useless useless skrev:
12 pallar. Det är väl i storleksordningen 45-50 000 kWh netto? Drar man av för tappvatten och förluster så hamnar man på drygt 30 000 kWh uppvärmningsbehov, vilket grovt uppskattat innebär ca 13 kW effektbehov. Att det är två byggnader gör nog kalkylen lite sämre, så kompressorn räcker kanske inte till de allra kallaste dagarna.
Så rent tekniskt borde det funka, även om det behövs lite eltillskott ibland. Problemet verkar vara att borrhålet inte alls presterar som det borde.
Om vi antar att 35 kWh av detta behövs i levererad värme under 150 uppvärmingsdygn är det 9,7 kW i genomsnitt under dessa 150 dygn. Medeltemperaturen i Skåne under perioden nov-mar ligger nog vid 2-3 grader. 13 kWh max-effekt låter då ett eller två steg för lite. Min byggnad har ett beräknat värmebehov på knapps 17000 kWh/år och jag fick en 12kW pump specad. av två olika leverantörer varav en gav 18 kW som alternativ "fast 12 borde räcka".

Ovan på det som du säger så levererar inte borrhålet.

Till TS, vad, om något, skrev entreprenören om beräkningar av värmebehov i offerten?

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om jag tar hjälp av AI för att göra lite överslag så känns det som att denna kombination borde leverera runt 40000kwh per år (energi från borrhål och direkt el till vp). Det är således inte så långt från 12 pallar.

Effektmässigt är det en rätt hög belastning vs vad man får ut ur ett hål med bra vattenflöde.

.....så det är nog inte så stora marginaler i denna installation.

Däremot är det ju så att detta måste vara ett hus med väldigt lite isolering, så det är antagligen en åtgärd man borde titta på, snarare än att köpa fler hål osv. Jag kör ju nästan samma yta i stockholm med halva effekten och 160m hål, varav 145 är aktivt......men jag har isolering i väggarna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Isolera huset är såklart positivt på "andra sidan", dvs att man inte behöver så varma radiatorer. Men har man redan efter några månader -2 in på KB och dessutom en KB temp som sjunker med utetemp (mer än marginellt) så är det något som är galet där. Om det är installationen eller geologin på platsen kan inte jag säga.

Edit: Även en pump som går på max ska inte få problem med KB temp på det sättet så snart efter installation.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Har huset/husen VVC, varmvattencirkulation?

F
J JockeHX skrev:
En sak, vet inte om det spelar roll egentligen, huset borde bli varmt ändå, men 1,2 plusgrader och just nu ger den en framledning på 39 grader och 34 i retur. Det är rätt varmt för den utetempen. Är huset helt oisolerat?
Mja, nog normalt? Bor också i skåne, luftvatten då visserligen. Ca 0-2 plus idag:
Graf över Ecodan värmepumpens matningstemperatur, varierar mellan 20 och 50 grader från kl 06:00 till 16:00, och toppar vid ca kl 13:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MathiasS MathiasS skrev:
Om jag tar hjälp av AI för att göra lite överslag så känns det som att denna kombination borde leverera runt 40000kwh per år (energi från borrhål och direkt el till vp). Det är således inte så långt från 12 pallar.

Effektmässigt är det en rätt hög belastning vs vad man får ut ur ett hål med bra vattenflöde.

.....så det är nog inte så stora marginaler i denna installation.

Däremot är det ju så att detta måste vara ett hus med väldigt lite isolering, så det är antagligen en åtgärd man borde titta på, snarare än att köpa fler hål osv. Jag kör ju nästan samma yta i stockholm med halva effekten och 160m hål, varav 145 är aktivt......men jag har isolering i väggarna.
Det är väl den äldre typen av dimensionering för pumpar som bara går på maxfart där man accepterar en hel del elspets? En dimensionering som var vettig när elavtalet var på årsbasis, för det var så mätarna historiskt lästes av, och ingen effektavgift fanns. Dessutom tror jag det var större skillnad i pris på stora och små pumpar. Enligt Nibes hemsida kostar 18 kW modellen 3,525kr mer i inköp än 13kW modellen (144.475kr / 140.950 kr). Ett till borrhål lägger förvisso på 40-60 tkr om det borras samtidigt.

TS har en varvtalsstyrd pump som vad jag förstår brukar dimensionera efter husets behov vid DUT eller nära det.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
danielsCHM danielsCHM skrev:
Vi satte en 50 liters pump på att lufta igenom i flera timmar.
Det skall luftas åt båda hållen också för att säkerställa att där ej finns luft. vad har du för värden på kbin/ut vbin/ut

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Det skall luftas åt båda hållen också för att säkerställa att där ej finns luft. vad har du för värden på kbin/ut vbin/ut
Vi har luftat på båda hållen, Kb in är -2 ut är -6

redarn redarn skrev:
Det är väl den äldre typen av dimensionering för pumpar som bara går på maxfart där man accepterar en hel del elspets? En dimensionering som var vettig när elavtalet var på årsbasis, för det var så mätarna historiskt lästes av, och ingen effektavgift fanns. Dessutom tror jag det var större skillnad i pris på stora och små pumpar. Enligt Nibes hemsida kostar 18 kW modellen 3,525kr mer i inköp än 13kW modellen (144.475kr / 140.950 kr). Ett till borrhål lägger förvisso på 40-60 tkr om det borras samtidigt.

TS har en varvtalsstyrd pump som vad jag förstår brukar dimensionera efter husets behov vid DUT eller nära det.
Jag har inte direkt gjort någon dimensionering. Givetvis ska en varvtalsstyrd pump kunna gå utan elpatron idag. Så dimensionerades min onoffpump redan för 20 år sedan...

• Gilla
redarn
  • Laddar…
D
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Det är något som inte är bra med din borra. Vi bor i Sthlm med NIBE F1255-12 (kW) och värmer inte överdrivet isolerade 270 kvm med 180 m borrhål (vet ej mer detaljer) utan att ha behövt elspets sen pumpen installerades för kanske sex år sen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl en ganska normal temperatur för ett äldre hus med radiatorer i Skåne? Vid DVUT blir det runt 50-55 grader vilket inte är något onormalt.
Är det? Jag har 33 graders framledningstemp vid 1 grader ute och då är halva mitt hus helt oisolerat. Min 4-16kW pump kör nästan på lägsta frekvens för att fixa detta och just nu har jag 4 grader in från berget.

Det är ganska uppenbart att borrhålet inte räcker till, antingen utökar du med ett till borrhål eller jordvärmeslang. Eller så minskar du belastningen med isolering eller kompletterande uppvärmning (LLVP/kamin etc.)

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Nåt mysko med hålet! Jag bor i Västerbotten o har hål som är 197m och bra med vatten o var mellan minus 20-25 grader för 2 veckor sen o hade aldrig minus på inkommande kb då, inget eltillskott heller och huset är 210 kvadratmeter med en Nibe S1255 12kw så nog ska ditt hål fungera för din pump om hålet stämmer.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
gick åt 12 pallar om året.
Då är det INTE speciellt bra isolerat!
Jag har 235m² i Sörmland & förra året gick det knappt 4,5 pall.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Nåt mysko med hålet! Jag bor i Västerbotten o har hål som är 197m och bra med vatten o var mellan minus 20-25 grader för 2 veckor sen o hade aldrig minus på inkommande kb då, inget eltillskott heller och huset är 210 kvadratmeter med en Nibe S1255 12kw så nog ska ditt hål fungera för din pump om hålet stämmer.
Vad brukar din kb in o ut ligga på? Och vad har du för COP?

• Gilla
Lazze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.