458 148 läst ·
5 873 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Hejjohnjensen skrev:
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd gav 40 % mindre produktion var rubriken
Men herregud, såg inte kunden att han hade ett träd i söderläge. Om man tänkt skaffa solpanel så kollar man sådant först innan man släpper in försäljaren?
Lönar sig inte en solinstallation? Jag skrev att när Rysslandsgasen försvann och elpriserna var höga att man kan inte räkna hem installationen på priset som är i år. Var 3-5 år som det skulle gå med vinst 2022 och åren efter 20 år. Man kan inte räkna på årets pris. Kan var mycket möjligt att tex 2028 så får ni massa pengar för er el på sommaren. Vem vet? Det enda man vet är lönsamt är att elda med egenproducerad ved på vintern fast det inte är gratis. Man får inkluderat eget jäkla tungt arbete, utrustning, sotare, inspektion mm men det är i alla fall lönsamt om man inte tycker det är tråkigt och istället lägger den tiden på att arbeta extra.
När det gäller tex solceller och egenproducerad ved så är lönsamheten oftast störst för det som gäller eget bruk
Sedan tillkommer det att man även bättre klarar samhällsstörningar som strömavbrott
De som tidigare satsade stort med tanke på att bli elproducenter kan framöver med effektavgifter och om 60 öringen försvinner se att målbilden kraftigt förändras
Det är beklagligt att inte energimarknadsinspektionen snabbare fick ut sitt budskap
Redigerat:
Ojdå, inte kul att läsa.pacman42 skrev:
Har försökt hitta något angående det temat på nätet, men har inte lyckats med det.
Har hittat till ex:
[...]
Forskarna samlade in bromsdammet i laboratorium och har inte mätt utsläppen vid verklig körning.
[...]
[...]
En annan omständighet som forskarna inte tar upp och gör att man kan rikta kritik mot studien är att många elbilsägare knappt använder bilens traditionella bromssystem. Nästan alla elbilar har bromskraftåtervinnning i elmotorerna, vilket gör att mycket av bromsningen sker genom så kallad rekuperation
[...]
https://carup.se/forskare-partiklar-fran-elbil-farligare-an-dieselavgaser/
Vi har en ID.3a. Väger ca 1.800kg. Liknande Golf väger ca 1.400kg. Min mor har en Volvo XC70 med ca 1.800kg vikt.
Så jag antar, att partikelutsläpp från däck och bromsar av en ID.3a ligger på samma, eller lägre nivå jämfört med en XC70, pga mindre användning av bromsar.
Kan det stämma?
Visserligen första jag, att det är mindre bil.
Sen brors det lite på hur man bor.Nissens skrev:
Om man inte använder elbilen möjligtvis. Själv använder jag elbilen på dagen när solen skiner, och laddar billig el på natten. Och att ladda solel med ackumulatorer är snordyrt, så de ger mycket dyrare el än den man köper.
Eller använder du bara elbilen på nätterna på sommarhalvåret?
Och åter igen, på vintern är solen uppe för kort tid…
Saknar fortfarande kalkylen. Du har sannolikt dyrare el än de flesta i Sverige.
Vi bor där vi älskar vara. Nära naturen, vid vattnet, med vänner och familj i samma by.
För oss känns det bra att vara hemma i byn. Bilen används mäst för att köra bort från "paradiset".
Har känslan, att folk med villa i stan vill köra någonstans, så fort solen visar sig.
Vi som har arbete använder bilen dit på dagen…H he-peter skrev:Sen brors det lite på hur man bor.
Vi bor där vi älskar vara. Nära naturen, vid vattnet, med vänner och familj i samma by.
För oss känns det bra att vara hemma i byn. Bilen används mäst för att köra bort från "paradiset".
Har känslan, att folk med villa i stan vill köra någonstans, så fort solen visar sig.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja det är väl inte ett orimligt första antagande. Jag måste själv se till att bromsa ordentligt när jag har bilen eftersom skivorna rostar när min fru kör pga de inte används tillräckligt.H he-peter skrev:
Så det större problemet rent allmänt är nog däck- och väg-slitage. Slitaget på vägar ökar med i runda slängar fyra storleksordningar baserat på axeltryck. Så om en personbil har 1 ton i axeltryck och sliter en enhet på vägen, så kommer ett tyngre fordon med 2 tons axeltryck att slita 2⁴ gånger så mycket, alltså 16 gånger så mycket. (Redan vid 1.2 ggr så högt axeltryck så får man dubbla slitaget.)
(Sett till vägslitage så bör alltså i stort sett allt betalas av långtradarna. Vi med vanliga bilar "använder" knappt vägen alls i jämförelse.)
Så med bara lite tyngre bil så blir det ganska mycket mer slitage (dvs partiklar) från både däck och vägyta.
Det är dock ganska lätt att jämföra. Det är bara att se på däcktrycket (givet ungefär samma storlek på däck) och jämföra. Min Volvo klarar sig bra på 2 bar, men Teslan skall ha 3 bar. Och den äter däck därefter. Det motsvarar enligt DOT-testerna en ökning med en faktor fem gentemot Volvon.
Redigerat:
Hur påverkar däckkvalité slitaget?lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det är väl inte ett orimligt första antagande. Jag måste själv se till att bromsa ordentligt när jag har bilen eftersom skivorna rostar när min fru kör pga de inte används tillräckligt.
Så det större problemet rent allmänt är nog däck- och väg-slitage. Slitaget på vägar ökar med i runda slängar fyra storleksordningar baserat på axeltryck. Så om en personbil har 1 ton i axeltryck och sliter en enhet på vägen, så kommer ett tyngre fordon med 2 tons axeltryck att slita 2⁴ gånger så mycket, alltså 16 gånger så mycket. (Redan vid 1.2 ggr så högt axeltryck så får man dubbla slitaget.)
(Sett till vägslitage så bör alltså i stort sett allt betalas av långtradarna. Vi med vanliga bilar "använder" knappt vägen alls i jämförelse.)
Så med bara lite tyngre bil så blir det ganska mycket mer slitage (dvs partiklar) från både däck och vägyta.
Det är dock ganska lätt att jämföra. Det är bara att se på däcktrycket (givet ungefär samma storlek på däck) och jämföra. Min Volvo klarar sig bra på 2 bar, men Teslan skall ha 3 bar. Och den äter däck därefter. Det motsvarar enligt DOT-testerna en ökning med en faktor fem gentemot Volvon.
Kan det vara så, att en lättare bil med däck som har blivit testat att har hög slitage kan då har har mer slitage än en tyngre bil med bättre däck?
Sen har jag upptäckt själv, att slitaget har mycket med körstil att göra.
Så för mig känns det inte helt korrekt att säga elbil = mer partikelutsläpp.
Det är sant att elbilar sliter på däck otroligt mycket fortare än en fossilbil.H he-peter skrev:Hur påverkar däckkvalité slitaget?
Kan det vara så, att en lättare bil med däck som har blivit testat att har hög slitage kan då har har mer slitage än en tyngre bil med bättre däck?
Sen har jag upptäckt själv, att slitaget har mycket med körstil att göra.
Så för mig känns det inte helt korrekt att säga elbil = mer partikelutsläpp.
Sen som vanligt på individnivå beror det på biltyngd, hastighet och körstil.
En liten "elstatsbil" sliter nog inte så mycket mer på däcken mot en Tesla med 500+ hästar.
Det är inte bara bromsningarna utan även accelerationen. och fler hästar & elmotor = massor med vrid från första stund = sliter på däck som satan
Då det gäller bromsningar så har man en "körglad elbil" så åker både hastighet och vikt på bilen upp mot en fossilbil. För elbilar så i snitt är det däck som tar stryk, om jag kommer ihåg rätt. Bromsarna slits ungefär lika som en fossilbil pga regenerering (dvs man bromsar med elmotorn för att få tillbaka lite el)
Dock så har inte elbil partikelutsläpp vid körning som fossilbil, men han ha "drivmedels partikelutsläpp" beroende på vilken el man laddar med.
Så i slutändan vilken som släpper ut mest partiklar ... det har jag tyvärr inte koll på.
Min egen erfarenhet är att elbilen sliter däck på samma sätt som fossilbilen jag hade tidigare. Men det har förstås ganska mycket med körstilen att göra. Visst finns mer kraft och vridmoment i elbilen, men det betyder ju inte att man använder det annat än när det är motiverat. Vid inbromsning använder elbilen i första hand regenerering. Det är ett betydligt mildare sätt att bromsa och sparar sannolikt däckslitage.M MrDizzy skrev:Det är sant att elbilar sliter på däck otroligt mycket fortare än en fossilbil.
Sen som vanligt på individnivå beror det på biltyngd, hastighet och körstil.
En liten "elstatsbil" sliter nog inte så mycket mer på däcken mot en Tesla med 500+ hästar.
Det är inte bara bromsningarna utan även accelerationen. och fler hästar & elmotor = massor med vrid från första stund = sliter på däck som satan
Då det gäller bromsningar så har man en "körglad elbil" så åker både hastighet och vikt på bilen upp mot en fossilbil. För elbilar så i snitt är det däck som tar stryk, om jag kommer ihåg rätt. Bromsarna slits ungefär lika som en fossilbil pga regenerering (dvs man bromsar med elmotorn för att få tillbaka lite el)
Dock så har inte elbil partikelutsläpp vid körning som fossilbil, men han ha "drivmedels partikelutsläpp" beroende på vilken el man laddar med.
Så i slutändan vilken som släpper ut mest partiklar ... det har jag tyvärr inte koll på.
Enligt biljournalister så kan det vara fel att dra slutsatser om däckslitage om man utgår från nya bilar som är försedda med märkesspecifika specialdäck som är framtagna för lägsta möjliga energiförbrukning. Dessa däck tenderar att slitas ner fort. Efter byte till normala däck så ser man inte alls den effekten.
Det är nog precis ingen skillnad alls i däckslitage. Ska hastigheten ner så blir det friktion mellan väg och däck, oavsett om det är bromsklossar eller elgenerator som står för motståndet.lilytwig skrev:
Däremot så blir det inget damm från bromsklossarna när man gör el.
Glöm inte bussarna, särskilt inte de eldrivna. En bil kan aldrig komma i närheten av dessa i form av vägskitage och däckslitage per personkilometer. Den som tittat på hur vägen ser ut på busshållplatserna (åtminstone i Göteborg) som är frekvent använda inser snabbt hur illa det är. Hjulspåren där blir ofta som krondiken, en bil skulle skrapa undersidan om den körde ut på dessa. Därför har man numera många gånger gjutit betongplattor på hållplatserna.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det är väl inte ett orimligt första antagande. Jag måste själv se till att bromsa ordentligt när jag har bilen eftersom skivorna rostar när min fru kör pga de inte används tillräckligt.
Hade vi inte haft så kallt klimat så hade vi säkerligen haft betongväggar också, men de försök som har gjorts visar på att fukten som tar sig ned i sprickor krossar betongen inifrån. Ett elastiskt material
(som asfalt) har fördelar hos oss ändå.
Jag vill förresten också betona att bussarna sliter mer på vägen per personkilometer än vad bilarna gör - även när bilarna har dubbdäck.
Per personkilometer? Hur är det beräknat?. Hur stor buss, och hur många passagerare?pacman42 skrev:
Glöm inte bussarna, särskilt inte de eldrivna. En bil kan aldrig komma i närheten av dessa i form av vägskitage och däckslitage per personkilometer. Den som tittat på hur vägen ser ut på busshållplatserna (åtminstone i Göteborg) som är frekvent använda inser snabbt hur illa det är. Hjulspåren där blir ofta som krondiken, en bil skulle skrapa undersidan om den körde ut på dessa. Därför har man numera många gånger gjutit betongplattor på hållplatserna.
Hade vi inte haft så kallt klimat så hade vi säkerligen haft betongväggar också, men de försök som har gjorts visar på att fukten som tar sig ned i sprickor krossar betongen inifrån. Ett elastiskt material
(som asfalt) har fördelar hos oss ändå.
Jag vill förresten också betona att bussarna sliter mer på vägen per personkilometer än vad bilarna gör - även när bilarna har dubbdäck.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 593 inlägg
Fast det stod väl inget om att det var solel i det fallet ?Nissens skrev:
Jag tolkade det som att man lät den vanliga köpta elen "passera" en dator som kördebitcoin mining, vilket ju genrerar enorma mängder värme = el-element + pengar, som då motsvarade kostnaden för elen.
Nu förtiden är bitcoins inte ngt man minar hemma dock, iaf inte så det går jämt upp på elkostnaden.
Alla får göra sin egen kalkyl, utifrån sin situation, både tekniskt och ekonomiskt.
Jag är nöjd och glad med min setup, solceller/batteri, den gör att jag förmodligen inte betalar för elen mer, inklusive elbil, värdet på detta kommer att gå upp och ner men det ger mig lägre månadskostnader och det i sin tur låter mig ta högre risker i andra investeringar och ändå "sova gott".
De som är väldigt ekonomiskt kritiska (en stolle i tråden är konstant i frågan) till såna investeringar bör kolla så att de inte går med förlust på hemförsäkringen varje år och om så är fallet genast säga upp den, då kan man få bättre avkastning på andra ställen.
Jag är nöjd och glad med min setup, solceller/batteri, den gör att jag förmodligen inte betalar för elen mer, inklusive elbil, värdet på detta kommer att gå upp och ner men det ger mig lägre månadskostnader och det i sin tur låter mig ta högre risker i andra investeringar och ändå "sova gott".
De som är väldigt ekonomiskt kritiska (en stolle i tråden är konstant i frågan) till såna investeringar bör kolla så att de inte går med förlust på hemförsäkringen varje år och om så är fallet genast säga upp den, då kan man få bättre avkastning på andra ställen.
Det är beräknat på en nästintill full buss, Jag räknade ut att det var en buss med ca 80% av max tillåtet antal passagerare som gav samma slitage som en bil per passagerare, en buss är ytterst sällan så full. Men det var en typ-buss som Trafikverket hade använt i sin studie som jag utgick ifrån (kommer inte ihåg hur ånga passagerare den tog). Siffrorna i mitt fall kommer alla från Trafikverkets utredning i frågan, men det finns flera liknande studier av bland annat åkeribranschen.lilytwig skrev: