Jerka63 Jerka63 skrev:
Både ja och nej, men ett måste off Grid!
Hej
Hur mycket klarar du av året ”offgrid” utan att behöva tillföra el från en generator

M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Jag tror fortfarande att effektavgiften kommer att bidra till ett jämnare effektflöde och mindre spänningsvariationer i villaområdet

Med korrigeringar menar jag flera åtgärder som bland annat Energimarknadsinspektionen gått ut med.

Att den som orsakar ökade kostnader för ombyggnationer (förstärkningar) i samband med solcellsinstallationer skall betala.

Att 60 öres skattereduktion föreslås tas bort.

Minskade (ändrade) stöd till solceller och hembatterier samt att hembatterier främst skall lagra egenproducerad elenergi.

Att effekttariffen även gäller för inmatad elenergi från solceller.

När vi för ca 10 år sedan sökte finansiering för forskning på solceller på villataken handlade det främst om små anläggningar på några kW och enfas lnmatning

Men effektavgifter handlar om alla ellaster, inte bara solceller

Det handlar även om att hantera varierande effektflöden vid timvis mätning och styrning av elanvändning
Jag håller helt med om att den som orsakar kostnader också ska betala. Men om vi ser till solceller på villatak. Vem har orsakat detta. Elnäts-bolaget har sålt in, installerat och godkänt installationen. De betalar också för tillförd nätnytta.
Staten har subventionerat installationen och betalar 60- öringen. Det är ju dessa två som "orsakat" problem i den mån de nu existerar. De har också underlåtit att ställa krav på när, hur och vilken mängd energi som får levereras in till nätet. Solcellsenergi är ju superekelt att reglera och begränsa. Men det är många som inte begriper det.

Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Jag håller helt med om att den som orsakar kostnader också ska betala. Men om vi ser till solceller på villatak. Vem har orsakat detta. Elnäts-bolaget har sålt in, installerat och godkänt installationen. De betalar också för tillförd nätnytta.
Staten har subventionerat installationen och betalar 60- öringen. Det är ju dessa två som "orsakat" problem i den mån de nu existerar. De har också underlåtit att ställa krav på när, hur och vilken mängd energi som får levereras in till nätet. Solcellsenergi är ju superekelt att reglera och begränsa. Men det är många som inte begriper det.
Du glömmer mängder med saker. Det har visat sig att kablagen ofta inte håller så länge som tänkt, vissa har fått problem med läckande tak, merkostnader när man behöver underhålla sitt tak. Dessutom är köpeel snorbillig sedan flera år tillbaka, så investeringen betalar sig aldrig någonsin.
Den snart försvunna 60 öringen blir sista spiken i kistan.

• Haha
bjalle88
  • Laddar…
Nissens
Appendix Appendix skrev:
Är inte de enda som försvarar solceller idag de som installerat nått svindyrt som nu inte kommer betala sig?
Jo, så har det varit sedan elpriserna störtdök för några år sedan. 😊

• Haha
bjalle88
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du glömmer mängder med saker. Det har visat sig att kablagen ofta inte håller så länge som tänkt, vissa har fått problem med läckande tak, merkostnader när man behöver underhålla sitt tak. Dessutom är köpeel snorbillig sedan flera år tillbaka, så investeringen betalar sig aldrig någonsin.
Den snart försvunna 60 öringen blir sista spiken i kistan.
Det du anför har med privatekonomi att göra. Resonemanget här handlar om elnätet.

Attitudeswe
lilytwig lilytwig skrev:
Det är ju rätt konstigt att staten ger 30.000kr i bidrag för att över 30år förlora 200.000kr i skatteintäkter...

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Hej lilytwig

Jag tror du missade minst ett förstaled i din beskrivning. Innan ”Elnäts-bolaget har sålt in, installerat och godkänt installationen” så togs politiska beslut.

Dessa beslut som jag menar vi nu håller på att korrigera då det till exempel inte harmoniserar med det sätt våra elnät är byggda och hur vi normalt hanterar inmatning av eleffekt.

Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det du anför har med privatekonomi att göra. Resonemanget här handlar om elnätet.
Det var du som tog upp 60 öringen först. Vad har den med elnätet att göra menar du?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är ju rätt konstigt att staten ger 30.000kr i bidrag för att över 30år förlora 200.000kr i skatteintäkter...
Kul inlägg. Försök adressera det till dem som menar att solceller inte ger ett öre i intäkt.

• Gilla
bjalle88
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är det så konstigt verkligen? Staten är inte ett vinstdrivande företag. Statsapparaten försöker styra utvecklingen i ett för landet gynnsam riktning, inte tjäna så mycket pengar som möjligt.

Disclaimer: Sen kan man naturligtvis diskutera om solceller är bra eller dåligt, både för individen och staten.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Excel
Vi som har solceller skänker bort delar av elproduktionen om dagarna. (alla fall från nästa år när 60 öringen försvinner)

Har sett en tråd där en kille (ugglas) köpt en Antminer som han styr med hjälp av HA. Upplägget fungerar så att överskottet går till att bryta kryptovaluta vid överproduktion.

Detta kräver en hel del kunskap.
Skulle inte förvåna mig om detta utvecklas framöver för oss konsumenter.
Någon som funderat på detta?

https://community.home-assistant.io/t/controlling-bitcoin-antminer-for-house-heating/753510

Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Kul inlägg. Försök adressera det till dem som menar att solceller inte ger ett öre i intäkt.
Tror inte någon påstått det. Däremot att solceller aldrig är en bra ekonomisk investering… ytterst få om någon har någonsin ens fått tillbaka investeringen.. och kommer inte att få det heller…

Redigerat:
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Har sett en tråd där en kille (ugglas) köpt en Antminer som han styr med hjälp av HA. Upplägget fungerar så att överskottet går till att bryta kryptovaluta vid överproduktion.

Detta kräver en hel del kunskap.
Skulle inte förvåna mig om detta utvecklas framöver för oss konsumenter.
Någon som funderat på detta?
Jag såg för ganska många år sedan nu ett (mindre) experimenthus i Ryssland där man värmde huset med direktverkande el; ja dvs man använde elen för att bryta någon kryptovaluta och inkomsten från det gick jämnt ut med kostnaden för elen. Dvs man värmde huset "gratis" genom att göra om elen till värme genom en dator.

Jag hittar inte det nu i hastigheten, och mitt ingenjörssinne slår bakut av att man använder el på det sättet, men jag vet att jag tänkte att detta nog var vår nya sköna framtid. Lika bra att vänja sig...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Hur blir kalkylerna, om man tar hänsyn till hushållens totala energikostnader?

Vi sparar ca 39.000 sek per år igenom solceller, elbil och förändrade elanvändningsmönster.

• Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag såg för ganska många år sedan nu ett (mindre) experimenthus i Ryssland där man värmde huset med direktverkande el; ja dvs man använde elen för att bryta någon kryptovaluta och inkomsten från det gick jämnt ut med kostnaden för elen. Dvs man värmde huset "gratis" genom att göra om elen till värme genom en dator.

Jag hittar inte det nu i hastigheten, och mitt ingenjörssinne slår bakut av att man använder el på det sättet, men jag vet att jag tänkte att detta nog var vår nya sköna framtid. Lika bra att vänja sig...
Hur funkar det på vinterhalvåret tänker du? Då är solen knappt uppe, och man behöver el som mest…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.