M m@nge skrev:
Känns som att min investering med solceller är sämre än att köpa Telia aktien när det begav sig.

Köpte ca 750kwh och sålde ca 900kwh i april. Elräkning: 1600kr. Fick 169kr i avdrag för den sålda elen. Det är ju ett skämt egentligen. Tas 60 öringen dessutom bort är det katastrofalt kasst.

Råder ingen privatperson att investera i solceller. Offerten jag fick 2022 skulle anläggningen vara ”betald” på 7.9 år, men i verkligheten kommer den sannolikt inte betala sig alls under panelernas livstid.
Hur mycket producerade Du i April?

X xLnT skrev:
Så du ska värma huset med LLVP och tappvatten med direktverkande el?
Låter inte så effektivt. Men du är kanske pensionärn och räknar trilla av pinnen efter några år så investeringen inte är lönsam för dig?
FLVP var inte lönsamt, så jag köpte LLVP som gjort stor skillnad. Varmvattnet tillverkas när det är billig el även idag. Det blir svårt att räkna hem en värmepump bara för det. Särskilt om man kan direktvärma det med sol under delar av året.

pacman42 pacman42 skrev:
FLVP var inte lönsamt, så jag köpte LLVP som gjort stor skillnad. Varmvattnet tillverkas när det är billig el även idag. Det blir svårt att räkna hem en värmepump bara för det. Särskilt om man kan direktvärma det med sol under delar av året.
Hoppas du hittar en VVB som blir lönsam inom garantin.
Lycka till med din produktion.

H he-peter skrev:
Hur mycket producerade Du i April?
1330kwh. Vilket innebär att jag "slapp" köpa ca 400kwh. Omräknat kanske det hade motsvarat 200-300kr i mer elräkning ungefär.

M m@nge skrev:
1330kwh. Vilket innebär att jag "slapp" köpa ca 400kwh. Omräknat kanske det hade motsvarat 200-300kr i mer elräkning ungefär.
Såhär såg det ut med batteri.
Energiöversikt med 545 kWh till nätet, 282 kWh från nätet, 0 kWh från generator, 1202 kWh förbrukning och 1739 kWh solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energiförbrukning april: 282 kWh, kostnad 30 kr. Produktion till elnätet: 545 kWh, intäkt 699 kr. Snittpris: 10,6 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X xLnT skrev:
Såhär såg det ut med batteri.
[bild]
[bild]
Ja man kan ju skaffa ett batteri, men tror inte det heller kommer betala sig. Ett batteri kanske håller i ca tio år, sen ska man köpa ett nytt.

M m@nge skrev:
Inget batteri? Har vi inte heller.

För oss blev det en stor skillnad, när vi började stänga av värme (LLVP) på kvällen, sen sätter vi på värmen på morgonen, när vi börja har överskottsel. Vi kör sen upp tempen till ca 24 grader tills kvällen igen. Stänger av och den håller sig rätt så ok till nästa dag.

Lite som timpris, fast med egen el.

Sen kan man ju förfina sina strategier där jag avväger om vi vill sätta på värme, eller sälja el osv.

Men att stänga av värmen gjorde stor skillnad, då vi höjde egenförbrukning.

M m@nge skrev:
Ja man kan ju skaffa ett batteri, men tror inte det heller kommer betala sig. Ett batteri kanske håller i ca tio år, sen ska man köpa ett nytt.
Ja vi får se, jag ville ju ha batteri oavsett (reservkraft).

T
pacman42 pacman42 skrev:
För att värma vatten med solen är det mer effektivt att använda thermosiphon än med solpaneler. Om det i övrigt går alltså beroende på husets placering osv.

I södra Europa är det oftast thermosiphon på taket, inte solpaneler. Helt enkelt leder man vatten i rör till taket och därefter genom mindre svarta rör och svart bakom sig, när det blir varmt stiger detta vatten ännu mer än det kallare vattnet, det stiger upp till en behållare, därifrån kan det ledas till dusch eller tillbaka för mer cirkulation och uppvärmning.

Det fina är att detta fungerar utan några pumpar, eller avancerade material. Bara rör, svarta pex rör, måla nåt svart och en behållare på taket.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
För att värma vatten med solen är det mer effektivt att använda thermosiphon än med solpaneler. Om det i övrigt går alltså beroende på husets placering osv.

I södra Europa är det oftast thermosiphon på taket, inte solpaneler. Helt enkelt leder man vatten i rör till taket och därefter genom mindre svarta rör och svart bakom sig, när det blir varmt stiger detta vatten ännu mer än det kallare vattnet, det stiger upp till en behållare, därifrån kan det ledas till dusch eller tillbaka för mer cirkulation och uppvärmning.

Det fina är att detta fungerar utan några pumpar, eller avancerade material. Bara rör, svarta pex rör, måla nåt svart och en behållare på taket.
Och det fryser när det blir kallt. 20% verkningsgrad på paneler för några hundralappar styck är enkelt och kräver ingen rördragning i huset. Elkablar är lättare att gömma.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Hur ser ditt avtal ut? Har du med moms, överföringsavgifter och energiskatt i den summan du "slapp" köpa för?

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Inget batteri? Har vi inte heller.

För oss blev det en stor skillnad, när vi började stänga av värme (LLVP) på kvällen, sen sätter vi på värmen på morgonen, när vi börja har överskottsel. Vi kör sen upp tempen till ca 24 grader tills kvällen igen. Stänger av och den håller sig rätt så ok till nästa dag.

Lite som timpris, fast med egen el.

Sen kan man ju förfina sina strategier där jag avväger om vi vill sätta på värme, eller sälja el osv.

Men att stänga av värmen gjorde stor skillnad, då vi höjde egenförbrukning.
Ja det är ju ett sätt. Men vill inte ha det burrigt. Sen har vi bergvärme så själva uppvärmningen är ju hyfsat billig.

Vet inte riktigt vad som är det bästa. Men hör att en del verkar ha avtal om att kvitta kw mot kw, att allt man säljer läggs in en pott. Den potten drar sen av från det man köper istället för att man ska sälja sitt överskott till rena rama miserabla priser, ibland får jag ju även betala det jag säljer när det är minuspriser.

roland53 roland53 skrev:
Hur ser ditt avtal ut? Har du med moms, överföringsavgifter och energiskatt i den summan du "slapp" köpa för?
Har EON rörligt per månad, inga andra speciella avtal. Bor i SE3.

M m@nge skrev:
Ja det är ju ett sätt. Men vill inte ha det burrigt. Sen har vi bergvärme så själva uppvärmningen är ju hyfsat billig.

Vet inte riktigt vad som är det bästa. Men hör att en del verkar ha avtal om att kvitta kw mot kw, att allt man säljer läggs in en pott. Den potten drar sen av från det man köper istället för att man ska sälja sitt överskott till rena rama miserabla priser, ibland får jag ju även betala det jag säljer när det är minuspriser.
Åtminstone hos Eon kan man bara sälja till spotpris men köpa kan man göra till olika avtal som man själv väljer. Men man får inte glömma att den stora kostnaden är skatterna och när man säljer får man inte "tillbaka" dessa skatter. 60-öringen var väl tänkt att kompensera för detta, men den försvinner ju strax.

roland53 roland53 skrev:
Åtminstone hos Eon kan man bara sälja till spotpris men köpa kan man göra till olika avtal som man själv väljer. Men man får inte glömma att den stora kostnaden är skatterna och när man säljer får man inte "tillbaka" dessa skatter. 60-öringen var väl tänkt att kompensera för detta, men den försvinner ju strax.
Försvinner 60 öringen är det verkligen spiken i kistan för att kunna känna sig någorlunda nöjd med installationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.