B ByggKarlos skrev:
Sedan april har jag undersökt om det är lönsamt att installera solpaneler + batteri på mitt hus.

Mitt case: Hus 135 m2, 7200 kWh per år + 6800 kWh elbil (Totalt: 14 000 kWh för 23 000 kr per år).
Bilen ska laddas under natten (timpris), batteri ska laddas under dagen från solceller eller under natten om det är billigt.

Förslag som jag undersökte:
Alternativ 1: x8 450 W paneler, 8 kWh batteri 87 000 kr
Alternativ 2: x8 450 W paneler, 16 kWh batteri 94 500 kr
Alternativ 3: x10 450 W paneler, 16kWh batteri 100 000 kr

Besparingar per år från solpaneler (användning + sälja):
Alternativ 1: 6000 kr
Alternativ 2: 6000 kr
Alternativ 3: 7500 kr

Besparingar per år från batteri (användning - prisoptimiering):
Alternativ 1: 2500 kr
Alternativ 2: 3500 kr
Alternativ 3: 3500 kr

Totala besparingar och lönsamhet:
Alternativ 1: 9500 kr*, 9-10 år
Alternativ 2: 10500 kr*, 8-9 år
Alternativ 3: 12000 kr*, 7-8 år

* Extra besparing på 1000 kr pga. 30% lägre minskning av effektavgift med att inte skapa 11kW toppar och istället hamna på 7,7 kWh.

Jag frågar mig själv om det är värt - allt det här. Jag lutar mer mot att det är inte faktiskt så bra idé. Jag behöver sälja aktier för att betala det här så kan faktiskt räkna in typ 30 000 kr till priset (ränta på ränta från 100 000 kr * 4% per år under 8 år).

Hur kan man argumentera att gå in i ett sådant projekt där hamnar man på andra sidan efter 10+ år?
Lita inte på siffror från leverantörer. Det är inte möjligt att göra sådana beräkningar. Vilken typ av tomt har du? Var bor du? Vilken lutning har ditt tak? Skuggning (skorsten, vindskupa, mm)? Takbelägging: plåt, pannor, papp, asbestbeläggning? Ampere på huvudsäkring: 16, 20? Ska du montera själv (inte svårt)? Var på tomten är huset placerat - väderstreck? Är det västsol (på eftermiddagen) eller östsol eller som vi har det sol från morgon till sena kväll? Har du en skuggig tomt? Har du möjlighet att fälla träd? Gör du det själv, annars kostnad? Vad säger grannarna? Kort sagt: instrålning, lutning på tak och vinkling av panelerna? Följare? Har leverantör varit och gjort mätningar?

Dessutom har du en modern elmätare? Ingår inkoppling av elektriker i priset? om inte vem ombesörjer ta kontakten? Står för kostnaden? Lägg till den i så fall i budget.

Redigerat:
lilytwig lilytwig skrev:
Nu kör du på med de där argumenten igen. Är tydligen svårt att förstå reglerteknik. Återigen; solceller kan enkelt regleras. Hur stor effekt som matas ut i nätet kan styras. Men ingen ställer sådana krav. I andra delar av Europa gör man det. På vissa ställen finns statiska regler men det finns även nätägare med api där data för styrning kan hämtas.
Vi som har solceller här hemma och som ligger i framkant av att ta till oss teknik löser problemet på egen hand. Som läget är nu så styr vi på pris. Om spot går under 60 öre plus nätnytta så stänger vi av. När 60 öringen försvinner så är det bara att justera efter det.
Nu är det iofs på G med balanstjänster även för ren solel, inte bara i samband med billaddning. Det kommer att generera Grid Rewards, vilket kommer att göra solceller alltmer lönsamma.
Har kört nollmatning i 5 månader, tills jag fick klartecken från nätägaren.

Kommer bygga ut med fler solpaneler och kommer köra nollmatning med det som tillkommer.

Fortfarande riktigt sugen på att sätta paneler direkt på VV och badtunna.

pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande riktigt sugen på att sätta paneler direkt på VV och badtunna.
Vad hindrar dig?

X xLnT skrev:
Vad hindrar dig?
Tid och fru.

Men det kommer så fort jag hittar paneler i närområdet till bra pris

Hur relaterar du tid/fru till ekonomi?
Hon som bestämmer vad som är skäligt att ge för panelerna?

X xLnT skrev:
Hur relaterar du tid/fru till ekonomi?
Hon som bestämmer vad som är skäligt att ge för panelerna?
Hon bestämmer delvis över hur jag hushåller ned min tid (och tid är pengar).

pacman42 pacman42 skrev:
Hon bestämmer delvis över hur jag hushåller ned min tid (och tid är pengar).
Men det är irrelevant om du får bra pris på paneler? 😀

X xLnT skrev:
Blir det tillräckligt billigt så går det på hobbykontot. Missade ett biljardbord för 800kr häromdagen för att jag ville dubbelkolla med henne först, då sa hon att det hade jag kunnat köpa för hobbybudgeyen...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det där med att vänta på ett bra pris är bara en undanflykt som jag ser det. Då kan man vänta i evigheter. Se hur det gått med tv-apparat, datorer etc. Priset har gått ner hela tiden. När ska man slå till? När är priset som lägst?
Då kan man sitta där o vänta. Förhoppningsvis i en solstol vid starnden och njuta av solen!!!

roland53 roland53 skrev:
Det där med att vänta på ett bra pris är bara en undanflykt som jag ser det. Då kan man vänta i evigheter. Se hur det gått med tv-apparat, datorer etc. Priset har gått ner hela tiden. När ska man slå till? När är priset som lägst?
Då kan man sitta där o vänta. Förhoppningsvis i en solstol vid starnden och njuta av solen!!!
Men har man delad ekonomi som de verkar ha, så ska man ju ha den andres ok först. Inget konstigt med det.
Sen får man väl ha lite övertalningsförmåga eller list för att driva igenom sin agenda.

pacman42 pacman42 skrev:
För detta priset så...

[länk]

20000 är mer än hobbykontot, men riktigt bra pris om man kan göra det "själv".
Det där är inte något superbra pris.
Växelriktare hittar man tonvis till salu begagnat (men ändå knappt använda). Paneler kostar 600:-+moms nya.

X xLnT skrev:
Det där är inte något superbra pris.
Växelriktare hittar man tonvis till salu begagnat (men ändå knappt använda). Paneler kostar 600:-+moms nya.
Ja, men är det hybridväxlare som säljs? Om det inte är hybrid så målar man väl in sig i ett hörn och ångrar sig förmodligen när man blir sugen på batterier. Det är väl sådana personer som nu säljer sina "gamla" inverters?

roland53 roland53 skrev:
Ja, men är det hybridväxlare som säljs? Om det inte är hybrid så målar man väl in sig i ett hörn och ångrar sig förmodligen när man blir sugen på batterier. Det är väl sådana personer som nu säljer sina "gamla" inverters?
Nu tänkte jag på pacmans specifika situation. Han har inte behov av någon växelriktare öht.
Men det finns absolut begagnade växelriktare som klarar batterier till salu på begagnatmarknaden. De som uppgraderar osv.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.