pacman42 pacman42 skrev:
Elbilsbatterierna har varit så bra hela tiden om de är lite större. Batterigarantiln på 16000 mil och åtta års användning (70% utnyttjande kvar) på en laddhybrid antyder att en elbil med 3x större batteri har en livslängd på 50000 mil eller mer. Men då kommer du fortfarande bara drygt tio mil. Så lägg på ett par tre gånger till på det...

Edit: räkna på laddcyklerna som om det vore ett batteri hemma och du får 8*365 (lite förenklat, jag vet) vilket är ca 3000 laddcykler. De flesta hemmabatterier verkar vara specade med 5000 laddcykler ungefär. Så tänk dig att det måste vara betalt på åtta år för att gå runt...
Konstigt du räknar, i elbilsfallet räknar du med 70% kvar efter 16k mil, men att hemmabatterier skulle vara förbrukade efter 8år?

X xLnT skrev:
Konstigt du räknar, i elbilsfallet räknar du med 70% kvar efter 16k mil, men att hemmabatterier skulle vara förbrukade efter 8år?
Nu räknade jag med batterigarantierna som ofta ligger ungerfär där. Dvs håller batteriet längre så är det en ren bonus, men du har inga garantier som sträcker sig längre än så. När det gäller investeringar så är det ju så man måste tänka. Jag räknade alltså med att batteriet håller ca 3000 till 5000 laddcykler, vilket är något du kommer att nå på ca åtta till tio år. De flesta batterier jag tittat på hamnar i intervallet 4000 till 5000 laddcykler på löftet, så det är inte orimligt.

Om batteriet på en bil ger upp efter åtta år då får du hoppas att försäkringen täcker det, för annars lär det bli skroten nästa för den bilen.

Det finns inte en chans att jag skulle köpa ett batteri utan att kunna räkna hem det inom garantitiden.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu räknade jag med batterigarantierna som ofta ligger ungerfär där. Dvs håller batteriet längre så är det en ren bonus, men du har inga garantier som sträcker sig längre än så. När det gäller investeringar så är det ju så man måste tänka. Jag räknade alltså med att batteriet håller ca 3000 till 5000 laddcykler, vilket är något du kommer att nå på ca åtta till tio år. De flesta batterier jag tittat på hamnar i intervallet 4000 till 5000 laddcykler på löftet, så det är inte orimligt.

Om batteriet på en bil ger upp efter åtta år då får du hoppas att försäkringen täcker det, för annars lär det bli skroten nästa för den bilen.

Det finns inte en chans att jag skulle köpa ett batteri utan att kunna räkna hem det inom garantitiden.
Fast så behöver man ju inte tänka, husgarantin om 10 år, TV 1 år, spisen 1 år, allt efter det är en bonus...

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Batteriet kommer hålla betydligt längre om du ligger på låga c-värden.

D
roland53 roland53 skrev:
Alldeles rätt, man tjänar mer på att använda elen själv särskilt nu när skatte-60-öringen försvinner. Men jag resonerar att det inte är fel med ett batteri för att köpa när det är billigt (eller från solen) och använda när det är dyrt. Men då förutsätter det att man har spotprisavtal samt växelriktare som du tycks ha valt bort i din kalkyl. Intjäningstid? Ja, det har kommit många synpunkter på detta i tråden. Inget är säkert här i livet, varken aktier, pengar på banken eller att investera i solanläggning. Vet man inte förrän i efterhand.
Jag tänker på andra hållet, paneler är billigt och det är guld värt att ha egen el även utanför sommarmånaderna, bor man i södra Sverige så är det väl egentligen bara ett par månader som är riktigt dåliga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tänker på andra hållet, paneler är billigt och det är guld värt att ha egen el även utanför sommarmånaderna, bor man i södra Sverige så är det väl egentligen bara ett par månader som är riktigt dåliga.
Precis så resonerar jag också.

D djac skrev:
Fast så behöver man ju inte tänka, husgarantin om 10 år, TV 1 år, spisen 1 år, allt efter det är en bonus...
X xLnT skrev:
Batteriet kommer hålla betydligt längre om du ligger på låga c-värden.
Kanske, kanske inte. Det är en dyr investering som enbart görs för att spara pengar på sikt. Med en sådan så vill åtminstone åjag kunna räkna hem kostnaden innan garantin går ut.

pacman42 pacman42 skrev:
Kanske, kanske inte. Det är en dyr investering som enbart görs för att spara pengar på sikt. Med en sådan så vill åtminstone åjag kunna räkna hem kostnaden innan garantin går ut.
Det är ju en värmepump också, hur räknar du hem en sådan under garanti?

D djac skrev:
Jag har inte argumenterat mot solpaneler, tvärtom. Men att skänka bort billig el mitt på dagen är ju inte särskilt smart om man kan lagra den till dyrare timmar på dagen typ förmiddag o kväll. Däremot tror jag att fläska på med en större anläggning än vad eget behov kräver är nog nu och ännu mer framöver en dålig affär.

roland53 roland53 skrev:
Jag har inte argumenterat mot solpaneler, tvärtom. Men att skänka bort billig el mitt på dagen är ju inte särskilt smart om man kan lagra den till dyrare timmar på dagen typ förmiddag o kväll. Däremot tror jag att fläska på med en större anläggning än vad eget behov kräver är nog nu och ännu mer framöver en dålig affär.
Jag tror priserna kommer bli mer och mer volatila, högre toppar och lägre dalar.
Så man kan definitivt köpa större anläggning än sitt eget behov för att sälja överskottet på peaktimmar.

X xLnT skrev:
Jag tror priserna kommer bli mer och mer volatila, högre toppar och lägre dalar.
Så man kan definitivt köpa större anläggning än sitt eget behov för att sälja överskottet på peaktimmar.
Javisst, om du har stor solpanelsanläggning med matchande stort batteri, men då är det det ju också en större investering. Har du för litet batteri ifht solpanelerna så blir du tvungen att vaska el när batteriet är fulladdat till en förmodligen dåligt spotpris.

roland53 roland53 skrev:
Javisst, om du har stor solpanelsanläggning med matchande stort batteri, men då är det det ju också en större investering. Har du för litet batteri ifht solpanelerna så blir du tvungen att vaska el när batteriet är fulladdat till en förmodligen dåligt spotpris.
Absolut är det så, kräver en hel del batteri för att klara ett dygnsbehov på vintern.
Men det kan man använda på sommaren med.

Så med en stor anläggning, kan man i princip klara sig hela året utan att köpa in någon energi från elnätet.
Det blir ännu bättre kalkyl nu med effekttarifferna.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
på vintern ger min anläggning ca 6% av peak effekten. För eget behov skulle ja därför behöva en mycket större anläggning.

Det är ju effekt / storlek vid svagljus man skall titta på. T.ex morgon och kväll. Inte just när solen står högst.

Just nu är ju paneler och växelriktare rätt så billiga. Monteringsmaterial för taket verkar hålla sig rätt högt i pris.

H he-peter skrev:
på vintern ger min anläggning ca 6% av peak effekten. För eget behov skulle ja därför behöva en mycket större anläggning.

Det är ju effekt / storlek vid svagljus man skall titta på. T.ex morgon och kväll. Inte just när solen står högst.

Just nu är ju paneler och växelriktare rätt så billiga. Monteringsmaterial för taket verkar hålla sig rätt högt i pris.
Vertikala paneler åt söder är en bra början.
Begagnat/överblivet installationsmaterial är väldigt billigt.
Weland fästen va väldigt billigt hos en grossist i vintras tex.

X xLnT skrev:
Vertikala paneler åt söder är en bra början.
Begagnat/överblivet installationsmaterial är väldigt billigt.
Weland fästen va väldigt billigt hos en grossist i vintras tex.
Tack!

Ja, har det på gång. Har redan 2 pallar med paneler och växelriktare liggande. Har även pratat med grossist om Welands system och kan se, vad det har liggande på lager. Jag för min del kommer nog satsa på nordmount. Jag har provmonterad både nordmount och welands krokar för bärlekt. Just för mitt tak ligger pannorna med nordmounts system lite bättre. Lite dyrare, men jag tror arbetet kommer gå snabbare.

Kommer blir nollmatning på tillkommande system. Sen kanske batteri, när det börjar med effektavgift. Just nu räknar jag inte hem batteri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.