457 957 läst ·
5 869 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Rimmar dåligt att ge solcellsbidrag och 60öring, för att efter något år ta bort 60öringen. Förutsättningen måste ju vara rimligt långvarig, ex så borde 60öringen vara kvar minst 10år efter man tagit del av solcellsbidraget. Det är en kniv i ryggen nästan att ta bort 60öringen nu med minuspriser.M m@nge skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Kan inte tänka mig, att det finns avtal där man kvitta kwh mot kwh.M m@nge skrev:Ja det är ju ett sätt. Men vill inte ha det burrigt. Sen har vi bergvärme så själva uppvärmningen är ju hyfsat billig.
Vet inte riktigt vad som är det bästa. Men hör att en del verkar ha avtal om att kvitta kw mot kw, att allt man säljer läggs in en pott. Den potten drar sen av från det man köper istället för att man ska sälja sitt överskott till rena rama miserabla priser, ibland får jag ju även betala det jag säljer när det är minuspriser.
Med solceller kan man spara en hel del, om man är beredd att vara snål.
Vill man inte vara snål och bibehålla samma komfort, måste man har batteri.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Och vad skulle det visa?X xLnT skrev:
Det är tillräcklig lutning på panelerna, dvs de ligger inte platt, men det spelar ingen roll eftersom solen inte skiner.
Ja, man har i tester i Norge visat att vertikala paneler ger mycket mer på vintern i norra Norge/Sverige, men det är relativt sett. Dvs utbytet går från "inget" till "något".
Även om man med optimal lutning för vintern i Göteborg skulle dubblat utbytet (vilket är orimligt, men låt oss gå i gräns) så blir det fortfarande bara 8%, dvs en tiondel av max istf en tjugondel.
Detta under en tid av året då vi gör av med mycket mera el än i maj/juni.
Så hur skulle det vara om du kom med några siffror själv istället för att sista och kasta skit från läktaren?
Att du inte är tydlig.lars_stefan_axelsson skrev:
Skriver jag att det är låg lutning i fallet du tar upp, så svarar du "inte med ställningar", vilket då skulle innebära att det skulle vara bra lutning.
Jag kommer sätta 40st paneler vertikalt i höst, så jag återkommer med genereringen i vinter.
Här är beräkning enligt mina förutsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Så du når då alltså 23% i Skåne. Du får ursäkta att jag inte gör vågen...X xLnT skrev:Att du inte är tydlig.
Skriver jag att det är låg lutning i fallet du tar upp, så svarar du "inte med ställningar", vilket då skulle innebära att det skulle vara bra lutning.
Jag kommer sätta 40st paneler vertikalt i höst, så jag återkommer med genereringen i vinter.
[bild]
Och skälet till att du får den dippen är alltså (trumvirvel) att solen inte lyser något vidare då. Ens i Skåne.
Var är det för paneler i kwp ?X xLnT skrev:Att du inte är tydlig.
[bild]
Produtionnser ju mycket bra ut.
430kwh egen förbrukning spara du ca 630kr på? (Rörlig el samt rörlig nät del + skatt). 36% egen användning. Räknar man snabbt 630kr + 169kr samt 540kr så 1339kr för april. Helt ok men lite för stor del är 60öringen. Beror på vad anläggningen kosta.M m@nge skrev:
Vår totala el och nät blir -146,4kr om man räknar med 60öringen eller 282kr utan 60öringen. Solceller, batteri o Elbil. SPA poolen körs nu mest på solel. Bor dock i SE4.
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Exakt 760 kronor i E3 har du sparat inklusive skatt, alla "hitta på" avgifter och moms om du kommit undan i april med att köpa 400 kWh för att du har solpanel. Förstår inte riktigt varför skatter och alla dessa hitta på avgifter inte räknas in när folk räknar elpris.M m@nge skrev:
Taget från min el-faktura från Nätbolaget och elbolaget som jag köper el ifrån. 1 kr 30 öre får man lägga på spotpriset. Så kostar elen kl 04 endast 2 öre får man betala 1kr 32 öre. Förutom alkohol och tobak finns det nog ingen annan vara som är så hårt avgiftsbelagd. Tror det är samma i övriga på vintern varmare Europa eller kanske till och med värre?
Redigerat: