8 844 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
Varför vill min VP gå på elpatron vid lågt kompressorvarv?
Om den styr på gm så måste den ha möjlighet att köra ut högre framledningstemperatur än kurvan för att kunna räkna hem underskottet.
Om du har max framledning 30oC så finns det kanske ingen anledning för den att varva upp. Finns ingen anledning att ha den så lågt ställd som 30oC mer än vid kanske uttorkning av en ny betongplatta.
Om du har max framledning 30oC så finns det kanske ingen anledning för den att varva upp. Finns ingen anledning att ha den så lågt ställd som 30oC mer än vid kanske uttorkning av en ny betongplatta.
Jaha, så det är det förhållandet mellan framledningstempen och kompressorn.TotalControl skrev:
Om den styr på gm så måste den ha möjlighet att köra ut högre framledningstemperatur än kurvan för att kunna räkna hem underskottet.
Tack.
Ja testa och återkom.
Kikade lite på projekteringen. Har du stamventiler med flödesmätare till fördelarna? Har fördelarna flödesmätare?
Är inte helt enkelt att hamna rätt enligt projekteringen. För lågt flöde till VP är inte bra. Men det kanske är en ickefråga för dig om du får ordning på kompressorfrekvensen? Good enough så att säga.
Är inte helt enkelt att hamna rätt enligt projekteringen. För lågt flöde till VP är inte bra. Men det kanske är en ickefråga för dig om du får ordning på kompressorfrekvensen? Good enough så att säga.
Nej, finns inga flödesmätare någonstans.TotalControl skrev:
Kikade lite på projekteringen. Har du stamventiler med flödesmätare till fördelarna? Har fördelarna flödesmätare?
Men mycket riktigt så ökade kompressorn (kör just nu i Max inställda rps som är 75) när jag höjde framledningstemp till 40.
Gradminuterna minskar sakta också (-997 just nu).
Jag är bara orolig att med för hög framledningstemp finns det risk att trägolvet vi ska lägga tar skada.
Vi ska fullimma det mot betongen.
Vi la slingorna ovanpå armeringsnäten, så det är inte så mycket distans mellan slang och trägolv.
Vi ska fullimma det mot betongen.
Vi la slingorna ovanpå armeringsnäten, så det är inte så mycket distans mellan slang och trägolv.
Man brukar kunna ha max framledning i alla fall på 40-45oC utan att det tar skada. Men inget jag kan garantera.
Om det är hög framledning samt högt delta så skulle jag öka flödet rejält över golvvärme och sänka kurvan.
Projekteringen säger 30oC vid DUT och delta 6.
Om det är hög framledning samt högt delta så skulle jag öka flödet rejält över golvvärme och sänka kurvan.
Projekteringen säger 30oC vid DUT och delta 6.
Ja, jag noterade just detta.TotalControl skrev:
Om det visar sig vara hög deltaT på värmesystemet så ska jag öka cirkpumpen till 90% iaf.
Tack för all input i frågan. Hjälpt mig massor.
Eller öppna slingorna. Men går det inte att mäta så kan man bara gissa. Du kan nog få ett hum om du mäter deltat på slingorna.
Det kan ta ett tag i betong innan tempen stabilsierar sig. Men du kan nog sänka kurvan en del. Sen får du vänta ett tag för att kolla inomhustemp. Kanske upp mot ett dygn.
Vad är DUT enligt projekteringen? Ser inget om det i din pdf.
Vad är DUT enligt projekteringen? Ser inget om det i din pdf.
Du kan söka DUT på din ort.