458 419 läst ·
5 879 svar
458k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Hej Jerka63Jerka63 skrev:
Javisst, tillbaka till trådstarten, vill man gör sig en hacka eller i vart fall på sikt få lite billigare el varför då inte helt sonika hoppa cellerna och installera ett väl tilltaget batterikluster istället och ladda när elen är som billigaste (på natten när det blåser mycket) för att sedan nyttja dom när elen omvänt är som dyrast?
När de elnät som vi har idag till villorna byggdes dimensionerades de för en effektriktning
Spänningsregleringen, som ser till att spänningen vid villan håller sig inom 230V +/- 10% är baserad på att spänningen i elnätet faller mot villorna
Man önskar genom effektavgifterna hålla flödet i elnäten så konstanta som möjligt och därmed hålla nere behovet av dyra
ombyggnadskostnader
Att man inte får ekonomiskt stöd för enbart batterier utan för lagring av elenergi från egna solceller är av den anledningen
Det blir kostsamt om vi ska bygga i om elnäten till villor för att eleffekt skall kunna skyfflas fram och tillbaka och annars riskera att orsaka alltför stora variationer i spänningsnivån
Jag kan ana att de som drev på införandet av ”solceller på villataken” inte hade tillräcklig kunskap om elnätets uppbyggnad och begränsningar
Nu har det blivit mer och mer uppenbart och då införs nödvändiga korrigeringar
Redigerat:
För att det är egenkonsumtionen som ger vinsten. Paneler är inte dyrt i inköp längre.Jerka63 skrev:
Javisst, tillbaka till trådstarten, vill man gör sig en hacka eller i vart fall på sikt få lite billigare el varför då inte helt sonika hoppa cellerna och installera ett väl tilltaget batterikluster istället och ladda när elen är som billigaste (på natten när det blåser mycket) för att sedan nyttja dom när elen omvänt är som dyrast?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Om jag smällt upp 10 paneler så hade det utan 60 öring och utan batteri enligt min simulering besparat mig 500kr i April 2025. Synd bara att den anläggningen väl skulle kosta 100kkr och inte vara ekonomiskt hållbar (25år återbetalningstid vid 0% ränta)
Estimated export: 292.343 kWh - valued at 128.063 SEK (incl VAT)
Estimated self use: 309.252 kWh - valued at 107.007 SEK (incl VAT
)
)
Låter som en dyr installation.Attitudeswe skrev:
Om jag smällt upp 10 paneler så hade det utan 60 öring och utan batteri enligt min simulering besparat mig 500kr i April 2025. Synd bara att den anläggningen väl skulle kosta 100.000kr och inte vara ekonomiskt hållbar.
)
För mig hade det kostat 20k.
Man får utgå ifrån sina egna kostnader/förutsättningar såklart, men jag vill ju hävda att man får bättre ekonomi i att optimera egenkomsumtion med batteri OCH paneler än ett alternativ med enbart det ena.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
Som synes ovan skulle ett batteri ökat intjäningen i April 2015 med 200kr om jag nått 100% egenanvändning. Värdet ökar med skattesmitning och minskad överföringsavgift. Elens värde flyttar bara från sålt till egenanvänt, men ökar då också lite i värde, men antagligen inte mer än batteriets förslitning.X xLnT skrev:
För 20000 kanske du kan få billigaste panel och inverter utan installationsmaterial, men definitivt ingen ställning eller elektriker
Säljs gott om begagnade växelriktare för några tusenlappar.Attitudeswe skrev:
Som synes ovan skulle ett batteri ökat intjäningen i April 2015 med 200kr om jag nått 100% egenanvändning. Värdet ökar med skattesmitning och minskad överföringsavgift. Elens värde flyttar bara från sålt till egenanvänt, men ökar då också lite i värde, men antagligen inte mer än batteriets förslitning.
För 20000 kanske du kan få billigaste panel och inverter utan installationsmaterial, men definitivt ingen ställning eller elektriker
En ny panel kostar 700:- ex moms.
Weland montagesystem kostar i princip inget begagnat.
Kan man inte montera det på tak kostar en markställning inte mycket att snickra ihop.
Jag byggde en med 45gr vinkel för 10paneler för någon tusenlapp.
En elektriker behöver du väl oavsett för batteriet?
Om 6,5 år när investeringen är betald så kommer jag att få runt 13MW solel per år gratis.Jerka63 skrev:
Kan bli något liknande med batterier, men har inte blivit övertygad om att det räcker med 10 år återbetalning.
Håller helt med dig här. Om el kan man prata om hur länge som helst. Återkommer med mer kreativa läsning i större (nationell) skala som skulle läsa många flaskhalsar, men en sådan genomgång tar både tid och kraft, återkommer. Tack för input!M Martin Lundmark skrev:Hej Jerka63
När de elnät som vi har idag till villorna byggdes dimensionerades de för en effektriktning
Spänningsregleringen, som ser till att spänningen vid villan håller sig inom 230V +/- 10% är baserad på att spänningen i elnätet faller mot villorna
Man önskar genom effektavgifterna hålla flödet i elnäten så konstanta som möjligt och därmed hålla nere behovet av dyra
ombyggnadskostnader
Att man inte får ekonomiskt stöd för enbart batterier utan för lagring av elenergi från egna solceller är av den anledningen
Det blir kostsamt om vi ska bygga i om elnäten till villor för att eleffekt skall kunna skyfflas fram och tillbaka och annars riskera att orsaka alltför stora variationer i spänningsnivån
Jag kan ana att de som drev på införandet av ”solceller på villataken” inte hade tillräcklig kunskap om elnätets uppbyggnad och begränsningar
Medlem
· Västra Götaland
· 399 inlägg
Svaret på mitt inlägg tog inte hänsyn till nyttan att tanka solel till camping😆Ni räknar på stora installationer men tänk på att avgifter och annat hittepå ligger på 1:30 kr KWh i södra Sverige 2025. Får man lägga på, på elpriset och det höjs ju varje år. Själv har jag inte råd med en stor installation för egen el så får bocka och buga medan jag hjälper till med pengar till samhället.
Om du med korrigering avser effekttariff så kommer de inte att göra särskilt stor skillnad. Det borde vara effektivare att göra som i vissa regioner i Italien, där man har begränsningar i vad som får matas in i nätet, relaterat till vad man förbrukar. Kan vara att man max får mata in effekt motsvarande vad man förbrukar. Pga att det inte finns sådana krav så är inte heller de växelriktare som säljs här försedda med lämplig styrutrustning. Skälet för detta sägs vara att det inte behövs eftersom problemet är litet, och det försvinner med ökande elanvändningM Martin Lundmark skrev:Hej Jerka63
ombyggnadskostnader
Hej lilytwiglilytwig skrev:
Om du med korrigering avser effekttariff så kommer de inte att göra särskilt stor skillnad. Det borde vara effektivare att göra som i vissa regioner i Italien, där man har begränsningar i vad som får matas in i nätet, relaterat till vad man förbrukar. Kan vara att man max får mata in effekt motsvarande vad man förbrukar. Pga att det inte finns sådana krav så är inte heller de växelriktare som säljs här försedda med lämplig styrutrustning. Skälet för detta sägs vara att det inte behövs eftersom problemet är litet, och det försvinner med ökande elanvändning
Jag tror fortfarande att effektavgiften kommer att bidra till ett jämnare effektflöde och mindre spänningsvariationer i villaområdet
Med korrigeringar menar jag flera åtgärder som bland annat Energimarknadsinspektionen gått ut med.
Att den som orsakar ökade kostnader för ombyggnationer (förstärkningar) i samband med solcellsinstallationer skall betala.
Att 60 öres skattereduktion föreslås tas bort.
Minskade (ändrade) stöd till solceller och hembatterier samt att hembatterier främst skall lagra egenproducerad elenergi.
Att effekttariffen även gäller för inmatad elenergi från solceller.
När vi för ca 10 år sedan sökte finansiering för forskning på solceller på villataken handlade det främst om små anläggningar på några kW och enfas lnmatning
Men effektavgifter handlar om alla ellaster, inte bara solceller
Det handlar även om att hantera varierande effektflöden vid timvis mätning och styrning av elanvändning
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 369 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 369 inlägg
El är ju i princip gratis 6
mån/år (om man bortser från skatteuttaget). Hur kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt med solceller annat än som arbetsmarknads åtgärd; att sysselsätta nägra takklättrare?
SE3. Inga solceller. Bil som förbrukar ca 600kWh/mån
mån/år (om man bortser från skatteuttaget). Hur kan det vara samhällsekonomiskt lönsamt med solceller annat än som arbetsmarknads åtgärd; att sysselsätta nägra takklättrare?
SE3. Inga solceller. Bil som förbrukar ca 600kWh/mån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samhällsekonomiskt? Ordet vittnar om syn på människan som varande kollektivistiska samhällsekonomiska skattesubjekstvarelser? Usch, säger jag bara. Solceller är för individen.Attitudeswe skrev: