Attitudeswe
H he-peter skrev:
Hur blir kalkylerna, om man tar hänsyn till hushållens totala energikostnader?

Vi sparar ca 39.000 sek per år igenom solceller, elbil och förändrade elanvändningsmönster.
Hur kan du spara dom summorna. Min 200+ kvm villa i gbg med 5 pers hushåll och 2500mil/år elbil kostar "bara" 30.000kr/år för alla elkostnader. 10 celler på taket och ett pyttebatteri skulla kunna kapa det med 4000kr/år (dvs ej värt det)

Diagram över elförbrukning 2024 med en total kostnad på 9485 kr och 19412 kWh. Månadsvis stapeldiagram, januari har högst kostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe
lilytwig lilytwig skrev:
Kul inlägg. Försök adressera det till dem som menar att solceller inte ger ett öre i intäkt.
Dom brukar ju lyfta fram att ett skatteavdrag inte är ett bidrag, så då är väl skatteplanering ingen intäkt?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom brukar ju lyfta fram att ett skatteavdrag inte är ett bidrag, så då är väl skatteplanering ingen intäkt?
Nej, fel ordval av mig, men ni fattar vad jag menar.

Nissens
H he-peter skrev:
Hur blir kalkylerna, om man tar hänsyn till hushållens totala energikostnader?

Vi sparar ca 39.000 sek per år igenom solceller, elbil och förändrade elanvändningsmönster.
Det låter helt osannolikt. Det är ju vad totala elkostnaden är på ett år för en vanlig villa med de elpriserna vi haft de senaste åren.

Eftersom elpriset är så lågt så lönar det sig knappt att ändra användningsmönstret. Det enda jag anpassat är billaddningen efter effekttariffen. Men det är en enkel inställning i laddboxen, så det är inget man behöver fundera över. Solceller ger ju el när den är som billigast och man behöver den som minst dessutom.

• Gilla
Raecer11
  • Laddar…
T
Fanns en diskussion i tråden tidigare om vad Eon "elnätsbolaget" vet om de boende baserat på el-förbrukningen.
Man kan veta om spisen eller ugnen är igång, om det är resistiv last, om tvättmaskinen eller torktumlaren är igång, även vilket program den kör, eller om det är en diskmaskn, bara på förbrukningsdatat.

Det var väl någon malware för några år sen som som körde upp processorn i intervaller i specifika perioder, så att elnätsbolag kunde veta vilka som var infekterade? Det kan användas för att tex de-anonyma någon. Kanske svårare nu när folk har laptops med batterier och sånt, men inte helt omöjligt.

Nissens Nissens skrev:
Det låter helt osannolikt. Det är ju vad totala elkostnaden är på ett år för en vanlig villa med de elpriserna vi haft de senaste åren.

Eftersom elpriset är så lågt så lönar det sig knappt att ändra användningsmönstret. Det enda jag anpassat är billaddningen efter effekttariffen. Men det är en enkel inställning i laddboxen, så det är inget man behöver fundera över. Solceller ger ju el när den är som billigast och man behöver den som minst dessutom.
Vilka elkostnader?
Fakturasida med elräkningar från januari till december 2024, alla betalda och alla med beloppet 0 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
B buffyin skrev:
Vilka elkostnader?
[bild]
Det där säger ingenting, det är inte ens en kalkyl…
Var är investeringskostnaden?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Paneler är så billigt så man kan lätt överboka för att få ut mer på vintern.
Jag har idag 16x450W 45gr lutning åt öster, 10x450W 45gr lutning åt söder och 12x300W 20gr lutning åt söder, kommer komplettera med 40x450W 90gr lutning (vertikalt) åt söder för att få ut mer på vintern.
Har även 135kWh LFP att lagra energi i, så det återstår att se hur bra vi klarar oss i vinter.

Vi har 16A mätarsäkring, ingen effekttariff än och förbrukar ca 18-20MWh/år.

Redigerat:
B buffyin skrev:
Vilka elkostnader?
[bild]
Hur många kWh förburkar ni per år? Värmer ni huset/vattnet med el?

X xLnT skrev:
18-20GWh/år
20 GWh eller 20 000 MWh eller 20 000 000 kWh? Då är den anläggningen knappt lönt att tala om?

Nissens
X xLnT skrev:
Paneler är så billigt så man kan lätt överboka för att få ut mer på vintern.
Fantastiskt, vad har du som energikälla? Solen är ju knappt uppe på vintern.
X xLnT skrev:
Jag har idag 16x450W 45gr lutning åt öster, 10x450W 45gr lutning åt söder och 12x300W 20gr lutning åt söder, kommer komplettera med 40x450W 90gr lutning (vertikalt) åt söder för att få ut mer på vintern.
Visst, men solen är ju inte över horisonten länge. Och energiförbrukningen är hög.
X xLnT skrev:
Har även 135kWh LFP att lagra energi i, så det återstår att se hur bra vi klarar oss i vinter.
Och hur ser investeringskalkylen ut?
X xLnT skrev:
Vi har 16A mätarsäkring, ingen effekttariff än och förbrukar ca 18-20GWh/år.
Du har inte funderat på att minska energibehovet?

Jag har drygt halva ditt energibehov för villa på ca 170 kvm + garage på 70.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
20 GWh eller 20 000 MWh eller 20 000 000 kWh? Då är den anläggningen knappt lönt att tala om?
MWh skulle det såklart stå.

Nissens Nissens skrev:
Fantastiskt, vad har du som energikälla? Solen är ju knappt uppe på vintern.

Visst, men solen är ju inte över horisonten länge. Och energiförbrukningen är hög.

Och hur ser investeringskalkylen ut?

Du har inte funderat på att minska energibehovet?

Jag har drygt halva ditt energibehov för villa på ca 170 kvm + garage på 70.
Nä, jag har inte funderat på att minska energibehovet. Vi har 230kvm bostad (1-plan), 70kvm garage och 70kvm verkstad i samma kropp.
Jag har mer varit ute efter att trygga energiförsörjningen så vi kan leva som vanligt oavsett vad som händer i princip. Det har jag varit beredd att betala för som du märker, prio ett är inte att tjäna pengar.
Vi får se om 20 år hur det har blivit.

Nissens Nissens skrev:
Det där säger ingenting, det är inte ens en kalkyl…
Var är investeringskostnaden?
Det säger att kan spara på el kostnaden speciellt i SE4. Kostnaden var en schablonutdelning från AB och var redan investerad på börsen sen innan och gör det löpande. Så passa bra att sprida riskerna. För inget slår börsen i din åsikt, vet vi ju från innan.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Du glömde nog läsa elbil. Där sparar man lätt 35' bara på "bränsle"

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.