Hej alla kunniga!

Är det någon som har en idé om varför min bergvärmepump (Thermia Diplomat Optimum 8, från 2008) kör så korta pulser. Det har hänt nån gång innan, efter att jag bytt ut båda cirk.pumparna (till Wifo Stratos Maxo), att den avviker från normal gång, och övergår till att köra korta pulser. På bifogad bild syns att den gått normalt till kl. 6 på morgonen, sedan får VP spel. Den ger inget felmeddelande.

En normal vinter så går kompressor en kvart varje timme, men just nu går den nån minut åt gången, var tjugonde minut.

Just nu är det ca 5 grader varmt ute, i snitt över dygnet, men det bör inte vara (hela) problemet, då den går normalt det mesta av tiden. Det har hänt två-tre gånger att den fått spel på det här viset. Det började några veckor efter att jag bytt CP för värmeslingan. CP verkar gå bra (i övrigt).

Är det kompressorn som börjar ge upp? Styrkort?
Jag hade just börjat fundera på att koppla in en 100-literstank till värmeslingan, för att få mer vattenvolym och därmed få färre start-stopp. Men detta ”fel” ligger lite bortom den manövern.

• En graf som visar effektförbrukningen i kW av en bergvärmepump över tid, där korta pulser med varierande intensitet syns efter kl. 6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får du några larm eller driftmeddelanden?

Nej, inga larm. Senast det blev så här så ändrade jag drift till Varmvatten, en stund. Sedan ändrade jag tillbaka till Värmepump - då gick den normalt igen. Tills nu.

Vi hade så på vår Danfoss (som är en Thermia under skalet). Rörmokaren var här och konstaterade dålig cirkulation på grund av beläggningar i rören. Spolade ur baklänges och efter det blev det jättebra.

Hur ser kurvan för framledning och returtemperatur ut?

S Stoner skrev:
Nej, inga larm. Senast det blev så här så ändrade jag drift till Varmvatten, en stund. Sedan ändrade jag tillbaka till Värmepump - då gick den normalt igen. Tills nu.
Ställ den i läge auto istället och ta en bild på framledningstemperaturen/returen.Får du inga larm så kan det beropå HÖG RETUR eller den löser på hysteres. Om du håller vänsterknappen intryckt I ca 5 sekunder kommer du in I servicemenyn där står ditt hysteres värde och ökar din framledningstemperatur mer ön ditt bör värdet löser den på hysteres och kompressorn stannar.Gå ur servicemenyn trycker du på vänsterknappen 3 gånger.

Digital display med graf för temperaturreglering och fyra knappar i en kontrollpanel.
Skapa konto

• Digital display som visar en graf av returledningstemperatur över tid med toppar och dalar, temperaturer angivna i grader Celsius på y-axeln.
    Skapa konto
  • Skärm på vattenvärmare med graflinje visas, texten "VARMVATTEN" och siffran 49.8 syns. Temperaturmarkeringar finns på 56, 48 och 24 grader.
    Skapa konto
  • Display av värmepumpspanel som visar olika temperaturer, inklusive ute, rum, framledning, returledning, varmvatten och brine ut samt integral.
    Skapa konto
Tack för svar! Så här ser det ut. Det händer dock inget när jag håller inne den vänstra knappen, för att försöka komma till en meny.

S Stoner skrev:
Tack för svar! Så här ser det ut. Det händer dock inget när jag håller inne den vänstra knappen, för att försöka komma till en meny.
Ja du har inte den nya displayen så du måste hålla in både vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder.

Aha, bra. Kollade på hysteres, och där står 10 grader.

Bild:

• Display på en värmepump visar inställningar och mätvärden som integral, hysteres, max retur, startintervall och ute stopp med olika temperaturer och tider.
    Skapa konto
Varmvattentillverkning gick igång nu när jag stod här, och såg då att framledningstemp sjönk från 50+ till neråt 30 grader efter några minuter, och låg sen kvar där i fem minuter innan kompressorn stannade. Varmvattnet i VV-beredaren hade spinnet blivit mer än 49 grader. Cirk.pumpen var alltså inte het som den brukar vara då.

”Spinnet” skulle ha varit ”inte”…

Den gick igång igen efter ganska kort tid. Kommer snabbt upp i 59 grader till varmvattenberedaren, och returen var du 43 grader. Då stannade kompressorn (och framledningsvattnets temp fortsatte upp till 61 grader innan det började sjunka till - just nu - 26 grader.

• Digital skärm visar temperaturer: ute 18°C, framledning 59°C, returledning 42°C, varmvatten 48°C, integral 26, brine ut 3°C.
    Skapa konto
(Framledningstemperaturem brukar inte vara så hög).

S Stoner skrev:
Den gick igång igen efter ganska kort tid. Kommer snabbt upp i 59 grader till varmvattenberedaren, och returen var du 43 grader. Då stannade kompressorn (och framledningsvattnets temp fortsatte upp till 61 grader innan det började sjunka till - just nu - 26 grader.
Ja den löser på hysteres. Misstänkt att växelventilen hängt sig.om du häktar av frontplåten och följer handen upp på vänster sidan ovanför cirkulationspumpen och displayen plåten kommer du till växelventilen. Om du känner så hittar du en liten spak som du drar nedåt och det är trångt men prova.Standard fel på honeywell växelventiler

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.