Den som åker ur kön och aldrig får vara med igen: Liberalerna. 😀

• Älska
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Känns som vissa i tråden har svårt att inse vad som ligger i Brf intresse och att syftet med en brf är att förse sina medlemmar med bostad och i den omfattning man har tillgång till parkeringar garage osv..
Att brf skulle försöka hyra in externa p platser för sina medlemmar blir ju lite i gränslandet på att vara utanför brf uppdrag..Och utan lönsamhet för brf helt meningslöst att hålla på med

Brf hyr ut det man har att hyra ut , man har ingen skyldighet att se till att alla som har bil får en p plats .. det är faktiskt helt upp till den som skaffar sig en bil att lösa sin parkeringsfråga..

Och är det svårt att få fram parkeringar i området så kommer ju knappast Brf ha nån större framgång än att varje bilägare ser till att lösa sina P problem..

Sen är det klart skulle brf kunna bygga fler p platser att hyra ut och kunna få fram plats och bygglov osv så kan kanske antalet p platser utökas men på många ställen är det ju brist på ytor.. bygglov omöjliga osv osv men återigen majoritetsbeslut och finansiering osv osv som måste lösas..

Att det är brist på p platser och garage borde ju ha visat sig när man undersökte brf inför att skulle köpa lägenheten och hur kö systemet funkar borde också vara tydligt innan man köpte in sig i föreningen. kan man inte acceptera hur det funkar får man väl låta bli att köpa lägenhet där eller sälja av och flytta Eller acceptera att majoriteten bestämmer i Brf föreningar.. inom lagens råmärken såklart..

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att brf skulle försöka hyra in externa p platser för sina medlemmar blir ju lite i gränslandet på att vara utanför brf uppdrag.
Varför det?

Man måste komma ihåg att även 'egna' p-platser kostar pengar. Antingen betalar föreningen direkt hyra för externa platser, eller så betalar man indirekt för egna platser (genom räntor, underhåll och alternativkostnaden för marken som kunde använts till annat).

Eller ännu tydligare, tänk en förening som helt saknar p-platser men som funderar på skaffa det.

Då kan alternativen vara att antingen:

1) köpa en bit mark och driva platserna i egen regi. Då tillkommer en massa kostnader.
2) Hyra platser. Då tillkommer kostnaden för det.

Varför skulle alternativ 1 ingå i BRF:ens uppdrag men inte alternativ 2? Vad är den principiella skillnaden?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
globaljuggler globaljuggler skrev:
Varför det?

Man måste komma ihåg att även 'egna' p-platser kostar pengar. Antingen betalar föreningen direkt hyra för externa platser, eller så betalar man indirekt för egna platser (genom räntor, underhåll och alternativkostnaden för marken som kunde använts till annat).

Eller ännu tydligare, tänk en förening som helt saknar p-platser men som funderar på skaffa det.

Då kan alternativen vara att antingen:

1) köpa en bit mark och driva platserna i egen regi. Då tillkommer en massa kostnader.
2) Hyra platser. Då tillkommer kostnaden för det.

Varför skulle alternativ 1 ingå i BRF:ens uppdrag men inte alternativ 2? Vad är den principiella skillnaden?
Det är i längden alltid billigare att äga mark än att hyra den.
Se bara den ekonomiska skillnaden mellan BRF:er som äger sina tomter och de BRF:er som byggt på tomträtter, och nu får allt högre avgälder.

Utgångspunkten för TS's inlägg är att en BRF, med befintliga garageplatser och parkeringsplatser inte har platser till alla medlemmars bilar.
BRF:en är antagligen skapad då bilar inte fanns i alla hushåll, så antalet platser anpassades till behovet då, och naturligtvis tillgänglig mark och byggyta.

Varför BRF:en skulle ha ett ansvar att tillgodose att alla medlemmar idag skulle få tillgång till bilplatser förstår jag inte, sen kan globaljuggler argumentera för sin "likabehandlingsprincip" bäst han vill, verkligheten är som den är, finns det begränsat med platser, blir några utan.
Att tilldela platser efter kötid är allmänt accepterat när det gäller hyreslägenheter, så varför inte för parkeringsplatser som hyrs ?

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Ingen enligt mig. Jag ser det som fullkomligt rimligt och även förekommande att en BRF "gruppförhyr" ett antal parkeringsmöjligheter som de sedan fördelar till medlemmarna som om de vore föreningens egna.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är i längden alltid billigare att äga mark än att hyra den.
För en BRF i en tätort/stad är det antagligen sällan möjligt att förvärva en närbelägen fastighet för att erbjuda parkering.

P Peter787 skrev:
Varför BRF:en skulle ha ett ansvar att tillgodose att alla medlemmar idag skulle få tillgång till bilplatser förstår jag inte
Ingen har sagt att det finns ett ansvar eller en skyldighet. En klok BRF erbjuder dock service till sina medlemmar och en sådan ofta mycket efterfrågad service är parkeringsmöjligheter. Inte konstigare än att man försöker få en väl fungerande avfallshantering, attraktiva välkomnande trapphus, fungerande utemiljö med exempelvis gemensamhetsytor som lekplatser. Och så vidare.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nu bor jag i villa, men om jag skulle köpa en bostadsrätt, så skulle jag tveka till att köpa den om "Du kanske hyra en p-plats om cirka 1-10 år."
Om en potentiell köpare vet (garanterat) att man kommer ha någonstans att ställa bilen, så tror jag att värdet på bostadsrättsföreningens lägenheter kommer att vara högre, än om man inte har en plats.

Ta ett ett (bisarrt) exempel. Säg att man har en begränsad säkring på huset. 25% av lägenheterna har tillgång till 20 A, medan resten får 5 A. Borde inte föreningen då köpa in en större säkring till huset, istället för att hantera en kö?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har sagt att det finns ett ansvar eller en skyldighet. En klok BRF erbjuder dock service till sina medlemmar och en sådan ofta mycket efterfrågad service är parkeringsmöjligheter. Inte konstigare än att man försöker få en väl fungerande avfallshantering, attraktiva välkomnande trapphus, fungerande utemiljö med exempelvis gemensamhetsytor som lekplatser. Och så vidare.
Förrutom TS i sina första inlägg och globaljuggler som svammlar vidare om "likabehandlingsprincipen" då.

• Arg
E.G.
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Förrutom TS i sina första inlägg
Det kan jag inte se att TS gör. Du får nog förklara hur du menar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan jag inte se att TS gör. Du får nog förklara hur du menar.
Jag tycker nog att andemeningen i inlägg #1 är att BRF:ens styrelse ska se till att de resurssvaga bilägarna i garaget ska bli utpressade från garaget med ekonomiska styrmedel (höjt pris) så att TS ska få en plats till sin bil.

Svar till den arga medlemmen E.G.; det måste vara jobbigt att vara så arg som du verkar vara 😢

• Haha
  • Gilla
  • Arg
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S solhej skrev:
Hade inte det rättvisaste systemet varit som kommuner gör med boendekort.

Alla som vill ha parkering köper ett P-kort och ställer sig på ledig plats. Är det fullt? tough luck och åk vidare.
Jo, det hade varit ett rättvist och förhållandevis effektivt sätt att distribuera p-platser, under förutsättning att man införde en 24h-regel eller liknande för att förhindra att platserna fylls upp av skrotbilar som borde befinna sig någon annanstans..

• Gilla
E.G.
  • Laddar…
Jo, det hade varit ett rättvist och förhållandevis effektivt sätt att distribuera p-platser, under förutsättning att man införde en 24h-regel eller liknande för att förhindra att platserna fylls upp av skrotbilar som borde befinna sig någon annanstans..
Själv tycker jag att det systemet låter som katastrof. Det kommer att sluta med att folk smiter 30 minuter tidigare från jobbet för att få P-plats. Sen när alla andra gör det med så blir det 1 timme. Ett otroligt stresskapande system.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ett otroligt stresskapande system.
Och 24-h regel? Menas det att man maximalt ska få stå i 24 timmar? Vid sitt hem??? Ja inte skulle då jag bo där inte...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ett otroligt stresskapande system.
24 timmars gatuparkering är det normala i Sverige (inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman enligt Trafikförordningen) om inget annat är bestämt, och den tid som mina grannar i min Brf måste förhålla sig till, dvs de som saknar plats i föreningens garage.

Inte jag dock, för jag har turen att ha p-plats i min förening, och dessutom till medlemsrabatt.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Låter som en rätt dålig lösning som ger slutresultatet att det är lika skitdåligt för alla hela tiden och inte blir bättre med väntan i kö tills man får sin plats..

Enda som tycker det är bättre för "alla" är ju nån som är sur för att man själv inte hunnit stå i kö och fått sin efterlängtade p plats..

återigen dom enda som kommer gilla den lösningen är dom som nyss köpt in sig i föreningen alla som stått ett längre tag i kö och börjar komma nära att åtnjuta fördelen av att ha p plats / garage kommer rösta nej tack

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.