Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker inte att de där takstolarna ser det minsta fribärande ut.
Skulle de klara 7-8m fri spännvidd?

Sjönk det 10mm initialt så kommer det garanterat att fortsätta att sjunka.
Jag anser att det är ett typexempel på en fribärande fackverkstakstol, tillverkas utan problem fribärande till större spännvidder än vad som är aktuellt här

• Gilla
försänkaren
  • Laddar…
Tycker inte att de där takstolarna ser det minsta fribärande ut.
Skulle de klara 7-8m fri spännvidd?

Sjönk det 10mm initialt så kommer det garanterat att fortsätta att sjunka.
Här hittar du fakta. Från takstolsboken. Diagram av fackverkstakstol W, 27°, med knutpunkter och tabeller för diagonalmått och upplagskrafter i en bok om takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabeller för tillåtna spännvidder och deformationer av takstolar vid olika snözoner, hämtade från en takstolsbok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
G Gulldus skrev:
Jag anser att det är ett typexempel på en fribärande fackverkstakstol, tillverkas utan problem fribärande till större spännvidder än vad som är aktuellt här
Ja och vad vill du ha sagt med det?
Jag har aldrig påstått att det inte går att konstruera fribärande takstolar. Självklart går det.
Jag har själv byggt såna i snözon södra Lappland med liknande spännvidd som huset i fråga här.

Redigerat:
K Kane skrev:
Här hittar du fakta. Från takstolsboken.[bild][bild]
Ja, så brukar det se ut.
Har böcker med sådana tabeller hemma. Både äldre och någon halvny (80-talet)

Ja, så brukar det se ut.
Har böcker med sådana tabeller hemma. Både äldre och någon halvny (80-talet)
Din första kommentar i ämnet
”Tycker inte att de där takstolarna ser det minsta fribärande ut.
Skulle de klara 7-8m fri spännvidd?”

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Din första kommentar i ämnet
”Tycker inte att de där takstolarna ser det minsta fribärande ut.
Skulle de klara 7-8m fri spännvidd?”
Ja räkna på dimensionerna och räkna in effekterna av hur de olika reglarna är sammanfogade med varandra och se om de uppfyller dagens krav på helt fribärande takstolar.
Designen är en sak, dimensioneringen en helt annan...

@Gullringen vilken snözon befinner ni er inom? Och kan du mäta upp dimensionen på överram och underram? (om du inte har det i någon ritning)

Ja räkna på dimensionerna och räkna in effekterna av hur de olika reglarna är sammanfogade med varandra och se om de uppfyller dagens krav på helt fribärande takstolar.
Designen är en sak, dimensioneringen en helt annan...
Nu var det väl ändå kraven den dag då de konstruerades som var gällande.
Skulle gissa på att materialet i dagens takstolar är klenare än de man spikade ihop på plats då.
Finns naturligtvis även takstolsritningar som byggarna använt sig av. Där anges hur dom skall sammanfogas och med hur många spik mm.

GoC GoC skrev:
Nu var det väl ändå kraven den dag då de konstruerades som var gällande.
Skulle gissa på att materialet i dagens takstolar är klenare än de man spikade ihop på plats då.
Finns naturligtvis även takstolsritningar som byggarna använt sig av. Där anges hur dom skall sammanfogas och med hur många spik mm.
Viktigast här kanske, hur mycket hänsyn tog man till de inritade innerväggarna när man ritade ett prispressat prefabhus?

Ja och vad vill du ha sagt med det?
Jag har aldrig påstått att det inte går att konstruera fribärande takstolar. Självklart går det.
Jag har själv byggt såna i snözon södra Lappland med liknande spännvidd som huset i fråga här.
om du läser en gång till vad du skriver och vad jag svarar så fattar du nog

Viktigast här kanske, hur mycket hänsyn tog man till de inritade innerväggarna när man ritade ett prispressat prefabhus?
I och med att innertaket skulle monteras INNAN innerväggar så kan du väl räkna ut själv. Och hur vet du att huset var prispressat? Är så klart ingen grund för att inte dimensionera takstolarna korrekt.

MultiMan
GoC GoC skrev:
I och med att innertaket skulle monteras INNAN innerväggar så kan du väl räkna ut själv. Och hur vet du att huset var prispressat? Är så klart ingen grund för att inte dimensionera takstolarna korrekt.
Kanske detta inlägg får en att tänka så? https://www.byggahus.se/forum/threa...tog-ner-innervaegg.558173/page-3#post-6342351

Vistades mycket i Gullringen under mina tonår på 1970-talet då husfabriken var i full gång. Vad som sades var fabrikören Krister Ansgarius var sparsam och önskade minsta möjliga regelstorlek och fabriken använde sig av lättreglar tidigt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
G Gulldus skrev:
om du läser en gång till vad du skriver och vad jag svarar så fattar du nog
Det är snarare du som vägrar förstå vad jag vill ha sagt.
Dvs att bara för att en takstol utseendemässigt ser ut som en fribärande takstol av en viss modell, betyder inte att den är dimensionerad för att fullt ut fungera som en sådan.
Man behöver räkna på den och studera hur den är ihopsatt för att vara säker.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Var väl så att man bygde dessa husen genom att mura upp undervåningen och fixa valvet. Efter det restes ytterväggarna och takstolar och yttertak monterades.
Då hade man ett väderskal där man i lugn och ro kunde bygga upp allt innanmäte i huset har beroende av väder och vind.
Så ganska smart lösning för ett kostnadseffektivt byggande. Detta krävde så klart fribärande takstolar……

Vad menas med ”rätt överhöjning” när man spikar fackverk som det står på ritningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.