Varför utför du elarbeten själv?

• Jag litar inte på anlitade hantverkare, gör det bättre själv

86 Röster 16,5%
  • Svårt att hitta en bra elektriker

34 Röster 6,5%
  • Tycker att det är stimulerande och lärorikt

111 Röster 21,3%
  • För att spara pengar, elektriker är för dyra

201 Röster 38,5%
  • Jag är själv elektriker

47 Röster 9,0%
  • Av logistiska skäl

42 Röster 8,0%
  • Antal röster
    522
  • Omröstningen stängd .
tommib
SBH skrev:
t.ex flera trådar till en fas.( dom hade trådarna hemma. ville inte köpa grövre kabel.), snurra ihop trådar och eltejp på.
Ja, det är ju i och för sig spektakulärt korkat. I ett rör då eller? Vad hade de tvinnat ihop? Det låter som att den skulle platsa bra i "värsta elkopplingen".

Hur många sådana har du sett? Av alla de anläggningar du tittat på?

SBH skrev:
t.ex flera trådar till en fas.( dom hade trådarna hemma. ville inte köpa grövre kabel.), snurra ihop trådar och eltejp på.
Fast blir det egentligen farligt? Det fungerar ju i en industri.

larsbj skrev:
Fast blir det egentligen farligt? Det fungerar ju i en industri.
Nej, det är avhandlat här på forumet flera gånger. Strömmen fördelar sig lika över kablarna (resistansen ökar med ökande värme för koppar) så även om det inte är formellt korrekt för tunnare kabelstorlekar så är det inte farligt av det skälet.

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är avhandlat här på forumet flera gånger. Strömmen fördelar sig lika över kablarna (resistansen ökar med ökande värme för koppar) så även om det inte är formellt korrekt för tunnare kabelstorlekar så är det inte farligt av det skälet.
Och där ligger väl en stor del i att det händer så lite med hempul, det fungerar och är ofarligt även om det inte är fackmässigt utfört.

Jag tänker mig inte så uppseendeväckande fel som tex SBH beskriver när hempul nämns, tror snarare att det är lite udda sätt i utförande eller val av i sig säkerhetsmässigt korrekt material men udda kombinerat osv. Alltså mycket i linje med att det inte orsakar problem precis som statistiken visar. Och som nämnts döljs säkert många helt fackmässigt utförda hempul i massan men naturligtvis sorteras de inte rätt lika lite som många av fackfolk utförda undermåliga vilka kanske benämns hempul.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
S
larsbj skrev:
Och där ligger väl en stor del i att det händer så lite med hempul, det fungerar och är ofarligt även om det inte är fackmässigt utfört.
händer så lite???
tror ni någon säger om dom kopplat själva när dom frågar??

tommib
SBH skrev:
händer så lite???
tror ni någon säger om dom kopplat själva när dom frågar??
Ja men vad är det som händer då? Den enda statistiken jag hittar just nu på bränder är från ESV och 2009. Då är spisen det överlägset vanligaste föremålet som orsakar brand. Elcentral och andra delar av anläggningen står för dryga 10%. Detta är i och för sig bara bränderna med dödlig utgång.

S
tommib skrev:
Ja men vad är det som händer då? Den enda statistiken jag hittar just nu på bränder är från ESV och 2009. Då är spisen det överlägset vanligaste föremålet som orsakar brand. Elcentral och andra delar av anläggningen står för dryga 10%. Detta är i och för sig bara bränderna med dödlig utgång.
händer flera små saker i hela sverige. det skall inte behöva ske. vi har tur dom gånger då ingen skadas och det bara är matriela skador.

tommib
SBH skrev:
händer flera små saker i hela sverige. det skall inte behöva ske. vi har tur dom gånger då ingen skadas och det bara är matriela skador.
Vad baserar du det på? Finns det statistik som går att läsa någonstans?

S
tommib skrev:
Vad baserar du det på? Finns det statistik som går att läsa någonstans?
finns inte statistik på allt

Mikael_L
SBH skrev:
finns inte statistik på allt
Det saknas en interpunktionen i slutet av meningen.
Skulle det vara utropstecken eller frågetecken ... eller kanske tre punkter ... :)

S
ursäkta att jag är dyxletriker då

Mikael_L
OK, ursäkta mig då.

Jag undrade helt enkelt om det var ett påstående eller en fråga, det där om statistik. Om jag förväntades svara eller replikera.

Det blir alltså helt olika betydelse om du avslutar den meningen med ett utropstecken resp ett frågetecken.

S
Mikael_L skrev:
OK, ursäkta mig då.

Jag undrade helt enkelt om det var ett påstående eller en fråga, det där om statistik. Om jag förväntades svara eller replikera.

Det blir alltså helt olika betydelse om du avslutar den meningen med ett utropstecken resp ett frågetecken.
jo. men det är jävligt lätt för mig att missa sånt. när ni andra skriver så ser jag alla fel ni gör. men inte mina.
lite som när en hemma elektriker hållare på

Mikael_L
kanonkula skrev:
Jag är elektriker.
Frågeställningen var om elektrikern visste vad man fick göra och inte göra. Så det tyder väl mer på att jag bevisade elmont's?
Alltså, jag är egentligen inte sugen på att gå i polemik med dig, särskilt om det egentligen är en teori jag har och debatterat med någon helt annan.

Jag ansåg ju att de som jobbar som elektriker ofta har en väldig låg kunskap själva om de regelverk de arbetar inom. Och jag tyckte ju att du bevisade det.

kanonkula skrev:
Ecy -> skötsel av elanläggning. Blanda inte in behörigheter här. Det är elsäkerhetsreglerna som gäller för ECY-certifikatet.
Bb1 får du den teoretiska delen när du läser elprogrammet (900 timmar), du behöver 1600h lärlingstimmar också innan du kan plocka ut behörigheten.
Felaktigheter:
1. ECY har inget med skötsel av elanläggning att göra
2. elsäkerhetsreglerna som gäller för ECY, - Nej.
3. Vad i elprogrammet är 900 timmar?
4. Nej, du behöver inga lärlingstimmar alls för att plocka ut behörighet.

Korrekt:
1. Den teoretiska delen för BB1 får man på elprogrammet
2. Lärlingstiden är på 1600 timmar (men har alltså inget med behörigheter att göra.)

Och precis såhär tycker jag det generellt verkar vara.
Skulle vi tossa ihop 10 st random elektriker i samma rum och fråga vad som gäller för behörigheter, vad ECY är, vilka praktikkrav, lärlingskrav som gäller och vad som gäller för överinseende och ansvar osv osv
så skulle vi nog komma ut ur rummet med minst 100 olika svar. :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.