8 844 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
Varför vill min VP gå på elpatron vid lågt kompressorvarv?
Ser ut såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att värmepumpar kan begränsa uttagen när hålet blir kallt är standard i dag. Det är vettigt om man har ett för litet borrhål i förhållande till pumpen. Det finns antagligen en inställning för det.
Fast det känns som att det är lite väl tidigt att den funktionen skulle gå in, det ju 3 grader på KBin.D Daniel 109 skrev:
Ja, det känns tidigt. Men det är ju inte en fullständigt orimlig inställning. Så det skulle kunna vara det som är orsaken.
Har du koll på vad det projekterade flödet på golvvärme är? Delta på 4 låter högt redan vid -5oC och golvvärme. Om det är vid MIN avgiven effekt på 2.5kW så är flödet bara typ 550l/h vilket är för lite.X xLnT skrev:
Nu har jag i och för sig noll koll på inverterpump och styrning av dessa så stor brasklapp.
Men ett underskott på -1000 gm visar att den orkar inte lyfta över bör för att räkna hem underskottet.
Sen sparkar elpatron in vid - 600gm kanske. Brukar kunna bli så om det är väldigt strypt.
Vissa invertrar tror jag har även har deltatstyrning på cirkulationspumpen vilket för mig är lite konstigt hur det ska fungera när flödet på värmekretsen varierar...
Ser ut såhär:V växelventil skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh
Som du ser på varmvattenkörningen så jobbar ju kompressorn upp vattnet och då är min rps 50.D Daniel 109 skrev:
Så att det skulle begränsas av at brinen är kall ser jag som väldigt tveksamt i detta scenariot.
Såhär ser den tekniska specifikationen ut för golvvärmen.TotalControl skrev:
Har du koll på vad det projekterade flödet på golvvärme är? Delta på 4 låter högt redan vid -5oC och golvvärme. Om det är vid MIN avgiven effekt på 2.5kW så är flödet bara typ 550l/h vilket är för lite.
Nu har jag i och för sig noll koll på inverterpump och styrning av dessa så stor brasklapp.
Men ett underskott på -1000 gm visar att den orkar inte lyfta över bör för att räkna hem underskottet.
Sen sparkar elpatron in vid - 600gm kanske. Brukar kunna bli så om det är väldigt strypt.
Vissa invertrar tror jag har även har deltatstyrning på cirkulationspumpen vilket för mig är lite konstigt hur det ska fungera när flödet på värmekretsen varierar...
Projekterad flöde är ~1250 l/h vid delta 6 (8.6kW). Står inget vad DUT är?
Känns som det är rejält strypt det du har nu eller lågt ställd cirkulationspump.
Med brasklapp.
Skulle även öka max framledning till 45 om den ska kunna få möjlighet att ta hem underskottet.
Känns som det är rejält strypt det du har nu eller lågt ställd cirkulationspump.
Med brasklapp.
Skulle även öka max framledning till 45 om den ska kunna få möjlighet att ta hem underskottet.
Har du flödesmätare på slingorna? Hur har du justerat in systemet?
Jag har nog ställt in flödet (laddpump) lite lågt.TotalControl skrev:
Hur hjälper framledningstempen kompressorn att jobba hårdare mot dagens värde?
Jag har strypt ventilerna enligt anvisningarna i PDFen.