B Build101 skrev:
Sökaren är magnetisk så om dem som satt upp skivan gjort rätt så borde spik/skruv vara ungefär i mitten av reglarna?
Ungefär ja... När jag sätter gips på skivor så hamnar nog inte många skruvar på nån regel. Gipsskivan behöver ju inte skruvas i nån regel, så det finns ingen anledning att rita upp exakt vart dom är innan man skruvar. Längs kanterna skruvar man ett par cm in i spackelförsäkningen och mitt på skivan blir det lite som det blir.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Cheesen
B Build101 skrev:
Det är ett av alternativen jag har också funderat på men då tänker jag att tvn väger 57 kg .. skulle 6 st m8 med molly kunna hålla den på plats utan att den tippar?
Om jag inte minns fel så räknade vi med 60kg/6 mm skruv när vi monterade kök... Molly är väl 25kg/ skruv.

B Build101 skrev:
Sökaren är magnetisk så om dem som satt upp skivan gjort rätt så borde spik/skruv vara ungefär i mitten av reglarna?
Skillnad på borde och är.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
BirgitS
Men om du har en träskiva t.ex. OSB så går det ju jättebra att skruva upp TVn i den med träskruv. Det ska ju räcka bra till för en TV som sätts fast med några skruv. Nu kommer jag inte ihåg säkert med har för mig att OSB klarar typ 100 kg med en enda skruv.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men om du har en träskiva t.ex. OSB så går det ju jättebra att skruva upp TVn i den med träskruv. Det ska ju räcka bra till för en TV som sätts fast med några skruv. Nu kommer jag inte ihåg säkert med har för mig att OSB klarar typ 100 kg med en enda skruv.
Jag har dessa skruvar som följde med väggfästen, har också köpt träskruv.

• Hand håller i en metallskruv med hexagonalt huvud och gängor, avsedd för väggfäste, mot en bakgrund av verkstadsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruv för väggfästen hålls i en hand, närbild på skruvhuvud.
    Skapa konto
B Build101 skrev:
Jag har dessa skruvar som följde med väggfästen, har också köpt träskruv.
Hyfsat överdimensionerade om du skall ha 6 st.....

Cheesen Cheesen skrev:
Molly är väl 25kg/ skruv
Teknisk information om SAM Metall Expander Enkel med lastkapaciteter för olika modeller i enkelgips; Sam 4E, 5E, och 6E med drag- och tvärlastvärden.
Skapa konto

Teknisk information för SAM Metallexpander Dubbel med lastförmågetabell för Sam 4D, 5D, och 6D i N/kg och ESSVE logotyp.
Skapa konto

Redigerat:
Lite uppdatering, hittade nu en träregel och spikat mig fram till där jag tror är centrum, nu återstår nästa problem, jag har tagit mått på både 45 cm och 60 från kända regeln dock så hittade jag inte någon annan regel på det avståndet? Kan det vara 30 cm då skulle jag ändå träffat regel på 60...

Redigering: huset är från 70 talet och jag börjar misstänka nu att det är bara en fristående regel och inga mer..

Redigerat:
K
Sluta leta reglar.
Har du gips och osb eller plyfa kan du utan problem hänga upp den största tvn du hittar på Elgiganten (eller någon annanstans) utan att behöva skruva i regel.

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
B Build101 skrev:
Lite uppdatering, hittade nu en träregel och spikat mig fram till där jag tror är centrum, nu återstår nästa problem, jag har tagit mått på både 45 cm och 60 från kända regeln dock så hittade jag inte någon annan regel på det avståndet? Kan det vara 30 cm då skulle jag ändå träffat regel på 60...

Redigering: huset är från 70 talet och jag börjar misstänka nu att det är bara en fristående regel och inga mer..
Sluta leta. Du har ju träskiva bakom gipset som kommer hålla.
Prova på 30 också men rimligtvis är nästa då på 60 och där har du ju varit?

Alright, tänkte fästa 2 med träskruv i regel och resten med molly borde vara stabilt 😅

Tack för hjälpen alla, uppskattas verkligen mycket ♥️

B Build101 skrev:
Alright, tänkte fästa 2 med träskruv i regel och resten med molly borde vara stabilt 😅

Du behöver inte Molly med din träskiva.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Har man borrat hål kan man ta en böjd ståltråd och trä in, sen snurrar man till den tar i regeln märker upp vinkeln och sen kan man enkelt se exakt vart regeln går.

BirgitS
B Build101 skrev:

Träskruv i träskivan är väl bättre än molly.

• Gilla
elmont och 5 till
  • Laddar…
B Build101 skrev:
Det är ett av alternativen jag har också funderat på men då tänker jag att tvn väger 57 kg .. skulle 6 st m8 med molly kunna hålla den på plats utan att den tippar?
Om tvn väger 57 kg kan den hängas på en skruv. Ska du däremot ha nått stativ som flyttar ut den från väggen och går att vinkla är det nog klokt att skruva i reglarna eller använda 4st Molly eller några lämpliga skruv som drar bra i OSBn/ Plyfan bakom gipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.