Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja det kan vara en himla skillnad.

Från min förening fick jag höra om andras föreningar där de satt i moment 22 att underhållskostnaden för deras parkeringsgarage översteg vad de kunde ta i parkeringsavgift och de ville inte subventionera med avgifterna från bostadsrätterna. Troligtvis var det så de var tvungna att göra dock.

Så att ha kö till sina parkeringsplatser kan också vara ett lyxproblem!
Det är väl ingen skillnad mot att man subventionerar tvättstugan som bara några använder eller lokal för samkväm som också bara en undergrupp tenderar att nyttja. Så blir det ju med kollektiva lösningar.

• Gilla
Jasen2 och 5 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Marknadspriset är den nivån där det inte finns någon kö alls och samtliga platser är uthyrda. Att sätta priset högre än vad marknaden är beredd att betala innebär outhyrda platser, vilket inte gynnar någon.

Sen är det naturligtvis svårt att hitta the sweet spot mellan 100% beläggning och inga köer, men det är inget som hindrar en förening i alla fall att sträva efter det.
Men är det rättvist?

Det tycker jag är en intressant diskusson. Är det automatiskt mer mest rättvist att de begränsade P-platserna delas ut till de medlemmar som är ekonomiskt starkast än att de delas ut till de medlemmar som stått i kö längst?

Jag personligen föredrog den "gamla" varianten som gällde i Sverige, där man köade sig till saker snarare än att man kunde köpa sig fördelar över andra människor som inte har så mycket pengar. Andra tycker såklart tvärtom och det är fine, men vilket system som är mest "rättvist" är inte uppenbart alltid.

• Gilla
BSA In och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl ingen skillnad mot att man subventionerar tvättstugan som bara några använder eller lokal för samkväm som också bara en undergrupp tenderar att nyttja. Så blir det ju med kollektiva lösningar.
Jo absolut! Sen kan man ju dra det till att tvättstugan och lokalen har alla frivillig tillgång till, det har du inte till en parkeringsplats. Parkeringsplatsen är reserverad till en person.

Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jo absolut! Sen kan man ju dra det till att tvättstugan och lokalen har alla frivillig tillgång till, det har du inte till en parkeringsplats. Parkeringsplatsen är reserverad till en person.
Eller old school, alla behandlas lika för alla kan köa sig till en parkeringsplats. Precis som att tvättstugan inte är tillgänglig varje tidsperiod så är parkeringsplatsen inte det.

Nåja, jag känner inte jättestarkt i de här frågorna men noterar att rättvisediskussionen och likabehandlingen inte är självklar.

Till tråden kan vi ju lägga det alternativ som nästan alla ogillar (utom akademiker och praktiska filosofer): Lotten. Man lottar ut parkeringsplatserna en viss tidsperiod, t ex fem år. När en plats blir ledig efter fem år drar man lott bland de intresserade igen.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller old school, alla behandlas lika för alla kan köa sig till en parkeringsplats. Precis som att tvättstugan inte är tillgänglig varje tidsperiod så är parkeringsplatsen inte det.

Nåja, jag känner inte jättestarkt i de här frågorna men noterar att rättvisediskussionen och likabehandlingen inte är självklar.

Till tråden kan vi ju lägga det alternativ som nästan alla ogillar (utom akademiker och praktiska filosofer): Lotten. Man lottar ut parkeringsplatserna en viss tidsperiod, t ex fem år. När en plats blir ledig efter fem år drar man lott bland de intresserade igen.
Men jag vill ändå säga att det här med likabehandlingsprincipen fungerar för parkeringsplatser även om det är kö.

Precis som på samma sätt ett lottningssystem fungerar så länge det är lika för alla.

Likabehandlingsprincipen är inte att alla ska få allt alltid.

Då skulle jag mer säga att det största problemet är föreningar där styrelsen delar ut platser till de de gillar mest eller den som skriker högst. Där det inte finns någon kö utan det mer är ett påverkbart lotteri.

• Gilla
  • Arg
kashieda och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har aldrig hört talas om en BRF som har parkeringsplatser som inte i första hand är avsedda för medlemmarna.
Överhuvudtaget är det ovanligt att BRF:er ägnar sig åt rent affärsmässiga sidoverksamheter, åtminstone utöver att hyra ut lokaler i huset.

Så nej, man kan inte generellt säga att syftet med en parkering i en BRF är att generera en maximal finansiell intäkt till föreningen.
Det var inte det jag menade, vad jag menade är att parkeringarna skall ha likvärdiga avgifter med omgivningen. Fram till den 1/1-26 så är det 0,8*marknadspris i området. Från det datumet är det ungefärligen marknadspris som är det rimliga att ta ut.

Föreningen skall arbeta för alla medlemmars bästa och och då ingår det inte att gynna de som sitter på de åtråvärda parkeringsplatserna.

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Men är det rättvist?

Det tycker jag är en intressant diskusson. Är det automatiskt mer mest rättvist att de begränsade P-platserna delas ut till de medlemmar som är ekonomiskt starkast än att de delas ut till de medlemmar som stått i kö längst?

Jag personligen föredrog den "gamla" varianten som gällde i Sverige, där man köade sig till saker snarare än att man kunde köpa sig fördelar över andra människor som inte har så mycket pengar. Andra tycker såklart tvärtom och det är fine, men vilket system som är mest "rättvist" är inte uppenbart alltid.
Varför skulle det vara mer rättvist att köa sig till saker? Som nyinflyttad i en stad har du då ingen möjlighet att få varken lägenhet eller parkering...

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Du hade nog inte tänkt så om du haft en billig parkeringsplats? Just billig parkering i boendet är väl just poängen. Tråkigt att det inte räcker till alla. Du kanske kan föra en kamp för att inte alla ska ha bil istället?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
G
H Hullefar skrev:
Men är det rättvist?

Det handlar nog mer om att man inte tycker det är värt att betala 2000 kr/månaden för en än att vara "ekonomiskt starkast" och väljer att parkera på gatan..

Ett kö system där man måste står flera år för att få något är en dålig lösning.

• Gilla
  • Wow
bollen och 2 till
  • Laddar…
De olika servicefunktioner som normalt finns i en bostadsrättsförening, tvättstugor, bastu/gym, lekplatser, parkeringar finns för att ge service till medlemmarna. Därmed skall man inte maxa avgifter/hyror för dessa servicefunktioner. Parkeringsplatser kommer i en liten särställning där, eftersom det typiskt inte finns tillgängligt alltid för alla medlemmar. OM det finns tillräckligt många för att kötiden till en plats är "rimlig", typ mindre än ett år. Så ser jag ingen anledning till att inte se de som vilken annan servicefunktion som helst. Är det en extrem bristvara, i stil med det finns två plaster för hela föreningen, som enstaka medlemmar tjuvhåller på i 10 - 20 år. Så får man kanske se på det lite annorlunda.

Om man skulle börja se det som en rättvisefråga mot medlemmar som inte har bil, så får man se det på samma sätt med tvättstugor, som medlemmar med egen tvättmaskin egentligen inte vill vara med och betala för. Lekplatser som barnlösa inte vill vara med att betala för osv.

• Gilla
FabianL och 7 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Du hade nog inte tänkt så om du haft en billig parkeringsplats? Just billig parkering i boendet är väl just poängen. Tråkigt att det inte räcker till alla. Du kanske kan föra en kamp för att inte alla ska ha bil istället?
Jag har haft billiga parkeringar när jag bott i brf en gång i tiden och redan då ifrågasatte jag det rimliga i detta på ett årsmötet. Vi hade både parkeringar och garage och det var lång kö till garagen (som jag inte ens ville ha, då de var dyrare än parkeringen), men jag ifrågasatte hela principen då det är orimligt att man skall behöva bo i föreningen i många år för att få tillgång till en garageplats. Jag hade turen och kunde få en parkeringsplats direkt jag flyttade in, men de som flyttade in senare kunde inte få det då andra i föreningen hade flera parkeringar/garageplatser som de inte delade med sig av.

Jag fick inte igenom en höjning av parkeringen då, men jag hörde att man efter att jag flyttat gjorde just det som jag föreslog. Antagligen för att det kommit in många nya medlemmar i föreningen som inte fick tillgång till parkeringar/garage...

• Gilla
  • Arg
bollen och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Föreningen skall arbeta för alla medlemmars bästa och och då ingår det inte att gynna de som sitter på de åtråvärda parkeringsplatserna.
Det håller jag på sätt och vis med om, men själva grundidén med BRF är samtidigt att skapa en praktisk nytta för medlemmarna på ett kostnadseffektivt sätt, genom kollektiv förvaltning. Vill man tjäna pengar på parkeringsplatser kan man köpa aktier i ett parkeringsbolag.

Om man sen inte har tillräckligt med parkeringar för att kunna upprätthålla en hyfsat rättvis balans, så visst.

Men skulle påstå att det är ytterst ovanligt att en BRF:s medlemmar får betala områdets marknadspris för att kunna nyttja föreningens parkeringar. Det kan knappast vara det huvudsakliga syftet med att en BRF äger en parkeringsanläggning.

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle det vara mer rättvist att köa sig till saker? Som nyinflyttad i en stad har du då ingen möjlighet att få varken lägenhet eller parkering...
Man kan ju hävda att den som har bott längre i föreningen har bidragit mer till den och därmed har en större rätt till en bättre köplats än den som just har blivit medlem. Samma kan man ju tänka med inflyttning till en stad. Jag tror detta sätt att tänka är det traditionella (historiska) i Sverige.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det håller jag på sätt och vis med om, men själva grundidén med BRF är samtidigt att skapa en praktisk nytta för medlemmarna på ett kostnadseffektivt sätt, genom kollektiv förvaltning. Vill man tjäna pengar på parkeringsplatser kan man köpa aktier i ett parkeringsbolag.

Om man sen inte har tillräckligt med parkeringar för att kunna upprätthålla en hyfsat rättvis balans, så visst.

Men skulle påstå att det är ytterst ovanligt att en BRF:s medlemmar får betala områdets marknadspris för att kunna nyttja föreningens parkeringar. Det kan knappast vara det huvudsakliga syftet med att en BRF äger en parkeringsanläggning.
Men föreningen tjänar inte pengar på parkeringarna, man omfördelar kostnaderna så att inte biilägarna gynnas utan att pengarna från parkeringarna tillfaller alla i föreningen.

Man behöver inte hyra ut parkeringarna på marknaden om man inte vill, där finns det inga krav.

Jag kan slå vad om att nästa del i Skatteverkets beslut om moms på parkeringar är att de också måste ha ett marknadsmässigt pris. Annars förlorar ju Skatteverket intäkter...

• Gilla
  • Arg
Ziri och 2 till
  • Laddar…
Är det ok att låna ut en billig plats till en annan i föreningen som saknar plats under en period? Tills vidare? Är det ok att hyra ut till annan medlem till självkostnadspris? Till marknadspris? Till icke-medlem?
Är det ok att ta ett lån och köpa ut de som är före i kön (dvs betala det de begär för att lämna kön) och sedan tjäna tilbaka pengarna på att hyra ut platserna till marknadspris?

• Gilla
  • Wow
Ziri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.