63 089 läst ·
127 svar
63k läst
127 svar
Varför sjönk taket, tog ner innervägg
Ja, småhusfabrikanterna brukar generellt inte överdimensionera och serieproduktion gör att projekteringskostnaden kan spridas på fler stommar med samma utförande. Ett hus man bygger en gång med exakt det utförandet blir det snabbt dyrare i arbetskostnad än man sparar i material att riktigt finoptimera och erfarenhetsmässigt så ändras ofta förutsättningarna under byggets gång och blir en problemlösare att det finns lite extra kapacitet.MultiMan skrev:
Det är verkligen en balansgång i det där och att det är inte så enkelt att alla element är överdimensionerade är ett tecken på kvalitet i sig. I den bästa av världar har man en bra objektsspecifik kravställning som man optimerar så den uppnås med så liten materialåtgång som möjligt.
Haha, jag gick en gymnasieklass 1984 där hela klassen utom jag trodde att när man räknar värmekoefficienten på ett kylskåp trodde att ett kylskåp har en vänstersida och en högersida samt ovansida, undersida och framsida men ingen baksida! För där är det ju en vägg!S Shaft1 skrev:
Jag skulle vilja se någon av dem sätta in ett kylskåp som saknar baksida.
(Har förvisso inte med detta problem att göra utan visar bara hur fel man kunde tänka på 80-talet. Och säkert inte bara på 80-talet.😆)
Har huset rasat än? Var är TS - vi kräver svar.
Mvh
Mvh
Har stått och hållt upp taket i en vecka nu, haft lite svårt och svara under tiden 😅
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Stämmer med de tabeller som laddats upp under förutsättning att virket håller c24-klassning.G Gullringen skrev:
Frågan är om det går att se på takstolarna.
Snölast på 150kg låter dock mer som snözon 1.5 .
Ja det känns som att räknades lite för låg på den tiden. Kommer bli en balk i taket då det känns som att fast det är fribärande takstolar så vill jag stötta upp det.13th Marine skrev:
Eller så räknade man helt enkelt med att byggnaden som helhet skulle fungera alldeles utmärkt tillsammans med de något klena innerväggarna.G Gullringen skrev:
En balk fixar den vertikala lasten, vindlastens inverkan gör den dock inte mycket för. Så väggens stabiliserande verkan förlorar du oavsett.
Men lite mer knak i höststormarna kanske man kan leva med.
Klicka här för att svara