458 228 läst ·
5 873 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Det är klart att det finns skillnader i kvalitet mellan däck. Ju hårdare desto bullrigare och desto sämre grepp, men längre livslängd.H he-peter skrev:Hur påverkar däckkvalité slitaget?
Kan det vara så, att en lättare bil med däck som har blivit testat att har hög slitage kan då har har mer slitage än en tyngre bil med bättre däck?
Sen har jag upptäckt själv, att slitaget har mycket med körstil att göra.
Så för mig känns det inte helt korrekt att säga elbil = mer partikelutsläpp.
MEN det domineras helt av axeltrycket som du ser ovan. Kvoten upphöjt i fyra ger snabbt en mycket större skillnad än vad däckblandning, körstil och vad det vara må kan påverka.
Eftersom konkurrenskraftiga elbilar överlag är tyngre än sina ICE-bröder (batterier väger) så är det svårt att komma runt det. Eller rättare; det är omöjligt att komma runt det.
Nu har detta naturligtvis mindre med solceller och hur lönsamma dessa är att göra, så jag slutar där.
Fast jag kommer ihåg när jag var på SAAB att de tog fram en konceptbil med solceller integrerat i taket. Dessa drev fläkten så att bilen höll en mycket mera behaglig temperatur (man sög in kallare luft från marken under bilen). Det är en finess som inte kom i serieproduktion och som jag gärna hade sett att man tittat på närmare.
Det är ju frestande att göra som du föreslår. Men om man vill ta del av det gröna bidraget så tycks detta bara beviljas på batteridelen i kombination med solceller. Enbart batterier får man inget 50% bidrag, enligt vad jag fått besked om från skatteverket och då blir det större uppförsbacke att räkna hem lönsamheten.Jerka63 skrev:
Javisst, tillbaka till trådstarten, vill man gör sig en hacka eller i vart fall på sikt få lite billigare el varför då inte helt sonika hoppa cellerna och installera ett väl tilltaget batterikluster istället och ladda när elen är som billigaste (på natten när det blåser mycket) för att sedan nyttja dom när elen omvänt är som dyrast?
Kortaste återbetalningen på solpaneler får man om man använder dem till att värma vatten (VV och husvärme) och inte för att producera el. Då slipper man växelriktare mm. Så med enbart 3-4 paneler så kommer man långt om man kopplar dem "direkt" till en elpatron i värmesystemet (vattenburet är enklast). Har man en pool eller en badtunna så kan man koppla in ytterligare paneler utifrån effektbehovet.
Jag planerar för 4 paneler i mitt hus, det ger ungefär 120V och innebär att jag kan beställa en elpatron som passar till detta för att värma min badtunna och för husvärmen så kopplar jag direkt och parallellt över mina 230V elpatroner i min FLVP. Det enda som hindrar mig än så länge är att det inte ligger högst i priolistan, hade inte en massa annat hänt (bla vattenskada) så hade jag redan varit igång.
Jag planerar för 4 paneler i mitt hus, det ger ungefär 120V och innebär att jag kan beställa en elpatron som passar till detta för att värma min badtunna och för husvärmen så kopplar jag direkt och parallellt över mina 230V elpatroner i min FLVP. Det enda som hindrar mig än så länge är att det inte ligger högst i priolistan, hade inte en massa annat hänt (bla vattenskada) så hade jag redan varit igång.
Då har du tydligen ingen praktisk erfarenhet utan bara tror? Du får förmodligen som du skriver en kort avskrivningstid men också en mycket begränsad nytta. Då du behöver uppvärmning så är det vinter och solen ger minimalt med kraft. Det är ca Mars-Okt som solen ger något att tala om, och då avtar behovet av husuppvärmning. Varmvattenproduktion är det lilla i sammanhanget. Att panelerna ger 120 V säger inget om effekten (kW) som är det viktiga. Glöm inte att panelerna avger likström och ibland en ganska hög spänning.Hittar du elpatroner som klarar detta?. Ge gärna tips om fabrikat och inköpskanaler.pacman42 skrev:
Kortaste återbetalningen på solpaneler får man om man använder dem till att värma vatten (VV och husvärme) och inte för att producera el. Då slipper man växelriktare mm. Så med enbart 3-4 paneler så kommer man långt om man kopplar dem "direkt" till en elpatron i värmesystemet (vattenburet är enklast). Har man en pool eller en badtunna så kan man koppla in ytterligare paneler utifrån effektbehovet.
Det finns en tråd, som är några år gammal som beskriver just detta. En kille på en ö som kör helt off-grid. Med några få paneler, en vindsnurra och en kamin. Kör bara DC. Både 120 och 12 volt. Batteribank med blybatterier. Klarar sig året om mha kaminen, men slipper elda 7-8 månader. Jag hittar inte tråden nu. Det var kanske i ett annat forum.pacman42 skrev:
Tycker pacman42 har en bra ide, men man får jobba lite med den.roland53 skrev:
Då har du tydligen ingen praktisk erfarenhet utan bara tror? Du får förmodligen som du skriver en kort avskrivningstid men också en mycket begränsad nytta. Då du behöver uppvärmning så är det vinter och solen ger minimalt med kraft. Det är ca Mars-Okt som solen ger något att tala om, och då avtar behovet av husuppvärmning. Varmvattenproduktion är det lilla i sammanhanget. Att panelerna ger 120 V säger inget om effekten (kW) som är det viktiga. Glöm inte att panelerna avger likström och ibland en ganska hög spänning.Hittar du elpatroner som klarar detta?. Ge gärna tips om fabrikat och inköpskanaler.
Det känns som att man vill koppla bort sig från elsystemet- skapa ytterligare ett helt separerat från det andra. På detta kan man koppla in pacman42's ideer, solceller och växelriktare+ elpatron.
Att helt skita i statliga bidrag, reglementen, och bara köra på det bästa.
offgrid (nästan)
Mitt alternativ har varit luftvärmefångare och då blir detta enklare och bättre. Jag har inga som helst planer på att skaffa solpaneler för att ansluta till elnätet. SÅ detta är utgångspunkten för mig. Bara med varmvatten för husbehovet så har jag räknat på att avbetala detta på mindre än tre år (genom att värma med de elpatroner som redan finns i min FLVP). De klarar 230+ volt och då har jag rejält med marginal.roland53 skrev:
Då har du tydligen ingen praktisk erfarenhet utan bara tror? Du får förmodligen som du skriver en kort avskrivningstid men också en mycket begränsad nytta. Då du behöver uppvärmning så är det vinter och solen ger minimalt med kraft. Det är ca Mars-Okt som solen ger något att tala om, och då avtar behovet av husuppvärmning. Varmvattenproduktion är det lilla i sammanhanget. Att panelerna ger 120 V säger inget om effekten (kW) som är det viktiga. Glöm inte att panelerna avger likström och ibland en ganska hög spänning.Hittar du elpatroner som klarar detta?. Ge gärna tips om fabrikat och inköpskanaler.
Rörande effekten så ligger paneler oftast på drygt 30V och drygt 10A, tillsammans ca 400W i peak. Spänningen påverkas relativt lite så länge som panelen producerar, men strömmen dyker när produktionen avtar. Så det viktiga här är att ha överdimensionerad produktion jämfört med konsumtionen så att man får ut tillräcklig effekt även när solljuset är svagare.
Om vi antar att man behöver 1 kW under tre timmar för att värma varmvatten för ett dygn så skall man snarare räkna med att man behöver ha en installerad effekt på 1,6 (fyra paneler) eller mer för att kunna få ut tillräcklig total energi över all ljus tid på dygnet. Min badtunna behöver ungefär 2 kW över tre timmar på vintern för att komma upp i 39 grader efter att ha svalnat av under resten av dygnet. Jag skulle tro att det på sommaren är mindre än hälften av det.
Så mitt antagande är att jag skall komma upp i runt 1kW i snitt och detta helst över så många timmar som möjligt.
Funkar det inte med fyra paneler så får jag prova med sex, men då blir det 230V elpatroner istället. Så 230V elpatroner med hög effekt är att föredra då de käkar upp all effekt som produceras. Nu är det ju dock inte riktigt så enkelt då man egentligen vill ha optimal last utifrån den maximala potentiella produktionen, så därför kan det vara bra att ha flera parallella laster som kopplas in och ur utifrån vilken spänning man har på produktionen. I min FLVP har jag möjlighet till detta iom att jag har tre elpatroner där. Sedan har jag ytterligare en eller flera patroner till badtunnan. Så jag tänker mig att mäta (spänningsmätning över en panel) för att hitta rätt kombination av elpatroner för att maximera den producerade effekten. Men det är ju ytterligare en bit ned på prio-listan, men det låter som en rolig sak att hålla på med. Om spänningen faller för mycket så är det läge att ta bort ytterligare last helt enkelt.
Men om jag förstår dig rätt så är du med din beräkning inne på att bara värma tappvarmvattnet? En 3-4 paneler räcker inte till så mycket mer. Till husuppvärmning (då speciellt vintertid= störst behov) räcker det inte. Som du riktigt påpekade så är det kanske 400-420 i peak. Peaken kommer knappast på vintern utan en bra sommardag. Alla andra dagar är det sämre och fortfarande är det effekten som gäller (P=U*I) och det är varken spänning eller ström enskilt som avgör dina kalkyler. (Dvs hög spänning men ingen ström eller tvärtom hög ström men låg spänning ger båda dålig effekt)pacman42 skrev:
Mitt alternativ har varit luftvärmefångare och då blir detta enklare och bättre. Jag har inga som helst planer på att skaffa solpaneler för att ansluta till elnätet. SÅ detta är utgångspunkten för mig. Bara med varmvatten för husbehovet så har jag räknat på att avbetala detta på mindre än tre år (genom att värma med de elpatroner som redan finns i min FLVP). De klarar 230+ volt och då har jag rejält med marginal.
Rörande effekten så ligger paneler oftast på drygt 30V och drygt 10A, tillsammans ca 400W i peak. Spänningen påverkas relativt lite så länge som panelen producerar, men strömmen dyker när produktionen avtar. Så det viktiga här är att ha överdimensionerad produktion jämfört med konsumtionen så att man får ut tillräcklig effekt även när solljuset är svagare.
Om vi antar att man behöver 1 kW under tre timmar för att värma varmvatten för ett dygn så skall man snarare räkna med att man behöver ha en installerad effekt på 1,6 (fyra paneler) eller mer för att kunna få ut tillräcklig total energi över all ljus tid på dygnet. Min badtunna behöver ungefär 2 kW över tre timmar på vintern för att komma upp i 39 grader efter att ha svalnat av under resten av dygnet. Jag skulle tro att det på sommaren är mindre än hälften av det.
Så mitt antagande är att jag skall komma upp i runt 1kW i snitt och detta helst över så många timmar som möjligt.
Funkar det inte med fyra paneler så får jag prova med sex, men då blir det 230V elpatroner istället. Så 230V elpatroner med hög effekt är att föredra då de käkar upp all effekt som produceras. Nu är det ju dock inte riktigt så enkelt då man egentligen vill ha optimal last utifrån den maximala potentiella produktionen, så därför kan det vara bra att ha flera parallella laster som kopplas in och ur utifrån vilken spänning man har på produktionen. I min FLVP har jag möjlighet till detta iom att jag har tre elpatroner där. Sedan har jag ytterligare en eller flera patroner till badtunnan. Så jag tänker mig att mäta (spänningsmätning över en panel) för att hitta rätt kombination av elpatroner för att maximera den producerade effekten. Men det är ju ytterligare en bit ned på prio-listan, men det låter som en rolig sak att hålla på med. Om spänningen faller för mycket så är det läge att ta bort ytterligare last helt enkelt.
Nja, tappvarmvatten är det jag räknar med skall betala för panelerna på mindre än tre år. Det kommer att bli effekt över under vår, sommar och höst till badtunna och värme i huset också. Värmen i huset är en ren bonus, men värme till badtunnan kommer jag nog att skala upp antalet paneler för att klara av. Jag använder dock en LLVP som huvudsaklig värmekälla så det är bara två rum som behöver värmas med min FLVP.roland53 skrev:
Men om jag förstår dig rätt så är du med din beräkning inne på att bara värma tappvarmvattnet? En 3-4 paneler räcker inte till så mycket mer. Till husuppvärmning (då speciellt vintertid= störst behov) räcker det inte. Som du riktigt påpekade så är det kanske 400-420 i peak. Peaken kommer knappast på vintern utan en bra sommardag. Alla andra dagar är det sämre och fortfarande är det effekten som gäller (P=U*I) och det är varken spänning eller ström enskilt som avgör dina kalkyler. (Dvs hög spänning men ingen ström eller tvärtom hög ström men låg spänning ger båda dålig effekt)
El är oftast billig, det är skatten som jag vill slippa undan och det gör jag inte om jag skulle sälja och köpa tillbaka el, så jag ser inget behov av att ha överproduktion och sälja den. Att köpa fler paneler för att få lite mer energi under första halvan av november och andra halvan av februari är väldigt svårt att tjäna in. Det är i praktiken bara en månad till som det kan bli någon märkbar skillnad. mars till oktober räknar jag med att jag kommer att kunna få ut tillräckligt för varmvatten och dessutom ett överskott till värme och/eller badtunna (har inte bestämt vilken prio jag skall ha där ännu, troligen bättre att prioritera badtunnan som inte har en värmepump).
Alldeles rätt, man tjänar mer på att använda elen själv särskilt nu när skatte-60-öringen försvinner. Men jag resonerar att det inte är fel med ett batteri för att köpa när det är billigt (eller från solen) och använda när det är dyrt. Men då förutsätter det att man har spotprisavtal samt växelriktare som du tycks ha valt bort i din kalkyl. Intjäningstid? Ja, det har kommit många synpunkter på detta i tråden. Inget är säkert här i livet, varken aktier, pengar på banken eller att investera i solanläggning. Vet man inte förrän i efterhand.pacman42 skrev:
Nja, tappvarmvatten är det jag räknar med skall betala för panelerna på mindre än tre år. Det kommer att bli effekt över under vår, sommar och höst till badtunna och värme i huset också. Värmen i huset är en ren bonus, men värme till badtunnan kommer jag nog att skala upp antalet paneler för att klara av. Jag använder dock en LLVP som huvudsaklig värmekälla så det är bara två rum som behöver värmas med min FLVP.
El är oftast billig, det är skatten som jag vill slippa undan och det gör jag inte om jag skulle sälja och köpa tillbaka el, så jag ser inget behov av att ha överproduktion och sälja den. Att köpa fler paneler för att få lite mer energi under första halvan av november och andra halvan av februari är väldigt svårt att tjäna in. Det är i praktiken bara en månad till som det kan bli någon märkbar skillnad. mars till oktober räknar jag med att jag kommer att kunna få ut tillräckligt för varmvatten och dessutom ett överskott till värme och/eller badtunna (har inte bestämt vilken prio jag skall ha där ännu, troligen bättre att prioritera badtunnan som inte har en värmepump).
Om vi antar att batteriet kostar 1kr per kWh för en laddcykel och normal livstid på batteriet (vilket är rätt billigt i de kalkyler jag gjort utifrån anbud från nasare) så skall du alltså spara in 1kr (ink moms) per lagrad kWh. Det gör att du troligen aldrig kommer att kunna tjäna igen batteriet om du inte bor i SE3 eller SE4. I SE4 så går det ändå hyfsat snabbt att räkna hem det (en bit under tio år i alla fall), men inte i SE3.roland53 skrev:
Alldeles rätt, man tjänar mer på att använda elen själv särskilt nu när skatte-60-öringen försvinner. Men jag resonerar att det inte är fel med ett batteri för att köpa när det är billigt (eller från solen) och använda när det är dyrt. Men då förutsätter det att man har spotprisavtal samt växelriktare som du tycks ha valt bort i din kalkyl. Intjäningstid? Ja, det har kommit många synpunkter på detta i tråden. Inget är säkert här i livet, varken aktier, pengar på banken eller att investera i solanläggning. Vet man inte förrän i efterhand.
Poängen är dock att man aldrig får sälja el för att få ihop kalkylen (när 60-öringen försvinner) utan att man i praktiken måste ha batteriet för att lagra el för eget bruk enbart. På vintern kan man på natten köpa elen som lagras (om prisskillnaden mellan dag och natt är lite större), på sommaren blir det ju den egna överproduktionen från panelerna som man lagrar till kvällen/natten.
Saxat från annat forum.pacman42 skrev:
Mitt alternativ har varit luftvärmefångare och då blir detta enklare och bättre. Jag har inga som helst planer på att skaffa solpaneler för att ansluta till elnätet. SÅ detta är utgångspunkten för mig. Bara med varmvatten för husbehovet så har jag räknat på att avbetala detta på mindre än tre år (genom att värma med de elpatroner som redan finns i min FLVP). De klarar 230+ volt och då har jag rejält med marginal.
Problemet är din elpatron.
Låt oss säga att den är en vanlig 230v/1000w.
Det är ett motstånd på 53ohm.
U=R / I, U=230 R=53 I=4,3A
P=U x I, P=990w
Solpanel och ett element på 53ohm.
U=36v, R=53ohm
I=U / R = 36 / 53 = 0,67A
P=U x I
P=24
Så är det. Men att göra en kalkyl på batterierna är nog omöjligt i förhand,olika fabrikat, olika tekniker och sedan på toppen vet man inte hur många laddcykler som batteriet tål. Nyligen kom det en undersökning som påstod att elbilsbatterierna varade längre än man trott från början, ja man påstod att man fick byta bil ett antal gånger på samma batteri. Sant eller inte men vi är nog i början på erfarhetskurvan och vet inte facit. Tur att man bor i SE4 😠pacman42 skrev:
Om vi antar att batteriet kostar 1kr per kWh för en laddcykel och normal livstid på batteriet (vilket är rätt billigt i de kalkyler jag gjort utifrån anbud från nasare) så skall du alltså spara in 1kr (ink moms) per lagrad kWh. Det gör att du troligen aldrig kommer att kunna tjäna igen batteriet om du inte bor i SE3 eller SE4. I SE4 så går det ändå hyfsat snabbt att räkna hem det (en bit under tio år i alla fall), men inte i SE3.
Poängen är dock att man aldrig får sälja el för att få ihop kalkylen (när 60-öringen försvinner) utan att man i praktiken måste ha batteriet för att lagra el för eget bruk enbart. På vintern kan man på natten köpa elen som lagras (om prisskillnaden mellan dag och natt är lite större), på sommaren blir det ju den egna överproduktionen från panelerna som man lagrar till kvällen/natten.
Elbilsbatterierna har varit så bra hela tiden om de är lite större. Batterigarantiln på 16000 mil och åtta års användning (70% utnyttjande kvar) på en laddhybrid antyder att en elbil med 3x större batteri har en livslängd på 50000 mil eller mer. Men då kommer du fortfarande bara drygt tio mil. Så lägg på ett par tre gånger till på det...roland53 skrev:
Så är det. Men att göra en kalkyl på batterierna är nog omöjligt i förhand,olika fabrikat, olika tekniker och sedan på toppen vet man inte hur många laddcykler som batteriet tål. Nyligen kom det en undersökning som påstod att elbilsbatterierna varade längre än man trott från början, ja man påstod att man fick byta bil ett antal gånger på samma batteri. Sant eller inte men vi är nog i början på erfarhetskurvan och vet inte facit. Tur att man bor i SE4 😠
Edit: räkna på laddcyklerna som om det vore ett batteri hemma och du får 8*365 (lite förenklat, jag vet) vilket är ca 3000 laddcykler. De flesta hemmabatterier verkar vara specade med 5000 laddcykler ungefär. Så tänk dig att det måste vara betalt på åtta år för att gå runt...