25 443 läst ·
167 svar
25k läst
167 svar
Varför utför du elarbeten själv?
Ja, det är ju i och för sig spektakulärt korkat. I ett rör då eller? Vad hade de tvinnat ihop? Det låter som att den skulle platsa bra i "värsta elkopplingen".SBH skrev:
Hur många sådana har du sett? Av alla de anläggningar du tittat på?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Nej, det är avhandlat här på forumet flera gånger. Strömmen fördelar sig lika över kablarna (resistansen ökar med ökande värme för koppar) så även om det inte är formellt korrekt för tunnare kabelstorlekar så är det inte farligt av det skälet.larsbj skrev:
Och där ligger väl en stor del i att det händer så lite med hempul, det fungerar och är ofarligt även om det inte är fackmässigt utfört.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tänker mig inte så uppseendeväckande fel som tex SBH beskriver när hempul nämns, tror snarare att det är lite udda sätt i utförande eller val av i sig säkerhetsmässigt korrekt material men udda kombinerat osv. Alltså mycket i linje med att det inte orsakar problem precis som statistiken visar. Och som nämnts döljs säkert många helt fackmässigt utförda hempul i massan men naturligtvis sorteras de inte rätt lika lite som många av fackfolk utförda undermåliga vilka kanske benämns hempul.
Ja men vad är det som händer då? Den enda statistiken jag hittar just nu på bränder är från ESV och 2009. Då är spisen det överlägset vanligaste föremålet som orsakar brand. Elcentral och andra delar av anläggningen står för dryga 10%. Detta är i och för sig bara bränderna med dödlig utgång.SBH skrev:
händer flera små saker i hela sverige. det skall inte behöva ske. vi har tur dom gånger då ingen skadas och det bara är matriela skador.tommib skrev:
OK, ursäkta mig då.
Jag undrade helt enkelt om det var ett påstående eller en fråga, det där om statistik. Om jag förväntades svara eller replikera.
Det blir alltså helt olika betydelse om du avslutar den meningen med ett utropstecken resp ett frågetecken.
Jag undrade helt enkelt om det var ett påstående eller en fråga, det där om statistik. Om jag förväntades svara eller replikera.
Det blir alltså helt olika betydelse om du avslutar den meningen med ett utropstecken resp ett frågetecken.
jo. men det är jävligt lätt för mig att missa sånt. när ni andra skriver så ser jag alla fel ni gör. men inte mina.Mikael_L skrev:
lite som när en hemma elektriker hållare på
Alltså, jag är egentligen inte sugen på att gå i polemik med dig, särskilt om det egentligen är en teori jag har och debatterat med någon helt annan.kanonkula skrev:
Jag ansåg ju att de som jobbar som elektriker ofta har en väldig låg kunskap själva om de regelverk de arbetar inom. Och jag tyckte ju att du bevisade det.
Felaktigheter:kanonkula skrev:
1. ECY har inget med skötsel av elanläggning att göra
2. elsäkerhetsreglerna som gäller för ECY, - Nej.
3. Vad i elprogrammet är 900 timmar?
4. Nej, du behöver inga lärlingstimmar alls för att plocka ut behörighet.
Korrekt:
1. Den teoretiska delen för BB1 får man på elprogrammet
2. Lärlingstiden är på 1600 timmar (men har alltså inget med behörigheter att göra.)
Och precis såhär tycker jag det generellt verkar vara.
Skulle vi tossa ihop 10 st random elektriker i samma rum och fråga vad som gäller för behörigheter, vad ECY är, vilka praktikkrav, lärlingskrav som gäller och vad som gäller för överinseende och ansvar osv osv
så skulle vi nog komma ut ur rummet med minst 100 olika svar.