25 443 läst ·
167 svar
25k läst
167 svar
Varför utför du elarbeten själv?
Och jag kan skaka fram relevanta lagtexter osv för alla dessa mina påståenden.Mikael_L skrev:Felaktigheter:
1. ECY har inget med skötsel av elanläggning att göra
2. elsäkerhetsreglerna som gäller för ECY, - Nej.
3. Vad i elprogrammet är 900 timmar?
4. Nej, du behöver inga lärlingstimmar alls för att plocka ut behörighet.
Korrekt:
1. Den teoretiska delen för BB1 får man på elprogrammet
2. Lärlingstiden är på 1600 timmar (men har alltså inget med behörigheter att göra.)
Men har jag fel i någon punkt så ser jag gärna referenser på det.
1:Mikael_L skrev:Felaktigheter:
1. ECY har inget med skötsel av elanläggning att göra
2. elsäkerhetsreglerna som gäller för ECY, - Nej.
3. Vad i elprogrammet är 900 timmar?
4. Nej, du behöver inga lärlingstimmar alls för att plocka ut behörighet.
Korrekt:
1. Den teoretiska delen för BB1 får man på elprogrammet
2. Lärlingstiden är på 1600 timmar (men har alltså inget med behörigheter att göra.)
)
"När du går på elprogrammet i gymnasieskolan får du chansen att genomföra ett webbaserat elsäkerhetsprov i samband med ECY CUP. Klarar du godkänt på provet utfärdas ett kompetensbevis i "Skötsel av elanläggning" som visar att du har grunderna för att arbeta på ett elsäkert sätt. Detta kompetensbevis vill din arbetsgivare se vid anställning. Du behöver även godkänt resultat för att få ut ditt elektrikercertifikat (ECY Certifikatet) efter din lärlingstid."
Källa:
http://www.ecy.com/larling/elsakerhetsprovet.asp
2:
Provet som nämns i föregående är uppdelad i 2 delar varav den ena behandlar föreskrifterna.
3 och 4 :
Du får teoretiska och praktiska kunskaper som krävs för att ansöka om behörigheterna BB1 och branschanpassad BB3.
För att ansöka om behörighet hos Elsäkerhetsverket krävs dessutom två års praktisk erfarenhet av elinstallationsarbete under behörig elinstallatörs överinseende.
Källa
http://euu.se/kurser/begransad_behorighet_bb1bb3-667
Dessa kurser läste jag på gymnasiet och de var på 900poäng och en poäng motsvarar en timme.
Lärlingstiden är 1600h och jag blandade ihop den med de 2 åren som krävs för behörigheten så där hade jag fel.
Nja, tänk på att det finns många enmansföretagare (jag är en av dem) som inte har något avtal med någon.elmont skrev:
Vad jag var ute efter var väl i första hand att det är många som inte är med i EIO, och att många av dom har hängavtal med SEF och där finns inga krav om ev "ECY", och dom "krav" som EIO ev. ställer endast gäller just EIO företag.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Helt rätt !!!!!!Mikael_L skrev:Och precis såhär tycker jag det generellt verkar vara.
Skulle vi tossa ihop 10 st random elektriker i samma rum och fråga vad som gäller för behörigheter, vad ECY är, vilka praktikkrav, lärlingskrav som gäller och vad som gäller för överinseende och ansvar osv osv
så skulle vi nog komma ut ur rummet med minst 100 olika svar.![]()
De flesta elektriker (mer än 80% ), känner inte till vad behörighet enligt lagen (Elsäkerhetsverket, installatör) innebär.
De flesta vet om att det på en firma måste finnas någon som "står för behörigheten", denne får kanske 3000:- i lön per månad. Att denna person skall ha överinseende över alla övriga elektriker/montörer är ju i praktiken en omöjlighet.
Jag har en granne som jobbade på en stor svensk elfirma (flera hundra eller tusen elektriker). Det visade sig att den elektriker som stod för behörigheten, hade dött. Det tog 3 år innan man insåg detta lilla faktum.......
Har du någon aning om vad det du skriver om "överinseende" innebär? Jag tror inte det, det verkar som du tror att den behörige ska kolla alla anställda med det har en helt annan innebörd. Läs på innan du uttalar dig 
På en sån stor firma finns det garanterat flera med AB behörighet.claesborjesson skrev:
Det är dessa två paragrafer i elinstallatorsforordningen som berör det hela.elmont skrev:
Ganska tunt och svagt reglerat. Elinstallatören behöver ej själv kontrollera anläggning, bara se till att så sker.
Men i verkligheten sker kontroll av anläggningen alltför sällan (anser jag).
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av
yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är
anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför
elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och
färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den
del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som
arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den
tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara
farlig för person eller egendom.
Det finns det säkert men det påverkar inte ordningen med hur överinseendet av yrkesmännen sker inom organisationen. Inget man kan bli påkastad hursom och därför ligger det som skrevs av CB inte så fel till.kanonkula skrev:
Verkar inte räcka med de hundra olika svaren som nämndes tidigare.
Intressant diskussion, någon eller något har uppenbarligen satt ett regelverk som överträffar alla andra verksamheter med råge. En smula självförhärligande "det vi gör är så oerhört komplext och farligt att vi måste omge oss med ett regelverk som vanliga människor inte begriper ,hehe."
Jo, Elektricitet är farligt och kan även vara dödligt.
men 1600 timmars praktik , certifikat hit certifikat dit.
i jämförelse, några andra verksamheter som även de är/kan vara farliga och eller brännbara.
Jag är utbildad smed /grovplåtslagare/ svetsare. Tar man i fel ände av en svets så får man känna på det som diskussionen ovan handlar om, men mer utbildning och praktik än "gör inte det, det gör ont" fick vi inte.
Svetsning orsakar sannolikt 100 x fler bränder än el-arbete, men kräver inga som helst certifikat eller intyg. Vill du svetsa din bil och elda ditt garage, varsågod.
I det jobbet körde vi en hel del direkt dödliga maskiner som tex fräsar , svarvar, borrmaskiner, maskiner som utan att sänka vartalet hade lindat en vuxen man i spiral. Traverser, lyftdon etc.
Har jag certifikat för dessa ? nix. ( idag , 30 år senare, är det säkert krav på körkort av olika slag för dessa, åtminstone traverser.)
Hur lång praktik måste man ha för ett körkort ? Hur farlig är en lastbil i jämförelse ? En fullastad Buss ?
Med detta vill jag inte på nåt sätt förringa en elektrikers yrkeskunskaper eller behovet av kunskap, men det känns som någon eller något i elbranschen pinkat in reviret .
Vad behöver en snickare för behörighet ? -trots att han kör en hel del farliga maskiner.?
Jo, Elektricitet är farligt och kan även vara dödligt.
men 1600 timmars praktik , certifikat hit certifikat dit.
i jämförelse, några andra verksamheter som även de är/kan vara farliga och eller brännbara.
Jag är utbildad smed /grovplåtslagare/ svetsare. Tar man i fel ände av en svets så får man känna på det som diskussionen ovan handlar om, men mer utbildning och praktik än "gör inte det, det gör ont" fick vi inte.
Svetsning orsakar sannolikt 100 x fler bränder än el-arbete, men kräver inga som helst certifikat eller intyg. Vill du svetsa din bil och elda ditt garage, varsågod.
I det jobbet körde vi en hel del direkt dödliga maskiner som tex fräsar , svarvar, borrmaskiner, maskiner som utan att sänka vartalet hade lindat en vuxen man i spiral. Traverser, lyftdon etc.
Har jag certifikat för dessa ? nix. ( idag , 30 år senare, är det säkert krav på körkort av olika slag för dessa, åtminstone traverser.)
Hur lång praktik måste man ha för ett körkort ? Hur farlig är en lastbil i jämförelse ? En fullastad Buss ?
Med detta vill jag inte på nåt sätt förringa en elektrikers yrkeskunskaper eller behovet av kunskap, men det känns som någon eller något i elbranschen pinkat in reviret .
Vad behöver en snickare för behörighet ? -trots att han kör en hel del farliga maskiner.?
Ja kraven borde vara mycket högre även på tex bilförare, det skulle rädda hundratals liv varje år. Eller menar du att kraven på el skulle sänkas så att man fick lite mer olyckor där också, för jag tror att på nått vis så finns det ett samband mellan höga krav och få olyckor.
Heta arbeten krävs för Svetsning utanför verkstad. Gäller allt som blir varmare än 100grader.hyggabus skrev:Svetsning orsakar sannolikt 100 x fler bränder än el-arbete, men kräver inga som helst certifikat eller intyg.
Snickaren kan behöva heta arbete, ställningsbyggande liftkort osv.
Heta arbeten, ställningsbygge, mobil arbetsplattform, stå och sittstaplare, motviktstruck etc kräver några timmars (vissa fall dagar) utbildning sen har man intyget vad jag vet? Rätt lätt att skaffa alltså, och fort går det.
Nej, ställningsbygge verksr kräva praktik!
Nej, ställningsbygge verksr kräva praktik!