Varför utför du elarbeten själv?

• Jag litar inte på anlitade hantverkare, gör det bättre själv

86 Röster 16,5%
  • Svårt att hitta en bra elektriker

34 Röster 6,5%
  • Tycker att det är stimulerande och lärorikt

111 Röster 21,3%
  • För att spara pengar, elektriker är för dyra

201 Röster 38,5%
  • Jag är själv elektriker

47 Röster 9,0%
  • Av logistiska skäl

42 Röster 8,0%
  • Antal röster
    522
  • Omröstningen stängd .
Hur vill du att behörighetsystemet för elektriker skall vara.

Hur vet man att elektrikern (eller en själv) gör ett bra jobb eller ett perfekt jobb ?

Personlig behörighet är väl en bra start. Och möjlighet för andra som inte har fyra års praktik att få en behörighet via lämpligt prov som även alla elektriker ska klara av för att få sin behörighet.

Mikael_L
claesborjesson skrev:
Hur vill du att behörighetsystemet för elektriker skall vara.

Hur vet man att elektrikern (eller en själv) gör ett bra jobb eller ett perfekt jobb ?
Det där är en myyycket knivig fråga.

Och den frågan måste ju lösas när väl alla parter* väl slutat upp med skyttegravskriget.
(* ESV, SEF, eio, husägare, lagstiftare)

Det ena man kan säga är att det behövs inte göra något alls, det visar ju all olycksstatistik helt tydligt - inga döda i elolyckor alls orsakade av den fasta elanläggningen på flera år.

Men då kan man undra vad det var för nytta med en dyr och lång behörighetsutredning som slutade med ett lagförslag där enda skillnaden var att facket SEF och arbetsgivarna eio fick lägga in sina beställningar på lagändringar.
Det blev att elinstallationsarbetet blir mer knutet mot ett företag, dvs de företag som EIO organiserar och de som SEF har kollektivavtal mot.

Hör mina ord, absolut inget annat finns i den nya lagen. Ja en massa trams och snömos till text då, som inte betyder något mer än förut.
Inga säkerhetshöjande saker, men det vet vi ju redan att det inte behövs, eller hur.

Vänta bara... jag har mycket mer att komma med. :D

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Problemet med dagens system är att det nästan inte finns några kontrollfunktioner som säkerställer kompetens.
Jag har tills nyligen trott att behörigheter åtminstone kan kallas in (det rör ju dock endast ca 10% av aktiva elektrikerna som har ngn behörighet att dra in) men har nyss fått lära mig att det aldrig skett, och att ESV inte ens kan dra in utfärdade behörigheter.

Jag hade förut trott att det liksom med läkarlegitimationer, piloter, polismän osv går att återkalla, bara är lite svårt och sker sällan.

Dagens behörighetssystem bärs endast upp av de arbetande elektrikernas goda vilja, yrkesstolthet heder och andra personliga egenskaper. Och det har tydligen funkat rätt bra, verkar det som.
Jag ser mycket gott yrkeskunnande, och mycket yrkesstolthet omkring mig. Men jag ser tyvärr också en del dåliga saker, okunskap, slarv osv.

Eller så är det kanske inte så noga ...

Men det är dags att bestämma sig tycker jag.
Antingen är detta med el riktigt livsfarligt, men då måste det börja ställas ordentliga krav på de som agerar inom branschen, inte som det är just nu.
I annat fall kan man lika gärna släppa det mycket friare för t.ex. husägare att hempula själva

För det verkar ju inte vara så noga ...
(Förutom att skydda SEF och EIO då)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
kanonkula skrev:
Vad bevisade din teori?
Är du elektriker?

Annars bevisade det absolut inget alls för den skriftväxling som jag och elmont hade. :)

S
förklara för mig hur ni kommer göra när huset brunnit ner. och orsaken till branden är elfel. och det är bara ni som har kopplat i huset.

Mikael_L skrev:
Är du elektriker?

Annars bevisade det absolut inget alls för den skriftväxling som jag och elmont hade. :)
Jag är elektriker.
Frågeställningen var om elektrikern visste vad man fick göra och inte göra. Så det tyder väl mer på att jag bevisade elmont's?

• Gilla
1
  • Laddar…
SBH skrev:
förklara för mig hur ni kommer göra när huset brunnit ner. och orsaken till branden är elfel. och det är bara ni som har kopplat i huset.
Tja, vi kommer att bli anmälda för att vi glömde spisen på (vissa försäkringsbolag gör gärna så för att minska sina utbetalningar, iaf så gjorde de det), eller så hoppas vi ungarna överlever när de välter lampan i sängen, eller att man märker att tvättmaskinen tagit eld innan det är för sent...

Det brinner som sagt nästan inga hus i Sverige pga fel i den fasta installationen; den vanligaste "elbranden" i statistiken är "glömt spisen på".

Och jag skulle tro att de hus där det brinner pga den fasta installationen, där är det gammal el, som inte blivit utbytt, ändrad användning av densamma osv. som är boven. Bränder till följd av hemmapulande är alltså statistiskt så ovanligt att vi inte, trots idogt frågande, lyckats hitta något direkt fall där det kommit upp. (Ja, dvs vi skall ha något fall där man använt motsvarande "sytråd" för uppvärmning, alltså direkta felaktigheter, men inget som är i närheten av korrekt). Och en stor del av dessa bränder beror naturligtvis också på fel gjorda av yrkesmän. Ett av två farliga fel i mitt hus berodde på det. (Det andra på att föregående ägare inte vågade hemmapula fullt ut...)

Så, det skulle inte förvåna mig om risken är större för brand i den fasta installationen hos de som inte hemmapular, eftersom det är hos dessa man hittar de riktigt gamla mögen till installationer, dvs hos de som inte ens är i närheten av att uppfylla sin plikt som anläggningsinnehavare att tillse att denna är i gott skick. Ofta naturligtvis för att man helt saknar förmågan att bedöma vad som är bra och dåligt.

• Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
S
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, vi kommer att bli anmälda för att vi glömde spisen på (vissa försäkringsbolag gör gärna så för att minska sina utbetalningar, iaf så gjorde de det), eller så hoppas vi ungarna överlever när de välter lampan i sängen, eller att man märker att tvättmaskinen tagit eld innan det är för sent...

Det brinner som sagt nästan inga hus i Sverige pga fel i den fasta installationen; den vanligaste "elbranden" i statistiken är "glömt spisen på".

Och jag skulle tro att de hus där det brinner pga den fasta installationen, där är det gammal el, som inte blivit utbytt, ändrad användning av densamma osv. som är boven. Bränder till följd av hemmapulande är alltså statistiskt så ovanligt att vi inte, trots idogt frågande, lyckats hitta något direkt fall där det kommit upp. (Ja, dvs vi skall ha något fall där man använt motsvarande "sytråd" för uppvärmning, alltså direkta felaktigheter, men inget som är i närheten av korrekt). Och en stor del av dessa bränder beror naturligtvis också på fel gjorda av yrkesmän. Ett av två farliga fel i mitt hus berodde på det. (Det andra på att föregående ägare inte vågade hemmapula fullt ut...)

Så, det skulle inte förvåna mig om risken är större för brand i den fasta installationen hos de som inte hemmapular, eftersom det är hos dessa man hittar de riktigt gamla mögen till installationer, dvs hos de som inte ens är i närheten av att uppfylla sin plikt som anläggningsinnehavare att tillse att denna är i gott skick. Ofta naturligtvis för att man helt saknar förmågan att bedöma vad som är bra och dåligt.
så en brand som börjar i en dosa skulle du säga "nä vi glömde spisen på"?
du annar inte vad man ser när man är hemma hos folk som tror dom kan.

SBH skrev:
så en brand som börjar i en dosa skulle du säga "nä vi glömde spisen på"?
Nej, bara det att det inte börjar några bränder i dosor i någon omfattning värd att nämna.

Och att dessa bränder till stor del börjar i gamla, dåliga installationer och att det dessutom är yrkesverksamma som står för en stor del av dem (iaf i absoluta tal).

SBH skrev:
du annar inte vad man ser när man är hemma hos folk som tror dom kan.
Jo, jag har arbetat som elektriker... Fast jag stötte som sagt mest på vad andra yrkesverksamma lämnat efter sig. Och du anar inte vad en slarvig "jag gör det sedan" elektriker som tror dom kan kan lämna efter sig...

Dessutom så stöter du inte på så många katastrofala hemmapul. Mycket av katastroferna står hantverkare (dvs som inte är elektriker) för vid köks/badrumsrenoveringar osv. Dessutom så brukar många av dessa vara av typen "har du hört att", eftersom de värsta exemplen får ett eget liv och återberättas gång efter annan, och till sist så lider denna, som varje annan anekdot, av "confirmation bias". Du noterar ju nämligen inte alla de installationer som inte är gjorda av en yrkesman, och som ser OK ut.

De senare är det stora flertalet, vilket vi som sagt kan sluta oss till av statistiken. Vi har dessutom som sagt jämförelser från andra områden, t ex badrum. Där visar det sig att amatörer och proffs gör rätt ungefär lika ofta. De gör fel av olika skäl, men fel blir det som sagt ungefär i samma omfattning.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
S
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, bara det att det inte börjar några bränder i dosor i någon omfattning värd att nämna.

Och att dessa bränder till stor del börjar i gamla, dåliga installationer och att det dessutom är yrkesverksamma som står för en stor del av dem (iaf i absoluta tal).

Jo, jag har arbetat som elektriker... Fast jag stötte som sagt mest på vad andra yrkesverksamma lämnat efter sig. Och du anar inte vad en slarvig "jag gör det sedan" elektriker som tror dom kan kan lämna efter sig...

Dessutom så stöter du inte på så många katastrofala hemmapul. Mycket av katastroferna står hantverkare (dvs som inte är elektriker) för vid köks/badrumsrenoveringar osv. Dessutom så brukar många av dessa vara av typen "har du hört att", eftersom de värsta exemplen får ett eget liv och återberättas gång efter annan, och till sist så lider denna, som varje annan anekdot, av "confirmation bias". Du noterar ju nämligen inte alla de installationer som inte är gjorda av en yrkesman, och som ser OK ut.

De senare är det stora flertalet, vilket vi som sagt kan sluta oss till av statistiken. Vi har dessutom som sagt jämförelser från andra områden, t ex badrum. Där visar det sig att amatörer och proffs gör rätt ungefär lika ofta. De gör fel av olika skäl, men fel blir det som sagt ungefär i samma omfattning.
skillnad nu jämnfört när du jobbade.
.alla olyckor är värt att nämna.
jag stöter inte på mycket hemmapulare??? just nu håller jag bara på med service/försäkringsjobb.

tommib
I de fallen allt ser bra ut, är du säker på att det är en behörig som varit där och kopplat eller en hempulare som vet vad hen gör?

Om du specifikt åker på ärenden där skada har uppstått får du naturligtvis en annan bild. Hur stor andel av skadorna är orsakade av hempul?

S
tommib skrev:
I de fallen allt ser bra ut, är du säker på att det är en behörig som varit där och kopplat eller en hempulare som vet vad hen gör?

Om du specifikt åker på ärenden där skada har uppstått får du naturligtvis en annan bild. Hur stor andel av skadorna är orsakade av hempul?
det mera när man börjar med rivning. när dom börjar säga att dom kopplat själva, eller att boende börjar koppla bort själva

tommib
Hur ser det ut då? Vilka är de vanligaste fällorna för hempulare? Vad gör de för farliga saker när de kopplar bort något?

Jag frågar för att jag är väldigt nyfiken.

Jag är också väldigt nyfiken på varför människor säger till elektrikern som kommer från försäkringsbolaget att de har kopplat själva. Det verkar lite dumt....

S
tommib skrev:
Hur ser det ut då? Vilka är de vanligaste fällorna för hempulare? Vad gör de för farliga saker när de kopplar bort något?

Jag frågar för att jag är väldigt nyfiken.

Jag är också väldigt nyfiken på varför människor säger till elektrikern som kommer från försäkringsbolaget att de har kopplat själva. Det verkar lite dumt....
t.ex flera trådar till en fas.( dom hade trådarna hemma. ville inte köpa grövre kabel.), snurra ihop trådar och eltejp på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.