globaljuggler globaljuggler skrev:
Jag tror att det helt enkelt inte har prövats av det enkla skälet att man har vant sig vid långa köer. Det upplevs inte som något konstigt.
Allvarligt, hade det på något sätt kunnat tolkas som lagbrott att ha P-avgifter under marknadsvärde hade garanterat anmälningarna kommit in. Finns massor med jurister som bor i BRF i t.ex. Stockholm som inte hade missat ett sådant öppet mål. Inse istället att du har fel, det du har är en åsikt baserad på moral som inte delas av alla. Men den har ingenting med lagstiftningen att göra.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Har du funderat över ”risken” att en Brf blir klassad som en oäkta
Inte förrän du frågade, men enligt Skatteverket ingår intäkter från p-platser från föreningens medlemmar i den del som är kvalificerad användning, dvs. den risken finns inte (så länge man inte börjar hyra ut till externa aktörer, men den frågan är för mig ointressant.)

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft billiga parkeringar när jag bott i brf en gång i tiden och redan då ifrågasatte jag det rimliga i detta på ett årsmötet. Vi hade både parkeringar och garage och det var lång kö till garagen (som jag inte ens ville ha, då de var dyrare än parkeringen), men jag ifrågasatte hela principen då det är orimligt att man skall behöva bo i föreningen i många år för att få tillgång till en garageplats. Jag hade turen och kunde få en parkeringsplats direkt jag flyttade in, men de som flyttade in senare kunde inte få det då andra i föreningen hade flera parkeringar/garageplatser som de inte delade med sig av.

Jag fick inte igenom en höjning av parkeringen då, men jag hörde att man efter att jag flyttat gjorde just det som jag föreslog. Antagligen för att det kommit in många nya medlemmar i föreningen som inte fick tillgång till parkeringar/garage...
Jag förstår inte varför det skulle vara orimligt att vänta på en parkeringsplats (Så länge parkeringarna som är uthyrda faktiskt används av dom som hyr). Det är ingen rättighet att ha en parkering i stan. Det verkar som ni försöker motivera att dom som är villiga att betala mest också har mer rätt till en parkering?

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara orimligt att vänta på en parkeringsplats (Så länge parkeringarna som är uthyrda faktiskt används av dom som hyr). Det är ingen rättighet att ha en parkering i stan. Det verkar som ni försöker motivera att dom som är villiga att betala mest också har mer rätt till en parkering?
Nej, jag försöker motivera att jag som medlem i en BRF inte skall betala för mina grannars parkering.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Det verkar som ni försöker motivera att dom som är villiga att betala mest också har mer rätt till en parkering?
Vilket i och för sig är det normala i väldigt många situationer, exempelvis när man köper en fastighet. 😀

• Gilla
bollen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag försöker motivera att jag som medlem i en BRF inte skall betala för mina grannars parkering.
Hur menar du? Förutsatt att avgiften täcker utgifterna på parkeringen så betalar du väl inte för någon?

• Gilla
  • Arg
E.G. och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket i och för sig är det normala i väldigt många situationer, exempelvis när man köper en fastighet. 😀
Fast nu har han ju valt att bo i en BRF, inte att köpa en fastighet. Konceptet med en BRF är bo nära och bland annat att dela på olika kostnader. Man kan ju köpa sin egen fastighet och då får man självklart göra som man vill.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Hur menar du? Förutsatt att avgiften täcker utgifterna på parkeringen så betalar du väl inte för någon?
Det gör jag ju, hade man hyrt ut parkeringen dyrare så hade avgiften varit lägre...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
globaljuggler och 4 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Konceptet med en BRF är bo nära och bland annat att dela på olika kostnader.
Fast konceptet med BRF säger väl egentligen inget tydligt kring hur eventuella parkeringsplatser ska prissättas eller fördelas. Jag tycker såväl kötid, lottdragning som auktion, kan vara fördelningsmetoder som ryms inom BRF-konceptet.

• Gilla
  • Wow
bollen och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
hade man hyrt ut parkeringen dyrare så hade avgiften varit lägre...
Det där påminner mig om logiken någon representant från LRF tillämpade när hon grät ut i radio med anledning av extrema foderpriser.

Hon odlade förvisso sitt eget foder och skulle därmed öka sin vinstmarginal rejält pga att foderpriserna drev upp köttpriserna. Men hon kände sig ändå snuvad på den intäkt hon kunde ha fått om hon istället sålt fodret dyrt på marknaden.

• Gilla
Discoman och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Blir det mer rättvist om parkeringarna görs om till grönyta och inte därmed genererar någon intäkt alls?
Bara alla har det lika dåligt så är orättvisan borta?

Du har inget ben att stå på, ditt resonemang grundar sig rakt av i avundsjuka.

Ev orättvisa i sammanhanget beror på att det inte finns parkeringar nog till alla medlemmar, vissa kan ha parkering o andra inte. Det har noll o inget med prissättning att göra.

Så länge parkeringarna genererar mer inkomst än vad de kostar i driftskostnad så är det en ren intäkt för föreningen som helhet.
Däremot skulle jag anse det vara gravt orättvist att föreningen gör en kraftig övervinst på att hyra ur parkeringar till medlemmar.
Prissättningen skall grundas på att investeringskostnaden skrivs av på rimlig tid och att överflödet räcker till det löpande underhållet, precis så som resten av en BRFs ekonomi bör vara uppbyggd.
Priserna på P-platser och garage, i Brf och alla andra parkeringar, bör vara på den nivå där det alltid finns ett litet antal lediga platser. Den som behöver en P-plats, permanent eller tillfälligt, kan då alltid få en plats. Så är det gott om lediga platser bör man sänka kostnaden (dock inte under den nivå som driften av parkeringen kostar; om så är fallet bör man ta bort platser) och om det är kö (ont om platser) bör man höja priset tills man får balans mellan tillgång och efterfrågan. Blir priset tillräckligt högt kan det vara lönsamt att bygga fler platser. (Grundkursen i marknadsekonomi). På detta sätt blir det de som har störst behov (betalningsvilja) som får de P-platser som finns.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Föreningen har en tillgång i form av en parkering. En underhyra gynnar några medlemmar medan resten får betala deras billiga parkering med sina avgifter. En marknadsmässig parkeringsavgift innebär lägre kostnader för resten.
Att få en lägre intäkt är på inget sätt eller vis samma sak som att "resten får betala deras billiga parkering med sina avgifter".

Även om hyran är låg så täcker den garanterat alla kostnader föreningen har för parkeringen, och det blir med största sannolikhet även ett överskott som går in i föreningens kassa som de kan använda till annat.

Om föreningen tog bort alla parkeringar och planterade träd o buskar där istället så skulle föreningens totala intäkt minska med ett större belopp än vad kostnaderna minskade. Föreningen skulle alltså då tvingas höja avgifterna för att få samma balans i ekonomin.

• Arg
  • Gilla
E.G. och 1 till
  • Laddar…
S
B bjorn.abelsson skrev:
Priserna på P-platser och garage, i Brf och alla andra parkeringar, bör vara på den nivå där det alltid finns ett litet antal lediga platser. Den som behöver en P-plats, permanent eller tillfälligt, kan då alltid få en plats. Så är det gott om lediga platser bör man sänka kostnaden (dock inte under den nivå som driften av parkeringen kostar; om så är fallet bör man ta bort platser) och om det är kö (ont om platser) bör man höja priset tills man får balans mellan tillgång och efterfrågan. Blir priset tillräckligt högt kan det vara lönsamt att bygga fler platser. (Grundkursen i marknadsekonomi). På detta sätt blir det de som har störst behov (betalningsvilja) som får de P-platser som finns.
Du vet om att det typ redan är omöjligt att få folk att sitta i en BRF styrelse? För att mecka med detta får man väl anställa en person för att hantera administrationen.

• Gilla
BSA In och 2 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Din logik stämmer absolut.

Du får dock ta med i beräkningen att en förening är en grupp med individer som själva tillsammans bestämmer hur de vill göra med sina tillgångar.
Har styrelsen fått i uppdrag av stämman att arbeta för att föreningen efter rådande möjligheter skall tillhandahålla medlemmarna med möjlighet att parkera sina bilar till självkostnadspris, då är det "det som gäller".

• Arg
  • Gilla
E.G. och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Du vet om att det typ redan är omöjligt att få folk att sitta i en BRF styrelse? För att mecka med detta får man väl anställa en person för att hantera administrationen.
Jodå. Jag satt med i styrelsen i den förra Brf som jag bodde i, med ansvar just för parkeringar och garage. Jag fick dock föga stöd från resten av styrelsen när jag försökte driva högre avgifter på i första hand garage (P-platserna räckte i stort sett till alla som ville ha, även till dem med 2 bilar). (Jo, jag hade också ett garage, så det var inte av egenintresse jag drev frågan).

Där jag bor nu har jag hittills lyckats undvika att hamna i styrelsen. Men jag är med i valberedningen, så jag har en viss känsla för hur svårt det är att rekrytera styrelseledamöter.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.