H he-peter skrev:
på vintern ger min anläggning ca 6% av peak effekten. För eget behov skulle ja därför behöva en mycket större anläggning.

Det är ju effekt / storlek vid svagljus man skall titta på. T.ex morgon och kväll. Inte just när solen står högst.

Just nu är ju paneler och växelriktare rätt så billiga. Monteringsmaterial för taket verkar hålla sig rätt högt i pris.
Ja, det är minimalt med sol på vintern är ju en känd sanning. Frågan är väl vad olika skribenter lägger in i ordet stort/litet och hur detta står i relation till eget behov och hur relationen i anläggningen ser ut, solpanelseffekt mot batterieffekt. Alla har väl olika förhållande och anläggningar samt ingångspris. Dessutom tillkommer olika avtal, effekttariffer och zonindelningar. Är det överhuvudtaget möjligt att räkna på lönsamheten? Det blir för mycket gissningar och framtida skatter och avgifter vet vi inget om. Det är bara att bestämma sig. Antingen blir det en usel affär, medioker eller lysande......... Sedan är ju tänket något annorlunda sommar mot vinter. Sommar: Ladda vid sol, sälja dyrt eller använda själv vid dygnets dyrare timmar. Vinter: Köpa och ladda batterier de absolut billigaste timmarna för att använda själv eller sälja. Att räkna solen under dessa månader är ju bara en mindre bonus. Att som någon ansåg att investeringen ska gå att räkna hem under garantitiden?? Seriöst?? Om man så får 30 års garanti - finns företaget du köpt av kvar ens om 5 år???

roland53 roland53 skrev:
Är det överhuvudtaget möjligt att räkna på lönsamheten?
Jag kan inte det i alla fall. Tycker det Du säger är något av det bästa jag har läst i detta sammanhang.

Man skall bestämma sig. 👍

Just nu har vi kört rätt så hårt och fick ner inköp ab el till 5.720 på ett rullade år (Mai till April). 220m2 två vuxna, två barn.

Ett batteri skulle definitivt höga komforten, och det är ju värt mycket. Kanske våran strategi är att har spara in batteriet innan vi köper der. Har lite kontakter ner till Poland och där är batteri priserna mer realistiska. (utan avdrag).

Som du säger: mycket som spelar in.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Jag kan inte det i alla fall. Tycker det Du säger är något av det bästa jag har läst i detta sammanhang.

Man skall bestämma sig. 👍

Just nu har vi kört rätt så hårt och fick ner inköp ab el till 5.720 på ett rullade år (Mai till April). 220m2 två vuxna, två barn.

Ett batteri skulle definitivt höga komforten, och det är ju värt mycket. Kanske våran strategi är att har spara in batteriet innan vi köper der. Har lite kontakter ner till Poland och där är batteri priserna mer realistiska. (utan avdrag).

Som du säger: mycket som spelar in.
Oavsett var du köper anläggning o batteri. Glöm inte att det ska vara en auktoriserad elfirma som installerar och gör anmälan till elbolaget som ska godkänna ev. besiktiga anläggningen innan den får tas i bruk. Kan eventuellt vara svårt att hitta elfirma för installation om dom inte får sälja materialet. Dessutom är det i regel en del programmering och kommunikationskablar som kanske inte vilken elfirma som helst har kunskaper om. Kanske bökigt att eventuellt felsöka och reklamera om det är köpt i Polen.

roland53 roland53 skrev:
Ja, det är minimalt med sol på vintern är ju en känd sanning. Frågan är väl vad olika skribenter lägger in i ordet stort/litet...
Tja, Göteborg Energi publicerade förut statistik för sina solcellsanläggningar i Göteborg. Detta var alltså relativt stora installationer på taken på offentliga byggnader o dylikt. De publicerar inte denna information längre; ja, jag har iaf inte hittat den när jag letat. Oklart varför.

I vilket fall så var siffrorna för Göteborg över tid att om vi sätter leveransen när den var som störst, dvs maj/juni till 100% så var leveransen 4% på vintern när de levererade som minst. Detta var januari/februari om jag inte missminner mig. (Men citera mig inte på det).

Så en tjugondel som sämst på vintern jämfört med när de levererar som bäst på (för)sommaren.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, Göteborg Energi publicerade förut statistik för sina solcellsanläggningar i Göteborg. Detta var alltså relativt stora installationer på taken på offentliga byggnader o dylikt. De publicerar inte denna information längre; ja, jag har iaf inte hittat den när jag letat. Oklart varför.

I vilket fall så var siffrorna för Göteborg över tid att om vi sätter leveransen när den var som störst, dvs maj/juni till 100% så var leveransen 4% på vintern när de levererade som minst. Detta var januari/februari om jag inte missminner mig. (Men citera mig inte på det).

Så en tjugondel som sämst på vintern jämfört med när de levererar som bäst på (för)sommaren.
Är nog rätt låg lutning på dom taken.

X xLnT skrev:
Är nog rätt låg lutning på dom taken.
Inte med ställningar vilket var det vanligaste på de jag sett.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte med ställningar vilket var det vanligaste på de jag sett.
Ställningar?

X xLnT skrev:
Det är ju en värmepump också, hur räknar du hem en sådan under garanti?
Min LLVP var betald efter mindre än ett år...

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men en värmepump går när du mest behöver den dvs på vintern. Solpanelerna ger el när du minst behöver dom dvs på sommaren och minimalt nytta på vintern. Så rimligen borde pay-off tiden vara väsentligt längre för solpanelerna men hur mycket längre kan man nog inte sia om i förväg. Du visste väl inte heller i förväg att du skulle tjäna in LLVP på ett år?

pacman42 pacman42 skrev:
Hur värmer du vatten?

Ja, då är man klar med världens minsta solanläggning. Betonar ännu en gång att prio är camping annars vore det att slänga pengarna i sjön. Men nu när jag har en Anker 1kW Powerstation och fick 200 watt överprisad Anker portabel solpanel på 48 volt för halva priset så varför inte använda panelen även hemma. Hängde upp på väggen, tog 10 minuter. Får ut 154W lodrätt och 184W om jag drar ut den 20 grader men tyckte det såg fult ut så den får hänga. Molnigt på himmelen får jag ut knappt 25W. Driver då min dator och TV från batteriet för mina behov så ingen jättebesparing men har man grejerna och en vägg direkt mot söder…

• Rött hus med portabel solpanel monterad på väggen. Grönt gräs framför huset och blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmvisning av Anker Solix C1000(X) Powerstation som visar 67% laddning, 23°C och 183W likströmsingång med 2 timmar och 6 minuter kvar till full laddning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Känns som att min investering med solceller är sämre än att köpa Telia aktien när det begav sig.

Köpte ca 750kwh och sålde ca 900kwh i april. Elräkning: 1600kr. Fick 169kr i avdrag för den sålda elen. Det är ju ett skämt egentligen. Tas 60 öringen dessutom bort är det katastrofalt kasst.

Råder ingen privatperson att investera i solceller. Offerten jag fick 2022 skulle anläggningen vara ”betald” på 7.9 år, men i verkligheten kommer den sannolikt inte betala sig alls under panelernas livstid.

• Wow
  • Gilla
Bo00 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur värmer du vatten?
Jag har en 22 år gammal FLVP som används i princip enbart för det (kompressorn är det enda som används), den bara går och går. Den dag den dör så blir det nog en vanlig (mindre) VV-beredare för några tusenlappar kompletterad med en direktvärmare efter beredaren för att förlänga duschtiderna. Under större delen av året så kan man ju dessutom använda en väldigt enkel VVB direktmatad med likspänning från solpanelerna för att förvärma vattnet till den vanliga beredaren, om man vill spara pengar...

• Gilla
styren
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Jo, men en värmepump går när du mest behöver den dvs på vintern. Solpanelerna ger el när du minst behöver dom dvs på sommaren och minimalt nytta på vintern. Så rimligen borde pay-off tiden vara väsentligt längre för solpanelerna men hur mycket längre kan man nog inte sia om i förväg. Du visste väl inte heller i förväg att du skulle tjäna in LLVP på ett år?
Nja, jag räknade med mindre än tre år, sedan invaderade Putin Ukraina...

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en 22 år gammal FLVP som används i princip enbart för det (kompressorn är det enda som används), den bara går och går. Den dag den dör så blir det nog en vanlig (mindre) VV-beredare för några tusenlappar kompletterad med en direktvärmare efter beredaren för att förlänga duschtiderna. Under större delen av året så kan man ju dessutom använda en väldigt enkel VVB direktmatad med likspänning från solpanelerna för att förvärma vattnet till den vanliga beredaren, om man vill spara pengar...
Så du ska värma huset med LLVP och tappvatten med direktverkande el?
Låter inte så effektivt. Men du är kanske pensionärn och räknar trilla av pinnen efter några år så investeringen inte är lönsam för dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.