pacman42 pacman42 skrev:
För detta priset så...

[länk]

20000 är mer än hobbykontot, men riktigt bra pris om man kan göra det "själv".
Jag köpte i omgångar. Först växelriktare och kablar. Sen paneler. Nu är det monteringsmaterial för taket kvar.

På så vis kändes det inte så mycket varje gång. 😉

• Haha
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Elnätsägarnas uppgift är att transportera elenergi från de som levererar in till de som tar ut elenergi.

Kostnaderna för detta debiteras de som matar in elenergi och de som tar ut elenergi.

De som t.ex. har vattenkraftstationer och vindkraftverk betalar en inmatningsavgift för det som de matar in. Elenergin till effektförlusterna i elnäten köper elnätsbolagen sedan från elhandelsbolag och debiterar de som använder elnäten.
Det var inte något svar på min fråga till dig.

X xLnT skrev:
Det var inte något svar på min fråga till dig.
Hej xLnT

Jag förklarade elnätsbolagens uppgift.

Det är elhandelsbolagen (inte elnätsbolagen) som handlar med elenergi.

Elnätsbolagens kan inte neka någon att mata in eleffekt i elnäten och leverera till andra.
Men de får ta betalt för de kostnader som då uppstår.

M Martin Lundmark skrev:
xLnT

Jag förklarade elnätsbolagens uppgift.

Det är elhandelsbolagen (inte elnätsbolagen) som handlar med elenergi.

Elnätsbolagens kan inte neka någon att mata in eleffekt i elnäten och leverera till andra.

Men de får ta betalt för de kostnader som då uppstår.
Fast dom vill ju hellre ta emot min energi och ge till grannen än att transportera den längre sträckor.

X xLnT skrev:
Fast dom vill ju hellre ta emot min energi och ge till grannen än att transportera den längre sträckor.
Hej xLnT

De har nog inget emot principen att elenergi transporteras korta sträckor. Men eftersom de debiterar för effektförlusterna så är nog effektförluster inget stort bekymmer.

Snarare så är de till exempel intresserade av att på ett bra sätt, kunna hantera de spänningsvariationerna i distributionsnäten som uppstår i samband med variationerna i effektflödet (och två effektriktningar).

M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

De har nog inget emot principen att elenergi transporteras korta sträckor. Men eftersom de debiterar för effektförlusterna så är nog effektförluster inget stort bekymmer.

Snarare så är de till exempel intresserade av att på ett bra sätt, kunna hantera de spänningsvariationerna i distributionsnäten som uppstår i samband med variationerna i effektflödet (och två effektriktningar).
Dom betalar ju ut nätnytta, så det är väl bevis på att dom vill att man exporterar?

X xLnT skrev:
Dom betalar ju ut nätnytta, så det är väl bevis på att dom vill att man exporterar?
xLnT

Där skiljer det sin nog mellan elnätsbolagen.

En del elnätsbolag har konstaterat (när de mätt och beräknat) att den totala solcellsinmatning som sker i deras nät innebär att ”nätnyttan” är negativ.

Ersättningen för nätnytta har många gånger justeras hos elnätsbolag.

M Martin Lundmark skrev:
xLnT

Där skiljer det sin nog mellan elnätsbolagen.

En del elnätsbolag har konstaterat att den totala solcellsinmatning som sker i deras nät innebär att ”nätnyttan” är negativ.
Har du sett någon nätägare som tar ut effektavgift för exporterad energi?

X xLnT skrev:
Har du sett någon nätägare som tar ut effektavgift för exporterad energi?
Hej xLnT

Vet inte hur det står till med det, men kontakta Energimarknadsinspektionen och fråga.

Det gäller att även elnätsbolagen sköter sig.

M Martin Lundmark skrev:
xLnT

Vet inte, men kontakta Energimarknadsinspektionen och fråga.

Det gäller att även elnätsbolagen sköter sig.
Det finns väl inget krav att dom måste göra det förrän tidigast 1/1/2027?

X xLnT skrev:
Det finns väl inget krav att dom måste göra det förrän tidigast 1/1/2027?
Hej xLnT

1/1/2027 skall det fungera.

Rimligen så vill nog alla elnätsbolag sjösatta debiteringen i tid så de hinner justera och få ordning på systemen.

Men det innebär att man som elanvändare nu har tid på sig att se till, att inte kraven då, är en överraskning. Utan att man själv anpassat sig till de regler som gäller 1/1/2027?

Det är, bland annat, därför jag skriver här. På byggahus försöker vi hjälpa varandra.

M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

1/1/2027 skall det fungera.

Rimligen så vill nog alla elnätsbolag sjösatta debiteringen i tid så de hinner justera och få ordning på systemen.

Men det innebär att man som elanvändare nu har tid på sig att se till, att inte kraven då, är en överraskning. Utan att man själv anpassat sig till de regler som gäller 1/1/2027?

Det är, bland annat, därför jag skriver här. På byggahus försöker vi hjälpa varandra.
Om det skulle vara en fråga om sjösättning så borde väl Göteborgs Energi som haft effektavgift i flera år gjort det redan?
Jag säger inte att du har fel, men du verkar inte kunna/vilja resonera kring logiken runt införandet och dess konsekvenser mer än att EI bestämt att både producent och förbrukare ska vara med at betala för det.
Vi får väl se när det närmar sig 2027 hur det ser ut då.

X xLnT skrev:
Om det skulle vara en fråga om sjösättning så borde väl Göteborgs Energi som haft effektavgift i flera år gjort det redan?
Jag säger inte att du har fel, men du verkar inte kunna/vilja resonera kring logiken runt införandet och dess konsekvenser mer än att EI bestämt att både producent och förbrukare ska vara med at betala för det.
Vi får väl se när det närmar sig 2027 hur det ser ut då.
Hej
Logiken i införandet har jag ju beskrivit flerfaliga gånger.
Det beror ju på att vi har förändrat användningen av det sedan länge uppbyggda elnätet
Konsekvensen med bla ökad spänningsvariation möter vi med effektavgifter för att hålla nere framtida kostnadsökningar för kostsam ombyggnad av redan byggda elnät.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Logiken i införandet har jag ju beskrivit flerfaliga gånger.
Det beror ju på att vi har förändrat användningen av det sedan länge uppbyggda elnätet
Hur tror du (mikro)producenter kommer göra om/när effektavgift för export blir av?

X xLnT skrev:
Hur tror du (mikro)producenter kommer göra om/när effektavgift för export blir av?
Hej xLnT
Det får vi se, men men problematiken med solceller på villataken har jag ju varnat för i flera år nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.