25 443 läst ·
167 svar
25k läst
167 svar
Varför utför du elarbeten själv?
Sida 1 av 12
Administrator
· Skåne
· 8 671 inlägg
Ange den viktigaste anledningen till att du pular med elen själv. Ingen kan se vem som anger vad, allt är anonymt.
Logistiska skäl och praktiska skäl. Det är extremt svårt att få hantverkare att göra det man säger åt dem. Senast så gick en komponent i elcentralen sönder på en lördag kväll och huset blev strömlöst. Ringde till en kompis som är elektriker och han hämtade ut komponenten från deras lager så att jag kunde byta den innan jag gick i säng. Mycket praktiskt. Sedan fick jag en faktura på komponenten en vecka senare...
Jag har tidigare varit elektriker och vet vad jag gör. Sedan besiktar min farbror eller min kompis som är elektriker arbetena.
Jag har gjort all eldragning i alla ombyggnationer hemma och jag och snickarna har tjänat extremt mycket tid på att kunna göra det allteftersom deras arbete fortskrider. Sist jag anlitade en elektriker (inte någon jag kände den gången) så fick jag ändå göra om jobbet efteråt.
Jag har samma erfarenhet av rörmokare, man får ändå täta deras rördragningar på avlopp och vatten i efterhand. Där gör jag dock inte arbetena själv då jag inte har utbildning.
Jag har tidigare varit elektriker och vet vad jag gör. Sedan besiktar min farbror eller min kompis som är elektriker arbetena.
Jag har gjort all eldragning i alla ombyggnationer hemma och jag och snickarna har tjänat extremt mycket tid på att kunna göra det allteftersom deras arbete fortskrider. Sist jag anlitade en elektriker (inte någon jag kände den gången) så fick jag ändå göra om jobbet efteråt.
Jag har samma erfarenhet av rörmokare, man får ändå täta deras rördragningar på avlopp och vatten i efterhand. Där gör jag dock inte arbetena själv då jag inte har utbildning.
Det är ju en lite för komplex fråga för att helt kunna rymmas i en omröstning. Ett stort skäl för mig är att det är svårt att få in en elektriker för att utföra små deljobb med mycket kort varsel och sedan komma tillbaka ett par veckor senare för att utföra ett par små delar till. Då är det bättre att själv lägga rör och dra tråd när det passar i den gängse renoveringen. Personligen så tycker jag dock att det är avgörande att jag känner mig 100% trygg i de moment jag utför och där är ju forumet en riktig guldgruva till kunskap.
Alla fyra alternativen samt att det är svårt att få det att fungera rent praktiskt med anlitad elektriker. "Dyrt" och krångligt att vara hemma från jobbet för att vänta på och passa en elektriker som ska göra någon liten "struntsak".
Låter lite fel när jag säger att jag vet vad jag gör, men faktum är att jag drar och installerar det mesta själv hemma, arbetade i en "grupp" hantverkare tidigare som bestod av röris,el och snickare, vi hjälpte varandra på de flesta arbeten. Som snickare så fick jag mera än ofta dra slang till både el och vatten, inte tillsammans i samma rör
, men för att inte stå stilla med vissa moment var vi tvungna att vara hjälpredor åt varandra. Med den kunskap som vi fick så är det inget problem att göra vare sig vatteninstallationer eller el. Det är fullt lagligt att utföra dessa moment om man har den kännedomen, men det skall ses över av en behörig för att vara på den säkra sidan.
Många som arbetade som elektriker/behörighetskrävande arbeten var inte ens utbildade, de hade ingen behörighet, de är svenska unga män/kvinnor, de arbetade åt ett företag som har behörig elinstallatör, det räcker, för att vara godkänt.
Mvh P-A
Ps, jag och elkillen hjälper varandra ibland, med det är inget som skattemyndigheten behöver få reda på!
Många som arbetade som elektriker/behörighetskrävande arbeten var inte ens utbildade, de hade ingen behörighet, de är svenska unga män/kvinnor, de arbetade åt ett företag som har behörig elinstallatör, det räcker, för att vara godkänt.
Mvh P-A
Ps, jag och elkillen hjälper varandra ibland, med det är inget som skattemyndigheten behöver få reda på!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Här skulle det varit flervalsfråga. I mitt fall är det en kombination av: Det är det enda hantverksarbete jag faktiskt har utbildning för och arbetat som. Det går ganska enkelt att få snyggt (du vill inte att jag kaklar och titta inte närmare på mitt snickeri...
). Det är ganska begränsade och roliga jobb där man sparar mycket pengar på att göra det själv, och jag litar inte på elektriker (alla fel jag hittat i huset har "riktiga" elektriker stått för).
Så, "all of the above" plus några till.
Så, "all of the above" plus några till.
Det är 1, 3 och 4, på samma gång, kan inte säga att den ena är mer viktig än den andra. Hade elektrikern varit att lita på och jag inte gjorde det lika bra själv, hade jag valt en elektriker. Om allt är som det är idag, men elektrikern varit mycket billigare, kanske jag tyckt att det var värt priset trots allt. Jag tycker det är roligt och stimulerande att göra-det-själv, hade jag inte tyckt det hade jag fått acceptera 1 och 4, som så många tvingas göra.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag gör småjobb själv då jag bor på landsbygden vilket gör att det kostar mellan 500-1000:- bara för att få hit elektrikern så han står på tomten. Det är rent omöjligt för mig att betala 1500-2000:- för ett endaste eluttag.
Har även fått (obetald) hjälp från vänner kvällstid som arbetar som elektriker, för jobb som jag inte kan/vill utföra själv.
Kommer bli samma sak med rörkrökeri framöver. Senast då jag beställde hem en gubbe för att montera ett befintligt handfat så kostade det runt 1800:-.
Inget special utan bara ett vanligt enkelt gammalt handfat.
Runt 1200:- för arbetstiden, 400 för bilen och 200 för material. Montering på plats tog ca 20min.
Klart folk ska ha betalt när dem arbetar, det är inte det, men jag har inte råd att betala för det så då blir själv bäste dräng
Har även fått (obetald) hjälp från vänner kvällstid som arbetar som elektriker, för jobb som jag inte kan/vill utföra själv.
Kommer bli samma sak med rörkrökeri framöver. Senast då jag beställde hem en gubbe för att montera ett befintligt handfat så kostade det runt 1800:-.
Inget special utan bara ett vanligt enkelt gammalt handfat.
Runt 1200:- för arbetstiden, 400 för bilen och 200 för material. Montering på plats tog ca 20min.
Klart folk ska ha betalt när dem arbetar, det är inte det, men jag har inte råd att betala för det så då blir själv bäste dräng
Redigerat:
Alla alternativen, i varierande omfattning. Dessutom logistik som har nämnts av flera. Det är helt omöjligt att göra större renoveringar hemma som involverar flera moment utan att kunna göra elen själv. Snickarna blir stående bara för att elkillen inte kan komma just rätt dag. Det är inte acceptabelt att saker blir fördröjda en vecka bara för att någon inte kan passa tiden.
Jag litar i någon mån på elektriker. Jag litar mer på mig själv. Jag har anlitat elektriker för en del jobb också och mycket hade jag gjort bättre själv. En hel del i huset var enligt uppgift också gjort av elektriker innan vi flyttade in, den liraren skulle inte få komma över tröskeln med tanke på hur det såg ut.
Jag litar i någon mån på elektriker. Jag litar mer på mig själv. Jag har anlitat elektriker för en del jobb också och mycket hade jag gjort bättre själv. En hel del i huset var enligt uppgift också gjort av elektriker innan vi flyttade in, den liraren skulle inte få komma över tröskeln med tanke på hur det såg ut.
Vi tar ett exempel: Jag har ett jordat utomhusuttag men skulle behöva ytterligare ett några meter bort.
Antingen slår jag av säkringen och skarvar i en likadan kabel och ett likadant uttag som redan sitter på väggen.
tid gissningsvis < 1h.
Alternativet är att hitta en elektiker som är villig att göra ett sånt litet jobb, förklara vad jag vill ha utfört, stämma träff på platsen. bara detta tar troligen ungefär lika lång tid som att göra jobbet själv. Kostnaden för arbete och resor tillkommer.
Antingen slår jag av säkringen och skarvar i en likadan kabel och ett likadant uttag som redan sitter på väggen.
tid gissningsvis < 1h.
Alternativet är att hitta en elektiker som är villig att göra ett sånt litet jobb, förklara vad jag vill ha utfört, stämma träff på platsen. bara detta tar troligen ungefär lika lång tid som att göra jobbet själv. Kostnaden för arbete och resor tillkommer.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
5 - Jag är själv elektriker.