MultiMan MultiMan skrev:
Kanske detta inlägg får en att tänka så? [länk]

Vistades mycket i Gullringen under mina tonår på 1970-talet då husfabriken var i full gång. Vad som sades var fabrikören Krister Ansgarius var sparsam och önskade minsta möjliga regelstorlek och fabriken använde sig av lättreglar tidigt.
Ja, småhusfabrikanterna brukar generellt inte överdimensionera och serieproduktion gör att projekteringskostnaden kan spridas på fler stommar med samma utförande. Ett hus man bygger en gång med exakt det utförandet blir det snabbt dyrare i arbetskostnad än man sparar i material att riktigt finoptimera och erfarenhetsmässigt så ändras ofta förutsättningarna under byggets gång och blir en problemlösare att det finns lite extra kapacitet.

Det är verkligen en balansgång i det där och att det är inte så enkelt att alla element är överdimensionerade är ett tecken på kvalitet i sig. I den bästa av världar har man en bra objektsspecifik kravställning som man optimerar så den uppnås med så liten materialåtgång som möjligt.
 
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Vi som gick gymnasiet på 80 talet kan detta ja!
Jag har sett en del misstag där i tron man gör rätt så blir det fel..
Jag gillar din approach 👍
Haha, jag gick en gymnasieklass 1984 där hela klassen utom jag trodde att när man räknar värmekoefficienten på ett kylskåp trodde att ett kylskåp har en vänstersida och en högersida samt ovansida, undersida och framsida men ingen baksida! För där är det ju en vägg!
Jag skulle vilja se någon av dem sätta in ett kylskåp som saknar baksida.
(Har förvisso inte med detta problem att göra utan visar bara hur fel man kunde tänka på 80-talet. Och säkert inte bara på 80-talet.😆)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@Gullringen vilken snözon befinner ni er inom? Och kan du mäta upp dimensionen på överram och underram? (om du inte har det i någon ritning)
Snözon 2,5. Överarm 165x45, underarm 140x45.

Finns en ruta i ritningarna som säger snölast 150kg/kvm.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Har huset rasat än? Var är TS - vi kräver svar.

Mvh
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Har stått och hållt upp taket i en vecka nu, haft lite svårt och svara under tiden 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Mirkan och 7 till
  • Laddar…
G Gullringen skrev:
Snözon 2,5. Överarm 165x45, underarm 140x45.

Finns en ruta i ritningarna som säger snölast 150kg/kvm.
Stämmer med de tabeller som laddats upp under förutsättning att virket håller c24-klassning.
Frågan är om det går att se på takstolarna.

Snölast på 150kg låter dock mer som snözon 1.5 .
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Stämmer med de tabeller som laddats upp under förutsättning att virket håller c24-klassning.
Frågan är om det går att se på takstolarna.

Snölast på 150kg låter dock mer som snözon 1.5 .
Ja det känns som att räknades lite för låg på den tiden. Kommer bli en balk i taket då det känns som att fast det är fribärande takstolar så vill jag stötta upp det.
 
  • Gilla
Henrik Lindberg och 2 till
  • Laddar…
G Gullringen skrev:
Ja det känns som att räknades lite för låg på den tiden. Kommer bli en balk i taket då det känns som att fast det är fribärande takstolar så vill jag stötta upp det.
Eller så räknade man helt enkelt med att byggnaden som helhet skulle fungera alldeles utmärkt tillsammans med de något klena innerväggarna.
En balk fixar den vertikala lasten, vindlastens inverkan gör den dock inte mycket för. Så väggens stabiliserande verkan förlorar du oavsett.
Men lite mer knak i höststormarna kanske man kan leva med.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.