458 419 läst ·
5 879 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Ja brytning av cryptovaluta ger ju spillvärme, borde vara bra för att värma källare mm. Helt klart bättre alternativ an att köra ut produktionen i elnätet utan ersättning.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag såg för ganska många år sedan nu ett (mindre) experimenthus i Ryssland där man värmde huset med direktverkande el; ja dvs man använde elen för att bryta någon kryptovaluta och inkomsten från det gick jämnt ut med kostnaden för elen. Dvs man värmde huset "gratis" genom att göra om elen till värme genom en dator.
Jag hittar inte det nu i hastigheten, och mitt ingenjörssinne slår bakut av att man använder el på det sättet, men jag vet att jag tänkte att detta nog var vår nya sköna framtid. Lika bra att vänja sig..
Om man inte använder elbilen möjligtvis. Själv använder jag elbilen på dagen när solen skiner, och laddar billig el på natten. Och att ladda solel med ackumulatorer är snordyrt, så de ger mycket dyrare el än den man köper.lilytwig skrev:
Eller använder du bara elbilen på nätterna på sommarhalvåret?
Och åter igen, på vintern är solen uppe för kort tid…
Saknar fortfarande kalkylen. Du har sannolikt dyrare el än de flesta i Sverige.
Du undviker hela tiden att visa någon kalkyl.S sjoelund skrev:
Att ladda upp en en bil med solceller en gång i veckan behöver man inte vara ingenjör för att förstå att det är omöjligt. Men enligt dig kan du inte använda elbilen en dag i veckan, eller laddar du med solceller på natten? 😂😂
Har du stora ackumulatorer så har du dyrare el än de flesta i Sverige. 😊
Jag tror att du har jättedyr el pga alla investeringar du gjort. De pengarna hade gett billig köpeel i mååånga år..
Redigerat:
Jag laddar på natten under vintern och dagen under sommaren. Ofta under helgen då det är ännu billigare då. Billig el. Men jag har inte solceller då kalkylen inte går ihopNissens skrev:
Cyklar oftast till jobbet. Bilen används mer för ärenden som att skjutsa barn till träning på kvällen.
Ja, så var det för oss. Vi hade ca 3.000 sek/månad inköp av bränsle (diesel) för våran fossilbil, bara för det mäst nödvändiga (job, skola, handla). Mer på sommarn med utflykter osv.lilytwig skrev:
För pendling ladda ja en gång per vecka under sommarn och två gånger per vecka på vintern. Mer om jag kör utöver det dagliga.
Fr.o.m. april t.o.m. september ladda vi utan extra kostnad med solceller. Under semestern '24 laddade vi för 15 sek externt, då det var tajt med att komma hem.
2023 hade vi: (innan solceller och elbil)
17.000 sek för el
8.700 sek för pellets
1.350 sek för ved
för diesel har jag inte sparat kvitto, men för dagliga körningar måste det har varit 36.000 sek.
Totalen: ~63.000 sek
Uppvärmningen är idag en kombination av LLVP, pellets och ved. El-värme är det "grundläggande" systemet. Så fort elen (inkl överföring och skatt) är dyrare än alternativen, byter vi. Pellets gick bara 15 säckar förra vintern.
Sänkte även våran "standby" effekt till 100W.
Jag tycker det är viktigt att förstå: jag beskriver hur det ser ut för våran lilla familj. Det är så som vi har det, det är som vi lever. Vi hade det inte sämre, eller bättre, utan solceller eller med dieselbil. Elbil passar inte alla familjer, solceller är inget måste. Det finns duktiga elproducenter och det är inte svårt att köpa el, det gör även vi.
Bara en liten grej: kapade ved med bensindriven (aspen) motorsåg innan. Nu kör jag med eldriven såg (med sladd) på solel. 😉
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd gav 40 % mindre produktion var rubriken
Men herregud, såg inte kunden att han hade ett träd i söderläge. Om man tänkt skaffa solpanel så kollar man sådant först innan man släpper in försäljaren?
Lönar sig inte en solinstallation? Jag skrev att när Rysslandsgasen försvann och elpriserna var höga att man kan inte räkna hem installationen på priset som är i år. Var 3-5 år som det skulle gå med vinst 2022 och åren efter 20 år. Man kan inte räkna på årets pris. Kan var mycket möjligt att tex 2028 så får ni massa pengar för er el på sommaren. Vem vet? Det enda man vet är lönsamt är att elda med egenproducerad ved på vintern fast det inte är gratis. Man får inkluderat eget jäkla tungt arbete, utrustning, sotare, inspektion mm men det är i alla fall lönsamt om man inte tycker det är tråkigt och istället lägger den tiden på att arbeta extra.
Men herregud, såg inte kunden att han hade ett träd i söderläge. Om man tänkt skaffa solpanel så kollar man sådant först innan man släpper in försäljaren?
Lönar sig inte en solinstallation? Jag skrev att när Rysslandsgasen försvann och elpriserna var höga att man kan inte räkna hem installationen på priset som är i år. Var 3-5 år som det skulle gå med vinst 2022 och åren efter 20 år. Man kan inte räkna på årets pris. Kan var mycket möjligt att tex 2028 så får ni massa pengar för er el på sommaren. Vem vet? Det enda man vet är lönsamt är att elda med egenproducerad ved på vintern fast det inte är gratis. Man får inkluderat eget jäkla tungt arbete, utrustning, sotare, inspektion mm men det är i alla fall lönsamt om man inte tycker det är tråkigt och istället lägger den tiden på att arbeta extra.
Differens mellan dieseldrift och eldrift. Litet drygt 2000 mil. Smartladdning med Tibber. Årsgenomsnitt.S styren skrev:
Svaret på frågan elbil eller fossilbil är väldigt individuellt. Man måste verkligen titta på sitt eget körprofil, hur man använder bilen.S styren skrev:
Räknade för våran familj och det blev klart billigare med elbil, då vi har rätt användningsmönster. Räknade åt min mor som bor granne och för henne var det bättre med fossilbil.
Först och främst: vi kör till stan varje vardag. Morsan använder bilden bara en till två gånger per vecka.
Utöver det man kan räkna på, finns det även personliga preferenser att tar hänsyn till: vad är det man är van med? Vad är det man gillar.
Är ju lite som frågan: vill man bo i lägenhet, eller villa.
"personliga preferenser"H he-peter skrev:Svaret på frågan elbil eller fossilbil är väldigt individuellt. Man måste verkligen titta på sitt eget körprofil, hur man använder bilen.
Räknade för våran familj och det blev klart billigare med elbil, då vi har rätt användningsmönster. Räknade åt min mor som bor granne och för henne var det bättre med fossilbil.
Först och främst: vi kör till stan varje vardag. Morsan använder bilden bara en till två gånger per vecka.
Utöver det man kan räkna på, finns det även personliga preferenser att tar hänsyn till: vad är det man är van med? Vad är det man gillar.
Är ju lite som frågan: vill man bo i lägenhet, eller villa.
Hur är det med miljöaspekter? Fossil vs elbil?
Här vinner elmotorn- eller...?
Ta bara all gruvbrytning bara för att få tag på mineraler.
När det gäller partikelutsläpp så vinner bensinbilen. Elbilen är för tung.S styren skrev:
Jag gillar elbilar, men det är ingen helig Gral.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Det var ett nätanslutet hus. Det var själva idén att använda datorer som tjänar pengar som direktverkande el för uppvärmning jag kommenterade.Nissens skrev:
Notera att det måste bli direktverkande el här. Det går inte att använda en värmepump. Ja, dvs man skulle väl kunna använda en värmedriven pump, men de finns inte att köpa (så små tror jag) och jag tror inte om den tillgängliga värmen från en dator är i närheten av att driva en. dT blir för litet.