggda sättet för spänningreglering och kan därmed ofta undvika att vi behöver bygga om (förstärka) redan uppbyggda distributionsnät (som inte är billigt).
Om du vill införa den styrning som du beskriver ” I andra delar av Europa gör man det.” så kan du lämpligast ta upp det med Energimarknadsinspektionen, och sedan beskriva för oss här vad de svarade.
Det är någonting i det du säger, jag vill men faktiskt inte tror på det nu. Jag har itererad några gånger med 5 olika säljare/tekniker på mitt case. Vad vi kom fram till är att tiden för att maxa är över pga. subventioner som tas bort (60-öringen), och kanske några flera som tas bort med i framtiden. Egentligen fick jag en offert t.ex. på 6 stycken paneler och 8 kWh batteri för att i princip bara använda det till morgon och kvälls pristoppar - egen användning verkar vara det primära fokuset. Jag ser från mina beräkningar att lönsamhet ökar om man lägger till paneler men då pratar vi inte 87 000 - det blir 120 000+ kr kanske så större investering. Skillnaden bli kanske 10 år mot 6 år typ… Igen, svårt för mig just nu att bedöma om det är värt.roland53 skrev:
Jaha! Svaret är enkelt. Skit i det om du inte tror på det. Detsamma gäller aktier eller andra investeringar. Om man inte tror på det så ska man avstå. Sedan är det svårt att argumetera för eller emot din sifferuppräkning när man inte ser hela bilden. Spontant reagerar jag på att du har något i underkant med solpaneler. Ca 18-20 paneler till din förbrukning skulle kanske vara mer relevant. Sedan är det ju väderstrecken och lutning som du inte skriver något om. Finns många parameterar att ta hänsyn till.
Intressant vad du skrev - ger bra perspektiv på det hela. Förstår jag rätt att de vill bromsa solceller på hustaken eftersom det skapas problem i elnätet? Batterier då? Subventioner är på 50%, betydlig högre än solceller. Vad är meningen med detta? Har läst att man skulle kanske abonnera och sälja ut sitt batteri anläggnig (t.ex. via CheckWatt, Emaldo) för att hjälpa att stabilisera elnätet, ska man göra det istället? Är detta vägen till lönsamhet?M Martin Lundmark skrev:Hej ByggKarlos
Politiker/beslutsfattare satte igång en process att vi skulle placera solceller på hustaken utan att ha en bra elkraftteknisk förståelse hur elsystemet fungerar. Elnäten till våra villor är byggda för effektriktningen mot huset, vänder vi effektriktningen då får vi bekymmer med spänningsregleringen i distributionsnäten.
Därför tas nu nu 60-öringen troligen bort, vi får effektavgifter för effekt i båda riktningarna (till/från husen) och de som orsakar kostnader för förstärkningar i elnäten skall bekosta detta.
Bidrag och stöd gällande solceller och batterier anpassas för att vi i huvudsak skall använda egenproducerad elenergi till villan
Att vi undviker att köra eleffekt fram och tillbaka i elnätet till villan
En justering av mindre bra, tidigare tagna, beslut.
Kanske om man säljer sitt batteri till stödtjänster / grid rewards…. Är detta framtiden?Jerka63 skrev:
Jag tänker att tiden att maxa/överboka är nu för att förlänga egenproduktionen.B ByggKarlos skrev:Det är någonting i det du säger, jag vill men faktiskt inte tror på det nu. Jag har itererad några gånger med 5 olika säljare/tekniker på mitt case. Vad vi kom fram till är att tiden för att maxa är över pga. subventioner som tas bort (60-öringen), och kanske några flera som tas bort med i framtiden. Egentligen fick jag en offert t.ex. på 6 stycken paneler och 8 kWh batteri för att i princip bara använda det till morgon och kvälls pristoppar - egen användning verkar vara det primära fokuset. Jag ser från mina beräkningar att lönsamhet ökar om man lägger till paneler men då pratar vi inte 87 000 - det blir 120 000+ kr kanske så större investering. Skillnaden bli kanske 10 år mot 6 år typ… Igen, svårt för mig just nu att bedöma om det är värt.
Paneler är billigt.
Jag har räknat själv - har bra statistik och kan lite i ämnet nu. Bor i Norrköping. Villa med ungefär 75 m2 platt papptak som lutar mot söder 3 grader. Paneler ska inte vinklas pga bygglov. Ingen skuggning i princip så kan utnyttja större spektrum av solljus under dagen. Huvudsäkring 20A. Ska inte montera själv. Modern elmätare, ny värmepump med vätskeslingor i golv och alla nya vitvaror - därför bara 7200 kWh per år (utan billadning). Offerter t.ex. på x8 paneler, 16kWh batteri och styrning (Sigenergy) på 94 500 kr - Totalentreprenad.Jerka63 skrev:
Lita inte på siffror från leverantörer. Det är inte möjligt att göra sådana beräkningar. Vilken typ av tomt har du? Var bor du? Vilken lutning har ditt tak? Skuggning (skorsten, vindskupa, mm)? Takbelägging: plåt, pannor, papp, asbestbeläggning? Ampere på huvudsäkring: 16, 20? Ska du montera själv (inte svårt)? Var på tomten är huset placerat - väderstreck? Är det västsol (på eftermiddagen) eller östsol eller som vi har det sol från morgon till sena kväll? Har du en skuggig tomt? Har du möjlighet att fälla träd? Gör du det själv, annars kostnad? Vad säger grannarna? Kort sagt: instrålning, lutning på tak och vinkling av panelerna? Följare? Har leverantör varit och gjort mätningar?
Dessutom har du en modern elmätare? Ingår inkoppling av elektriker i priset? om inte vem ombesörjer ta kontakten? Står för kostnaden? Lägg till den i så fall i budget.
SE3 och 3graders lutning är ju verkligen inte optimalt.B ByggKarlos skrev:Jag har räknat själv - har bra statistik och kan lite i ämnet nu. Bor i Norrköping. Villa med ungefär 75 m2 platt papptak som lutar mot söder 3 grader. Paneler ska inte vinklas pga bygglov. Ingen skuggning i princip så kan utnyttja större spektrum av solljus under dagen. Huvudsäkring 20A. Ska inte montera själv. Modern elmätare, ny värmepump med vätskeslingor i golv och alla nya vitvaror - därför bara 7200 kWh per år (utan billadning). Offerter t.ex. på x8 paneler, 16kWh batteri och styrning (Sigenergy) på 94 500 kr - Totalentreprenad.
Hej xLnTX xLnT skrev:
Jag hänvisar till det Energimarknadsinspektionen skriver som svar på frågan; ”Solceller i kombination med effektavgift – hur funkar det”
”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift. Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el. Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/fragor-och-svar-om-effektavgift
Tror du inte nätägarna vill ta emot energin?M Martin Lundmark skrev:Hej xLnT
Jag hänvisar till det Energimarknadsinspektionen skriver som svar på frågan; ”Solceller i kombination med effektavgift – hur funkar det”
”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift. Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el. Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
[länk]
Kontentan med effektavgift för exporterad energi blir att ingen kommer exportera något.
Jag har hittills inte hört en enda nätägare som applicerat det på exporterad energi.
Nä allt beror ju på vad man jämför med.B ByggKarlos skrev:
Det smarta nu är ju att ha hög vinkel mot söder och överboka så mycket man kan. (Om nu förutsättningarna tillåter det)
Hej xLnt,X xLnT skrev:
Så ska man fortfarande maxa och sälja överskott så mycket som möjligt?
Mellan maj och september använder jag typ 330 kWh per månad (utan billaddning på nätter), det blir 11 kWh per dag bara. Sälja över 600+ kWh som överskott. Kommer det blir lönsamt för många år framöver?
Hej xLnTX xLnT skrev:
Elnätsägarnas uppgift är att transportera elenergi från de som levererar in till de som tar ut elenergi.
Kostnaderna för detta debiteras de som matar in elenergi och de som tar ut elenergi.
De som t.ex. har vattenkraftstationer och vindkraftverk betalar en inmatningsavgift för det som de matar in. Elenergin till effektförlusterna i elnäten köper elnätsbolagen sedan från elhandelsbolag och debiterar de som använder elnäten.
Nä, du säljer eventuellt överskott när det är lönsamt. Vinsten har du på vinterhalvåret när du inte behöver köpa lika mycket från nätet än innan.B ByggKarlos skrev: