Varför utför du elarbeten själv?

• Jag litar inte på anlitade hantverkare, gör det bättre själv

86 Röster 16,5%
  • Svårt att hitta en bra elektriker

34 Röster 6,5%
  • Tycker att det är stimulerande och lärorikt

111 Röster 21,3%
  • För att spara pengar, elektriker är för dyra

201 Röster 38,5%
  • Jag är själv elektriker

47 Röster 9,0%
  • Av logistiska skäl

42 Röster 8,0%
  • Antal röster
    522
  • Omröstningen stängd .
mr_bygg skrev:
Men vad av det du räknar upp kräver 4 år av praktisk övning och är omöjligt att teoretiskt tillgodogöra sig? Tvärtom tycker jag att det du räknar upp är utmärkta exempel på vad man kan och ska läsa sig till om du inte menar att man ska lära sig den hårda vägen och tillslut efter fyra år empiriskt konstaterat vad som fungerar.
Var någonstans står det att det måste vara praktiskt och inte teoretiskt? Jag bara säger att många kan sakna vissa delar av vad som krävs för en säker installation, då man bara googlar "dra rör" eller vad man nu gör. Delar som du bör ha i bakhuvudet om du jobbat i fyra år.
Forum är inte alltid en jättebra informationskälla, som jag velat lägga mitt hus eller min familjs liv i.

Redigerat:
kanonkula skrev : " Tja, har du sysslat med något i 4år bör du göra det bättre än någon som precis satt sig vid datorn och googlat. Om inte snabbare iallafall."

Nu var det väl inte snabbheten som var det viktiga utan säkerheten. Om en yrkesman tar 4 timmar på sig för ett jobb, så kan väl en väl påläst person göra samma jobb på 2 veckor --- eller ? Tiden 2 veckor kanske delas upp på 1,5 vecka (60 tim) googling/läsning av litteratur/ bruksanvisningar och 20 timmar arbete. Det var slutresultatet som skulle bedömas.

kanonkula skrev:
Var någonstans står det att det måste vara praktiskt och inte teoretiskt? Jag bara säger att många kan sakna vissa delar av vad som krävs för en säker installation, då man bara googlar "dra rör" eller vad man nu gör. Delar som du bör ha i bakhuvudet om du jobbat i fyra år.
Forum är inte alltid en jättebra informationskälla, som jag velat lägga mitt hus eller min familjs liv i.
Det finns väl många andra källor till kunskap än google och forum... Som du skrev tidigare så går det förhoppningsvis snabbare om du övat i fyra år men om man bortser från det och förutsätter att man ser till att tillgodogöra sig teorin och inte har bråttom så är det ett mindre problem.

tommib
kanonkula skrev:
Tvärtom så är väl nästan allt man gör är en riskbedömning med huset/sin familj som insats.
"finns det risk att snickaren skruvar i slangen",
finns det risk att någon sätter upp en tavla/ hylla här? Finns det risk för möss, vibrationer eller annan yttre fysisk påverkan?
Materialkunskap, exempelvis att svarta buntband klarar sig bättre utomhus än transparenta.
Sen är där alla regler med spänningsfall, utlösningsvillkor eller belastning.
Men det är roligt att det finns så många här som känner att de kan mer än de som faktiskt jobbar 40h/ vecka med det :)
Ja du, precis som andra har påpekat är detta saker man kan läsa sig till (givet att man har förmåga att ta till sig information från en bok).

Förläggning av kablar styrs av installatörshandboken och sunt förnuft. Hela grejen kan egentligen sammanfattas till "följ rummets linjer eller gå närmaste vägen". Om man tänker till lite innan man börjar dra slangar och rör så ser man snabbt hur det är bäst att dra. Snickaren kommer inte skruva i några slangar eftersom jag vet var de går (och nästa ägare kommer förstå det eftersom de går rakt mellan dosorna på väldefinierade höjder).

Tavlor och liknande sätts upp antingen av mig som vet var elrören går eller av nästa ägare som antingen har koll på hur man normalt förlägger elrör eller inte. Någon som inte har någon aning om hur man förlägger elrör kanske bestämmer sig för att 20 cm från taket är ett jättebra ställe för skruven som ska hålla upp väggdekorationen. Risken är samma oavsett om jag eller elektrikern dragit röret enligt branschstandard (eller vid utökning enligt samma standard som resten av huset).

Finns det risk för möss? Snälla..... I ett normalt bostadshus? Visa mig en elektriker som drar EKPK i en vanlig villa.... För lantbruket där detta är en reell risk finns den utmärkta handledningen Elinstallationer i lantbruket, eller vad den nu heter. Den finns att hämta fritt lite överallt. Enda anledningen till det som jag kan se är att man helt enkelt accepterat att bönderna pular själva och ser det som riskminimering att publicera enkla vettiga regler för installationerna. Det finns inga hinder för en liknande skrift för vanliga villor.

Materialkunskap? Ja, det är bra. Varför skulle jag överhuvudtaget använda buntband i en elinstallation utomhus? Ja, om jag skulle hänga N1XE i bärlina kanske.... rätt osannolikt. Att se till att buntbanden är UV-beständiga är lika självklart som att se till att kabeln är det.

Reglerna om spänningsfall, utlösningsvillkor och belastning har vi redan avhandlat. Alla står att finna i de mest grundläggande böcker. Man kan om man inte sov på gymnasiefysiken också härleda dem relativt enkelt. Enda skillanden är att elektrikernas böcker lägger på en säkerhetsfaktor. Du får gärna visa mig ett urval av elektriker som faktiskt räknar på det istället för att gå på tumregler.

Jag har aldrig påstått att jag kan mer än alla elektriker. Troligen kan jag mer än många, baserat på en del gamla kommentarer om t.ex. behörighetssystemet. Framför allt är jag inte lika snabb som någon som spikar kulo för sin lön, men jag behöver inte vara det heller. Jag behöver bara vara noggrann, och det är jag. Mycket mer så än de elektriker jag har sett i arbete.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Tvärtom så är väl nästan allt man gör är en riskbedömning med huset/sin familj som insats.
Ja. Men det är sant om allt. Att leva är att acceptera och hantera risk. Finns inget sätt runt det.

kanonkula skrev:
Men det är roligt att det finns så många här som känner att de kan mer än de som faktiskt jobbar 40h/ vecka med det :)
Japp, så kan det mycket väl vara. Det handlar nämligen inte om att man jobbar i 40 timmar per vecka, utan vad man arbetar med. Bara för att man stått i hjulgropen på SAAB (för att ta ett exempel jag själv upplevt) så blir man inte ens med nödvändighet bättre och snabbare på att byta hjul på bilen än en som inte gjort det. (Det sliter nämligen på kroppen och man använder inte samma verktyg som när man byter själv).

Jag har själv varit "gymnasielärare" för folk som arbetat som byggnadselektriker i många, många år, och en stor del av de kunde inte ens redogöra för Ohms lag... De var antagligen däremot ena hejjare på att tatta rör (det här var några år sedan) och dra kabel samt koppla "färg mot färg". Jag hade inte haft något att hämta vad gällde ackordet mot de gubbarna, men Ohms lag kunde de som sagt inte mycket om.

Sedan så är det väl inte många här som säger att de nödvändigtvis kan mer bara att vi kan så nära lika mycket att det inte spelar någon (säkerhetsmässig) roll att hänga upp sig på.

Sedan så är ju många här också verksamma i branschen, det är bara det att de inte har behörighet. Jag nämner inga namn så glömmer jag ingen, men ni/vi vet vilka de är! De slår med säkerhet 99.9% av yrkesverksamma behöriga elektriker på fingrarna med sina kunskaper.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker hushållsel känns närmast trivial. Ingen signalförlust. Inga studsar. Ingen överhörning. Ingenting behöver termineras. Inte så mycket isolation att prata om (<10kV). Inga EMC-krav. Små strömmar (<50A). Få saker att hålla reda på, finns väl ingen dosa eller rör som har mer än 5 växlande ledare. Behöver typ aldrig titta på datablad...

Försökte diskutera med några olika elektriker om att jag inte tyckte om att spänningen sjunker 8 volt när jag slår på tekokaren (från säkringsskåpet) = 60W värme i väggen. De begrep inte problemet. Ohms lag var väldigt långt bort. Borde jag lita på dem, verkligen? De drog dessutom EK och skalade ledarna dåligt när de byggde huset, flera ledare gick sönder bara av att lossa på dosorna när sista elektrikern var här (!!).

Finns säkert bra elektriker där ute, men det känns ju lite surt att behöva anlita sämre klåpare än vad jag är själv bara för att de har försäkringen och tillståndet.

• Gilla
Kemisten
  • Laddar…
Jag är själv elektriker ABL.

80% av alla elektriker får inte utföra elinstallation på sin fritid, de flesta vet dock inte om det.

claesborjesson skrev:
Jag är själv elektriker ABL.

80% av alla elektriker får inte utföra elinstallation på sin fritid, de flesta vet dock inte om det.
Ja, man skulle kunnat tro det. Jag gjorde det iaf, men elsäkerhetsverket håller inte fullt ut med.

Det kommer dock tydligt att bli så iom de ändringar som är på gång.

Kunde inte svara för det fanns inget svar som passade :o)

claesborjesson, jag tror nog att 99,9% av elektrikerna vet vad dom får och inte får. Men däremot tror jag att det är nästan lika många som inte bryr sig så mycket om det.

S
varit på kund besök idag med elektriker. vi fyllde väl tre A4 papper. om vad skulle behövas göras i ett hus efter att en hemma elektriker hade kopplat friskt hemma.

Mikael_L
elmont skrev:
claesborjesson, jag tror nog att 99,9% av elektrikerna vet vad dom får och inte får.
Nja, det tror i alla fall inte jag.

T.o.m den rätt så grundläggande kunskapen tycker jag svajar betänkligt hos väldigt många yrkesmän jag stött på.
Jag skulle absolut inte sagt 99.9%.

Hade du skrivit 50%, eller 80%, så hade jag inte orkat protestera, för det är (enligt mig) möjligt att såpass många åtminstone vet detta.

Jag har mycket svårt att tro att någon som gått någon elektrikerutbildning missat det där med att det behövs behörighet.

Hemmakatten
För att återgå till frågeställningen så saknar jag alternativet "Vi anlitar elektriktriker". För det är vad vi gör, trots att maken är el-tele ingenjör. Vi vill ha säkra hållbara lösningar som inte äventyrar huset. Och ja, vi har kontakt med duktig elektriker

Redigerat:
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Jag har mycket svårt att tro att någon som gått någon elektrikerutbildning missat det där med att det behövs behörighet.
Jag själv har märkt att jag fått höra ganska svajiga och märkliga åsikter och resonemang om detta, både hur reglerna är och hur man går vidare och verkligen tar ut behörighet, både vad som krävs, vad det kostar, och hur lång tid det tar. Till detta så är det också en oerhörd spännvidd på vad man tror att t.ex. en BB1 tillåter. (Just detta vet ju däremot ingen, då det är lite flummigt skrivet i föreskrifter och aldrig provat i domstol, men många elektriker tror ju saker om BB1 som definitivt inte är sanna.)

Men jag håller med dig så långt som att precis alla elektriker känner väl till ordet behörighet/behörig, ty det ordet kastar man snabbt i ansiktet på alla så fort det pratas om att en icke-elektriker gör något/ska göra något/har gjort något.

Det kan mycket väl vara så att väldigt många vet mycket bättre om det faktiska regelverket än jag misstänker, och det är bara för att de är medvetna om att de är lagbrytare hemma hos sig själva, hos kompisar/släktingar och på div svartjobb som gör att det börjar flöda ut svävande konstiga resonemang.
I så fall har du mer rätt, jag mer fel.

Jag har dessutom inget som kan kallas statistiskt underlag, utan det är ju bara några anekdoter. Du med alla dina år i yrket torde ha bättre inblick. :)

Jag retirerar från min ståndpunkt, den är för dåligt underbyggd. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.