Varför utför du elarbeten själv?

• Jag litar inte på anlitade hantverkare, gör det bättre själv

86 Röster 16,5%
  • Svårt att hitta en bra elektriker

34 Röster 6,5%
  • Tycker att det är stimulerande och lärorikt

111 Röster 21,3%
  • För att spara pengar, elektriker är för dyra

201 Röster 38,5%
  • Jag är själv elektriker

47 Röster 9,0%
  • Av logistiska skäl

42 Röster 8,0%
  • Antal röster
    522
  • Omröstningen stängd .
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
För att återgå till frågeställningen så saknar jag alternativet "Vi anlitar elektriktriker". För det är vad vi gör, trots att maken är el-tele ingenjör. Vi vill ha säkra hållbara lösningar som inte äventyrar huset. Och ja, vi har kontakt med duktig elektriker
Det där är nog (skulle vara) avgörande för många människor. Har man bara lyckats få fatt i en "huselektriker" som det hela funkar jättebra med så minskar nog drivkraften att hempula med elen, och man slutar alternativt minskar med det.
Och tvärtom, får man någon/några dåliga erfarenheter eller öht svårt att få tag på en elektriker så börjar många hempula mer.

Jag skulle önska att det fanns utrymme i lagen för det arbetssätt som praktiseras här hemmavid. Har en elektriker som jag litar på fullt ut och som jag gärna betalar för att göra det som jag inte kan, inte förmår eller har tid till. Samtidigt finns det en ömsesidighet i vår relation. Ibland är jag med och hantlangar när det är saker som är smidigare att göra två, ibland delegerar han arbetsuppgifter till mig som han vet att jag kan, som han sett mig utföra och sett min känsla för arbetet, samtidigt som han själv som börjar bli till åren inte tycker varken är roligt eller behagligt för hans kropp.
Så jag drar ofta FK, sätter slang, kopplar uttag. Han sliter i centralerna, dimensionerar, felsöker och mäter, hittar tekniska lösningar på komplicerade bitar som alltid förekommer i gamla hus.
När det är saker som jag inte kan som han tycker att jag borde kunna så lär han ut.

Men som sagt hela arbetet bygger på ömsesidighet - inte så som man hör här ofta: att folk pular själva och sen tänker att någon elektriker ska "godkänna" det.

elmont skrev:
Tror man att man vet nått om elinstallationer bara för att man läst ellära (oavsett nivå) har man inte fattat vad det handlar om. Inte ens om man är lika duktig som du Huddingebo.
Givetvis räcker det inte med att man kan om elektricitet på atomnivå.
Man måste veta hur man installerar saker på ett säkert och korrekt sätt också. Det senare är betydligt lättare att ta reda på, och lära sig efteråt när behovet finns och efter vad man just ska installera.

Hemmakatten skrev:
För att återgå till frågeställningen så saknar jag alternativet "Vi anlitar elektriktriker". För det är vad vi gör, trots att maken är el-tele ingenjör. Vi vill ha säkra hållbara lösningar som inte äventyrar huset. Och ja, vi har kontakt med duktig elektriker
Så du tror att man gör ett bättre jobb bara för att man utför något i sitt arbete?
Istället för att utföra arbetet åt sig själv i lugn och ro på fritiden, utan krav på effektivitet och med lönsamhet?

Med tanke på jag har sett för slarv i många hus där anlitade elektriker har utfört arbeten så är det bara ännu en enledning till att göra det själv.
Just för att jag VET att allt blir omsorgsfullt installerat, monterat och kopplat.

Många utbildade elektriker kan inte ens skruva dit en stickpropp på ett 100% korrekt och det mest säkra sättet.

Tycker det rätt kul att lära sig nya grejer. En bra karl reder sig själv. Vill kunna göra allt, även om det tar oändligt längre tid. Lite tveksam till att installera huvudcentral själv, dock. Eventuellt utöka, men där är jag inte än.

Elmont skrev:claesborjesson, jag tror nog att 99,9% av elektrikerna vet vad dom får och inte får. Men däremot tror jag att det är nästan lika många som inte bryr sig så mycket om det

Nej det vet de INTE !

De flesta elektrikerna har ECY-certifikat, detta "certifikat" är något som utfärdas av en bransch-organisation (EIO).

Med ett ECY-certifikat får du INTE göra elarbeten på din fritid, den nya behörighetsreglerna kommer ytterligare att tydliggöra detta.

Du får endast göra elarbeten på din fritid om du har elbehörighet från elsäkerhetsverket. Har du en BB1 får du inte själv sätta upp elcentraler eller bygga ut en central med fler säkringar, för detta måste du ha allmän behörighet AB eller ABL.

Redigerat:
claesborjesson skrev:
Med ett ECY-certifikat får du INTE göra elarbeten på din fritid, den nya behörighetsreglerna kommer ytterligare att tydliggöra detta.
Ecy -> skötsel av elanläggning. Blanda inte in behörigheter här. Det är elsäkerhetsreglerna som gäller för ECY-certifikatet.
Bb1 får du den teoretiska delen när du läser elprogrammet (900 timmar), du behöver 1600h lärlingstimmar också innan du kan plocka ut behörigheten.

Mikael_L
kanonkula skrev:
Ecy -> skötsel av elanläggning. Blanda inte in behörigheter här. Det är elsäkerhetsreglerna som gäller för ECY-certifikatet.
Bb1 får du den teoretiska delen när du läser elprogrammet (900 timmar), du behöver 1600h lärlingstimmar också innan du kan plocka ut behörigheten.
Nej, nej nej.
Är du elektriker?
Isåfall så vann min teori lite över elmont's nu. :D

ECY-"certifikat" är en bransch-grej ihoptotad av en ohelig allians av EIO och SEK (dvs arbetsgivarorg och elfacket). Med en tydlig brist på krav i lagarna så har arbetsmarknadens parter bestämt att den som utbildat sig klart på t.ex. gymnasiets elprogram och fått teoretiska kunskaper motsvarande BB1 och sen ska denne elev manglas genom ett 1600 timmars lärlingsprogram.
Sen får man ett ID-kort med texten ECY, namnet osv.
Detta betyder att man gått utbildning och gjort 1600 timmar lärlingstjänst, vare sig mer eller mindre.

ECY-grejen är djupt insyltad det fackliga + arbetsgivarsidan.
Man kan t.ex. inte göra lärlingstid hos arbetsgivare som inte inte är ansluten till EIO samt har kollektivavtal.
På detta sätt får facket stor makt över hur man blir elektriker.
Så betyder ECY:
* Utbildning på gymnasiskolans elprogram
* 1600 timmar lärlingstid

Behörighet BB1 är beskriven i lag och föreskrifter och det är två krav:
* Teoretisk utbildning till BB1, t.ex. gymnasiets elprogram.
* 2 års praktik

Det finns i princip ingen koppling eller likhet mellan ECY-cert och BB1.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Nej, nej nej.
Är du elektriker?
Isåfall så vann min teori lite över elmont's nu. :D.
Vad bevisade din teori? att jag blandade ihop antalet timmar? Jag skrev att det bara var Elinstallationsreglerna som tas upp på provet och att det inte var samma som behörighet.
Det är ovanligt att man ansöker om Bb1 som anställd elektriker då det inte spelar någon roll eftersom någon högre redan har AB.

Jag har under alla mina år och alla olika "positioner" inom yrket aldrig sett eller efterfrågat ett ECY certifikat. Det torde betyda att det inte har nått större värde.

Mikael_L
elmont skrev:
Jag har under alla mina år och alla olika "positioner" inom yrket aldrig sett eller efterfrågat ett ECY certifikat. Det torde betyda att det inte har nått större värde.
Om man har kollektivavtal med SEK, får man verkligen anställa någon utan ECY-cert då?

KalleKe
Aldrig känt mig så blåst som när jag anlitade en elektriker (ett större företag) som jag blev tipsad av en kompis. Hade inga synpunkter på timkostnad eller körning men material påslaget var ju helt enormt räknade ut att han lätt tjänade 30kr per meter FK han drog fram när jag jmf med elbutik.se. Var alldeles för naiv när jag anlitade.

Mikael_L, eftersom jag aldrig sett nått cert och har nästan bara jobbat med SEF anslutna kan det inte vara nått problem. Och sedan ska man kanske inte tro på all "proppaganda" man hör, varken från det ena eller andra hållet. Det cirkulerar mååååånga rykten som saknar verklighetsförankring.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För att få jobb som elektriker på ett EIO anslutet företag krävs det att den anställde har EIO-certifikat, annars kan företaget få "böter" av EIO.

Jag har själv (innan jag fixade ECY-certifikatet, hade då BB1) blivit nekad anställning som elektriker av just denna anledning.

Numera har jag "allmän behörighet", jag kontaktade då ECY och fick ett ECY-certifikat.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En av anledningarna till att branschen införde ECY-certifikat är att det faktiskt (enligt lagen) inte krävs någon som helst utbildning att arbeta som elektriker.

Dessa "elektriker" kallas ofta för "montörer", och det är upp till den person på företaget som "står för behörigheten", att avgöra att den anställde har kunskaper och färdigheter som uppfyller ellagen.

Jag har själv träffat många äldre "elektriker", som helt saknar någon elutbildning, men som hela sitt liv jobbat som elektriker. En del av dessa har varit bra, andra mindre bra .......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.