Hej,

jag har bytt effektmätning på min gamla CTC BVP som härstammar från tiden före IoT.

Den förra mätningen var ett hemmabygge som bestod av en ESP med tre PZEM-004T, de var (uppenbarligen) inte riktningskänsliga .

Nu har jag bytt till en Shelly Pro3EM som har riktningskänsliga klämmor. Alla tre sitter enligt märkning, men jag får trots det konstant`(nåja viss sanning med modifikation) negativ effekt på L3,
Skärmdump av Shelly Pro3EM som visar elektrisk data för tre faser, med negativ effekt på fas C och intermittenta problem på fas B.
och stundtals även på L2.
Diagram som visar effektmätning över tid för tre faser (A, B och C) med Shelly Pro3EM. Mätning visar varierande värden, vissa negativa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför då då?

Felmärkt riktning?

blackarrow blackarrow skrev:
Felmärkt riktning?
Det är alltid en teknisk möjlighet, men samtidigt känns det lite långsökt på masstillverkade klämmor

I Shelly-inställningarna kan man visserligen invertera mätningen per fas, och då stämmer Shelly bättre med pannans display, men det kommer fortfarande negativa spikar (Phase B resp C Returned). Tyvärr finns det bara grafer på energi, inte effekt -L2 mäter 0.58Wh på "framledjingen" och spiken return är på 0.84Wh.

Grafer som visar energiförbrukning och retur för faserna B och C, inklusive negativa spikar i energiflödet för Phase B returned.
Skapa konto

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Hej,

jag har bytt effektmätning på min gamla CTC BVP som härstammar från tiden före IoT.

Den förra mätningen var ett hemmabygge som bestod av en ESP med tre PZEM-004T, de var (uppenbarligen) inte riktningskänsliga .

Nu har jag bytt till en Shelly Pro3EM som har riktningskänsliga klämmor. Alla tre sitter enligt märkning, men jag får trots det konstant`(nåja viss sanning med modifikation) negativ effekt på L3,
[bild]
och stundtals även på L2.
[bild]

Varför då då?
Om du ser på din första bild verkar värdena orimliga för de flesta fall man kan tänka sig för en VP och då inte beroende på om någon strömmätning har fel polaritet..Är kompressorn on-off? Strömmarna ligger ju i samma härad och även skenbara effekten så viss rimlighet med effekt 800-900 W.

Är du säker på att allt är parat rätt för spänning och ström för faserna annars har du nog en felaktig mätare.

GK100 GK100 skrev:
Om du ser på din första bild verkar värdena orimliga för de flesta fall man kan tänka sig för en VP och då inte beroende på om någon strömmätning har fel polaritet..Är kompressorn on-off? Strömmarna ligger ju i samma härad och även skenbara effekten så viss rimlighet med effekt 800-900 W.

Är du säker på att allt är parat rätt för spänning och ström för faserna annars har du nog en felaktig mätare.
Det är en CTC Ecoheat 7 från 2002, så ja det är en on-off.

Avläst på pannan så drar den 8A, avläst på Shelly 13,7A så det ser inte så bra ut just nu, förra gången jag kollade, typ i förrgår, så var de mer i paritet med varandra.

Tyvärr var jag tvungen att montera bort klämmorna för den gamla ESP32- avläsaren för att få plats med de nya, så jag kan inte göra en realtidsjämförelse, men jag har historiska värdena i Influx.

Parningen är inte så mycket att hantera på sttömfronten, det är förmonterade don på strömkablarna, men jag skall dubbelkolla att spänningsgivande kablar är dragna till rätt plint för L1, L2 och L3.

Givetvis var L2 och L3 växlade på ingången till Shelly, men fortfarande stor diff på strömuttaget, 9A enligt pannan men 13,6 enligt Shelly...
Mätvärden från en energimätare, inklusive ström, spänning och aktiv effekt för faser A, B och C, samt totalvärden och senaste minutens energi.
Skapa konto
Display på ett elektriskt panel visar "strömuttag 9A, huvudsäkring 20A" med en varningsikon och lysande ON-lampa.
Skapa konto

Nu (nyss) står kompressorn stilla, då rapporterar pannan 3-4A uttag, medan Shelly är nere på 0.2A (varför kan de inte hålla sig till decimala tal?), fortfarande stor skillnad mellan pannans egen mätning och den externa.
15W verkar däremot rimligt med lite övervakande elektronik och cirkpump som just ju drar 8W.

Kompressorstart nu, lika igen med 7A mot 13

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Givetvis var L2 och L3 växlade på ingången till Shelly, men fortfarande stor diff på strömuttaget, 9A enligt pannan men 13,6 enligt Shelly...
[bild][bild]
Var kommer dina 13.6 ifrån? Nu har du vettiga värden på Shelly sett till likhet och de olika parametrarna den visar.

Misstänker att du jämför summan av strömmarna mot det pannan visar. Det ska du inte göra rimligtvis är även pannans display per fas. Tar du hänsyn till mätfelet offseten den visar vid stillestånd stämmer det bättte så lita du mer på din nya mätare. Har du något eltillskott du kan aktivera en stund med känd effekt kan du bli ännu säkrate på att det är vettig visning.

GK100 GK100 skrev:
Var kommer dina 13.6 ifrån? Nu har du vettiga värden på Shelly sett till likhet och de olika parametrarna den visar.

Misstänker att du jämför summan av strömmarna mot det pannan visar. Det ska du inte göra rimligtvis är även pannans display per fas. Tar du hänsyn till mätfelet offseten den visar vid stillestånd stämmer det bättte så lita du mer på din nya mätare. Har du något eltillskott du kan aktivera en stund med känd effekt kan du bli ännu säkrate på att det är vettig visning.
13.6 är någon form av summering som Shelly:n gör, hur och vad pannan mäter är höljt i dunkel.

För tillfället är pannan ställd på 0 i eltilldkott men det kan jag ändra på 😀

Är det inte en faktor på √3 som felar?
Trefas?

T tracker skrev:
Är det inte en faktor på √3 som felar?
Trefas?
Nej mätningen sker per fas och summan som presenteras av strömmarna är en onödig och förvirrande sak som inte tillför något. Däremot summering av effekterna eller skenbara eller energi osv är vettig och vad man har nytta av för att få grepp om uppvärmningskostnader mm.

GK100 GK100 skrev:
Nej mätningen sker per fas och summan som presenteras av strömmarna är en onödig och förvirrande sak som inte tillför något. Däremot summering av effekterna eller skenbara eller energi osv är vettig och vad man har nytta av för att få grepp om uppvärmningskostnader mm.
Lite intressant att bland den magra information som går att få från pannan så är strömuttag en av de få...

Energi och nuförtiden, effekt, är användbarare i vardagen. Ström är väl mer kuriosa, jag får utgå från att pannans egen ström/belastningsvakt gör rätt och kopplar bort före säkringen.

Eftersom pannan i sig inte har någon redovisning över enskild gångtid för kompressorn, så använder jag indata från den externa mätningen för att beräkna den - ursprungligen baserat på strömuttag, men kan lika gärna gå på effekt (drar pannan mer än 20W så jobbar kompressorn).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.