3 728 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Varför träffar jag inte regel
Ungefär ja... När jag sätter gips på skivor så hamnar nog inte många skruvar på nån regel. Gipsskivan behöver ju inte skruvas i nån regel, så det finns ingen anledning att rita upp exakt vart dom är innan man skruvar. Längs kanterna skruvar man ett par cm in i spackelförsäkningen och mitt på skivan blir det lite som det blir.B Build101 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 978 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 978 inlägg
Men om du har en träskiva t.ex. OSB så går det ju jättebra att skruva upp TVn i den med träskruv. Det ska ju räcka bra till för en TV som sätts fast med några skruv. Nu kommer jag inte ihåg säkert med har för mig att OSB klarar typ 100 kg med en enda skruv.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag har dessa skruvar som följde med väggfästen, har också köpt träskruv.BirgitS skrev:
Lite uppdatering, hittade nu en träregel och spikat mig fram till där jag tror är centrum, nu återstår nästa problem, jag har tagit mått på både 45 cm och 60 från kända regeln dock så hittade jag inte någon annan regel på det avståndet? Kan det vara 30 cm då skulle jag ändå träffat regel på 60...
Redigering: huset är från 70 talet och jag börjar misstänka nu att det är bara en fristående regel och inga mer..
Redigering: huset är från 70 talet och jag börjar misstänka nu att det är bara en fristående regel och inga mer..
Redigerat:
Sluta leta. Du har ju träskiva bakom gipset som kommer hålla.B Build101 skrev:Lite uppdatering, hittade nu en träregel och spikat mig fram till där jag tror är centrum, nu återstår nästa problem, jag har tagit mått på både 45 cm och 60 från kända regeln dock så hittade jag inte någon annan regel på det avståndet? Kan det vara 30 cm då skulle jag ändå träffat regel på 60...
Prova på 30 också men rimligtvis är nästa då på 60 och där har du ju varit?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 978 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 978 inlägg
Om tvn väger 57 kg kan den hängas på en skruv. Ska du däremot ha nått stativ som flyttar ut den från väggen och går att vinkla är det nog klokt att skruva i reglarna eller använda 4st Molly eller några lämpliga skruv som drar bra i OSBn/ Plyfan bakom gipset.B Build101 skrev: