Jag h
K Kasken skrev:
Din logik stämmer absolut.

Du får dock ta med i beräkningen att en förening är en grupp med individer som själva tillsammans bestämmer hur de vill göra med sina tillgångar.
Har styrelsen fått i uppdrag av stämman att arbeta för att föreningen efter rådande möjligheter skall tillhandahålla medlemmarna med möjlighet att parkera sina bilar till självkostnadspris, då är det "det som gäller".
Jag håller med om att föreningsfriheten är viktig. Men likabehandling är också viktig och varför ska de som lyckats köa sig till en garageplats subventioneras av dem som kanske inte ens har bil? Jag har dock inte lyckats få gehör i min Brf för höjda hyror på garagen.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Att få en lägre intäkt är på inget sätt eller vis samma sak som att "resten får betala deras billiga parkering med sina avgifter".

Även om hyran är låg så täcker den garanterat alla kostnader föreningen har för parkeringen, och det blir med största sannolikhet även ett överskott som går in i föreningens kassa som de kan använda till annat.

Om föreningen tog bort alla parkeringar och planterade träd o buskar där istället så skulle föreningens totala intäkt minska med ett större belopp än vad kostnaderna minskade. Föreningen skulle alltså då tvingas höja avgifterna för att få samma balans i ekonomin.
Klart att en lägre avgift på parkeringen innebär att någon annan avgift blir högre än den hade behövt vara. Värdet på parkeringen är större än dess driftkostnader och det värdet tillkommer bara en minoritet av medlemmarna till.

Ingen säger att parkeringen ska tas bort. Argumentet är att parkeringen är för billig sett till kostnaden för annan parkering i området och att det finns en kö för att få en parkeringsplats. Hade det inte funnits någon kö och samtliga boende som ville kunde få en parkeringsplats ser jag inget problem i prissättningen alls.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
C
E Eby90 skrev:
Klart att en lägre intäkt från parkeringen innebär att någon annan intäkt blir högre än den hade behövt vara.
Alltid tråkigt när intäkter blir högre än vad de hade behövt vara 😢

• Haha
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Alltid tråkigt när intäkter blir högre än vad de hade behövt vara 😢
Såhär kan vi inte ha det, redigeringsnissarna får jobba hårt ikväll

Discoman Discoman skrev:
Det verkar som ni försöker motivera att dom som är villiga att betala mest också har mer rätt till en parkering?
Efter att ha läst tråden får jag oxo det intrycket.
  • Vilket är exakt vad som gäller köp av bostadsrätter. Och som stödet är typ 100%-igt för.
  • Rimligen är det begripligt att vissa anser den principen är bäst för BRF:ns extra förråd, p-platser och garage.

• Gilla
E.G.
  • Laddar…
Man kan ju vända på det:
Säg att en förening kör marknadspris idag, t ex 2000 per mån för parkering i Sthlm.

En ny styrelse får för sig att sänka hyran till 500:-/mån p g a att kostnaden för garaget inte är högre än så. Detta resulterar i att alla BRF-innehavare får en höjd månadsavgift på 500:- för att täcka bortfallet. Skulle stämman rösta igenom den kapitalförflyttningen från icke-parkerare till de som parkerar?

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Efter att ha läst tråden får jag oxo det intrycket.
  • Vilket är exakt vad som gäller köp av bostadsrätter. Och som stödet är typ 100%-igt för.
  • Rimligen är det begripligt att vissa anser den principen är bäst för BRF:ns extra förråd, p-platser och garage.
Och som jag påpekat några gånger så kommer rimligen Skatteverket att tvinga fram minimipriser på parkeringarna kopplat till marknadsvärde iom att de börjar kräva moms för dessa den 1/10-26.

pacman42 pacman42 skrev:
Och som jag påpekat några gånger så kommer rimligen Skatteverket att tvinga fram minimipriser på parkeringarna kopplat till marknadsvärde iom att de börjar kräva moms för dessa den 1/10-26.
Du som kollat upp saken. Gäller detta med moms oxo om garagen finns i en helt separat garageförening. Där endast medlemmar i BRFn får vara medlemmar och ha garage?. Nyfiken.

B bhus2021 skrev:
Skulle stämman rösta igenom den kapitalförflyttningen från icke-parkerare till de som parkerar?
Rätt svårt att gissa hur en hypotetisk stämma skulle besluta men då nettoeffekten av denna "kapitalförflyttning" verkar bli noll så varför inte? 😀

O O skrev:
Du som kollat upp saken. Gäller detta med moms oxo om garagen finns i en helt separat garageförening. Där endast medlemmar i BRFn får vara medlemmar och ha garage?. Nyfiken.
Det gäller alla parkeringar som hyrs ut som inte är direkt kopplade till själva bostaden. Så en parkering inom samma fastighet är momsfri om...
...den också ingår i hyran, dvs den får inte gå att välja bort och om...
...den inte vidareuthyrs.

Notera då att detta gör det riktigt intressant, hur värderar man då en parkering? Skatteverket kommer ju inte acceptera vilka summor som helst...
...så det kommer garanterat att komma domar rätt snart som fastställer vad som gäller - jag satsar på att Skatteverket vill ha fullt marknadsvärde!

Alfredo Alfredo skrev:
Rätt svårt att gissa hur en hypotetisk stämma skulle besluta men då nettoeffekten av denna "kapitalförflyttning" verkar bli noll så varför inte? 😀
Om man ser till nettoeffekten för var och en av de röstberättigade skulle min gissning vara att de som personligen går +500kr/mån på förslaget röstar för och de som personligen går -500kr/mån på det röstar emot.

Om det nu är så få parkeringar och folk står i kö, varför inte driva frågan om att bygga/anskaffa fler parkeringsplatser. Det är väl inga problem att bygga på en våning, göra befintliga platser smalare eller liknande.
Eftersom alla tycker likaprincipen är bra så får givetvis alla i föreningen pynta upp en miljon för att få tillgång lika tillgång till parkeringsplats -- även om de inte vill.

Man skulle ju även kunna hyra in några platser i ett närliggande garage för att fler boende skall få möjlighet till parkering.

Eller så kan man ju arbeta aktivt med att få ner kön på annat sätt. Parkeringsavgifterna skulle kunna höjas för att betala avgift för en eller två poolbilar i garaget. man kan använda del av inkomsterna till att bygga bättre cykelförråd osv.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det gäller alla parkeringar som hyrs ut som inte är direkt kopplade till själva bostaden.
OK. De nya reglerna är generella och har inget med bostaden att göra. Men ger en påverkan.

S solhej skrev:
Det är väl inga problem att bygga på en våning, göra befintliga platser smalare eller liknande.
Nej det kan absolut aldrig vara minsta problem. Om min förening hade haft ett parkeringsgarage i källaren skulle jag ha föreslagit att man gräver ut och gör en våning till med parkering under den befintliga. Kan inte vara några problem! 😂

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.