Ser ut såhär.

Display med graf över historisk driftinformation för uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display för driftinformationssystem som visar olika temperaturer med symboler.
Skapa konto
Display av en CTC värmepumpsstyrning som visar status och temperaturvärden.
Skapa konto
Display av värmepump med driftinformation inklusive kompressorhastighet och temperaturer.
Skapa konto

Enklast är väl att slå av pumpen på brytare, sen bryta strömmen några minuter och prova om det hjälper, funkar det, är det fine, annars måste man felsöka.

X xLnT skrev:
Ser ut såhär.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Vilken lutning kör du på och om du visar meny värmesystem 1 och tittar på vad BÖR- värdet och ÄR-värdet om det verkar rimligt för du har väl bara golvvärme och ingen extern volymtank?

Att värmepumpar kan begränsa uttagen när hålet blir kallt är standard i dag. Det är vettigt om man har ett för litet borrhål i förhållande till pumpen. Det finns antagligen en inställning för det.

D Daniel 109 skrev:
Att värmepumpar kan begränsa uttagen när hålet blir kallt är standard i dag. Det är vettigt om man har ett för litet borrhål i förhållande till pumpen. Det finns antagligen en inställning för det.
Fast det känns som att det är lite väl tidigt att den funktionen skulle gå in, det ju 3 grader på KBin.

Ja, det känns tidigt. Men det är ju inte en fullständigt orimlig inställning. Så det skulle kunna vara det som är orsaken.

X xLnT skrev:
Ser ut såhär.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Har du koll på vad det projekterade flödet på golvvärme är? Delta på 4 låter högt redan vid -5oC och golvvärme. Om det är vid MIN avgiven effekt på 2.5kW så är flödet bara typ 550l/h vilket är för lite.

Nu har jag i och för sig noll koll på inverterpump och styrning av dessa så stor brasklapp.
Men ett underskott på -1000 gm visar att den orkar inte lyfta över bör för att räkna hem underskottet.
Sen sparkar elpatron in vid - 600gm kanske. Brukar kunna bli så om det är väldigt strypt.

Vissa invertrar tror jag har även har deltatstyrning på cirkulationspumpen vilket för mig är lite konstigt hur det ska fungera när flödet på värmekretsen varierar...

V växelventil skrev:
Vilken lutning kör du på och om du visar meny värmesystem 1 och tittar på vad BÖR- värdet och ÄR-värdet om det verkar rimligt för du har väl bara golvvärme och ingen extern volymtank?
Ser ut såhär:

Display av driftinformationssystem med temperaturer 27°C, 22°C, 3°C, 0°C och -1°C.
Skapa konto

Skärmdump av temperaturkurvor i ett värmesystem med spikar i grafen.
Skapa konto

Display av värmepump CTC GSi 12 med status- och temperaturinformation samt ikoner för driftdetaljer.
Skapa konto

Display för värmesystem med inställningar som max framledningstemperatur inställd på 30 grader Celsius.
Skapa konto

Skärmdisplay för värmesystem med temperaturinställningar och justeringsalternativ.
Skapa konto

Display av värmesystem med inställningar för tid, laddpump och golvfunktion temperatur.
Skapa konto

Digital kontrollpanel för värmepump med menyalternativ och inställningar.
Skapa konto

Display av värmepumpsinställningar med markerad timer för ljudreducering och värden.
Skapa konto

Digital kontrollpanel för elpatron med inställningar och värden på skärmen.
Skapa konto

Digital display för värmesystem med inställningar för start/stopp, max tid, och temperatur.
Skapa konto

Display av VV-tank med drifttidsinställningar och fjärrstyrningsinformation.
Skapa konto

Mvh

D Daniel 109 skrev:
Som du ser på varmvattenkörningen så jobbar ju kompressorn upp vattnet och då är min rps 50.
Så att det skulle begränsas av at brinen är kall ser jag som väldigt tveksamt i detta scenariot.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du koll på vad det projekterade flödet på golvvärme är? Delta på 4 låter högt redan vid -5oC och golvvärme. Om det är vid MIN avgiven effekt på 2.5kW så är flödet bara typ 550l/h vilket är för lite.

Nu har jag i och för sig noll koll på inverterpump och styrning av dessa så stor brasklapp.
Men ett underskott på -1000 gm visar att den orkar inte lyfta över bör för att räkna hem underskottet.
Sen sparkar elpatron in vid - 600gm kanske. Brukar kunna bli så om det är väldigt strypt.

Vissa invertrar tror jag har även har deltatstyrning på cirkulationspumpen vilket för mig är lite konstigt hur det ska fungera när flödet på värmekretsen varierar...
Såhär ser den tekniska specifikationen ut för golvvärmen.

Projekterad flöde är ~1250 l/h vid delta 6 (8.6kW). Står inget vad DUT är?
Känns som det är rejält strypt det du har nu eller lågt ställd cirkulationspump.
Med brasklapp.

Skulle även öka max framledning till 45 om den ska kunna få möjlighet att ta hem underskottet.

Har du flödesmätare på slingorna? Hur har du justerat in systemet?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Projekterad flöde är ~1250 l/h vid delta 6 (8.6kW). Står inget vad DUT är?
Känns som det är rejält strypt det du har nu eller lågt ställd cirkulationspump.
Med brasklapp.

Skulle även öka max framledning till 45 om den ska kunna få möjlighet att ta hem underskottet.
Jag har nog ställt in flödet (laddpump) lite lågt.
Hur hjälper framledningstempen kompressorn att jobba hårdare mot dagens värde?
Jag har strypt ventilerna enligt anvisningarna i PDFen.

Jag skulle då testa att höja max framledning, har för mig vid något samtal med ctc att det har betydelse för hur mycket den varvar upp kompressorn

Intressant, tack så mycket för er input. Jag ska testa höja framledningstempen.
Återkommer hur det funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.