Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är ganska uppenbart att borrhålet inte räcker till, antingen utökar du med ett till borrhål eller jordvärmeslang. Eller så minskar du belastningen med isolering eller kompletterande uppvärmning (LLVP/kamin etc.)
L lat skrev:
Då är det INTE speciellt bra isolerat!
Jag har 235m² i Sörmland & förra året gick det knappt 4,5 pall.
Kanske, men om retursystem på radiatorerna bara diffar 4-5 grader så är det ju inte ett enormt tapp på värmesidan.

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
D
danielsCHM danielsCHM skrev:
Kanske, men om retursystem på radiatorerna bara diffar 4-5 grader så är det ju inte ett enormt tapp på värmesidan.
Iofs kan det kanske löna sig att se om det finns något som kan göras för att få ner konsumtionen så att elspets inte behövs längre.

Kanske, men om retursystem på radiatorerna bara diffar 4-5 grader så är det ju inte ett enormt tapp på värmesidan
Det är en ren injusteringsfråga.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L lat skrev:
Det är en ren injusteringsfråga.
Hur menar du?

Nu vet jag inte riktigt hur mycket lägre man beräknar effektbehovet i Skåne, men om vi tar 50-60W/m² i Sörmland så gissar jag 30-40W/m² i Skåne?
260m² x 35W/m² = 9kW i effektbehov.
Borrhål brukar beräknas ge 50W/m aktivt hål 9kW ÷ 50W/m = 180m så din anläggning borde väl funka även om det inte är stora marginaler.
Hur menar du?
Delta-T på radiatorerna styrs av injusteringen av radiatorventilerna & c-pumpens flödes inställ.

• Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
L lat skrev:
Borrhål brukar beräknas ge 50W/m aktivt hål 9kW ÷ 50W/m = 180m så din anläggning borde väl funka även om det inte är stora marginaler.
Kalksten, som är dominerande i Skåne, har sämre värmeledningsförmåga än graniten som är vanligast längre norrut. Så man kan inte räkna så högt som 50 W/m.

L lat skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur mycket lägre man beräknar effektbehovet i Skåne, men om vi tar 50-60W/m² i Sörmland så gissar jag 30-40W/m² i Skåne?
260m² x 35W/m² = 9kW i effektbehov.

Delta-T på radiatorerna styrs av injusteringen av radiatorventilerna & c-pumpens flödes inställ.
Aha, ja jag får undersöka vidare vad som kan vara fel med borrhålet.

• Gilla
Arvidsjaur123
  • Laddar…
Hus i Skåne med några år på nacken är sällan bra isolerade. Kollar man t ex på Nibes schablonkurvor för olika områden så har sydvästra Skåne 11 vill jag minnas och de flesta andra ställen i Sverige har lägre.

13 kw låter på gränsen till lågt med tanke på din pelletsförbrukning. Inte tokigt lågt, men definitivt inte överdimensionerat. Om anläggningen inte går optimalt (som nu verkar vara fallet) så låter konsekvenserna därför rimliga.

Kontakta installatör eller tillverkare och berätta om hur.anläggningen beter sig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har du nivåkärl eller expansionskärl?

Randomguy Randomguy skrev:
Har du nivåkärl eller expansionskärl?

• Expansionskärl med mässingsventil mot en tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi installerade bergvärme så fick vi liknande problem när
Vi körde på automatisk temp via tempgivare -gick över till att ställa tempen manuellt i pumpen istället och efter de funkar de klockrent. Fråga mig inte varför - men blev gigantisk skillnad.

K Kaktuscitron skrev:
När vi installerade bergvärme så fick vi liknande problem när
Vi körde på automatisk temp via tempgivare -gick över till att ställa tempen manuellt i pumpen istället och efter de funkar de klockrent. Fråga mig inte varför - men blev gigantisk skillnad.
Hade du utegivare? Ställde du alltså tempen ut på radiatorerna manuellt?

Utegivare - ändrade i värmepumpen så man ställer tempen på värmepumpen manuellt istället för att de ska följa utekurvan.

KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.
Ett köldbärar-deltaT på 4C och 49l/min flöde ger ett effektuttag ur borrhålet på ca 4*49/60*4.0 = 13kW. (Fast med mer decimaler på temperaturerna kan det ju bli upp till 25% skillnad.) Det är väl ganska högt för ett 200m borrhål.

• Gilla
Kluffe
  • Laddar…
K Kaktuscitron skrev:
Utegivare - ändrade i värmepumpen så man ställer tempen på värmepumpen manuellt istället för att de ska följa utekurvan.
Då måste det varit något fel på er installation.

• Gilla
Göran Tivenius och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.