danielsCHM danielsCHM skrev:
Kan du förklara detta så en enkel man förstår?
Jag föreslår att du vänder dig till installatören som är ansvarig för utförandet. Du har ett beräkningsunderlag. Ett aktivt borrhål är alltid vattenpelaren, oavsett djupet så är det vattenpelaren som avgör. Ett borrhål som kyls ner för hårt när effekten ökar är antingen för kort eller så är bedömningen av effektbehovet felaktigt. Mitt råd är att du vänder dig till installatören.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Du installerade den i höstas, då ringer du installatörerna som får skicka en tekniker. Han kan gå igenom allt o förklara. Forumet ger dig mycket mindre.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P Polgara71 skrev:
Du installerade den i höstas, då ringer du installatörerna som får skicka en tekniker. Han kan gå igenom allt o förklara. Forumet ger dig mycket mindre.

P Polgara71 skrev:
Jag är i kontakt med både installatör och borrfirma för att reda ut vad som felar,även NIBE är inkopplade och har tittat på hur pumpen går.

• Gilla
useless
  • Laddar…
S
E Emanuel01 skrev:
Kan ju vara att du inte har något vattenflöde i hålet. Jag har 11kw värmepump och 100m djupt hål. Har 110m2 boyta+källare men har aldrig haft minusgrader på returen. Bor i Värmland. Har strypt min vp lite till tyst läge.
Det där med vattenflödet i hålet är något som felaktigt ofta pekas ut som en orsak om man har låg temp i hålet.
Men det är felaktigt tyvärr. Vattenflödet i hålet har visserligen en påverkan men den är marginell. Dvs inget som har någon större betydelse.
Det är snarare frågan om vilken berggrund du har då värmen leds in i hålet för att ersätta den pumpen plockar ut genom den berggrunden.
Har man kalksten så leder den betydligt sämre och då får man lägre temperaturer i hålet.
På mitt borrprotokoll så står det att det att hålet var torrt vilket jag frågade om men dom menade att det inte har någon betydelse så länge som det till slut tränger in vatten i hålet vilket det hade gjort någon dag senare.
Flödet i Bergvärmehål är dessutom något som inte egentligen kan mätas med någon säkerhet. Det enda sättet att göra det är att pumpa ur vatten löpande ur hålet och se hur fort det återfylls. Dvs mäta vilket flöde man kan pumpa ur. Men det görs aldrig. Det är bara frågan om mer eller mindre gissningar som man gör.

Mitt "torra" hål som exempel har väldigt lite vattenflöde pga att berget är så tätt runtomkring. Men jag har ändå aldrig sett temperaturer under 6 grader upp ur hålet.

Så flödet har inte någon större betydelse. Däremot kan det mycket väl vara så att TS har hålet i "dålig" berggrund som leder värme dåligt och då blir det kallt i hålet. Speciellt om det är på gränsen vad gäller djupet för att orka med den pump han installerat vilket jag skulle säga är troligare.

Till en 13 kW pump så är 180-200 meter på gränsen av vad som är lämpligt. Speciellt om det är kalksten i berget. Så jag skulle säga att det är ganska troligt att hans pump får kämpa förgäves med att hämta värme ur ett för grunt hål. Kanske är det också så att hålet fryser helt och klämmer ihop slangen ner i hålet så att flödet sjunker vilket ytterligare försämrar läget.

• Gilla
Karrock och 5 till
  • Laddar…
S stig54bk skrev:
Pumpen du valt är ju avsedd för max 275 kvadrat så varför köpte du inte en större?? Du ska väl ha bergvärme och inte en elpanna?? Men dags att ångra sig nu men jag tycker den du gjorde affär med skulle upplyst dig om det. Det har ju med hur huset är isolerat, treglas-fönster o dörrar mm mm
Jag har 132m borrhål sedan 1999 och det skulle ha räckt med en 4kw + elpatroner, men rekommenderades att ta en 6kw då jag har 90kvm hus + garage på 70+50kvadrat men jag valde en 9kw och har aldrig använt elpatronerna.
Men ditt borrhålet är väl dimensionerat efter pumpens storlek och borde leverera det som krävs, kontakta leverantören så de får fixa till det, pumpen ska ju kunna gå på max utan att KB stängs. Du kanske behöver komplettera med ytterligare ett borrhål då det du har tydligen inte ger tillräcklig effekt. Lycka till:
Jag har gått på installatörens rekommendationer.

I berget runt borrhålet vill man ha horizontellt vattenflöde. Att det eventuellt kommer upp vatten vid borrningen eller man kan pumpa upp ett antal liter i timmen säger väldigt lite om vilka vattenrörelser man har i det orörda berget. Men ändå brukar borrarna säga att det är ett bra hål för att det rinner till mycket vatten när man pumpar.

Jag har gått på installatörens rekommendationer.
Kan du inte lägga upp beräkningsunderlaget?

Tog du in flera offerter? hur räknade de andra i så fall?

• Gilla
Larsson4
  • Laddar…
Såhär ser det ut just nu -2 grader utomhus.😓

• Digital panel med data: Effekt 2kW, Gradminuter -607 DM, Kompressorstart 306, Aktuell frekvens 87Hz, Köldbärare in -3°C, ut -6°C, Returledning 35°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Kan du inte lägga upp beräkningsunderlaget?

Tog du in flera offerter? hur räknade de andra i så fall?
Något sådant har jag inte fått, det är en rörfirma i trakten som jag anlitade.

Något sådant har jag inte fått, det är en rörfirma i trakten som jag anlitade.
Ok. Det borde man alltid få. Konstigt att investera flera hundra tusen i blindo?

Men rent spontant känns det som att dom räknat bort sig på borrhålet. Förmodligen för att dom var rädda att verka för dyra om de föreslagit två hål.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S
K Kaktuscitron skrev:
Konstig byggnad som hade behövt annan kurva troligtvis - men nu funkar de jättebra så varför ändra något som funkar 🤗
Av den enkla anledningen att man vill att pumpen ska gå optimalt och inte slitas i onödan.
Är kurvan fel så justerar man den så det blir lagom varmt i huset.
Det jag uppfattar att du gjort är att du istället sätter en fast temperatur som pumpen ska ge hela tiden på framledning.
Det leder ju till att dels kommer radiatortermostaterna att få ta hand om hela temperaturregleringen vilket dom inte är speciellt bra på och dom kommer att strypa flödet en hel del vilket sliter ut cirkulationspumpen i förtid.
Dels så kommer pumpen att konstant producera högre framledningstemp än vad som är faktiskt nödvändigt vilket dels ger sämre COP på pumpen och dels ökar slitaget på anläggningen.

Dvs du får med dina inställningar sämre värmeekonomi och sliter ut grejorna i förtid och en BVP är som du ju vet inte direkt billig.

Som referens. Min BVP ligger på ett COP för uppvärmningen på 4,5 upp till 5,3. Det varierar med årstiderna beroende på framledningstemperaturen. Hålet håller 6-7 grader året om.
Framledningstemp är mellan 28-38 grader.
För varmvattenproduktionen som är ställd till 50 grader så är COP neråt 3 oftast.

Dvs om jag hade ställt in pumpen på att alltid trycka fram 50 grader framledning och låta termostaterna reglera innetempen så hade jag fått en elförbrukning för att driva pumpen som är ca 40% högre än jag har idag. Det blir en del pengar med tiden.

Injustering görs genom att man öppnar alla termostater och sedan justerar kurvan tills man får precis tillräckligt varmt överallt och sedan stänger man termostaterna något i de rum som då blir för varma.

Dvs huvudregleringen skall vara på kurvan i pumpen så att pumpen aldrig producerar högre temperatur än huset måste ha för att hålla värmen.

• Gilla
tjugotal och 5 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut just nu -2 grader utomhus.😓
Gå in på värmepumpsforum o ställ frågan för där får du bättre hjälp, här är det mest gissare!

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Det borde man alltid få. Konstigt att investera flera hundra tusen i blindo?

Men rent spontant känns det som att dom räknat bort sig på borrhålet. Förmodligen för att dom var rädda att verka för dyra om de föreslagit två hål.
Installatören har installerat många bergvärmeanläggningar i området och har gott rykte om sig. Jag kände att jag litar på hans expertis då jag själv vid planeringstillfället inte var särskilt kunnig om borrhål och bergvärme i övrigt. Installatören föreslog att borra 200m, sedan kontaktade jag flera borrfirmor och valde den som gav bäst pris.

Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Du har ett för klent borrhål skulle jag säga rakt av efter att ha råkat ut för samma problematik. Eftersom du har så nu installation är det högst sannolikt mest prisvärt att borra ett kompletterande hål men en hyfsad peng blir det :(.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi har luftat på båda hållen, Kb in är -2 ut är -6
Kb in på -2 tyder ju på att vattnet i berget fryst till is. Det betyder att du har för lågt flöde vatten i din brunn. De borrdjup som rekommenderas är ju baserade på normalt förekommande flöden + en liten säkerhetsmarginal. Tyvärr är din brun för torr. Det händer så ibland.
Vem som ansvarar för det vet jag inte. Men jag tror tyvärr att det faller på dej, såvida du inte fått någon garanti om annat.
Jag har sett att borrare garanterar vatten.
Mycket tråkigt för dej och jag lider med dej.
När jag började läsa tråden misstänkte jag att montören kopplat radiatorkretsarna omvänt. Att radiatorer är felkopplade på in och ut är vanligare än man kan tro.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.