25 443 läst ·
167 svar
25k läst
167 svar
Varför utför du elarbeten själv?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Det är väl inga större problem att koppla in en 1-fas-pryl fast. L och N liksom, svårt att göra fel. Rena dragningar gör jag inte och när det blir för många trådar i en dosa inser jag mina begränsningar och ringer elektrikern.
Jag gör allt själv, det kan bli hur som helst...
...dyselektriker.???
...dyselektriker.???
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
För egen del är det alla svar utom "jag är själv elektriker".
Varför ska jag hyra in någon som tar flera hundra i timmen när jag har kunskapen att göra det själv. Dessutom tycker jag systemet med att en elektriker som ansvarar för alla är föråldrat och bör göras om. Det är ju lite grann som att det räckte med att en på företaget hade körkort för att alla skulle få köra firmabilen...
Just nu håller jag på med elinstallationen i ett attefallshus som vi byggt. Köpt normcentral, kabel, brytare, kontakter, etc. på nätet. Normcentralen kom färdigkopplad, bara att skruva upp och sen koppla in som man vill ha det, inte raketforskning direkt.
Varför ska jag hyra in någon som tar flera hundra i timmen när jag har kunskapen att göra det själv. Dessutom tycker jag systemet med att en elektriker som ansvarar för alla är föråldrat och bör göras om. Det är ju lite grann som att det räckte med att en på företaget hade körkort för att alla skulle få köra firmabilen...
Just nu håller jag på med elinstallationen i ett attefallshus som vi byggt. Köpt normcentral, kabel, brytare, kontakter, etc. på nätet. Normcentralen kom färdigkopplad, bara att skruva upp och sen koppla in som man vill ha det, inte raketforskning direkt.
Av de elektriker vi har anlitat är jag egentligen bara riktigt nöjd med en. Honom har vi anlitat vid alla stora och tidskrävande arbeten där vi själva har skött övrig renovering. Sen finns det ju riktiga skräckexempel som när vi gjorde om köket och elektrikern kopplade fel på flera ställen. Använde fel apparater och åkte härifrån utan att säkerställa att det faktiskt fungerade. Dessutom saknade han helt känsla för estetik något som min favoritelektriker är väldigt noga mer. Så noga att han till och med överraskar mig.
Att var "dyr" och "FÖR dyr" är viss skillnad. Saker kostar pengar. Man vill gärna spara pengar även fast hantverkaren är värd sitt pris.
De flesta vanliga kompletta hantverksjobb inklusive material gör man till mindre än en tredjedel av priset samt dubbla tiden. Avvägning varje gång för min del.
Elektriker har jag överlag bra erfarenhet av som yrkesgrupp. Viss stolthet över sitt utförda arbete som inte övriga utstrålar.
De flesta vanliga kompletta hantverksjobb inklusive material gör man till mindre än en tredjedel av priset samt dubbla tiden. Avvägning varje gång för min del.
Elektriker har jag överlag bra erfarenhet av som yrkesgrupp. Viss stolthet över sitt utförda arbete som inte övriga utstrålar.
Spara pengar i de fall där jag har full koll. Skulle aldrig ta ut en elektriker för att koppla in inbyggnadsugnen (fast ansluten) eller koppla i/ur en fast ansluten tvättmaskin. Däremot tar jag ut en elektriker för större jobb, ex senast så jordades all el, uttag byttes och ett nytt uttag drogs fram i biorummet/hemmakontoret i källaren. Det skulle jag aldrig göra själv.
Saknar ett svar: Att få det exakt som jag vill ha det så att jag njuter lite varje gång jag ser det. Att få saker monterat exakt rakt, exakt längd på kabelkanal, omsorgsfullt monterade kablar i apparater dosor etc, ändhylsor på alla MK/RK etc.
Jag orkar inte ringa och jaga elektriker samt stanna hemma och vänta på elektriker för de jobben jag behöver utförda, vanligtvis.
För större jobb, byta jfb eller installera spotlights i badrummet eller koppla in golvvärme vid renovering, då är det värt jobbet att passa elektrikern, för då har det varit ett arbete som redan varit planerat som helentreprenad av en firma. Där den firman redan kontrakterat de andra och lagt upp när de ska komma. Så slipper jag det jobbet.
För större jobb, byta jfb eller installera spotlights i badrummet eller koppla in golvvärme vid renovering, då är det värt jobbet att passa elektrikern, för då har det varit ett arbete som redan varit planerat som helentreprenad av en firma. Där den firman redan kontrakterat de andra och lagt upp när de ska komma. Så slipper jag det jobbet.
Med tanke på priserna så känns det som enkelt intjänade pengar på att göra det själv.
Jag litar på att jag gör det minst lika bra som yrkesfolket Men skulle naturligtvis inte göra ingrepp och installationer utan att vara helt säker på att det blir säker el.
Har läst ellära i grundskolan och växelströmslära på högskolenivå och har lyckats med avancerade installationer som till och med en kompis som är utbildad elektriker gick bet på.
Jag litar på att jag gör det minst lika bra som yrkesfolket Men skulle naturligtvis inte göra ingrepp och installationer utan att vara helt säker på att det blir säker el.
Har läst ellära i grundskolan och växelströmslära på högskolenivå och har lyckats med avancerade installationer som till och med en kompis som är utbildad elektriker gick bet på.