lutorm lutorm skrev:
Ett köldbärar-deltaT på 4C och 49l/min flöde ger ett effektuttag ur borrhålet på ca 4*49/60*4.0 = 13kW. (Fast med mer decimaler på temperaturerna kan det ju bli upp till 25% skillnad.) Det är väl ganska högt för ett 200m borrhål.
Kan du förklara detta så en enkel man förstår?

• Gilla
Göran Tivenius och 1 till
  • Laddar…
Konstig byggnad som hade behövt annan kurva troligtvis - men nu funkar de jättebra så varför ändra något som funkar 🤗

danielsCHM danielsCHM skrev:
Vad brukar din kb in o ut ligga på? Och vad har du för COP?
Ingen aning vad jag har för COP, kb in o ut just nu!
Display av köldbärarpump visar temperaturer och hastighet: Köldbärare in 2,7°C, ut -0,4°C, hastighet 43%, datum 19 januari, utetemp -3°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
danielsCHM
  • Laddar…
Kan ju vara att du inte har något vattenflöde i hålet. Jag har 11kw värmepump och 100m djupt hål. Har 110m2 boyta+källare men har aldrig haft minusgrader på returen. Bor i Värmland. Har strypt min vp lite till tyst läge.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kaktuscitron skrev:
Konstig byggnad som hade behövt annan kurva troligtvis - men nu funkar de jättebra så varför ändra något som funkar 🤗
För att man inte vill skruva på värmepumpen var och varannan dag?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Det skall luftas åt båda hållen också för att säkerställa att där ej finns luft. vad har du för värden på kbin/ut vbin/ut
Rundkörning räcker åt ett håll. Man ser ju i kärlet när luften försvinner.

• Gilla
A_Mannen
  • Laddar…
K Kaktuscitron skrev:
Det är ju bara att göra en anpassad värmekurva, lika krångligt som att gå dit och justera lite då och då. Fast efter injustering behöver man aldrig pilla mer

Precis som alla skrivit att det är ngt fel på hålet eller pumpen till köldbäraren.
Har 270 kvm med biyta. -74.
Var tidigare direktel (takvärme) o beräknat behov på ca 28 000 i uppvärmning. Värmland). Med 230m borrdjup, ivt geo12 (väldigt lik Nibe på COP) o nya element så ligger vi på 4600kW i årsförbrukning (2025). 21-22 grader inne, snålar inte på värmen. Men elpatron för varmvattnet är såklart förskjuten till 1000gradminuter.
Hålet är 7grader in på hösten och nu när det var -21 ute så kröp det ner till +4 på inkommande. Slangen ligger knappt en en halvmeter ner där den går ut 4m till hålet. Möjligt vi träffa nära åder med flöde på 3500liter/h
Lambda på in o ut till elementen är mellan 5 upp till 7 grader i skillnad det är som kallast. Sjukt nöjd med denna konvertering.

• Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
Delta-T på 5 grader (39-34) verkar lite lågt anser jag (vi har själva delta-T på 9-10 grader i vår tjugotalsvilla med Atemp (uppvärmd area) på ca 260kvm). För små radiatorer ("befintligt radiatorsystem")?

Det bästa är att mäta framledningstemperaturen och returtemperaturen på varje enskild radiator och ställa in returventilerna så man får delta-T på 8-10 grader. I de rum som inte blir tillräckligt varma får man öka radiatoreffekten (större radiatorer som kan avge mer värme). I fritidshuset har vi en (vattenburen) fläktkonvektor som är väldigt effektiv (om detta är rätt ord i sammanhanget) på att avge värme. Fläkten drar bara 15W på lägsta varvtalet. Vattenburen golvvärme avger också mycket värme vid låg framledningstemperatur.

För övrigt håller jag med om att KBin på -2 grader är suspekt.

• Gilla
danielsCHM
  • Laddar…
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Hej, din pump är förmodligen underdimensionerad då ditt hus är 260 kvm stort, du skulle förmodligen ha valt deras S1156-18. Du säger även att du har två huskroppar med en kulvert emellan som din pump ska driva. Hur ser det ut i andra huset är värme ok där? Har du någon shuntgrupp med cirkulationspump i det huset? har du även problem med värmen där så börja med att installera en shuntgrupp med cirkulationspump där så du har snurr i det huset annars så skäl huvudhuset allt då pumpen inte kommer orka driva andra huset fult ut med den cirkulationspump som är i din S1156-13.

useless useless skrev:
Vilken effekt och förbrukning hade den?
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Pumpen du valt är ju avsedd för max 275 kvadrat så varför köpte du inte en större?? Du ska väl ha bergvärme och inte en elpanna?? Men dags att ångra sig nu men jag tycker den du gjorde affär med skulle upplyst dig om det. Det har ju med hur huset är isolerat, treglas-fönster o dörrar mm mm
Jag har 132m borrhål sedan 1999 och det skulle ha räckt med en 4kw + elpatroner, men rekommenderades att ta en 6kw då jag har 90kvm hus + garage på 70+50kvadrat men jag valde en 9kw och har aldrig använt elpatronerna.
Men ditt borrhålet är väl dimensionerat efter pumpens storlek och borde leverera det som krävs, kontakta leverantören så de får fixa till det, pumpen ska ju kunna gå på max utan att KB stängs. Du kanske behöver komplettera med ytterligare ett borrhål då det du har tydligen inte ger tillräcklig effekt. Lycka till:

• Wow
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Har huset/husen VVC, varmvattencirkulation?
VVC kan vara en faktor. Driver själv två mindre äldre hus med en nibe 8 kW 165 m hål och kulvert mellan. Byggde med VVC men koplade bort det första vintern då tiderna för varmvattentillverkning blev orimligt många och långa. Pumpen blev "underdimensionerad" med de förutsättningarna och borrhålet rejält kallt. Monterade istället en mindre el-vvb i bortre änden av vvc-slingan och stängde av cikulationen. Sedan dess fungerar pumpen helt enligt beräkningarna och köldbärarreturen håller sig på plussidan.

P
hur ser framlednings temperaturer till elementen ut ? har ni ett elementslinga som är avsedd för väldigt höga framledningstemperaturer ifrån eldningstiden då man ju utan vidare kan skicka ut 70-80 grader både på element och i kulvertar till andra byggnader.. Beroende på hur det är konstruerat och dimensionerat och kopplat så kan det ju vara så att man försöker för att få den värmen man önskar hela tiden kör med tillskott och det blir klart obra ekonomi med hög elförbrukning..

Många installatörer bryr sig inte om att se till att elementslingorna fungerar bra med temperaturer som bergvärmepumpen kan åstadkomma enkelt utan att idiotköra på 100% och elstöd för att tvinga upp temperaturer

Vilka temperaturer hade ni ut i kulvert och till elementslinga medans ni körde gamla uppvärmningen?

Jag tror ni har problemet i den änden av systemet

När köldbärarkreten och kompressorn körs för fullt hela tiden emot ett mål som inte går att uppnå så kan man få konstiga siffror.

Hur funkade det förra vintern och vad har ni ändrat sen dess? om det togs i bruk förra hösten..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M miev skrev:
Hej, din pump är förmodligen underdimensionerad då ditt hus är 260 kvm stort, du skulle förmodligen ha valt deras S1156-18.
Fast den befintliga stannar ju för att borrhålet blir för kallt. Tror du det blivit bättre med en kraftigare värmepump?

• Gilla
Crow2000 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
hur ser framlednings temperaturer till elementen ut ?
Det står ju på flera ställen i tråden. Det står också att värmepumpen stannar för att borrhålet blir för kallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.