M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det får vi se, men det har jag ju varnat för i flera år nu
Jag frågar vad du tror, resonera nu med mig istället för att luta dig tillbaka på framtiden.
Eller finns det för många parametrar som inte existerar för att göra det kanske?

M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Det jag beskriver är hur vi sedan minst 50 år har byggt upp eldistributionen till villor baserat på Velanders formel (som utgick ifrån att elmätaren avlästes en gång per år). Även hur spänningsnivån vid villorna regleras i en gemensam reglertransformator. Vars reglerteknik baseras på den upppmätta strömmen i elnätet och det spänningsfall som uppstår i effektriktningen på grund av nätimpedansen.

Sedan beskriver jag hur bland annat Energimarknadsinspektionen infört effektavgifter för effekt i båda riktningarna (till/från husen). Att de som orsakar kostnader för förstärkningar i elnäten skall bekosta detta. Samt att bidrag och stöd gällande solceller och batterier nu har anpassats för att vi i huvudsak skall använda egenproducerad elenergi till villan.

Att som he-peter ”köra nollmatning” innebär att man till stor del undviker att störa det uppbyggda sättet för spänningreglering och kan därmed ofta undvika att vi behöver bygga om (förstärka) redan uppbyggda distributionsnät (som inte är billigt).

Om du vill införa den styrning som du beskriver; ”I andra delar av Europa gör man det.” så kan du lämpligast ta upp det med Energimarknadsinspektionen, och sedan beskriva för oss här vad de svarade.
Jag har inte pratat med EI men väl med min elnätsleverantör. De säger att de problem med dubbel effektriktning som du beskriver inte finns i dag men de är medvetna om att de kan uppstå. De tror inte heller att de kommer inom de närmaste åren. Om effektavgift för inmatning till nätet så svarar de att det inte är aktuellt. Dels för att det inte behövs och dels för att det inte är tillåtet. På frågan om effektstyrning av solceller så är svaret att de tittar på det, men att microproducenter står för så liten del av effekten att det inte finns anledning till åtgärder.

M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT
Det får vi se, men men problematiken med solceller på villataken har jag ju varnat för i flera år nu
Det finns väl inga problem med solcellerna? Problemet är väl snarare införandet/pushandet för förnybar kraft utan reglering av den samma?

X xLnT skrev:
Jag frågar vad du tror, resonera nu med mig istället för att luta dig tillbaka på framtiden.
Eller finns det för många parametrar som inte existerar för att göra det kanske?
Hej
Vad menar du med resonera?

T
pacman42 pacman42 skrev:
Blir det tillräckligt billigt så går det på hobbykontot. Missade ett biljardbord för 800kr häromdagen för att jag ville dubbelkolla med henne först, då sa hon att det hade jag kunnat köpa för hobbybudgeyen...
Vilken toffel, svårt att ta andra av dina argument här seriöst efter detta

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad menar du med resonera?
Med resonera menas att du utvecklar dina tankar och åsikter.
Så lek med tanken att nätägarna inför detta, vilka konsekvenser kommer det få? Hur tror du mikroproducenterna kommer göra, vilka incitament finns det att fortsätta exportera?
Har du någon aning om hur effektavgiften kommer vara utformad likadant som den för importerad?

X xLnT skrev:
Med resonera menas att du utvecklar dina tankar och åsikter.
Så lek med tanken att nätägarna inför detta, vilka konsekvenser kommer det få? Hur tror du mikroproducenterna kommer göra, vilka incitament finns det att fortsätta exportera?
Har du någon aning om hur effektavgiften kommer vara utformad likadant som den för importerad?
Hej
Jag har ju i åratal varnat för att solceller på villataken inte skall handla om mängder och stora eleffekter.

Man har i många fall inte lyssnat

Vad vill du idag att jag skall göra åt det?

Utformning av effektavgifter bestäms till stor del av ca 150 elnätsbilagen individuellt, utifrån de uppställda reglerna.

M Martin Lundmark skrev:
Vad vill du idag att jag skall göra åt det?
Jag vill att du ska ge din syn på hur du tror producenterna kommer ställa sig till en effektavgift på exporterad energi.
Av någon anledning verkar du ha svårt för det.

T Trolltomte skrev:
Vilken toffel, svårt att ta andra av dina argument här seriöst efter detta
Ok, så du kör över din fru rörande stora investeringar. Det säger en hel del om dig skulle jag säga.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag vill att du ska ge din syn på hur du tror producenterna kommer ställa sig till en effektavgift på exporterad energi.
Av någon anledning verkar du ha svårt för det.
Hej
Eftersom båda effektriktningarna innebär spänningsvariation, så är effektavgift i båda riktningarna en naturlig konsekvens av detta.

Det följer naturlagarna, skall jag ha en åsikt om det, menar du?

Det är en problematik att vi har dåliga elkraftkunskaper i samhället

B ByggKarlos skrev:
Jag har räknat själv - har bra statistik och kan lite i ämnet nu. Bor i Norrköping. Villa med ungefär 75 m2 platt papptak som lutar mot söder 3 grader. Paneler ska inte vinklas pga bygglov. Ingen skuggning i princip så kan utnyttja större spektrum av solljus under dagen. Huvudsäkring 20A. Ska inte montera själv. Modern elmätare, ny värmepump med vätskeslingor i golv och alla nya vitvaror - därför bara 7200 kWh per år (utan billadning). Offerter t.ex. på x8 paneler, 16kWh batteri och styrning (Sigenergy) på 94 500 kr - Totalentreprenad.
Med all respekt, du vet först efter några år vad solceller ger - typ efter tre sommar vet du! Man drabbas lätt av solcellersförälskelse, tänk därför mer än känn. Köp inte nytt, köp begagnat i stället typ: https://psauction.se/item/view/1362...aj-vaxelriktare-weland-montage-samt-fri-frakt om du inte bara njuter av att bara göra med med massa pengar - du vill ju tjäna pengar eller hur?

Olika typer av solpaneler arbetar med olika vävlängder: lite nördigt onödigt fördjupning: kiselbaserade solceller är helt dominerande i dag -typ monokristallina silikonceller med ca 22–24% verkningsgrad tätt följt av polykristallina silikonceller ca 15–18% verkningsgrad och verkningsgrad = andel av solstrålning som omvandlas till el.

Det flesta solceller fungear bäst kring det vi kallar synligt ljus (400–700 nm) – särskilt i området 500–600 nm (grönt till rött ljus). Vissa solceller kan absorbera en del UV-strålning ((300–400 nm) men inte alltför effektivt.

-Kiselbaserade solceller kan absorbera kan absorbera en del av det infrarnära ljuset (700–1200 nm) men med lägre effektivitet.

-Silikonbaserade solceller (mono- och polykristallina) har en toppkänslighet runt 600–1100 nm.

Molnigt tomt behöver inte vara en nackdel, det finns solpaneler som kan justeras för att matcha solspektrumet bättre i molniga klimat typ CIGS-cell (tänk tunnfilmssolcell). Vi har massor av olika (små) solceller för olika ändamål. Den tunna solcellen passar bra för ventilation (driva fläkt) och vattenpumpar - solcellersfontän i dammen, fungerar bra vid molnigt väder.

Lycka till!

• Gilla
ByggKarlos
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Med all respekt, du vet först efter några år vad solceller ger - typ efter tre sommar vet du! Man drabbas lätt av solcellersförälskelse, tänk därför mer än känn. Köp inte nytt, köp begagnat i stället typ: [länk] om du inte bara njuter av att bara göra med med massa pengar - du vill ju tjäna pengar eller hur?

Olika typer av solpaneler arbetar med olika vävlängder: lite nördigt onödigt fördjupning: kiselbaserade solceller är helt dominerande i dag -typ monokristallina silikonceller med ca 22–24% verkningsgrad tätt följt av polykristallina silikonceller ca 15–18% verkningsgrad och verkningsgrad = andel av solstrålning som omvandlas till el.

Det flesta solceller fungear bäst kring det vi kallar synligt ljus (400–700 nm) – särskilt i området 500–600 nm (grönt till rött ljus). Vissa solceller kan absorbera en del UV-strålning ((300–400 nm) men inte alltför effektivt.

-Kiselbaserade solceller kan absorbera kan absorbera en del av det infrarnära ljuset (700–1200 nm) men med lägre effektivitet.

-Silikonbaserade solceller (mono- och polykristallina) har en toppkänslighet runt 600–1100 nm.

Molnigt tomt behöver inte vara en nackdel, det finns solpaneler som kan justeras för att matcha solspektrumet bättre i molniga klimat typ CIGS-cell (tänk tunnfilmssolcell). Vi har massor av olika (små) solceller för olika ändamål. Den tunna solcellen passar bra för ventilation (driva fläkt) och vattenpumpar - solcellersfontän i dammen, fungerar bra vid molnigt väder.

Lycka till!
Tack för tipset. Tyvärr är det lite som tillkommer.

Om man inte själv sätte upp panelerna på taket, tillkommer oftas att hyra byggställning. Om man följe den ledande tolkningen av elsäkerhetsreglerna, så är det ju inte fritt fram att göra jobbet själv, även på markstativ.

Sen tillkommer kabeldragning och inkoppling av inverter och om inkluderat även smart mätare. Oftas krävs det en viss ombyggnad av elskåpet, så att det blir "snyggt".

En elektriker måste anmäla anläggningen till nätägaren. Om jag har förstått det rätt, kan inte alla elektriker det.

Sen en aspekt till: grön avdrag bara om man köper via rätt kanal med installation.

Sen tänk på installation på taket. Inte alla villaägare är duktiga på detta och känner, det är något det vill göra själv. Inget litet jobb.

Tack för länken till auktionssidan. Måste lägga till auktionssidans serviceavgift och moms.

Köper man ett system med installation, är frakten inkluderat. Köper man på auktion måste man hämta, eller köpa frakt.

Av allt detta är nog gröna avdrag och kostnaden för elektriker (eller ens hitta elektriker som vill göra jobbet) det som man måste har koll på.

Jag köpte komponenter av solcells företag som lägger ner och rea ut, så jag har gått igenom allt detta. Har god relation med större elektriker företag, så den biten är löst.

Idag verkar det flesta villa anläggningar vara batteri installationer med några anslutna paneler, så att det blir 50% grönt avdrag.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Blir det tillräckligt billigt så går det på hobbykontot. Missade ett biljardbord för 800kr häromdagen för att jag ville dubbelkolla med henne först, då sa hon att det hade jag kunnat köpa för hobbybudgeyen...
Det man i USA kalla "spouse limit", beslut som kan tas i stunden utan att förankras med partnern.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:

Om man inte själv sätte upp panelerna på taket, tillkommer oftas att hyra byggställning. Om man följe den ledande tolkningen av elsäkerhetsreglerna, så är det ju inte fritt fram att göra jobbet själv, även på markstativ.

Sen tillkommer kabeldragning och inkoppling av inverter och om inkluderat även smart mätare. Oftas krävs det en viss ombyggnad av elskåpet, så att det blir "snyggt".

En elektriker måste anmäla anläggningen till nätägaren. Om jag har förstått det rätt, kan inte alla elektriker det.

Sen en aspekt till: grön avdrag bara om man köper via rätt kanal med installation.

Sen tänk på installation på taket. Inte alla villaägare är duktiga på detta och känner, det är något det vill göra själv. Inget litet jobb.

Tack för länken till auktionssidan. Måste lägga till auktionssidans serviceavgift och moms.

Köper man ett system med installation, är frakten inkluderat. Köper man på auktion måste man hämta, eller köpa frakt.

Av allt detta är nog gröna avdrag och kostnaden för elektriker (eller ens hitta elektriker som vill göra jobbet) det som man måste har koll på.

Jag köpte komponenter av solcells företag som lägger ner och rea ut, så jag har gått igenom allt detta. Har god relation med större elektriker företag, så den biten är löst.

Idag verkar det flesta villa anläggningar vara batteri installationer med några anslutna paneler, så att det blir 50% grönt avdrag.
"Köper man ett system med installation, är frakten inkluderat. Köper man på auktion måste man hämta, eller köpa frakt"

Där har du fel. Transport ingår, framgår av länken. Annars allt lika. Finns absolut ingen rationell anledning att köpa nytt. Solceller och inverter slits inte utan du har i regel 25 år garantin. Efter 10 år tappar kanske panelerna 20 procent. Det brukar stå så i garantiavtalen, behöver inte vara så.

H he-peter skrev:

Du behöver inte hyra byggställning, beroende på massa faktorer. Lutade inte taken 3, 4 grader? Som att gå på trottoaren. Räcker med linor. Hyra byggställning några dar är inte dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.