C
Alfredo Alfredo skrev:
Sen är det inget som säger att medlemmarnas avgifter ska vara desamma som externa hyresgästers avgifter.
Nä, det är väl just det. Är medlem i en förening som har garageplatser "över" som hyrs ut till allmänheten. Inget konstigt med det. Medlemmar betalar dock fortfarande en avsevärt lägre hyra jämfört med utomstående.

Intressant i sammanhanget är att långtifrån alla medlemmar är intresserade av en garageplats. Får dock erkänna att jag inte har koll på proportionerna.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant i sammanhanget är att långtifrån alla medlemmar är intresserade av en garageplats.
Jag har (har haft) möjlighet att välja mellan garageplats och "öppen P-plats". Jag har valt "öppen P-plats", dels för att det är billigare men framförallt för att jag tycker det ger enklare tillgång till bilen än ett garage och min bil är regntålig... Men när det snöar som de senaste dagarna händer det att jag funderar över mitt val...

Eller menar du att vissa medlemmar inte alls är intresserad av parkeringsmöjlighet? Ja har man inte behovet, typ saknar bil, så är väl tjänsten tämligen ointressant...

P
globaljuggler globaljuggler skrev:
rabatten till vissa medlemmar
I vilket av TSs inlägg anges att vissa får en rabatt ?

P
När man bedömer huruvida en p-plats i föreningen utgör en ekonomisk förmån eller inte, måste värdet beräknas utifrån alternativkostnaden. Förmånens storlek är skillnaden mellan föreningens avgift och vad det faktiskt kostar att köpa motsvarande tjänst på den öppna marknaden (i detta fall den kommunala parkeringen).

Att föreningen inte sätter marknadspriserna är i sammanhanget irrelevant. Det relevanta är att p-platsen erbjuds till ett pris som kraftigt understiger marknadspriset. Denna mellanskillnad utgör en direkt ekonomisk subvention till de medlemmar som får en plats. Om föreningen fördelar dessa subventionerade platser på ett sätt som inte är sakligt motiverat, innebär det att vissa medlemmar gynnas ekonomiskt på andras bekostnad, vilket står i strid med likabehandlingsprincipen. De som blir utan plats tvingas bära den högre marknadskostnaden, vilket gör skadan, och därmed orättvisan, konkret.
Om parkeringsplatserna enbart är tillgängliga för boende i fastigheten, finns inget marknadspris att jämföra med.
Jämför garaget med utnyttjandet av deras tvättstuga, ska tillgången till tvättstugan debiteras enligt vad ett tvätteri debiterar för tvätt ?
Om det sedan finns färre platser än det finns bilägare i föreningen som vill ha parkeringsplats, löses inte den frågan genom att höja priset på de platser som finns.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Om parkeringsplatserna enbart är tillgängliga för boende i fastigheten, finns inget marknadspris att jämföra med.
Man kan väl jämföra med priset att hyra en likvärdig parkering i närheten?

• Gilla
E.G. och 1 till
  • Laddar…
B BSA In skrev:
Alla strävar efter rättvisa men om du i en BRF vill ha rättvisa genom individuell mätning av varmvatten och värme får du genast betala moms på kostnaden. Kollektiv
Att man får betala moms på kostnaden ger ingen ökad kostnad eftersom det också innebär att man får dra av moms på föreningens kostnad. Bara om föreningen gör vinst på debiteringen av varmvatten blir momsen en kostnad.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan väl jämföra med priset att hyra en likvärdig parkering i närheten?
Det är klart att man kan jämföra, men vad spelar det för roll för de boende i BRF:en ?
Finns det inga lediga platser, Tough luck.

Hela tråden låter som gnälliga barn i en sandlåda som vill ha den röda bil som Bosse har, och kan de inte få det, ska inte heller Bosse få ha den röda bilen.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Eller menar du att vissa medlemmar inte alls är intresserad av parkeringsmöjlighet? Ja har man inte behovet, typ saknar bil, så är väl tjänsten tämligen ointressant...
Menar att det liksom i TS fall finns betydligt färre P-platser än antalet lägenheter i föreningen.

Inses så klart att intresset varierar med omständigheterna, många kanske inte har bil, många kanske väljer andra alternativ, ingen aning.

P Peter787 skrev:
I vilket av TSs inlägg anges att vissa får en rabatt ?
I TS första. Men det var @cpalm som introducerade begreppet "medlemsrabatt".

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
tillgången till tvättstugan debiteras enligt vad ett tvätteri debiterar för tvätt ?
Varför exempel som tvättstuga, lekplats och utsikt är irrelevanta är redan avhandlat i tråden varför jag föreslår att du läser tråden, istället för att skriva inlägg som inte tillför något nytt.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Naturligtvis finns det ett pris att jämföra med. Exempelvis det pris som grannarna som inte har haft turen att få en p-plats med medlemsrabatt betalar i det kommersiella p-huset runt hörnet.

• Gilla
  • Arg
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
I TS första. Men det var @cpalm som introducerade begreppet "medlemsrabatt".
Och eftersom ingen får någon rabatt så...

• Gilla
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis finns det ett pris att jämföra med. Exempelvis det pris som grannarna som inte har haft turen att få en p-plats med medlemsrabatt betalar i det kommersiella p-huset runt hörnet.
Det handlar inte om tur i de flesta fall. Att stå i kö till en trång resurs anses rätt normalt. Tänk bostadskö i Stockholm, hur många år får man stå i den för en lägenhet i innerstan? Vad jag vet anses inte den orättvis. Hade man däremot kunnat köpa en bra köplats för marknadspris tror jag att de flesta hade tyckt att den kön var orättvis.

• Gilla
Lajmen
  • Laddar…
P
Rabatt är inte att inte få köpa, det är att man får köpa en sak billigare.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det handlar inte om tur i de flesta fall. Att stå i kö till en trång resurs anses rätt normalt. Tänk bostadskö i Stockholm, hur många år får man stå i den för en lägenhet i innerstan? Vad jag vet anses inte den orättvis. Hade man däremot kunnat köpa en bra köplats för marknadspris tror jag att de flesta hade tyckt att den kön var orättvis.
Fast just BRF är ju det motsatra, man har ju i princip köpt sig före hyreskön genom att köpa en lägenhet. Då borde BRF-innehavare vara lika positiva till marknadspriser på P-platserna.

Tråden har ju kommit fram till att det finns olika ideer om vad som är rättvisa, och det är ju passande när det är valår :-)

1) den som betalar mest får platsen (borgerligt)
2) den som köat längst får platsen (S, V)
3) Den som har mest tur får platsen i lotteri (Mp)
4) Den med flest generationer svenska medborgare i släkten får platsen (Sd)

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.