danielsCHM danielsCHM skrev:
I protokollet står det 2m grus sen 198m gnejs. Antar det är 198 m aktivt då.
Antalet aktiva metrar beror på hur långt det är till grundvattennivån.

useless useless skrev:
Antalet aktiva metrar beror på hur långt det är till grundvattennivån.
Det står ”stabil grundvattennivån under markyta 7m”

193meter är inte jättedjupt till en 13kW pump. -2grader in och nyborrat verkar konstigt.

Hur lång är kulverten, är den gammal eller ny?

• Gilla
kalliz och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
193meter är inte jättedjupt till en 13kW pump. -2grader in och nyborrat verkar konstigt.

Hur lång är kulverten, är den gammal eller ny?
Den är kanske 3m, men den ligger 1m under mark och ser ut att vara bra isolerad.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.
skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.
Det jag reagerar på är att din KB känns väldigt kall för att vara ett "nytt" 200m hål? 200m, är det "aktivt djup" eller totaldjup? Är KB slangen väldigt grunt förlagd från hålet till huset? KB in ska inte variera så direkt med utetemperaturen tänker jag.

Är det varmt i huset? Isf. verkar det ju inte vara fel på radiatorsystemet, men att pumpen får jobba hårt för att värma. Jag tycker det verkar vara problem med köldbäraren som av någon anledning är för kall och påverkas (för)mycket av utetemp.

• Gilla
super_zen och 1 till
  • Laddar…
Är det korrekt att 2 pallar pellets motsvarar ungefär 8000kwh? Det är ju isåfall verkligen något knas om man inte får det ur 198m aktivt hål och en 13kW bergvp.

Eftersom hålet är så kallt skulle jag börja där, om vp verkligen jobbade max och tog all energi ur hålet skulle det ju vara bastuvarmt inne, givet att två pallar tidigare har varit tillräckligt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det korrekt att 2 pallar pellets motsvarar ungefär 8000kwh? Det är ju isåfall verkligen något knas om man inte får det ur 198m aktivt hål och en 13kW bergvp.

Eftersom hålet är så kallt skulle jag börja där, om vp verkligen jobbade max och tog all energi ur hålet skulle det ju vara bastuvarmt inne, givet att två pallar tidigare har varit tillräckligt.
Var det inte 12 pallar?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Kanske borrfirman ljög och avslutade hålet på 100m?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det korrekt att 2 pallar pellets motsvarar ungefär 8000kwh?
Vid 100% verkningsgrad ja.
Beroende på utrustning så kanske 70-85% är rimligt

12 pallar. Det är väl i storleksordningen 45-50 000 kWh netto? Drar man av för tappvatten och förluster så hamnar man på drygt 30 000 kWh uppvärmningsbehov, vilket grovt uppskattat innebär ca 13 kW effektbehov. Att det är två byggnader gör nog kalkylen lite sämre, så kompressorn räcker kanske inte till de allra kallaste dagarna.
Så rent tekniskt borde det funka, även om det behövs lite eltillskott ibland. Problemet verkar vara att borrhålet inte alls presterar som det borde.

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Finns bra tips här
https://imavvs.se/vanliga-fel-och-losningar-for-bergvarmesystem/

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
En sak, vet inte om det spelar roll egentligen, huset borde bli varmt ändå, men 1,2 plusgrader och just nu ger den en framledning på 39 grader och 34 i retur. Det är rätt varmt för den utetempen. Är huset helt oisolerat?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
En sak, vet inte om det spelar roll egentligen, huset borde bli varmt ändå, men 1,2 plusgrader och just nu ger den en framledning på 39 grader och 34 i retur. Det är rätt varmt för den utetempen. Är huset helt oisolerat?
Det är väl en ganska normal temperatur för ett äldre hus med radiatorer i Skåne? Vid DVUT blir det runt 50-55 grader vilket inte är något onormalt.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Var det inte 12 pallar?
aha, nu står det 12 iallafall. Jag läste väl fel.

12 pallar är då 45000 kwh. Då kanske det är lite svettigt för ett 198m borrhål.....

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
12 pallar är då 45000 kwh. Då kanske det är lite svettigt för ett 198m borrhål.....
Ja. Rent schablonmässigt borde det varit nästan det dubbla om man räknar med ca 30 Watt per meter. Man hamnar i samma härad om man räknar på knappt 40 000 kWh och att borran kan leverera 100 kWh/meter/år.
Därför hade det varit intressant att se beräkningsunderlaget för värmepumpen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.