S Sthlm_ skrev:
Vad händer om ingen i föreningen vill betala den marknadsstyrda prissättningen?
Då är det ingen marknadsstyrd prissättning. Föreningen kan själv välja att avgränsa marknaden till att enbart medlemmar ska få tillträde, vilket är det vanligaste så vitt jag kan bedöma.

• Gilla
  • Arg
par.attermo och 2 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Vad händer om ingen i föreningen vill betala den marknadsstyrda prissättningen? Då kommer alla p platser i föreningen att hyras av externa kunder. Visst, föreningen får in mer pengar, men det är ju sannolikt att medlemmarnas upplevda värde och tillfredställelse att bo i huset går ner; således behöver det inte vara en åtgärd som maximerar medlemmarnas nytta.
Rinligen låter man bara medlemmar hyra platserna. Höj till halva marknadspriset till att börja med, och därefter 15% höjning per år tills det finns en ledig plats, då sänker man 15% och följer därefter KPI tills man har lite kö igen då man får börja höja mer igen.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
globaljuggler globaljuggler skrev:
Då är det ingen marknadsstyrd prissättning.
Aha, du vill ha en intern marknadsstyrd prissättning. Tillgång och efterfråga i huset dvs. Detts pris kan ju skilja sig väsentligt från det riktiga marknadspriset. Trodde du ville ta in externa kunder också för att maximera föreningens intäkter?

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
B britnay skrev:
Föreningen är obelånad. En delförklaring är nog att föreningen har flera lokaler i bra läge som inbringar hyfsat bra med intäkter.
Till den som tycker att subventionerade parkeringsplatser till ett fåtal är rimligt kan man ställa frågan hur det hade upplevts om en lokal hade hyrts ut till en bostadsrättsinnehavare för att bedriva verksamhet och hyran satts till 20% av marknadshyrorna i området.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Detts pris kan ju skilja sig väsentligt från det riktiga marknadspriset.
Korrekt. Men en BRF är ju inte ett företag som ska vinstmaximera utan en förening som ska tillgodose alla sina medlemmarnas intresse. Likabehandlingsprincipen kan, som jag ser det, uppfyllas både med extern och intern marknadsstyrd prissättning.

Min stora invändning kommer när vissa medlemmar får ekonomiska förmåner på bekostnad av andra medlemmar. Huruvida en förening upplåter p-platser till enbart medlemmar eller även externa aktörer är för mig ganska ointressant, så länge det sker på lika villkor.

S Sthlm_ skrev:
Trodde du ville ta in externa kunder också för att maximera föreningens intäkter?
Inte nödvändigtvis. Om en förening vill detta ska de så klart få göra det.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men alla har möjlighet att leka eller boka tvätt-tid.
Men vilken nytta ger det den som helt saknar intresse av tvättstugan, lekplatsen eller den fruktansvärt svindyra hissen? Nyttan är precis noll, på samma sätt som nyttan av en P-plats någon annan har och som därmed inte kan användas är noll.

• Älska
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Till den som tycker att subventionerade parkeringsplatser till ett fåtal är rimligt kan man ställa frågan hur det hade upplevts om en lokal hade hyrts ut till en bostadsrättsinnehavare för att bedriva verksamhet och hyran satts till 20% av marknadshyrorna i området.
Det är väl precis det man ofta gör med uthyrnjing av festlokal, gästlägenhet osv. Vilket brukar ses som bra för medlemmarna om möjligheten finns.

Vad det handlar om är ifall p-platserna är tillgängliga för alla medlemmar. Finns det platser för 1/4 av bostadsrätterna och ett fungerande kö-system så borde inte kötiden behöva vara astronomisk för att få en plats. Du har alltid en hel del medlemmar som inte har bil, och viss omsättning av medlemmar.

Det blir knepigare om föreningen ex. låter en medlem hyra mer än en plats, Eller om det finns så får platser att det inte går att få en plats inom en livstid. Då håller jag med om att man behöver resonera på lite annat sätt.

• Gilla
bollen och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vilken nytta ger det den som helt saknar intresse av tvättstugan, lekplatsen eller den fruktansvärt svindyra hissen? Nyttan är precis noll, på samma sätt som nyttan av en P-plats någon annan har och som därmed inte kan användas är noll.
Det är inte jämförbart. Om endast de 25 % av medlemmarna som hade bott i huset längst tid hade haft tillgång till tvättstugan, hade det möjligen varit en relevant jämförelse.

Jag antar att du inte tycker att avgiften för en p-plats ska vara noll? Då återstår frågan vad priset ska sättas till. Antingen sätts priset efter vad medlemmarna är beredda att betala.

Eller till något annat. Varför i så fall?

• Gilla
  • Arg
kashieda och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl precis det man ofta gör med uthyrnjing av festlokal, gästlägenhet osv. Vilket brukar ses som bra för medlemmarna om möjligheten finns.

Vad det handlar om är ifall p-platserna är tillgängliga för alla medlemmar. Finns det platser för 1/4 av bostadsrätterna och ett fungerande kö-system så borde inte kötiden behöva vara astronomisk för att få en plats. Du har alltid en hel del medlemmar som inte har bil, och viss omsättning av medlemmar.

Det blir knepigare om föreningen ex. låter en medlem hyra mer än en plats, Eller om det finns så får platser att det inte går att få en plats inom en livstid. Då håller jag med om att man behöver resonera på lite annat sätt.
Din jämförelse haltar betänkligt. Om en medlem skulle hyra festlokalen eller gästlägenheten på heltid under lång tid till ett kraftigt subventionerat pris tror jag att det skulle knorra i leden.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Eller till något annat.
Det styrelsen anser lämpligt, eller stämman om de befattar sig med den typen av detaljer.

Varför i så fall?
För att det är både deras rättighet och skyldighet.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att det är både deras rättighet och skyldighet.
Att ge vissa medlemmar ekonomiska förmåner på medlemskollektivets bekostnad är varken en rättighet eller en skyldighet.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket verkar vara det normala och fungera utan större problem... 😉
En korrekt iakttagelse, vilket nog hänger samman med att skolan inte prioriterar undervisning i ekonomi.
Att ge vissa medlemmar ekonomiska förmåner på medlemskollektivets bekostnad är varken en rättighet eller en skyldighet.
Men om dagens normala system är så grovt fel, varför dräller det då inte av domar som smiskar okunniga BRF-styrelser på fingrarna för deras brott mot BRL, stadgar och likabehandlingsprincip?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte jämförbart. Om endast de 25 % av medlemmarna som hade bott i huset längst tid hade haft tillgång till tvättstugan, hade det möjligen varit en relevant jämförelse.

Jag antar att du inte tycker att avgiften för en p-plats ska vara noll? Då återstår frågan vad priset ska sättas till. Antingen sätts priset efter vad medlemmarna är beredda att betala.

Eller till något annat. Varför i så fall?
Har du funderat över ”risken” att en Brf blir klassad som en oäkta Brf om inkomsterna från garage plus några lokaler stiger samtidigt som föreningens intäkter från medlemsavgifterna sjunker när marknadspriserna slår igenom. Inte minst i Sthlm finns det troligen föreningar som balanserar på snöret så att säga.

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Jag ser inget pricipiellt fel med att ha en noll avgift för p-plats, som tillhandahålls som service åt medlemamrna. Men det kan vara opraktiskt eftersom det inte gynnar omsättning av platserna. Och om det gäller garageplatser så är det också en påtagligt dyr service, som det kan vara vettigt att finansiera helt eller delvis via avgifter/hyra.

Men en förutsättning för resonemanget är att platserna måste vara tillgängliga efter ett realistiskt köande. Då blir jämförelse med gästlägenhet osv relevant. Om man ex. behöver stå i kö i 5 -10 år så behöver man resonera på annat sätt. Jag vet att det finns föreningar där man kanske har 5 plateser till 400 medlermmar, och platserna verkar på något underligt sätt alltid disponeras av styrelse medlemmar. DÅ har man ett problem.

Som jag ser det så bör en avgift i normala fall vara satt så högt att ingen "tjuvhåller" en plats. Och framförallt i områden med dyr allmän parkering, behöver man hålla efter andrahandsuthyrning.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men om dagens normala system är så grovt fel, varför dräller det då inte av domar som smiskar okunniga BRF-styrelser på fingrarna för deras brott mot BRL, stadgar och likabehandlingsprincip?
Jag kanske inte skulle kalla det för “grovt fel”, men jag inser att mina formuleringar lätt kan ge det intrycket :)

Jag tror att det helt enkelt inte har prövats av det enkla skälet att man har vant sig vid långa köer. Det upplevs inte som något konstigt. En granne som flyttar på en gränspinne, är mer konkret och enklare att ta på, både bildligt och bokstavligen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.