Ok. Ser att effektbehovet är bara ca 7kW. GV projekteringen är på 8.6 kW. Vid 0oC ute kommer du inte ha mycket till delta vid dimensionerat flöde. R410 VP som "klarar" små deltan för full kondensering vilket är "bra".
Din värmepump är för stor för huset. Den kommer att gå som en ON/OFF en hel del på året. Men det är ingen panik. Den kommer förmodligen köra på rätt låg last efter du hittar kurvan.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur går det?
Ställde precis frågan till värmepumpen.

61513: reg[0]=32 Kurvlutning
61534: reg[0]=40,0C Max framledningstemp
62000: reg[0]=2,0C Utetemp
62007: reg[0]=26,5C Börvärde framledning
62011: reg[0]=27,3C Ärvärde framledning
62015: reg[0]=23,8C Returtemp
62087: reg[0]=2,9C Brine IN
62097: reg[0]=0,0C Brine UT
62107: reg[0]=90% Laddpump
62117: reg[0]=50,6% Brinepump
62167: reg[0]=-818 Gradminuter
62193: reg[0]=40,3rps Kompressor
62275: reg[0]=55,0C Ärvärde VV-tank botten
62276: reg[0]=55,0C Ärvärde VV-tank
62279: reg[0]=97,6% Varmvattenkapacitet

Så jag har ökat cirkulationspumpen till 90% och max framledningstemp till 40, ändå är jag snart uppe i -1000 gradminuter.

Min ventilation (FTX) kan väl inte påverka detta?

Har inte så bra koll på styrning.
Du har fortfarande högt delta då det bara är - 2oC ute enligt ditt inlägg. Din värmepump vill ha ett MIN flöde på 1872 l/h men ditt projekterade GV flöde är 1250. Jag skulle öppna upp dina slingor och justera in dem enligt huset och inte projekteringen.
En arbetstank skulle vara behövligt.

Har inte så bra koll på styrning.
Du har fortfarande högt delta då det bara är - 2oC ute enligt ditt inlägg. Din värmepump vill ha ett MIN flöde på 1872 l/h men ditt projekterade GV flöde är 1250. Jag skulle öppna upp dina slingor och justera in dem enligt huset och inte projekteringen.
En arbetstank skulle vara behövligt.
Det är +2c ute just nu.
Var ser du vad min pump vill ha för minimum flöde?
Och hur menar du att injusteringen ska göras mot huset?

Jag kikade på din värmepumps spec.
Det är jätteviktigt att erhålla MIN flödet över värmepumpen.

Menar att du öppnar upp slingorna sen justerar värmekurvan så det kallaste rummet blir behagligt och stryper de rummen som är för varma.
Har du bra temp inne nu? För öppnar du upp flödet så lär du behöva sänka kurvan också.

Dock tror jag att du kommer få ett väldigt litet delta med det låga effektbehovet ditt hus har samt det höga flödet vp kräver. Sen kan det bli nog förjävla trångt i stammen om den är PEX 25 enligt pdf.
Låga deltat är inte heller så bra då du har en R407 maskin som vill ha ett lite större delta än t.ex. R410 för fullkondensering.
Vet inte hur CTC har tänkt sig heller när man modulerar ner effekten? Deltat lär ju bli än mer minimal med låg avgiven effekt vid +1800 l/h.
Det kanske förlitar sig på att installatören säkerhetsställer MIN flödet med arbetstank eller bypass..

Sorry blev inte så mycket handsOn grjer mest föklaringar. Men jag hade börjat med att öppna upp GV slingorna och se vad som händer med systemet. Memorera injusteringen så du har något att falla tillbaka på.

Hoppas någon annan med koll på inverterVp flikar in. Blir faktiskt inte helt klok på hur det är tänkt att fungera med effektreglering samt MIN flöde. DeltaT.

Den borde räkna av gm enkelt och tom stanna i och med att effektbehovet är förmodligen så litet nu för ditt hus.

Om du försöker ställa upp max framledningen högre då....

Även kika i avancerat menyn vad max RPS får vara. Så den inte är blockad på högre RPS.

Jag kikade på din värmepumps spec.
Det är jätteviktigt att erhålla MIN flödet över värmepumpen.

Menar att du öppnar upp slingorna sen justerar värmekurvan så det kallaste rummet blir behagligt och stryper de rummen som är för varma.
Har du bra temp inne nu? För öppnar du upp flödet så lär du behöva sänka kurvan också.

Dock tror jag att du kommer få ett väldigt litet delta med det låga effektbehovet ditt hus har samt det höga flödet vp kräver. Sen kan det bli nog förjävla trångt i stammen om den är PEX 25 enligt pdf.
Låga deltat är inte heller så bra då du har en R407 maskin som vill ha ett lite större delta än t.ex. R410 för fullkondensering.
Vet inte hur CTC har tänkt sig heller när man modulerar ner effekten? Deltat lär ju bli än mer minimal med låg avgiven effekt vid +1800 l/h.
Det kanske förlitar sig på att installatören säkerhetsställer MIN flödet med arbetstank eller bypass..

Sorry blev inte så mycket handsOn grjer mest föklaringar. Men jag hade börjat med att öppna upp GV slingorna och se vad som händer med systemet. Memorera injusteringen så du har något att falla tillbaka på.
Ok, tack för förklaringarna. Jag testar öppna upp slingorna.

Även kika i avancerat menyn vad max RPS får vara. Så den inte är blockad på högre RPS.
100 är max.

Hunnit testa något?
Nej, jag har prioriterat annat.
Värmepumpen verkar hantera gradminuterna nu, och det hålls en ganska lagom temperatur i huset.

Kompressorn har inte stannat speciellt mycket (inget från novemver), så den går ju inte on/off. Annat blir det väl till våren.
Jag valde 12kW modellen då vi med största sannolikhet kommer värma utebad senare.

Tyckte 6kW modellen var lite för klen, då hade jag behövt köra mycket elpatron.
Nu kör jag ingen elpatron.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@TotalControl har loggat följande mätvärden på kompressorn och sen min ventilation. Ser det ok ut eller är det något som sticker ut?

Linjediagram som visar svängningar i tryckmätvärden över en period på åtta dagar.
Linjediagram som visar temperaturmätvärden för en kompressor och ventilation över flera dagar.

Jag kan faktiskt inte säga om det ser bra ut eller ej. Har för lite erfarenhet om hur PID kontrollern ska uppföra sig. Jag hoppas att någon med erfarenhet av inverterpumpar kan svara.

Men jag kan komma med en reflektion som kanske inte är värt något och ta det för var det är.

Nu har tidsaxeln än rätt grov upplösning så det kanske inte säger så mycket.
Men verkar att den inte går som ON/OFF. Tycker dock den går lite spattigt (svängningar) vissa dygn.
Tycker inte effektbehovet borde ändras under dygnet så markant så att den börja svänga som tex 3:e Jan om det inte är annat som gör så att det blir så, tex termostater, vädring till och från mm.
Eller om utgivarens tid för påverkan står kort. Kanske är ett fenomen som kommer vid lågt effektbehov istället för att gå helt Off? Som sagt vet för lite om styrstrategin.
Pikarna antar jag är VV? Vet inte om det är normalt att gå Off efter en VV körning?

Hur upplever du? Har du ändrat något?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.